
Borstar jag fel,?
#1
Postad 15 januari 2022 - 21:09

Jag vet inte vad som är fel men mina skidor blir gråa i belaget efter bara 10-15km åkning.
Innan dess är de fina så att säga.
De är mättade, sedan ett lager grund med kallt paraffin avslutningsvis ligger det ett lager pölder HF-kloss på.
Sicklar, borstar med tagel och avslutningsvis med nylon. Borstar med skruvdragaren och de ser som sagt riktigt blanka och fina ut.
Efter en tur är de helt gråa under men blir snabbt fina igen efter lite borstning :/.
Hur kommer detta sig?
Alla tips är välkomna
#2
Postad 16 januari 2022 - 08:56

#3
Postad 17 januari 2022 - 14:05

Hur lång del blir grå? Är det bara en kort zon, så kanske det är väldigt högt tryck just där? Annars behöver de nog sicklas om, alternativt slipas?
#4
Postad 17 januari 2022 - 14:56

En tredje mulighet dersom det er smurte klassiskski: Voks dras bakover på skia og lager et hvitt belegg i trykksonen bak helen. Det kan også være en eller flere kombinasjoner av alle tre
På mine ski får jeg bare det hvite belegget bak helen ved isete forhold.
Kulde-vokssvetting på hele sålen kommer særlig ved kalde forhold -10 og kaldere.
Alpinister børster skia ved start når det er -20 på toppen av utforløypa
#5
Postad 17 januari 2022 - 15:31

Men det aller viktigste er å unngå rask nedkjøling av voksen hvis en kan.
(Fischer skriver at dersom en setter skia rett ut i mange minus når skia har fått siste lag med metting, er all mettingen forgjeves)
Side 35, nederst til høyre på siden: https://issuu.com/fi...0318_engl_xc-tm.
#6
Postad 17 januari 2022 - 16:54

Har inte haft en grå fläck på belaget sedan 2006 då jag övergick till att stålsickla. Just sayin
Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!
#7
Postad 17 januari 2022 - 23:38

En längd på ca 2 dm bakom klacken brukar skidorna bli vita i kallföre oavsett vilken metod man använder, helt normalt skulle jag säga.
I detta sammanhanget har jag funderat på en sak. Man lämnar in skidorna för stenslipning och när den är klar läggs det på ett lager skyddsparaffin. Sen sicklar man bort det hemma och lägger kanske på ett hårt paraffin. Men lägger sig inte det hårda ovanpå det mjuka och nöts lättare bort. Vore det inte bättre att inget skyddsparaffin lades på efter stenslipningen och att man grundade med tex Toko Molybden, som är ett mycket hårt paraffin. Även om man varmsicklade och borstade med stålborste borde det finnas kvar ett skyddande film längst in. ps. Jag låter aldrig skidan kallna helt före borstning utan borstar när den fortfarande är ljummen iaf om det är ett hårt paraffin.
#8
Postad 18 januari 2022 - 10:12

Borstat flera dagar, minst två och skidor i temperatur under rumstemperatur gör att det minskar.
Men slitande före eller gammal slip ger mer grått…
Jag är övertygad om att stålsickling, ofta, minskar problemet. Sedan kan man ju valla oavsett såklart, just att belagsytan är gammal påverkar mest tycker jag.
#9
Postad 18 januari 2022 - 20:42

Det låter som att du inte har fått bort all valla. Prova borsta med en bronsborste för hand innan du borstar med tagel och nylon.
#10
Postad 19 januari 2022 - 12:53

Har inte haft en grå fläck på belaget sedan 2006 då jag övergick till att stålsickla. Just sayin
Samma gäller mig som de flesta här på skidforum vet. Men om du fortsätter att envisas med att andvända "glidvalla" får du nog stå ut med detta. Men om du ser till att borsta bort ALLT du lagt dit kan du nog få samma bra skidor som vi som stålsicklar (om. och endast om, du har bra struktur under t.ex från stenslipning eller stålsickling)
#11
Postad 20 januari 2022 - 08:21

Jag är inbiten stålsicklare (även om jag numera toppar med glidvalla på lopp) och har haft två skidor, båda Atomic, som blev grå trotts att de aldrig glidvallats. Så det kan vara belaget.
Jag testade med lite eller mycket borstning men fick aldrig kläm på vad felet var. Kan ju ha varit allt från måndagsex till mitt handhavande. Jag har aldrig sett det på madshaus med samma behandling.
#12
Postad 20 januari 2022 - 16:11

Dersom det er avrivning av sålemateriale (abrasion på engelsk), så kan en også bruke fibertex for å fjerne det verste uten å fjerne slipen. Slipen blir litt rundet av, men tipper det likevel er lurt å fjerne dette utstående sålematerielet?
Det er altså en mellomting mellom å slipe/stålsikle og å børste.
(Fibertex har finhetsgrad på ca 1000 til 2000, så veldig finkornet slipe"papir")
En sylskarp plastsikling sammen med hard glider tar også mye av plasten som stikker ut av sålen ved avrivning. Også den sylskarpe plastsiklingen sliter litt på slipen dersom en ikke er forsiktig med trykket.
Dersom en blankpolerer sålen med stålroto på høy hastighet, blir det vanskelig å få voksen til å sitte etterpå.
http://snowstorm-gli...ing12016_EN.pdf
#13
Postad 21 januari 2022 - 10:01

Dersom det er avrivning av sålemateriale (abrasion på engelsk), så kan en også bruke fibertex for å fjerne det verste uten å fjerne slipen. Slipen blir litt rundet av, men tipper det likevel er lurt å fjerne dette utstående sålematerielet?
Det er altså en mellomting mellom å slipe/stålsikle og å børste.
(Fibertex har finhetsgrad på ca 1000 til 2000, så veldig finkornet slipe"papir")
En sylskarp plastsikling sammen med hard glider tar også mye av plasten som stikker ut av sålen ved avrivning. Også den sylskarpe plastsiklingen sliter litt på slipen dersom en ikke er forsiktig med trykket.
Dersom en blankpolerer sålen med stålroto på høy hastighet, blir det vanskelig å få voksen til å sitte etterpå.
Alltid intressant när någon går på djupet med hur det ser ut på fakta-nivå. Men jag fick en fundering efter att ha läst på länken. De skriver "As a rule, however, wax is always required, as this is much more water-repellent (hydrophobic) than the plastic". Hur mycket mer hydrofobt är glidvalla än ett modernt UHMWPE belagmaterial, givet samma ytstruktur? Tycker mig ha läst på andra håll att UHMWPE i sig är väldigt hydrofobt?
Sen blir jag lite skeptisk när jag ser deras två bilder på vattendroppar. Den vänstra bilden ser för mig ut att vara tagen på ett dåligt preparerat belag. Så platta droppar får du/jag verkligen inte på ett hyfsat sicklat + borstat belag utan valla.
#14
Postad 21 januari 2022 - 14:09

Etter 5 timer og 4 minutter kommer svaret. Så det spørs bare hvor god glid en trenger samt ferdigheter og ressurser tilgjengelig.
I følge de svenske landslagssmørerene i linken over (4 timer 57 minutter), krever stålsikling gode ferdigheter, noe ikke alle har.
Linken om flosseteppe var ment for folk som smører. En bør ikke polere sålen altfor mye før smøring, selv om det virker logisk i forhold til ski med mye "abrasion" slitasje
#15
Postad 21 januari 2022 - 16:15

Etter 5 timer og 4 minutter kommer svaret. Så det spørs bare hvor god glid en trenger samt ferdigheter og ressurser tilgjengelig.
I følge de svenske landslagssmørerene i linken over (4 timer 57 minutter), krever stålsikling gode ferdigheter, noe ikke alle har.
Linken om flosseteppe var ment for folk som smører. En bør ikke polere sålen altfor mye før smøring, selv om det virker logisk i forhold til ski med mye "abrasion" slitasje
Fast där säger hon ju "inte lika hydrofobt som valla med flour". Så då blir frågan hur mycket skiljer det mot fluorfritt, med tanke på kommande förbud ... ?
#16
Postad 21 januari 2022 - 21:01

Skidorna är ett par Fischer Rcs, men jag får liknande på mina andra också (speedmax.)
Har en stålsickel från Kuzmin (universal) men livrädd för att använda den.
Så har ni ngn bra och enkel instruktion som funkar för 5-åringar får ni gärna dela med er av den.
#17
Postad 21 januari 2022 - 23:20

Tack för alla svar med tips.
Skidorna är ett par Fischer Rcs, men jag får liknande på mina andra också (speedmax.)
Har en stålsickel från Kuzmin (universal) men livrädd för att använda den.
Så har ni ngn bra och enkel instruktion som funkar för 5-åringar får ni gärna dela med er av den.
Kan detta vara något https://www.youtube....h?v=VPoDYshn-Cc. Jag själv använder en förenklad version av detta, är lätt på handen och använder inte en kvart som på filmen och har ALDRIG haft problem med repor och annat som en del andra beskrivit. och numera sedan 2006 (då jag började med detta mirakel) åkt mer än 30 Vasalopp/öppna spår med kanonskidor (på min motionsnivå) UTAN glidvalla, Bara stålsickling, ibland kombinerad med Rillning, och NOGGRANN BORSTNING.
#18
Postad 23 januari 2022 - 20:59

Fast där säger hon ju "inte lika hydrofobt som valla med flour". Så då blir frågan hur mycket skiljer det mot fluorfritt, med tanke på kommande förbud ... ?
Ved 2 timer og 57 minutter sier hun at ren uhmwpe har ca 90 grader kontaktvinkel.
Deretter doper produsentene materialet med tilsetninger for å få høyere vinkel.
Bla fluor. Så fluorforbud kan også gi en såle med lavere kontaktvinkel enn de med fluor.
I tillegg tilpasser valla hardheten til sålen til hardheten til snøen, uavhengig av fluor. (Masse informasjon om hva som påvirker gliden i forelesningene fra Luleå)
Obs en øvet stålsikler har sikkert et bedre skipar i snitt over 10 år, enn en som smører fluorfritt, men ikke vedlikeholder sålen mekanisk
#19
Postad 24 januari 2022 - 08:55

Jag lägger alltid på ett lager paraffin efter avslutat pass. Något som gör att jag slipper vita och oxiderade belag. I förlängningen så innebär detta att jag har bra glid på laggen, samt att det dröjer långt mellan gångerna då jag slipper lämna in skidorna för omslipning. Först så stålborstar jag lätt (en mycket fin stålborste), på med ett lager blått. Låt stå minst i 12 timmar. Därefter kan du sickla, stålborsta cirka 5 drag på samma ställe för att sedan avsluta med en nylonborste.
Ska funka om man köpt skidorna från en seriös skidhandlare. Fischer lägger ju grundvax redan vid fabrik och då ökar såklart livslängden mot om man ska göra det när skidan gått ur produktion/tillverkning.
#20
Postad 24 januari 2022 - 10:14

Jag lägger alltid på ett lager paraffin efter avslutat pass. Något som gör att jag slipper vita och oxiderade belag. I förlängningen så innebär detta att jag har bra glid på laggen, samt att det dröjer långt mellan gångerna då jag slipper lämna in skidorna för omslipning. Först så stålborstar jag lätt (en mycket fin stålborste), på med ett lager blått. Låt stå minst i 12 timmar. Därefter kan du sickla, stålborsta cirka 5 drag på samma ställe för att sedan avsluta med en nylonborste.
Ska funka om man köpt skidorna från en seriös skidhandlare. Fischer lägger ju grundvax redan vid fabrik och då ökar såklart livslängden mot om man ska göra det när skidan gått ur produktion/tillverkning.
(Belagsmaterialet oxiderar inte, och det vita är inte oxider. Små fibrer som slitits ut ur belaget ser vitta/gråa ut eftersom det är luft mellan.)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar