Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frustrerande långsamt!


Alcazar

Recommended Posts

Sedan ett par månader ligger min fart på rullisarna konsekvent ordentligt under den fart jag höll under våren och sommaren. I början försökte jag hitta förklaringar som handlade om dagsform och väderförhållanden men jag har tränat rätt konsekvent och farten är kort och gott betydligt lägre oavsett sådana förhållanden.

 

Mina Fiberglass är drygt ett år gamla och jag har inte gjort något annat åt dem än att skölja av dem med vatten efter smutsiga pass, men en känsla är att hjulen (2or) rullar klart trögare. Borde lagren smörjas? Sedan är ju ett faktum att det är svårare att få fäste med stavarna på kall asfalt men för mig innebär det möjligen lite kortare tag med högre frekvens, det känns inte som det borde påverka farten så mycket. Idag hade jag nya spetsar och körde 33 km på rekordlångsamma 13,8 km/tim i precis ingen vind alls, normal fart i våras var runt 16 km/tim på samma runda.

 

Ytterligare en sak jag funderar över är det faktum att jag bara kör ett rullpass i veckan. Bara stakning, varierande kupering och 20-40 km. Resten av min träning, 4-5 pass, är cykling och löpning. Är det så att jag inte kunnat behålla styrkan från förra vinterns skidåkning och att jag successivt faktiskt blivit klenare men bara ett riktigt styrkepass i veckan?

 

Sett på nätet att ett av gymen i stan har en Skierg, är det något jag borde komplettera med?

 

Andra med liknande erfarenheter? Tacksam för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

I somras körde jag 1 mil på 37-38 min, för en vecka sedan (+4-5 gr) hade jag 43 min. I somras körde jag inlines med stavar 18,5 km och låg på 55-57 min, nu körde jag på 1.02, så rullet är klart sämre nu.

 

Så du är inte ensam om att få sämre "glid" i kylan, så det beror inte på att du blivit "klenare".

Link to comment
Share on other sites

Ska man ta det riktigt litet och enkelt så kan jag säga att ju kallare det är, desto långsammare rör sig atomerna och molekylerna. Dina hjul på rullskidorna är av atomer och hjulen kommer därför att rulla långsammare.

 

Undrar om det här passar in på ett Skidforum?

Link to comment
Share on other sites

Ska man ta det riktigt litet och enkelt så kan jag säga att ju kallare det är, desto långsammare rör sig atomerna och molekylerna. Dina hjul på rullskidorna är av atomer och hjulen kommer därför att rulla långsammare.

 

Undrar om det här passar in på ett Skidforum?

Tror Everest och joakim.j har gjort något test och jämfört Swenor med Eagle.

Swenors hjul är ganska mjuka normalt sett och hårdnar till mer vid kall väderlek vilket skulle kunna leda till större fartminskning.

Link to comment
Share on other sites

Upplever också att det går väsentligt mycket trögare just nu. Mycket frustrerande då man trots allt tränat på ok den sista tiden. Och snö verkar det inte bli på ett tag.

Har också uppmärksammat att mina fibreglass rullar långsamare än kompisens carbonfibre, trots att det enligt vad jag kan läsa mig till borde vara tvärs om. Kan det bero på att jag väger betydligt mer och därför bromsar det mer?

Link to comment
Share on other sites

Ska man ta det riktigt litet och enkelt så kan jag säga att ju kallare det är' date=' desto långsammare rör sig atomerna och molekylerna. Dina hjul på rullskidorna är av atomer och hjulen kommer därför att rulla långsammare.

 

Undrar om det här passar in på ett Skidforum?[/quote']

Tror Everest och joakim.j har gjort något test och jämfört Swenor med Eagle.

Swenors hjul är ganska mjuka normalt sett och hårdnar till mer vid kall väderlek vilket skulle kunna leda till större fartminskning.

Stämmer Swenor 3 fram+ 4 bak rullar ngt trögare än Eagles trögaste. Men det är ingen stor skillnad. Har inte testat så mkt temperaturskillnader men visst finns de helt klart. Tycker dock att känslan är att det inte skiljer riktigt så mkt, det har ju inte ens blivit kallt ännu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liksom alla andra märkt av det här. Jag har samma tidsdiff nu jämfört med sommaren som Son of Wassberg, 30-45 sek./km. Det som var promenadtempo i augusti är nu tröskelfart - sjukt frustrerande.

 

Vad kan man vänta sig när (om?) snön kommer? Vad går långsammast, rullskidåkning i +3C och blöt asfalt eller skidåkning i nysnö och -4C? Förra året snittade jag kanske 5:15/km i början av snösäsongen men formen är flera gånger bättre nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liksom alla andra märkt av det här. Jag har samma tidsdiff nu jämfört med sommaren som Son of Wassberg, 30-45 sek./km. Det som var promenadtempo i augusti är nu tröskelfart - sjukt frustrerande.

 

Vad kan man vänta sig när (om?) snön kommer? Vad går långsammast, rullskidåkning i +3C och blöt asfalt eller skidåkning i nysnö och -4C? Förra året snittade jag kanske 5:15/km i början av snösäsongen men formen är flera gånger bättre nu.

Det beror väl helt på vilka hjul du åker på.

Link to comment
Share on other sites

Det känns så mycket skönare sedan jag började titta på pulsen och tiden jag tränar.

Jag loggar fortfarande sträckan men den är andraprio.

 

Så hastighet eller sträcka är inte mina träningsmål längre.

Resultatet har förbättrats vid tävling i löpning sedan jag började tänka så här, och nu känns det bara OK och ingen frustration längre vid rullskidorna. Förhoppningsvis resultatlyft även på skidor.

Förresten så kan jag säga att Everest vid nollan och lite blött är betydligt trögare än de självgående Swenor tvåorna :)

Vill man ha fartkänsla så ska man växla mellan trögt och lättrullande (tvåor räcker långt).

 

Man tävlar ju ändå inte på Swenor tvåor.... antingen är det väl PU eller snöskidor som gäller vid tävling, och lika för alla vid rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Det sägs ju också att hjul som är använda under en längre tid går snabbare. Men det finns gränser för det också. Faktum är mina 2: or till bakhjul var så pass slitna att de var jämförbara med treorna. Jag märkte det idag när jag var ute på ett långpass.

 

Som en indikation kan man säga att hjulen tappar i funktion när SWENORS tryckta text på hjulet ligger längst upp på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Igårkväll körde jag ett distanspass vid 5 grader och mörker, fuktigt men inte regnblött på asfalten.

Rekordtid!

 

Så inte allt som blir sämre :)

 

Men då har jag ju varit tvungen att köra enbart rullskidor i höst, 2-3 pass i veckan sedan start September och nu är det utdelning!

Jag ser inte fram emot tiden mellan snö och bar asfalt... då kan jag inte träna något :(

Link to comment
Share on other sites

Igårkväll körde jag ett distanspass vid 5 grader och mörker, fuktigt men inte regnblött på asfalten.

Rekordtid!

 

Så inte allt som blir sämre :)

 

Men då har jag ju varit tvungen att köra enbart rullskidor i höst, 2-3 pass i veckan sedan start September och nu är det utdelning!

Jag ser inte fram emot tiden mellan snö och bar asfalt... då kan jag inte träna något :(

Då kör vi Skierg!

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat i min träningsdagbok från förra året och då gick det varken att åka längsdskidor eller rullskidor vid denna tid på året. Nu (detta år) går det att åka rullskidor vilket är bättre träningsförhållanden än förra året så jag klagar inte. Jag räknar och hoppas med att snön och vintern kommer vid jul och att det sedan går att åka lägdskidor till mitten på mars.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...