Epok Posted January 15, 2022 Report Share Posted January 15, 2022 Hej,Jag vet inte vad som är fel men mina skidor blir gråa i belaget efter bara 10-15km åkning. Innan dess är de fina så att säga.De är mättade, sedan ett lager grund med kallt paraffin avslutningsvis ligger det ett lager pölder HF-kloss på. Sicklar, borstar med tagel och avslutningsvis med nylon. Borstar med skruvdragaren och de ser som sagt riktigt blanka och fina ut. Efter en tur är de helt gråa under men blir snabbt fina igen efter lite borstning :/. Hur kommer detta sig? Alla tips är välkomna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted January 16, 2022 Report Share Posted January 16, 2022 En förklaring är att du inte väntat tillräckligt länge efter vallning, belaget drar ihop sig efter uppvärmningen vid vallning och svettas/trycker ut valla lång tid efter vallning. Mest i början såklart men pågår i dagar, testa att valla och sickla/borsta så gott du kan och gör om nästa dag. Då ser du mer som du kan borsta bort, kyla påskyndar processen och efterliknar såklart skidåkning i temp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 Hur lång del blir grå? Är det bara en kort zon, så kanske det är väldigt högt tryck just där? Annars behöver de nog sicklas om, alternativt slipas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 En tredje mulighet dersom det er smurte klassiskski: Voks dras bakover på skia og lager et hvitt belegg i trykksonen bak helen. Det kan også være en eller flere kombinasjoner av alle tre B) På mine ski får jeg bare det hvite belegget bak helen ved isete forhold.Kulde-vokssvetting på hele sålen kommer særlig ved kalde forhold -10 og kaldere.Alpinister børster skia ved start når det er -20 på toppen av utforløypa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 Men det aller viktigste er å unngå rask nedkjøling av voksen hvis en kan.(Fischer skriver at dersom en setter skia rett ut i mange minus når skia har fått siste lag med metting, er all mettingen forgjeves)Side 35, nederst til høyre på siden: https://issuu.com/fischersportsgmbh/docs/w20318_engl_xc-tm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 Har inte haft en grå fläck på belaget sedan 2006 då jag övergick till att stålsickla. Just sayin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 En längd på ca 2 dm bakom klacken brukar skidorna bli vita i kallföre oavsett vilken metod man använder, helt normalt skulle jag säga.I detta sammanhanget har jag funderat på en sak. Man lämnar in skidorna för stenslipning och när den är klar läggs det på ett lager skyddsparaffin. Sen sicklar man bort det hemma och lägger kanske på ett hårt paraffin. Men lägger sig inte det hårda ovanpå det mjuka och nöts lättare bort. Vore det inte bättre att inget skyddsparaffin lades på efter stenslipningen och att man grundade med tex Toko Molybden, som är ett mycket hårt paraffin. Även om man varmsicklade och borstade med stålborste borde det finnas kvar ett skyddande film längst in. ps. Jag låter aldrig skidan kallna helt före borstning utan borstar när den fortfarande är ljummen iaf om det är ett hårt paraffin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted January 18, 2022 Report Share Posted January 18, 2022 Jag får vitt/grått om jag borstar enbart efter sickling, oavsett nyslipat.Borstat flera dagar, minst två och skidor i temperatur under rumstemperatur gör att det minskar.Men slitande före eller gammal slip ger mer grått… Jag är övertygad om att stålsickling, ofta, minskar problemet. Sedan kan man ju valla oavsett såklart, just att belagsytan är gammal påverkar mest tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeB Posted January 18, 2022 Report Share Posted January 18, 2022 Det låter som att du inte har fått bort all valla. Prova borsta med en bronsborste för hand innan du borstar med tagel och nylon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted January 19, 2022 Report Share Posted January 19, 2022 Har inte haft en grå fläck på belaget sedan 2006 då jag övergick till att stålsickla. Just sayinSamma gäller mig som de flesta här på skidforum vet. Men om du fortsätter att envisas med att andvända "glidvalla" får du nog stå ut med detta. Men om du ser till att borsta bort ALLT du lagt dit kan du nog få samma bra skidor som vi som stålsicklar (om. och endast om, du har bra struktur under t.ex från stenslipning eller stålsickling) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted January 20, 2022 Report Share Posted January 20, 2022 Atomic? Jag är inbiten stålsicklare (även om jag numera toppar med glidvalla på lopp) och har haft två skidor, båda Atomic, som blev grå trotts att de aldrig glidvallats. Så det kan vara belaget. Jag testade med lite eller mycket borstning men fick aldrig kläm på vad felet var. Kan ju ha varit allt från måndagsex till mitt handhavande. Jag har aldrig sett det på madshaus med samma behandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 20, 2022 Report Share Posted January 20, 2022 Dersom det er avrivning av sålemateriale (abrasion på engelsk), så kan en også bruke fibertex for å fjerne det verste uten å fjerne slipen. Slipen blir litt rundet av, men tipper det likevel er lurt å fjerne dette utstående sålematerielet? Det er altså en mellomting mellom å slipe/stålsikle og å børste. (Fibertex har finhetsgrad på ca 1000 til 2000, så veldig finkornet slipe"papir") En sylskarp plastsikling sammen med hard glider tar også mye av plasten som stikker ut av sålen ved avrivning. Også den sylskarpe plastsiklingen sliter litt på slipen dersom en ikke er forsiktig med trykket. Dersom en blankpolerer sålen med stålroto på høy hastighet, blir det vanskelig å få voksen til å sitte etterpå.http://snowstorm-gliding.de/pdf/Gliding12016_EN.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 Dersom det er avrivning av sålemateriale (abrasion på engelsk), så kan en også bruke fibertex for å fjerne det verste uten å fjerne slipen. Slipen blir litt rundet av, men tipper det likevel er lurt å fjerne dette utstående sålematerielet? Det er altså en mellomting mellom å slipe/stålsikle og å børste. (Fibertex har finhetsgrad på ca 1000 til 2000, så veldig finkornet slipe"papir") En sylskarp plastsikling sammen med hard glider tar også mye av plasten som stikker ut av sålen ved avrivning. Også den sylskarpe plastsiklingen sliter litt på slipen dersom en ikke er forsiktig med trykket. Dersom en blankpolerer sålen med stålroto på høy hastighet, blir det vanskelig å få voksen til å sitte etterpå.http://snowstorm-gliding.de/pdf/Gliding12016_EN.pdfAlltid intressant när någon går på djupet med hur det ser ut på fakta-nivå. Men jag fick en fundering efter att ha läst på länken. De skriver "As a rule, however, wax is always required, as this is much more water-repellent (hydrophobic) than the plastic". Hur mycket mer hydrofobt är glidvalla än ett modernt UHMWPE belagmaterial, givet samma ytstruktur? Tycker mig ha läst på andra håll att UHMWPE i sig är väldigt hydrofobt? Sen blir jag lite skeptisk när jag ser deras två bilder på vattendroppar. Den vänstra bilden ser för mig ut att vara tagen på ett dåligt preparerat belag. Så platta droppar får du/jag verkligen inte på ett hyfsat sicklat + borstat belag utan valla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 https://youtu.be/JIfIGRId_7MEtter 5 timer og 4 minutter kommer svaret. Så det spørs bare hvor god glid en trenger samt ferdigheter og ressurser tilgjengelig. I følge de svenske landslagssmørerene i linken over (4 timer 57 minutter), krever stålsikling gode ferdigheter, noe ikke alle har. Linken om flosseteppe var ment for folk som smører. En bør ikke polere sålen altfor mye før smøring, selv om det virker logisk i forhold til ski med mye "abrasion" slitasje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 https://youtu.be/JIfIGRId_7MEtter 5 timer og 4 minutter kommer svaret. Så det spørs bare hvor god glid en trenger samt ferdigheter og ressurser tilgjengelig. I følge de svenske landslagssmørerene i linken over (4 timer 57 minutter), krever stålsikling gode ferdigheter, noe ikke alle har. Linken om flosseteppe var ment for folk som smører. En bør ikke polere sålen altfor mye før smøring, selv om det virker logisk i forhold til ski med mye "abrasion" slitasjeFast där säger hon ju "inte lika hydrofobt som valla med flour". Så då blir frågan hur mycket skiljer det mot fluorfritt, med tanke på kommande förbud ... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Epok Posted January 21, 2022 Author Report Share Posted January 21, 2022 Tack för alla svar med tips.Skidorna är ett par Fischer Rcs, men jag får liknande på mina andra också (speedmax.)Har en stålsickel från Kuzmin (universal) men livrädd för att använda den. Så har ni ngn bra och enkel instruktion som funkar för 5-åringar får ni gärna dela med er av den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 Tack för alla svar med tips.Skidorna är ett par Fischer Rcs, men jag får liknande på mina andra också (speedmax.)Har en stålsickel från Kuzmin (universal) men livrädd för att använda den.Så har ni ngn bra och enkel instruktion som funkar för 5-åringar får ni gärna dela med er av den.Kan detta vara något https://www.youtube.com/watch?v=VPoDYshn-Cc. Jag själv använder en förenklad version av detta, är lätt på handen och använder inte en kvart som på filmen och har ALDRIG haft problem med repor och annat som en del andra beskrivit. och numera sedan 2006 (då jag började med detta mirakel) åkt mer än 30 Vasalopp/öppna spår med kanonskidor (på min motionsnivå) UTAN glidvalla, Bara stålsickling, ibland kombinerad med Rillning, och NOGGRANN BORSTNING. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 23, 2022 Report Share Posted January 23, 2022 Fast där säger hon ju "inte lika hydrofobt som valla med flour". Så då blir frågan hur mycket skiljer det mot fluorfritt, med tanke på kommande förbud ... ?Ved 2 timer og 57 minutter sier hun at ren uhmwpe har ca 90 grader kontaktvinkel.Deretter doper produsentene materialet med tilsetninger for å få høyere vinkel.Bla fluor. Så fluorforbud kan også gi en såle med lavere kontaktvinkel enn de med fluor. I tillegg tilpasser valla hardheten til sålen til hardheten til snøen, uavhengig av fluor. (Masse informasjon om hva som påvirker gliden i forelesningene fra Luleå) Obs en øvet stålsikler har sikkert et bedre skipar i snitt over 10 år, enn en som smører fluorfritt, men ikke vedlikeholder sålen mekanisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted January 24, 2022 Report Share Posted January 24, 2022 Jag lägger alltid på ett lager paraffin efter avslutat pass. Något som gör att jag slipper vita och oxiderade belag. I förlängningen så innebär detta att jag har bra glid på laggen, samt att det dröjer långt mellan gångerna då jag slipper lämna in skidorna för omslipning. Först så stålborstar jag lätt (en mycket fin stålborste), på med ett lager blått. Låt stå minst i 12 timmar. Därefter kan du sickla, stålborsta cirka 5 drag på samma ställe för att sedan avsluta med en nylonborste. Ska funka om man köpt skidorna från en seriös skidhandlare. Fischer lägger ju grundvax redan vid fabrik och då ökar såklart livslängden mot om man ska göra det när skidan gått ur produktion/tillverkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 24, 2022 Report Share Posted January 24, 2022 Jag lägger alltid på ett lager paraffin efter avslutat pass. Något som gör att jag slipper vita och oxiderade belag. I förlängningen så innebär detta att jag har bra glid på laggen, samt att det dröjer långt mellan gångerna då jag slipper lämna in skidorna för omslipning. Först så stålborstar jag lätt (en mycket fin stålborste), på med ett lager blått. Låt stå minst i 12 timmar. Därefter kan du sickla, stålborsta cirka 5 drag på samma ställe för att sedan avsluta med en nylonborste. Ska funka om man köpt skidorna från en seriös skidhandlare. Fischer lägger ju grundvax redan vid fabrik och då ökar såklart livslängden mot om man ska göra det när skidan gått ur produktion/tillverkning. (Belagsmaterialet oxiderar inte, och det vita är inte oxider. Små fibrer som slitits ut ur belaget ser vitta/gråa ut eftersom det är luft mellan.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted January 24, 2022 Report Share Posted January 24, 2022 (Belagsmaterialet oxiderar inte, och det vita är inte oxider. Små fibrer som slitits ut ur belaget ser vitta/gråa ut eftersom det är luft mellan.) Håller med till fullo.Det flesta av mina skidor t.ex., är numera endast stålsicklade och har aldrig någonsin fått en droppe glidvalla vare sig under vintern eller till sommarförvaringen. Vissa av paren är äldre så dessa glidvallades efter konsten alla regler som man trodde på förr i tiden och vissa tyvärr fortfarande tror på, men det är snart 16 år sedan.Skidorna har alltså ställts in när säsongen är slut utan någon som helst behandling och när det tas fram nästa säsongen är det fortfarande lika blanka i belaget som om de vore nyvallade.Det här har jag gjort år efter år utan att det ens då har funnits en endaste vit fläck på dem. Hur kan det komma sig? Jag är övertygad om det Anl skriver ovan.. Det förekommer ingen oxidation.Ni som upplever att skidorna vitnar under sommarförvaringen om det inte läggs på ett tjockt lager av skyddsparafin har inte helt fel. Det krävs nämligen ett tjockt lager för att inte torka bort. För när det gör det så avslöjas alla mikrohår som vallan annars håller ordning på likt hårgelé. Det är det som händer vid åkning också. Vallan försvinner fläckvis p.g.a. högre tryck på vissa fläckar och mikrohåren blir synliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 24, 2022 Report Share Posted January 24, 2022 Håller med till fullo.Det flesta av mina skidor t.ex., är numera endast stålsicklade och har aldrig någonsin fått en droppe glidvalla vare sig under vintern eller till sommarförvaringen. Vissa av paren är äldre så dessa glidvallades efter konsten alla regler som man trodde på förr i tiden och vissa tyvärr fortfarande tror på, men det är snart 16 år sedan.Skidorna har alltså ställts in när säsongen är slut utan någon som helst behandling och när det tas fram nästa säsongen är det fortfarande lika blanka i belaget som om de vore nyvallade.Det här har jag gjort år efter år utan att det ens då har funnits en endaste vit fläck på dem. Hur kan det komma sig? Jag är övertygad om det Anl skriver ovan.. Det förekommer ingen oxidation.Ni som upplever att skidorna vitnar under sommarförvaringen om det inte läggs på ett tjockt lager av skyddsparafin har inte helt fel. Det krävs nämligen ett tjockt lager för att inte torka bort. För när det gör det så avslöjas alla mikrohår som vallan annars håller ordning på likt hårgelé. Det är det som händer vid åkning också. Vallan försvinner fläckvis p.g.a. högre tryck på vissa fläckar och mikrohåren blir synliga.Det håller jag inte med om utan jag anser att ytvallan torkar ut under sommarförvaringen (eller oxiderar om ni vill) och sen när man borstar skidorna med stålborsten bildas ett vitt torrt mjöl, vilket inte kan vara microhår. Under säsongen blir de aldrig vitflammiga utan det är endast bakom klacken på diagonalåkta skidor som en grå yta syns där vallan nötts bort, på skateskidor dyker inte detta fenomen upp.ps. den gråa ytan bakom klacken bildades även på träskidor och de har mig veterligt inga microhår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 24, 2022 Report Share Posted January 24, 2022 Det kan vel være flere fenomener som opptrer der trykket på skisålen er størst. (ved helen)"Abrasion" river deler av sålemateriale ut av sålen. Veldig kjent fenomen fra alpint. Får det ofte på langrennski når jeg bremser sidelengs på hard snø.Aukland brødrene mener i sin bok at det er på samme sted at avslitt voks fra skia og annen urenheter fra snøen samler seg og danner et hvitt belegg Så noe kan en pusse bort med børste, annet kan en slipe bort med fibertex, sende skia til slip eller stålsikle manuelt for å få bort. Børste og fibertex synes jeg er enklest. Noen liker å stålsikle, andre igjen kan gi skia sine til skisliperen i traileren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeirs Posted January 28, 2022 Report Share Posted January 28, 2022 Angående fibertexen og "abrasion". Den fjerner ikke hvitfargen. Typisk eksempel er hvite felter langs sidene på skia når en har sladdet/ploget mye på hardt føre.Men, fibertexen tar mye av den uhmwpeen som blir revet opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.