Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningslopp inför VL 2011


Janne E

Recommended Posts

Behöver hjälp med att välja ut seedningslopp inför VL 2011. Körde VL Öppet Spår 1981 på strax över 7 tim. Åkte ganska mycket skidor i ungdomen. Har en lång aktiv karriär som framförallt fotbollsspelare, men också ishockey. De sista 18 åren har jag dock varit sjuk, men kom igång på nytt med hård fysisk träning i våras. Är fyllda 57 år.

Efter div tester tror jag mig kunna prestera en tid kring 6 tim. Men för att detta ska bli möjligt behöver jag nog komma fram några startled.

Bor i Närke och skulle behöva hjälp med vilka seedningslopp som är att föredra framför andra. Kan tänka mig att åka ett flertal innan det är dags i början på mars.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Hann köra ett par träningslopp på c:a 45 km i varierande terräng efter att ha tränat c:a 15 mil i slutet av förra säsongen. Tiderna jag hade då låg strax över 3 timmar.

Nu har jag under sommarsäsongen hunnit med att åka 115 mil rullskidor, cyklat drygt 150 mil, samt kört en hel del annan träning såsom styrke- o rörlighetsträning. Träningsmängden i tid räknat har sedan april månad legat på mellan 8-12 tim/vecka.

Link to comment
Share on other sites

Hann köra ett par träningslopp på c:a 45 km i varierande terräng efter att ha tränat c:a 15 mil i slutet av förra säsongen. Tiderna jag hade då låg strax över 3 timmar.

Nu har jag under sommarsäsongen hunnit med att åka 115 mil rullskidor, cyklat drygt 150 mil, samt kört en hel del annan träning såsom styrke- o rörlighetsträning. Träningsmängden i tid räknat har sedan april månad legat på mellan 8-12 tim/vecka.

Bra tränat. Vill du åka ett bra, naturskönt och välarrangerat lopp eller lopp där det är lätt att seeda upp sig? Annars spelar det nog ingen roll vilket seedningslopp du åker men ju fler desto större chans har du givetvis att seeda upp dig. Trots mycket rykten anser jag att förutom VL egna lopp finns inget lopp som lättare att seeda upp sig på än andra. Det beror på din egna styrkor jämfört med andra, föret för dagen samt ett visst mått av slump med gränserna till olika led. Troligen är dock gränserna generellt tuffare på lopp med få tidigare VL-åkare eftersom bedömningen då blir svårare och det då sätts vissa säkerhetsmarginaler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag lånar den här tråden lite.

Har börjat kika på vilka seedningslopp man kan tänkas köra i vinter, och upptäckte en tävling i Mora 22 januari i tävlingskalendern (ta.skidor.com) som heter Intersportloppet.. Har detta race körts förut? Hittar ingen info om det alls på IFK Mora's hemsida, eller när jag googlar.

Link to comment
Share on other sites

Går det att säga i förväg vilka lopp, som är fördelaktiga ur seedningssynpunkt. Före, banstruktur och nivå på segrare är väl faktorer, som spelar in. Det är väl bara att ställa upp, när tillfälle ges och hoppas att det ger en bra seedning. Man vet ju heller aldrig, om det bjuds några mer tillfällen under vintern inom närområdet, kan nog inte räkna med en sån bra vinter till i södra Sverige som förra vintern.

Det bästa är att hitta ett lopp, där man kan åka så fort man vill under största delen av loppet, så att man vet att man fått ut hela sin kapacitet. Det är väldigt frusterande att ligga instängd och inte komma fram och det går i lusig fart liksom att hamna för långt fram och tvingas ligga på max för att hänga med. Idealet är när man kan köra i sitt eget tempo.:)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en del som kör Halvvasan för att seeda sig och som en genomkörare, borde ge bra seedning.

Men det kanske inte är så bra att köra 4,5 mil i tävlingstempo så tätt inpå?

Eftersom du är lite äldre har du dock kanske segheten som behövs och då är ju även Öppet Spår ett alternativ för att seeda sig.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en del som kör Halvvasan för att seeda sig och som en genomkörare, borde ge bra seedning.

Men det kanske inte är så bra att köra 4,5 mil i tävlingstempo så tätt inpå?

Eftersom du är lite äldre har du dock kanske segheten som behövs och då är ju även Öppet Spår ett alternativ för att seeda sig.

Just Halvvasan var sannolikt absolut lättast att seeda upp sig på 2010, klart bättre än VL verkar det som, men det är inte alls säkert att det blir så 2011. Helt riktigt så är det också lite väl nära VL i tid för de flesta. Dessutom finns ju absolut ingen plan B kvar om ngt inte funkar på det loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vilket (eller vilka) av de godkända seedningsloppet är det mest Vasalopps-lika?

Alltså där det framför allt är stakning som gäller, och mindre bergsbestigning medelst diagonalåking?

Halvvasan torde vara det allra mest lika ;)

 

Sedan borde väl vädret/föret kunna spela in en del. Ymnigt snöfall och dåligt glid jfrt med isblanka spår ger ju helt olika typer av upplevelse. Minns att på något lopp förra året saknades fäste för stavarna och då blir det ju som det blir med stakningen även om det är platt..

 

Jag åkte Landvetter Långlopp och Billingens Långlopp förra året. Landvetter var backigt medan Billingen var rätt platt i jämförelse.

Landvetter tror jag f.ö. var planerat att köras på en golfbana men flyttades sedan till en kortare elljusslinga pga snöbrist.

 

Tror det är bättre att åka ett par lopp i ens närhet än att sikta in sig på ett specifikt lopp. Varje lopp ger nyttig erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Vilket (eller vilka) av de godkända seedningsloppet är det mest Vasalopps-lika?

Alltså där det framför allt är stakning som gäller' date=' och mindre bergsbestigning medelst diagonalåking?[/quote']

Halvvasan torde vara det allra mest lika ;)

 

Sedan borde väl vädret/föret kunna spela in en del. Ymnigt snöfall och dåligt glid jfrt med isblanka spår ger ju helt olika typer av upplevelse. Minns att på något lopp förra året saknades fäste för stavarna och då blir det ju som det blir med stakningen även om det är platt..

 

Jag åkte Landvetter Långlopp och Billingens Långlopp förra året. Landvetter var backigt medan Billingen var rätt platt i jämförelse.

Landvetter tror jag f.ö. var planerat att köras på en golfbana men flyttades sedan till en kortare elljusslinga pga snöbrist.

 

Tror det är bättre att åka ett par lopp i ens närhet än att sikta in sig på ett specifikt lopp. Varje lopp ger nyttig erfarenhet.

Håller med, sjärskilt som stärckningen är så beroende av hur mycket snö det är då loppen ofta måste flytta till närliggande platta slingor (eller till Orsa grönklitt som för två år sen). Så kör lopp som passar i tid och plats snarare än kuppering.

 

Ett lopp som i alla fall till åktid är mer likt vasaloppet är annars Engelbrektsloppet (knappt 6 mil), men det betydling mer kuperat så på det sättet är det inte likt (det senaste året var problem med grus i snön inne i by, men förhoppningsvis ordnar de det i år, annrs liten varning).

Link to comment
Share on other sites

Mattila skimaraton vid Röjdåfors 4 mil norr om Torsby i norra Värmland är trevligt, och jobbigt, men inte så vasaloppslikt. Det brukar gå av stapeln första helgen i februari. Är stark i benen kan det vara ett bra lopp att seeda upp sig på. Kan med fördel kombineras med ett träningsläger där.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Vilket lopp skulle ni välja Billingens långlopp 5/2 och Rallarloppet 6/2?

Billingen är väldigt flackt så det är bra om du är stark stakare eller vill ha vasaloppslikt. Det var ganska mycket folk så jag kan tänkte mig att det vart rejäl köbildning i början (stod själv i andra ledet så jag kom fram smidigt) då det blev 2 spår direkt efter startrakan men annars ett fint lopp.

 

Har inte kört det andra. Båda kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilket lopp skulle ni välja Billingens långlopp 5/2 och Rallarloppet 6/2?

Billingen är väldigt flackt så det är bra om du är stark stakare eller vill ha vasaloppslikt. Det var ganska mycket folk så jag kan tänkte mig att det vart rejäl köbildning i början (stod själv i andra ledet så jag kom fram smidigt) då det blev 2 spår direkt efter startrakan men annars ett fint lopp.

 

Har inte kört det andra. Båda kanske ;)

Jo Billingen har jag koll på för det är på hemmaplan=) Riktigt bra där nu! Men Rallarloppet har jag ingen koll på. Har bara hört av kompisar i Jönköping att det ska vara bra spår på Hallby. Båda loppen orkar jag inte;) Ska försöka få polarna till Skövde den helgen...

Link to comment
Share on other sites

Om man startar helt oseedad så skiljer det rätt mycket mellan loppen vad gäller antal spår och antal startande. Jag har hört en del kritik på bla Värmdöloppet, Skinnarloppet och Orsa Marathon att det blir för mycket köer. Englelbrektsloppet och Högbo Marathon har fått bättre betyg i det hänseendet men då har jag pratat med olika personer så det är kanske inte så representativt. Något tips om trängselfria lopp och då räknar jag inte vasaloppsveckan?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...