Jag tränar en hel del på rullskidor och använder Swix-stavar med TBS-systemet på trugor. Smidigt att skruva dit och fint att kunna ha med sig en i reserv att byta om oturen är framme och en spets går av(har hänt en gång på 300 mil).
Men den senaste tiden har jag uppmärksammat ett problem med Swix TBS rullholkar och det är att metallspetsen sjunker 1 till 1,5 cm redan efter 1 till 2 turer. Sedan så tycks den ha bottnat. I det bottnade läget så är det svårt att fila spetsarna utan att slipa bort omliggande plast först.
Sedan så är det ju detta med stavlängden. 1,5 cm märks ganska mycket och lägger man därtill den ytterligare minskning som slipningen ger så blir det riktigt störande. Är klart missnöjd med detta och kommer att reklamera härefter. Swix har förmodligen lyckats gjuta in en luftficka ovanför spetsen.
Gissar att Swix inte har en lösning på detta just nu utan jag får väl istället hitta en truga med samma diameter och limma fast. Är det någon som kan tipsa om robusta trugor? Är t.ex Swenor´s trugor stabila?
Vet inte hur snabba Swix är. De hade enligt uppgifter jag fick av dem i våras en truga på gång som skulle uppfylla FIS-kraven som introducerades under sommaren 2022. Det har nu gått drygt ett halvår och ännu ingen truga ute i handeln vad jag kan se. Var annars lite nyfiken på hur mycket omdesign den skulle få och om den möjligen skulle bli lite rejälare.