blixten Posted August 26, 2010 Author Report Share Posted August 26, 2010 Nervös ! Ja de ska man va . Kör hårt .Vi syns alla där nere.Hoppas bara att jag går i mål före er:)Mitt första lopp också. En viss nervositet börjar infinna sig :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 vad siktar ni på för tider??Vad åker Ni på för rullskidor? gissar väl att de flesta kör på race rullisar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 Är det någon här på forumet som testkört banan??bra asfalt? tunga partier? lätt åkta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
blixten Posted August 26, 2010 Author Report Share Posted August 26, 2010 Dom påstår att första backen ska va lite tuff.Är det någon här på forumet som testkört banan??bra asfalt? tunga partier? lätt åkta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 vad siktar ni på för tider??Vad åker Ni på för rullskidor? gissar väl att de flesta kör på race rullisar....Spurtslå Mario så som jag gjorde på Östervålarullen är målet, för det krävs det att jag hänger med hela vägen in och då måste jag troligtvis åka på en bit under 2:20, hoppas jag har den kapaciteten på lördag. Kör med Eagle XT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 Har åkt alla år (3), dessutom provkörde jag ett varv i förrgår. Ny asfalt mellan Vänersborg och Båberg. Banan är väl märkt med blå pilar på asfalten och alla "hinder" i form av gropar, brunnar mm är också bra markerade. Rådet på rullskidtävlingar är som alltid korta stavtag i början så inte ngn kör sönder stavarna, kör inte på andras stavar, kör max i början för att hänga med, dra inte en klunga själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 26, 2010 Report Share Posted August 26, 2010 ser ut att regna på lördag i trollhättan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Meterologen på aktuellt Pia Hultgren (tror hon heter så) beskrev det aktuella vädret som "lynnigt". Ungefär samma läge som de två tidigare åren då regnet hotat, fast rullskidåkarna har fått rulla fram på torra vägar. Bara till att hålla tummarna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Är det någon här på forumet som testkört banan??bra asfalt? tunga partier? lätt åkta?Var där förra veckan och åkte ett varv. Asfalten längs hela banan är bra. Det tyngsta partiet är i Trollhättan efter start/varvning sen har vi stigningen i Båberg som kommer att kännas i armarna. Efter Båberg, på väg mot Vänersborg så går banan på en cykelväg. På ett ställe finns en lång nedförsbacke som avslutas med att vägen svänger.....där tror jag man skall ta det försiktigt och hålla avstånd så att man inte åker för många in samtidigt i kurvan. (Strax innan detta parti ligger ett ridhus på höger sida.) I övrigt är det en lättåkt bana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 tack för bra tips.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henka67 Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Har åkt alla år (3), dessutom provkörde jag ett varv i förrgår. Ny asfalt mellan Vänersborg och Båberg. Banan är väl märkt med blå pilar på asfalten och alla "hinder" i form av gropar, brunnar mm är också bra markerade. Rådet på rullskidtävlingar är som alltid korta stavtag i början så inte ngn kör sönder stavarna, kör inte på andras stavar, kör max i början för att hänga med, dra inte en klunga själv.Ny asfalt, regn och PU-hjul är ingen rolig kombination.Körde tävling i höstas där vi åkte med sladd genom en sväng,trodde ett tag att det skulle bli dikes körning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Men där det är ny asfalt är det rak väg, så inga kosntigheter där inte.Åkte också banan förra veckan, och den där kurvan som MrT varnade om (tror jag vet vilken han menade) är inte så farlig eftersom om man missar kurvan så är det bara gräsmatta som man åker ut på. Värre att missa kurvan ner på cykelbanan efter vändningen vid hotellet, där är det ju mer än 90 grader samt lite trottarkanter mankan träffa. Såmitt råd till ALLA andra är ta det lugnt hela bana, riktigt lugnt och sakta alltså....så kan vi som kanbanan köra före och visa vägen. Häng på bara, men håll er bakom ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Men det låter ju alldeles utmärkt... Skåningen du får gärna dra fram oss andra i motvinden... Sen spurtar vi ifrån sista km. Tack! mohahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Kan tänka mig att det kommer en del "blåbär" från de bakre leden i Vasaloppet som precis skaffat racehjul med målet att seeda upp sig.Kanske får vi se en hög med dessa i slutet på någon backe och gott om "Till salu"-annonser på Blocket veckan efter loppet? :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Men det låter ju alldeles utmärkt... Skåningen du får gärna dra fram oss andra i motvinden... Sen spurtar vi ifrån sista km. Tack! mohahahaOrkar du hänga med så fort så visst ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Kan tänka mig att det kommer en del "blåbär" från de bakre leden i Vasaloppet som precis skaffat racehjul med målet att seeda upp sig.Kanske får vi se en hög med dessa i slutet på någon backe och gott om "Till salu"-annonser på Blocket veckan efter loppet? :DSka du åka Vasa ?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Vasa, du beskriver mig precis på pricken..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dalarna Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Globen, ska du inte ta och haka på i morgon.... Jag tar bil!Dags att sätta Vasa på plats, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Globen, ska du inte ta och haka på i morgon.... Jag tar bil!Dags att sätta Vasa på plats, eller?Haha ne jag hoppar detta ! Ska vila upp mig tills kvällen i morrn så ja kan köra mitt första rullskidspass denna vecka! Vasa sätter jag på plats i vinter :D Lycka till i morgon sen ses vi på onsdag och kör ett pass ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Men där det är ny asfalt är det rak väg, så inga kosntigheter där inte.Åkte också banan förra veckan, och den där kurvan som MrT varnade om (tror jag vet vilken han menade) är inte så farlig eftersom om man missar kurvan så är det bara gräsmatta som man åker ut på. Värre att missa kurvan ner på cykelbanan efter vändningen vid hotellet, där är det ju mer än 90 grader samt lite trottarkanter mankan träffa. Såmitt råd till ALLA andra är ta det lugnt hela bana, riktigt lugnt och sakta alltså....så kan vi som kanbanan köra före och visa vägen. Häng på bara, men håll er bakom ;)I den sistnämnda skarpa högerkurvan en knapp km efter U-svängen vid hotellet ramlade jag för två år sedan eftersom jag chansade in med för hög fart. Dock var och är det faktiskt en väldig mjuk gräsmatta bakom kantstenen. som jag fick bekanta mig med. Sen finns även en 90-graders högerkurva på en cykelväg mitt emellan Båberg och Hotellet. Iof så går det lite uppåt precis efter svängen men den är ändå svår att ta i full fart utan att gena över gruset som säkert är mjukt om det regnar och då kan det ta tvärstopp. I övrigt är det en relativt ofarlig bana men jag råder ändå alla, speciellt i min klass, att ta det extremt lugnt första varvet. Kanske borde de som aldrig kört banan starta med treor och ev byta till tvåor på andra varvet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Ska du åka Vasa ?!Nej, jag stannar hemma och skottar lite grus istället. :)Nu har jag i varje fall vågat åka i lite backar så nästa år kanske man får fundera på saken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 Men där det är ny asfalt är det rak väg' date=' så inga kosntigheter där inte.Åkte också banan förra veckan, och den där kurvan som MrT varnade om (tror jag vet vilken han menade) är inte så farlig eftersom om man missar kurvan så är det bara gräsmatta som man åker ut på. Värre att missa kurvan ner på cykelbanan efter vändningen vid hotellet, där är det ju mer än 90 grader samt lite trottarkanter mankan träffa. Såmitt råd till ALLA andra är ta det lugnt hela bana, riktigt lugnt och sakta alltså....så kan vi som kanbanan köra före och visa vägen. Häng på bara, men håll er bakom ;)[/quote']I den sistnämnda skarpa högerkurvan en knapp km efter U-svängen vid hotellet ramlade jag för två år sedan eftersom jag chansade in med för hög fart. Dock var och är det faktiskt en väldig mjuk gräsmatta bakom kantstenen. som jag fick bekanta mig med. Sen finns även en 90-graders högerkurva på en cykelväg mitt emellan Båberg och Hotellet. Iof så går det lite uppåt precis efter svängen men den är ändå svår att ta i full fart utan att gena över gruset som säkert är mjukt om det regnar och då kan det ta tvärstopp. I övrigt är det en relativt ofarlig bana men jag råder ändå alla, speciellt i min klass, att ta det extremt lugnt första varvet. Kanske borde de som aldrig kört banan starta med treor och ev byta till tvåor på andra varvet.Den högerkurvan är väl direkt efter den chikan som Mr T beskriver...feg som jag är funderar jag på att köra på landsvägen den här biten istället, blir några meter längre men. Är det någon som har koll på om delar av banan är avlyst eller är det bara flaggvakter som vanligt. Tänker delvis på ovan nämnda cykelbanechikan där vill man helst slippa möte med en cyklande barnfamilj. Men även på utförskörningarna direkt efter startbacken som riskerar att bli ett kramkalas modell större med alla motinärer typ jag själv som Bambi på hal is med nyinköpta gulingar och regnhal asfalt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted August 27, 2010 Report Share Posted August 27, 2010 [Den högerkurvan är väl direkt efter den chikan som Mr T beskriver...feg som jag är funderar jag på att köra på landsvägen den här biten istället, blir några meter längre men. Är det någon som har koll på om delar av banan är avlyst eller är det bara flaggvakter som vanligt. Tänker delvis på ovan nämnda cykelbanechikan där vill man helst slippa möte med en cyklande barnfamilj. Men även på utförskörningarna direkt efter startbacken som riskerar att bli ett kramkalas modell större med alla motinärer typ jag själv som Bambi på hal is med nyinköpta gulingar och regnhal asfalt..Troligen samma som menas men jag tycker iof inte det går nerför precis innan kurvan, snarare lite uppåt. Vet inte om det går att komma ut på landsvägen eller ens om det är tillåtet. Eftersom det inte går nedför är det egentligen bara att sluta staka och ta lite vind ca 50 m innan, så blir det inte så svårt. Tror inte ngt är avlyst men flaggvakterna kommer nog att göra sitt bästa för att stoppa/varna både bilar och cyklister. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakim.j Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 grattis henke67! Tyvär blev jag sjuk men hade aldrig kunnat hänga på iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted August 29, 2010 Report Share Posted August 29, 2010 För mig blev det ett misslyckat lopp. Bröt en stavspets med ca 3 km kvar till varvning och tappade all motivation att ge mig ut på varv två när chansen till bra tid/placering rann iväg. Första gången jag bryter ett lopp. Var inte speciellt trött, men omotiverad efter att ha varit grymt nära att ramla 3 gånger och sett flera krascher. Men visst måste banan varit kortare än förra året? Trots låg fart sista kilometrarna innan varvning gjorde jag första varvet på under 1:07. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.