Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Torsbytunneln illa ute


TT

Recommended Posts

Idag vad det tråkiga nyheter från Torsbytunneln igen. Det går inte ihop i år heller. Färre åkare för andra året i rad och det fattas ett par miljoner kronor. Frågan är om det snart blir dags att stänga igen för gott eller om kommunen kan förmås ställa upp med pengar igen, trots mycket protester.

Tycker det är tragiskt att det inte finns större intresse för att åka i tunneln. Det är ju nästan tomt där fram till okt/nov och det går nog inte att leva på bara två månader med bra beläggning.

Link to comment
Share on other sites

Någonstans finns en gräns på hur mycket tunneln kan gå back innan den stängs, men jag tror att tunneln genererar såpass mycket pengar till Torsby kommun i form av övernattningar, bensin, mat m.m att kommunen är beredda att låta den gå med förlust ett tag till.
Link to comment
Share on other sites

Ur svensk synvinkel kan man nog säga att den är felplacerad. Men betänk att avståndet till Oslo inte är mer än 15 mil och att det "fylke" som ligger bara inom några mil från Torsby är ett stort skiddistrikt i Norge. Upptagningsområdet för skidåkare torde alltså vara väl så bra som en tunnel i Stockholm !?

 

Problemet beror nog mycket på att beläggningen mån-tors är alldeles för dålig.

Link to comment
Share on other sites

Även om tunneln ligger lite halvnära Oslo och andra städer så tror jag det saknas riktigt bra upptagning av folk inom 2-3 mil. De som kan tänka sig att köpa ett årskort i tunneln istället för på gymmet och åka en timme en vardag efter jobbet.

 

Nu är det bara läger som gäller och därmed dålig beläggning måndag till torsdag.

 

En tunnel i Stockholm borde inte ha några problem att sälja ett tusen årskort gånger 4000 kr. Förutom dagskort, helgkort etc.

Link to comment
Share on other sites

Problemet beror nog mycket på att beläggningen mån-tors är alldeles för dålig.

För att den är felplacerad. Vem åker från Gbg, Oslo eller Stockholm för att träna en vardagskväll?

 

Men hoppas verkligen att den överlever ett tag till!

 

Blir det en eller flera kanske längre tunnlar till i närheten av storstäder så är det nog tyvärr dödsstöten.

Link to comment
Share on other sites

Någonstans finns en gräns på hur mycket tunneln kan gå back innan den stängs, men jag tror att tunneln genererar såpass mycket pengar till Torsby kommun i form av övernattningar, bensin, mat m.m att kommunen är beredda att låta den gå med förlust ett tag till.

Jo, det stämmer säkert att tunneln är bra för näringslivet i Torsby men det finns väldigt många som är emot att kommunen ska lägga pengar på att hålla skidtunneln igång. Politiker kan vara väldigt trångsynta och i lokala media framställs tunneln ofta som en stor belastning för kommunens ekonomi. Torsby kommun är fattig.

Link to comment
Share on other sites

Go kväll!

Angående uppgifterna som kommit under dagen gällande skidtunneln i Torsby så verkar det som om att det är felaktig information som meddelats, det är nämligen bolaget som arrenderar ut tunneln till Torsby kommun som har ett ekonomiskt underskott och inte själva driften av tunneln, den håller budget helt enligt planerna denna säsong. Gå in på tunnelns hemsida www.skitunnel.se så finns där en förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper resonemangen kring att avstånden är för långa för att få beläggning under mån-tors, även för norrmänn.

 

Men om vi krasst tittar på en skidtunnel placerad i Stockholm. Vilka skidåkare skulle ingå i upptagningsområdet? Norge kan vi ju helt räkna bort, Finland likaså. Mälardalen givetvis, men pratar vi inom 3mil så är det väl bara Södertälje i sydväst, Bro-Bålsta i nordväst och möjligen Uppsala som skulle kunna räknas med. Hur många skidåkare inom det geografiska området skulle lösa ett årskort?

Ett årskort i Torsby kostar 2995:- och jag kan nog garantera att ett årskort i Stockholm kommer att bli betydligt dyrare, säg 3995:-. Har vi 1000 åkare i detta område som skulle lägga upp 3995:- för detta? Jag är skeptisk. Då återstår hur många som verkligen åker dit en mån-tors och löser dagskort. En hyffsad gissning är att det behövs i snitt 250 pers som löser dagskort a 200:- varje dag 300 dagar om året. Det är inte en kalkyl som jag skulle investera 125 milj i om jag säger så.

 

Att få klubbar som förlägger läger till Stockholm tror jag också blir svårare än för Torsby då vi saknar boende för de pengar som en klubb kan betala. Med de markpriser som är i Stockholms regionen så blir det svårt att bygga upp byar för boende som ligger i den prisnivå som krävs helt enkelt.

 

Men hoppet är det sist som överger en skidåkare i söder. Så drömmen om en tunnel i Lida lever vidare :)

Link to comment
Share on other sites

hur många i stor stockholm åker vasaloppet? en tunnel i stockholm kommer ju også brukas gjenom vintern manga vintrar och en period innan vasaloppet blir nog veldig hektisk.

 

men jeg er også osäker på hvis jeg skulle vilja åka en masse varv rundt en kort slinga i en tunnel jemført med rullskider och annan trening. jeg blev rimelig lei på 1 km spåret i sollentuna efter et tag...

 

svårt att veta hur många som kommer bruke en tunnel.

Link to comment
Share on other sites

Klart att Lida tunneln kommer att bli en succe; för det första lär det bli den längsta och man avser oxo frångå tunnel känslan med inglasning. Övertygad om att 08 orna är beredda att slanta upp xtra för mer av en upplevelse. Jag är det helt klart. Dessutom är det ju bara o lägga märke till hur packat det var i Lida på det sorgliga skogsspåret på 1km som låg i vintras. Sist men inte minst är det ju bara o kolla siffrorna på hur många som kommer från trakten och står i Berga by i mars.. eller hur många som kört VL men slutat pga senare års snöbrist. Varför inte bygga 2tunnlar i Stockholm!
Link to comment
Share on other sites

Jag är också övertygad om att en skidtunnel i Sthlm skulle bli en succé. Inom en 5-milsradie bor det över 1 miljon människor. Alternativen till att åka skidor i regionen en snöfattig vinter är att harva runt på ett isigt/slaskigt/sönderkört konstsnöspår som kanske är öppet från januari till vasaloppet.... Eller att åka många mil norrut. Då ter sig en skidtunnel som rena drömmen! Jämför med Torsby... Hur många bor i en 5-milsradie? 50000? Dessutom finns oftast natursnö på betydligt närmare håll.
Link to comment
Share on other sites

Klart att Lida tunneln kommer att bli en succe; för det första lär det bli den längsta och man avser oxo frångå tunnel känslan med inglasning. Övertygad om att 08 orna är beredda att slanta upp xtra för mer av en upplevelse. Jag är det helt klart. Dessutom är det ju bara o lägga märke till hur packat det var i Lida på det sorgliga skogsspåret på 1km som låg i vintras. Sist men inte minst är det ju bara o kolla siffrorna på hur många som kommer från trakten och står i Berga by i mars.. eller hur många som kört VL men slutat pga senare års snöbrist. Varför inte bygga 2tunnlar i Stockholm!

Inglasning kommer sannolikt bli ett problem. Med tanke på U-värden i glas så kommer energiåtgången bli mångdubbel varför klimatsmartheten går att diskutera. Men visst fan vore det trevligt att åka i en tunnel med utsikt.

De gånger jag var i Lida i vintras var det inte speciellt packat. En uppskattning så säger jag att det på de vardagskvällar jag var där handlade om ett 20tal åkare och på helgerna något mer. Hundratal var det inte vid något av de tillfällen jag var där.

 

Jag är också övertygad om att en skidtunnel i Sthlm skulle bli en succé. Inom en 5-milsradie bor det över 1 miljon människor. Alternativen till att åka skidor i regionen en snöfattig vinter är att harva runt på ett isigt/slaskigt/sönderkört konstsnöspår som kanske är öppet från januari till vasaloppet.... Eller att åka många mil norrut. Då ter sig en skidtunnel som rena drömmen! Jämför med Torsby... Hur många bor i en 5-milsradie? 50000? Dessutom finns oftast natursnö på betydligt närmare håll.

Visst bor det 1miljon men hur många skidåkare är det av dessa 1 miljon? Vad är det, 35000 starter under VL veckan? säg att 30% kommer från upptagningsområdet du talar om så är det styvt 10000 skidåkare. Det skulle betyda att i snitt ska varje sådan person åka till tunneln minst 7ggr/år. Det kanske går men kalkylen är inte solklar.

 

En rätt utformad tunnel skulle kunna öka intresset för skidåkningen i Stockholm. Jag är därför fortfarande övertygad om att en tunnel måste kombineras med fler idrotter och därför utformas som en central arena där skidspåret börjar och slutar. I arenan kan tex snowboard få utrymme och kanske skridsko (ovalåkning] ?

Link to comment
Share on other sites

Alternativen till att åka skidor i regionen en snöfattig vinter är att harva runt på ett isigt/slaskigt/sönderkört konstsnöspår som kanske är öppet från januari till vasaloppet..

Men er det inte detta som kan vare et problem. Att en skidtunnel i Stockholm kommer att bli mycket bruk ett par månader på vintern er klart men hur mycket kommer den bli brukt resten av året? Kommer verkligen folk rundt om kring Stockholm bruke (ofte øver en timme) resetid før at stå på ski i tex juli, istellet før att ta en cykel, løpe eller rullskid tur? Jag tror i alla fall inte at jag skulle ha gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Alternativen till att åka skidor i regionen en snöfattig vinter är att harva runt på ett isigt/slaskigt/sönderkört konstsnöspår som kanske är öppet från januari till vasaloppet..

Men er det inte detta som kan vare et problem. Att en skidtunnel i Stockholm kommer att bli mycket bruk ett par månader på vintern er klart men hur mycket kommer den bli brukt resten av året? Kommer verkligen folk rundt om kring Stockholm bruke (ofte øver en timme) resetid før at stå på ski i tex juli' date=' istellet før att ta en cykel, løpe eller rullskid tur? Jag tror i alla fall inte at jag skulle ha gjort det.[/quote']

En solklar analys! Och lek med tanken att det blir snö en vinter, snö från januari och fram till VL. Då pratar vi om kanske 3mån (okt-dec) som det är folk i tunneln. Då är vi nere på max 100 dagar som ska täcka kostnaderna och då pratar vi kanske 750 pers/dag som ska betala.

Tittar jag till mig själv så skulle ett tänkbart scenario vara att jag skulle åka någon strö dag då och då under perioden maj-juli. F.rom augusti kanske mer på regelbunden basis för att från oktober bli än mer intensiv. Säg då 5 ggr under maj-juli, 10ggr under aug-sep och 25 ggr från oktober fram till jul. Har vi inte snö från januari kanske det skulle fortsätta med 25 ggr till fram till ett VL (om man nu änmäler sig dit). Summerar vi så snackar vi om 65 besök under ett år. Med ett pris om 200:-/ggr så skulle givetvis ett årskort för 4000:- vara lönsamt. Men min mycket snabba och enkla kalkyl säger att årkostnaden för en tunnel likt Torsby hamnar i runda slängar kring 15 milj/år så säger vi att vi har 1000pers som löser årskort. Då återstår 11milj att finasiera med "ströåkare" fördelat på kanske 4-5månader som ett sug att åka finns för ströåkaren. Det är max 150 dagar vilket ger drygt 70,000:- som ska in varje dag. Dividera med 200:- så får du 365 personer/dag..............

Link to comment
Share on other sites

Inglasning kommer sannolikt bli ett problem. Med tanke på U-värden i glas så kommer energiåtgången bli mångdubbel varför klimatsmartheten går att diskutera. Men visst fan vore det trevligt att åka i en tunnel med utsikt.

Har åkt i en tunnel med glasfönster och det funkade inte speciellt bra. Solen lyste in och smälte snön. De hade tvingats sätta upp pappskivor mot fönstren för att undvika slasket.

 

Vad jag läst så går inte nån av de fem skidtunnlar som finns i Finland bra ekonomiskt. Därför byggde man inte nån tunnel i Helsingfors utan en hall med också andra aktiviteter än skidåkning.

 

Dock har ingen av tunnlarna stängt ännu och man planerar/bygger tre nya. Hur det sen går ihop har jag ingen aning om...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte.. Det kanske är bättre att satsa på effektiva konstsnöanläggningar där man satsar på sparad snö för att få till en tidig snöpremiär. Högbo bruk har ju åkbara spår just nu trots långvarig värmebölja den senaste tiden, till skillnad från Orsa Grönklitt, så kylda spår kanske inte är en så dum idé trots allt... Riva upp is finns det ju teknik för numera. Jag leker med tanken att bygga skärmtak och vindskydd runt ett sådant spår för att skydda mot regn och blåst. Det skulle ju trots allt bli betydligt billigare än en skidtunnel. Å andra sidan har ju Högbo bruk inte fått det att gå ihop heller.. Men kan man hålla åkabara skidspår från mitten av oktober tom mars så är väl jag liksom de flesta andra nöjda.
Link to comment
Share on other sites

OBSOBSOBSOBS! Kolla vad jag hittade på nätet!FLIM

 

Tillrättaläggande om skidtunnelns ekonomi

 

Det har under gårdagen florerat rykten om skidtunnelns ekonomi. Det är viktigt att förtydliga att det är förvaltningsbolaget( fastighet) Fritid i Nordvärmland AB som redovisar ett ekonomiskt dåligt resultat, inte skidtunnelns inhyrda entreprenörer.

De inhyrda entreprenörerna är Torsby kommun som ansvarar för skidtunneln drift, Allsport AB sportbutik samt Restaurang Persian som bedriver serveringsverksamhet.

Anledningen till rubrikerna är att ovanstående bolag, Fritid i Nordvärmland AB, gått ut med ett brev till sina aktiägare och vädjat om ett aktistöd. Detta berör givetvis inte de inhyrda entreprenörernas verksamhet eller ekonomi, utan dessa tre entreprenörer betalar sina arrenden efter ordning till Fritid i Nordvärmland AB och är ingalunda på något sätt på obestånd.

Vad gäller Fritid i Nordvärmlands ekonomiska bekymmer består av 1.6 miljoner under 2008, då bolaget själv drev tunneln. Under 2009 är förlusten 600000 pga utebliven hyra för servering och personalkostnader för tidigare anställd kökschef. Sammanlagt har alltså Fritid i Nordvärmland skulder på 2.2 miljoner.

Vad gäller skidtunnelns drift under 2009 så har skidtunneln hållit budget fram oktober och bedömningen är även november ser bra ut. Detsamma gäller för Allsport AB, som under 2009 haft sitt hittills bästa år i skidtunneln fram till och med oktober.

- Vi har haft full fart i Fortum Ski Tunnel Torsby under november, så ser vi ljust på framtiden och totalt sett ett bra resultat.

Sverige är snöfattigt just nu och skidtunneln är ett av de få ställen i Sverige som kan garantera snö och perfekta spår samt kvalificerad skidservice. Vi har gott om plats i tunneln och vi erbjuder en god upplevelse, säger Thomas Stjerndorff, verksamhetsansvarig Fortum Skitunnel Torsby

Link to comment
Share on other sites

Det bästa vore att förlägga en tunnel i södra delen av sverige då det finns tusentals vasalöpare i Skåne Småland och Blekinge. Med tanke på att det inte finns några vintrar att tala om så kan jag inte se varför man inte bygger en tunnel där det verkligen behövs.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Lite nytt om skidtunneln...

 

http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=93&artikel=3574791&date=2010-03-26

 

Verkar vara svårt att dra folk.

 

Men det tänkte jag på, är jag ensam om att vilja åka skidor i april/maj/juni då de håller stängt?

Samtidigt som de har öppet i januari-februari då det (i princip) alltid finns snö på de breddgraderna.

Link to comment
Share on other sites

Lite nytt om skidtunneln...

 

http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=93&artikel=3574791&date=2010-03-26

 

Verkar vara svårt att dra folk.

 

Men det tänkte jag på, är jag ensam om att vilja åka skidor i april/maj/juni då de håller stängt?

Samtidigt som de har öppet i januari-februari då det (i princip) alltid finns snö på de breddgraderna.

Det är nog väldigt få som vill gå in i tunneln och åka på vårkanten. Tror inte ens att jag skulle vilja det som ändå har årskort. Dessutom behöver de byta snön och göra underhållsarbeten så det krävs att man kan stänga ett tag.

Mer underligt är det att så få vill åka från det att tunneln öppnar i juni och fram till oktober. Väldigt många kan inte tänka sig åka skidor i en tunnel överhuvudtaget fast de inte ens provat.

Link to comment
Share on other sites

Lite nytt om skidtunneln...

 

http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=93&artikel=3574791&date=2010-03-26

 

Verkar vara svårt att dra folk.

 

Men det tänkte jag på' date=' är jag ensam om att vilja åka skidor i april/maj/juni då de håller stängt?

Samtidigt som de har öppet i januari-februari då det (i princip) alltid finns snö på de breddgraderna.[/quote']

Det är nog väldigt få som vill gå in i tunneln och åka på vårkanten. Tror inte ens att jag skulle vilja det som ändå har årskort. Dessutom behöver de byta snön och göra underhållsarbeten så det krävs att man kan stänga ett tag.

Mer underligt är det att så få vill åka från det att tunneln öppnar i juni och fram till oktober. Väldigt många kan inte tänka sig åka skidor i en tunnel överhuvudtaget fast de inte ens provat.

Är det inte så att det snarare är "få vill åka från det att tunneln öppnar i juni och fram till oktober" i TORSBY? Jag hade jättegärna haft tagit mig till en tunnel på rimligt avstånd (läs det går att åka över dagen eller i alla fall helgen). Men att lägga semesterdagar på ett (mini-)läger mitt i sommaren känns inte alls lockande då jag dels har kanonfin alternativträning hemma och dels kan få ett snöläger till samma kostnad i pengar, semesterdagar och restid under vintern istället.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...