Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet.


blixten

Recommended Posts

Väldigt snäll seedning jämfört med skidtävlingar.

Tycker inte den var för snäll, känns som ganska lagom! Jag åkte på 2:12, gjorde ett bra lopp tycker jag, och då brukar jag hamna på låga startled 3 på snö också. Är seedningen snäll pä ett staklopp och jag gör ett bra lopp har jag ibland lyckats seeda in mig i 2:an på snö. Sedan tror jag det var ovanligt hårda tider på loppen i vintras, eller så har man helt enkelt blivit sämre....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Det visar sig i vinter när flera åkare som aldrig har åkt skidor skall stå i andra led på vasaloppet.

Hmm.... hur många som kom till led 2 har aldrig åkt skidor? Kan du hitta ngn? De flesta kom nog mellan led 1 och 3 på VL eller på ngt seedningslopp. Möjligen finns det ngn enstaka yngre åkare (eller gubbe) under snabb utveckling som inte klarat det men som i så fall ändå kommer att klara led 2-3 på snö också. Annars kan jag hålla med om seedningen nog var 1-2 minuter för snäll jämfört med de många seedningslopp. Det beror på att den stora eller egentligen enda skillnaden mot skidor ju inte är tekniken, kuperingen, hastigheten eller materialet utan klungkörningen. Det finns tex många seedningslopp jag har stakat mindre på än detta lopp, stakar för övrigt knappt mer än på VL heller. Men det är lite för lätt att hänga med i en bra klunga om man med tur och skicklighet får en väldigt bra start. Seedningslopp på rullskidor borde egentligen köras med intervallstart eller med en mer extrem backe i början. Eller med treor - eller vad säger du Skåningen:)

 

Samtidigt är det ju helt klart så att det måste vara Vasaloppseedningens absolut minsta problem om det råkar stå 2 st uppseedade hängrullskidsåkare i led 2 som borde stå i led 3. Och står man i led 3 KAN man åka någorlunda skidor. Jag är i så fall mer orolig för de som skatat ute i Europa, tappat formen helt sen senaste VL, åkt HalvVasan eller ngt annat helt felbedömt skidlopp mm. Dessutom tror jag att detta helt klart kommer att utveckla skidsporten på sikt både på snö och asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker seedningen var mycket rimlig. Det verkar som om man bemödat sig att analysera resultaten och inte bara huggit jämna 10-minutersintervall rakt av som man ofta gör annars.

Betänk också att VL-eliten var med, inte vilket bonnlopp som helst alltså. Mycket bra startfält som ger bra segrartid.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att seedningen är helt rimlig. Inte bara för att jag är glad över att ha uppnåt mitt mål med att seeda mig till led 2. I vintras så var jag bara nån minut från led två i flera seedningslopp på snö och nu hade jag 19 sekunder till godo till led 2. Jag tillhör dessutom de som inte slarvat med sommarträningen.
Link to comment
Share on other sites

Lite tveksamt är det ändå.

Jag var ju inte med men om jag får spekulera lite....

Med min kapacitet hade jag kört in i led3 med PU hjul. Med gamla slitna 2or hade det blivit led7.

Min snökapacitet är led6.

Om alla kört med 2or så hade det ju stämt men jag tror inte att det var så, eller hur var det egentligen?

Jag hör i alla fall inte hemma i led3 ännu... :-)

Link to comment
Share on other sites

Lite tveksamt är det ändå.

Jag var ju inte med men om jag får spekulera lite....

Med min kapacitet hade jag kört in i led3 med PU hjul. Med gamla slitna 2or hade det blivit led7.

Min snökapacitet är led6.

Om alla kört med 2or så hade det ju stämt men jag tror inte att det var så, eller hur var det egentligen?

Jag hör i alla fall inte hemma i led3 ännu... :-)

Om du inte var med, hur vet du då hur fort du skulle åka?

Link to comment
Share on other sites

Lite tveksamt är det ändå.

Jag var ju inte med men om jag får spekulera lite....

Med min kapacitet hade jag kört in i led3 med PU hjul. Med gamla slitna 2or hade det blivit led7.

Min snökapacitet är led6.

Om alla kört med 2or så hade det ju stämt men jag tror inte att det var så, eller hur var det egentligen?

Jag hör i alla fall inte hemma i led3 ännu... :-)

Har du stakkapacitet för att köra Alliansloppet på de tiderna kör du Vasaloppet snarare under 6timmar..eller så har du kalkylerat fel nånstans.. Det finns inte på kartan att köra Alliansloppet på under 2.18 men Vasaloppet på 7timmar det är snudd på fysiskt omöjligt om du inte gjort en massa stopp på vägen. Såvida du inte är relativt nybörjare med en mycket brant utvecklingskurva.

 

 

Skulle va intressant om någon kunde plocka fram något namn ur resultatlistan som fick en extremt mycket bättre seedning(typ 2-3led utan att ha ökat träningen markant) på rullskidor än tidigare..efter ha kollat några namn jag känner till så finns det inga sådana exempel utan det stämmer grymt bra med Vasaloppsplaceringarna..tom någon som tappat led trots att de åker mycket rullskidor.

För egen del hamnade jag i mitt VL-led.

 

Så det är upp till bevis för er som tycker att det var väldigt lätt att seeda sig på Alliansloppet, kom med lite exempel istället ! Tycker att testet bådar gott inför framtiden och snarare öppnar för fler rullskidslopp med seedning , dock bör nog kortaste distans vara runt Allliansloppets 56km för att komma upp i rätt åktider.

 

Klarälvsbanan borde ju vara helt optimalt att köra ett stort och långt seedningslopp på...så tag i detta Värmlandsklubbar!

Link to comment
Share on other sites

Även jag hamnade i "rätt" led........tyvärr.

 

Jag kollade några medtävlare som hade likvärdig tid var dom hade för tider på Vasaloppet och dom flesta hade placerat sig ungefär som mig.

Tycker att dom har lyckats med seedningen.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum att i stort sett alla som åkt loppet (som uttalat sig här) tycker att seedningen är bra och vettig visar väl att seedningen var betydligt lättare än i de flesta långlopp på snö i vintras. Var det verkligen nåt lopp i vintras där åkarna som uttalade sig tyckte att seedningen var rimlig?

 

Jag hade trott att vasaloppet skulle lägga på minst ett eller två led på ett rullskidlopp men så blev det tydligen inte.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum att i stort sett alla som åkt loppet (som uttalat sig här) tycker att seedningen är bra och vettig visar väl att seedningen var betydligt lättare än i de flesta långlopp på snö i vintras. Var det verkligen nåt lopp i vintras där åkarna som uttalade sig tyckte att seedningen var rimlig?

 

Jag hade trott att vasaloppet skulle lägga på minst ett eller två led på ett rullskidlopp men så blev det tydligen inte.

Nja jag tror snarare det är så att alla hade förväntat en stenhård nästan omöjlig seedning men istället blev den ganska normal..tror inte heller det var jättemånga som seedade upp sig men så ska det ju vara också. Endast de som verkligen blivit bättre ska ju bli uppseedade.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum att i stort sett alla som åkt loppet (som uttalat sig här) tycker att seedningen är bra och vettig visar väl att seedningen var betydligt lättare än i de flesta långlopp på snö i vintras. Var det verkligen nåt lopp i vintras där åkarna som uttalade sig tyckte att seedningen var rimlig?

 

Jag hade trott att vasaloppet skulle lägga på minst ett eller två led på ett rullskidlopp men så blev det tydligen inte.

Jag tycker seedningen på de flesta långlopp var rätt rimlig med några få undantag. Om de hade lagt på 1-2 led bara för att det var rullskidor och inte gått efter åkarnas prestationer så hade ju hela grejen med seedning varit rätt meningslös.

Link to comment
Share on other sites

Lite tveksamt är det ändå.

Jag var ju inte med men om jag får spekulera lite....

Med min kapacitet hade jag kört in i led3 med PU hjul. Med gamla slitna 2or hade det blivit led7.

Min snökapacitet är led6.

Om alla kört med 2or så hade det ju stämt men jag tror inte att det var så, eller hur var det egentligen?

Jag hör i alla fall inte hemma i led3 ännu... :-)

Håller med - mycket tveksamt. Jag klarade när jag körde VL i år i verkligheten led 2 och i verkligheten på AL så blev det led 4.

 

Men jag har talat med en bakåtkompatibel spåkärring som säger att jag med Kuzmins nya stenslip av Fischus Carbo Delight skulle fixat Birken, som jag tyvärr inte körde i år, på 2,59,27 om alla andra kört på Madscher vilket innebär led 1 och där hör jag inte hemma ännu:(

Link to comment
Share on other sites

Jag sa ju att jag spekulerade lite om ni läste hela inlägget.

Jag håller ca 24km/h på PU hjul men ung 18 på mina gamla 2or och det klarar jag i 2-3 timmar. Alltså går jag i mål på dessa tider...ungefär. Men det är ju ren spekulation som sagt var. På snön klarar jag inte av att hålla den farten i 6 timmar. Så är min kropp i alla fall. Och dessutom är jag inte världsbäst på skidor...

Jag vet att jag stack ut hakan lite...men jag tror ändå att jag hade hamnat i rätt led om jag åkt med mina gamla träningshjul, däremot inte annars.

Hur åker ni själva på olika hjul, frågar jag?

Link to comment
Share on other sites

Jag sa ju att jag spekulerade lite om ni läste hela inlägget.

Jag håller ca 24km/h på PU hjul men ung 18 på mina gamla 2or och det klarar jag i 2-3 timmar. Alltså går jag i mål på dessa tider...ungefär. Men det är ju ren spekulation som sagt var. På snön klarar jag inte av att hålla den farten i 6 timmar. Så är min kropp i alla fall. Och dessutom är jag inte världsbäst på skidor...

Jag vet att jag stack ut hakan lite...men jag tror ändå att jag hade hamnat i rätt led om jag åkt med mina gamla träningshjul, däremot inte annars.

Hur åker ni själva på olika hjul, frågar jag?

Ok, jag skall inte raljera mera. Dina tider på PU-hjul jämfört med tvåor stämmer nog ungefär även om skillnaden verkar vara i största laget, men det beror ju på vad för tvåor du har mm och egentligen är det ju lite ointressant eftersom i princip alla hade PU-tävlingshjul. Med normala tvåor skall ingen kunna nå sitt VL-led om de inte blivit klart bättre. De som verkar minst sagt extremt konstigt och helt unikt är om du ensam? (eller i klunga?) verkligen under normala förhållanden kan hålla 24 km/h på rullskidor i 2-3 timmar men ändå står i led 6. Med den kapacitet du har på rullskidor kan du ju princip staka 98% av VL och stakningen på rullskidor och skidor är ju extremt lika. Fick du stå länge i kö på VL eller har du extremt långsamma skidor? Hur är 24 km/h i 2-3 timmar uppmätt?

Link to comment
Share on other sites

Jag sa ju att jag spekulerade lite om ni läste hela inlägget.

Jag håller ca 24km/h på PU hjul men ung 18 på mina gamla 2or och det klarar jag i 2-3 timmar. Alltså går jag i mål på dessa tider...ungefär. Men det är ju ren spekulation som sagt var. På snön klarar jag inte av att hålla den farten i 6 timmar. Så är min kropp i alla fall. Och dessutom är jag inte världsbäst på skidor...

Jag vet att jag stack ut hakan lite...men jag tror ändå att jag hade hamnat i rätt led om jag åkt med mina gamla träningshjul' date=' däremot inte annars.

Hur åker ni själva på olika hjul, frågar jag?[/quote']

Ok, jag skall inte raljera mera. Dina tider på PU-hjul jämfört med tvåor stämmer nog ungefär även om skillnaden verkar vara i största laget, men det beror ju på vad för tvåor du har mm och egentligen är det ju lite ointressant eftersom i princip alla hade PU-tävlingshjul. Med normala tvåor skall ingen kunna nå sitt VL-led om de inte blivit klart bättre. De som verkar minst sagt extremt konstigt och helt unikt är om du ensam? (eller i klunga?) verkligen under normala förhållanden kan hålla 24 km/h på rullskidor i 2-3 timmar men ändå står i led 6. Med den kapacitet du har på rullskidor kan du ju princip staka 98% av VL och stakningen på rullskidor och skidor är ju extremt lika. Fick du stå länge i kö på VL eller har du extremt långsamma skidor? Hur är 24 km/h i 2-3 timmar uppmätt?

Det är ingen fara men alla var ju så himla tvärsäkra att det stämmer perfekt. Men för mig tror jag inte riktigt det hade stämt.

Stakning i några timmar funkar rätt bra i förhållande till andra men sen blir jag trött och frånåkt, har väl dåligt med uthållighet i överkroppen kanske. På VL måste jag ransonera krafterna.

Hur som helst, bara för att seedningen stämmer för er duktigare skidåkare kan man inte extrapolera det till oss lite sämre.

Men med andra ord måste jag åka själv nästa år för att se hur det blir på riktigt, eller hänga på nerför klarälvsbanan en vända...sen kanske jag reviderar min åsikt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man skulle klara av att åka in på sitt led i vasaloppet med tvåor i alliansloppet.

Det tror inte jag heller om man startar i led 1-4 på VL. För att få de tiderna krävs PUhjul.

förstår inte varför seedningen plötsligt upphör stämma för sämre åkare och att dessa skulle bli lika bra som de bättre åkarna bara för att man får PU-hjul under fötterna.

Jag står i led 6 det var det ledet jag klarade i Alliansloppet med PU-hjul, hade vart långt ifrån det med 2:or. Har en träningskompis som är något sämre än mig, han körde Alliansloppet med 2:or och körde in i 9:e led och han är betydligt bättre än så, snarare 7:e.Jag är inte närheten av 24km/h med PU, möjligen på en kort sträcka med vinden i ryggen och slät fin asfalt.

 

Alla blir trötta och måste ransonera krafterna i VL, men som Everest skriver så borde du ha en stakkapacitet som gör att du stakar i princip hela loppet.

 

Gissar att du blir tvungen att köra nästa Allianslopp för att bevisa din tes!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man skulle klara av att åka in på sitt led i vasaloppet med tvåor i alliansloppet.

Det tror inte jag heller om man startar i led 1-4 på VL. För att få de tiderna krävs PUhjul.

förstår inte varför seedningen plötsligt upphör stämma för sämre åkare och att dessa skulle bli lika bra som de bättre åkarna bara för att man får PU-hjul under fötterna.

Jag står i led 6 det var det ledet jag klarade i Alliansloppet med PU-hjul' date=' hade vart långt ifrån det med 2:or. Har en träningskompis som är något sämre än mig, han körde Alliansloppet med 2:or och körde in i 9:e led och han är betydligt bättre än så, snarare 7:e.Jag är inte närheten av 24km/h med PU, möjligen på en kort sträcka med vinden i ryggen och slät fin asfalt.

 

Alla blir trötta och måste ransonera krafterna i VL, men som Everest skriver så borde du ha en stakkapacitet som gör att du stakar i princip hela loppet.

 

Gissar att du blir tvungen att köra nästa Allianslopp för att bevisa din tes!!![/quote']

Håller med Kustlöparen, alla inklusive världseliten håller ett lägre tempo på VL än på 2 timmarslopp. Att tröttna efter 2 timmars stakning gör de flesta mer eller mindre. Om du verkligen är extremt drabbad av detta så borde du ju kunna seeda upp dig till led 3 på ett flackt seedningslopp och sen möjligen krokna helt på VL efter Evertsberg och tappa 4000 placeringar till Mora. Sen om du redan har PU-hjul så kan du ju åka till några av de lite längre rullskidsloppen på ca 40 km som återstår i höst och testa din förmåga. Kommer du upp i minst 24-26 km/h och ligger du i paritet med de som kom upp i led 2-3 på AL? Då får du ju snabbare besked än att vänta tills nästa AL. En annan möjlig, och betydligt trevligare "felkälla" i ditt resonemang kan ju vara att du tränat mer/bättre och numera når led 3 på rullskidor men också når led 3 på ett seedningslopp i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man skulle klara av att åka in på sitt led i vasaloppet med tvåor i alliansloppet.

Det tror inte jag heller om man startar i led 1-4 på VL. För att få de tiderna krävs PUhjul.

förstår inte varför seedningen plötsligt upphör stämma för sämre åkare och att dessa skulle bli lika bra som de bättre åkarna bara för att man får PU-hjul under fötterna.

Jag står i led 6 det var det ledet jag klarade i Alliansloppet med PU-hjul' date=' hade vart långt ifrån det med 2:or. Har en träningskompis som är något sämre än mig, han körde Alliansloppet med 2:or och körde in i 9:e led och han är betydligt bättre än så, snarare 7:e.Jag är inte närheten av 24km/h med PU, möjligen på en kort sträcka med vinden i ryggen och slät fin asfalt.

 

Alla blir trötta och måste ransonera krafterna i VL, men som Everest skriver så borde du ha en stakkapacitet som gör att du stakar i princip hela loppet.

 

Gissar att du blir tvungen att köra nästa Allianslopp för att bevisa din tes!!![/quote']

Jo det kostar ju på att argumentera... ha ha.

För er har det ju uppenbarligen stämt så min spekulation kanske är fel.

Men är jag bara frisk nästa år så..för det verkar ju ha varit höstens happening.

Link to comment
Share on other sites

Det tror inte jag heller om man startar i led 1-4 på VL. För att få de tiderna krävs PUhjul.

förstår inte varför seedningen plötsligt upphör stämma för sämre åkare och att dessa skulle bli lika bra som de bättre åkarna bara för att man får PU-hjul under fötterna.

Jag står i led 6 det var det ledet jag klarade i Alliansloppet med PU-hjul' date=' hade vart långt ifrån det med 2:or. Har en träningskompis som är något sämre än mig, han körde Alliansloppet med 2:or och körde in i 9:e led och han är betydligt bättre än så, snarare 7:e.Jag är inte närheten av 24km/h med PU, möjligen på en kort sträcka med vinden i ryggen och slät fin asfalt.

 

Alla blir trötta och måste ransonera krafterna i VL, men som Everest skriver så borde du ha en stakkapacitet som gör att du stakar i princip hela loppet.

 

Gissar att du blir tvungen att köra nästa Allianslopp för att bevisa din tes!!![/quote']

Jo det kostar ju på att argumentera... ha ha.

För er har det ju uppenbarligen stämt så min spekulation kanske är fel.

Men är jag bara frisk nästa år så..för det verkar ju ha varit höstens happening.

Som sagt det finns många rätt långa rullskidslopp kvar i höst, så varför vänta?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...