Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lars-Erik - en sjutusan till gubbe!


Dunderklumpen

Recommended Posts

En gång var det en tråd som handlade lite om Lars-Erik. Någon fick lite spader och ville kräkas över vår mysfaktor här på forumet. Men då det åter har blivit lite hätsk stämning, så tycker jag att lite gladare toner kan vara OK. Och forumet handlar väl lite om att både utbyta erfarenheter samt att ”umgås” på forumets villkor. Så lite smicker är helt OK tycker jag.

 

Trots att jag inte själv förespråkar sickling, så tycker jag att tester har varit utvecklande. Det är ju inget som säger att en slipsten för alltid måste vara den enda metoden att fixa till bra skidglid. Jag tycker att Lars-Erik är en sjutusan till gubbe, som med sina Vasalopp visat oss vanliga dödliga att det fungerar med sicklade skidor utan valla. Jag föredrar dock stenslipning och valla, men jag välkomnar forskningen i Uppsala. Och vem vet om jag någon gång i framtiden åter sicklar skidor själv innan vallningen, med en Primatera eller liknande.

 

Tack för monstertråden och för sammanfattningen, liksom dina VL.

 

Lars-Erik skrev ett förskräckligt grötrim om mig en gång. Därför tänkte jag hämnas genom att göra detsamma som mitt 1000:e inlägg!

 

Fortsätt sickla Lars-Erik!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

En professorsgubbe från Luleå

Ville själv försöka förstå

Om sickel kunde vara ett val

Inför sitt opponentstal

Genom att flertalet gånger Mora nå

 

Han far även mellan norr och Uppsala

För att stå vid sin tavla och tala

For även titt och tätt som en iller

Från Sälen till Mora med sickel och riller

Med skidor som är nog så hala

 

Många har genom Lars-Eriks Vasalopp

Insett att det går att få skidor på topp

Och att det där med att valla

Kanske inte behövs för alla

Och gett forskning till skidglid nytt hopp

Link to comment
Share on other sites

En professorsgubbe från Luleå

Ville själv försöka förstå

Om sickel kunde vara ett val

Inför sitt opponentstal

Genom att flertalet gånger Mora nå

 

Han far även mellan norr och Uppsala

För att stå vid sin tavla och tala

For även titt och tätt som en iller

Från Sälen till Mora med sickel och riller

Med skidor som är nog så hala

 

Många har genom Lars-Eriks Vasalopp

Insett att det går att få skidor på topp

Och att det där med att valla

Kanske inte behövs för alla

Och gett forskning till skidglid nytt hopp

TUSEN tack för vart och ett av dina TUSEN inlägg och TUSEN tack för en av mina finaste utnämningar i hela mitt liv, dvs att vara en sjuTUSAN till gubbe. Och att få det i ditt inlägg nummer TUSEN är tammeTUSAN så att jag blir tårögd...

 

Å hela skidforums vägnar vill jag samtidigt utbringa ett TUSENfaldigt hurra och varmt gratulera dig Dunderklumpen till nya utnämning som ERFAREN MEDLEM.

 

Jag har nu fått TUSENde inlägg av de båda erfarna medlemmarna finn2 och Dunderklumpen och det känns som TUSAN.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i hyllningskören både till Lars-Erik men givetvis även till Dunderklumpen!!!!!

 

Trodde för en tid sedan att jag skulle knappa in och rent av gå ikapp, men "klumpen" har gjort ett makalöst ryck lagom i Lunbäcksbacken. Månne det vara nyvallade skidor som gett honom speeden ;)

 

Att jag skulle gå ikap Lars-Erik i VL spåren har jag lagt ner, i alla fall om vi räknar antal genomförda lopp. Jag är mer än nöjd med att räkna honom som vän!

Link to comment
Share on other sites

Tack för gratulationer.

Till Rotebrostakaren, min nye kompis: Hur har det gått efter operationen ? Jag minns fortfarande med glädje vår fina tretimmars skidtur i delvis rätt så obanad terräng, i varje fall i förhållande till det jag brukar åka i. Men jag lärde mig något jag har nytta av och numera tvekar jag inte att även använda grus när jag åker rullskidor, då tränar man andra moment och fler muskler.

Och jag var imponerad vilken hejare du var att åka utför, men samtidigt orolig att du vågade göra det utan hjälm.

Till Everest: Tack för vänlig bedömning av mina inlägg. Beträffande Dunderklumpen håller jag fullständigt med, han tillhörde tidigt mina absoluta favoriter även om vi ofta hamnat på olika sidor i argumentationen om det här med stålsickling. Men just sådan debatt tror jag kan föra vår kunskap framåt. Om vi alla alltid tyckte, trodde och vsste lika så skulle det snart både bli tråkigt och inte belysa alla sidor av olika moment i vår underbara sport skidåkning och den utrusting vi använder.

Link to comment
Share on other sites

Läkningen av axeln går fint (tror jag mot bättre vetande), ska ej belasta på 6-8 veckor, så runt jul borde det vara läge att åka rullskidor/skidor i Uppsala/Sollentuna. Jämfört med rygg och nackfusionerna hösten/vintern 07 är ju detta som ett nålstick..., bara en liten återhämtningsperiod i träningen::)

 

Ser mycket fram emot att träffa dig på rullskidor, eller skidor snart! Första gången vi träffades utan rullskidor eller skidor var mycket trevlig, tror jag, dock var jag väldigt svag dagen efter.

 

Återigen vill jag gratulera till priset, utsedd till bästa handledare av teknologerna, i mina ögon ett väldigt tungt pris, sådana pris borde det finnas fler av och ge mycket mera status i forskarvärlden. Matematiklärare i mina studier inspirerade mig till att hoppa över föreläsningar och ägna mig åt självstudier.

Link to comment
Share on other sites

Läkningen av axeln går fint (tror jag mot bättre vetande), ska ej belasta på 6-8 veckor, så runt jul borde det vara läge att åka rullskidor/skidor i Uppsala/Sollentuna. Jämfört med rygg och nackfusionerna hösten/vintern 07 är ju detta som ett nålstick..., bara en liten återhämtningsperiod i träningen::)

 

Ser mycket fram emot att träffa dig på rullskidor, eller skidor snart! Första gången vi träffades utan rullskidor eller skidor var mycket trevlig, tror jag, dock var jag väldigt svag dagen efter.

 

Återigen vill jag gratulera till priset, utsedd till bästa handledare av teknologerna, i mina ögon ett väldigt tungt pris, sådana pris borde det finnas fler av och ge mycket mera status i forskarvärlden. Matematiklärare i mina studier inspirerade mig till att hoppa över föreläsningar och ägna mig åt självstudier.

Roligt att höra att du är på bättringsvägen Rotebrostakaren. Tyvärr får jag nog svårt att hänga med när du återhämtat dig, i grunden är du ju en bättre åkare.

 

Idag åkte jag med Uppala Vasaloppsklubb, som det skrivs om i annan tråd (med Rullkungen som boss). Vi åkte som förra gången c:a 3 mil på strax över 2 timmar så en idé om vi som förra gången vill åka c:a 3 timmar och åka med dem är att vi startar från mig c:a 9.30 och åker där de startar, åker med dem och åker sedan hem en annan trevlig väg jag rekat.

Det finns speciellt en åkare där som liksom du håller sig kring tusenstrecket på Vasaloppet och som jag tror du kan få extra sporre av.

 

Tråkigt det här att höra att du inte fick en lärare som hjälpte dig att förstå det fantastiska med matematiken (de mest fantastiska ämnet som hittats på i världshistorien och som bland annat överlevt alla modenycker genom tiderna). Du har ju nu botats i axeln av en doktor, nästa gång vi träffas kan vi ju se om jag att bota dig från din "matematikskräck" (bl.a. genom att avslöja hemligheten med det magiska talet 6174 som du sedan aldi glömmer och få en titt i min bok med OÄNDLIGT många sidor och själv få bläddra i några av dessa och se vilka vackra bilder du hittar där.....)

Link to comment
Share on other sites

Bockar och bugar för äran av ditt 500:e inlägg! Ingenjör som man är tycker jag om tillämpad matematik, däremot har jag svårt att visualisera t ex "nollrummet". Så någon tillämpad matematik som jag skulle kunna ha nytta av för att få optimalt vallade eller stålsicklade skidor, då lovar jag att lyssna noga::)

Ser fram emot att axelläkningen gått så långt att jag vågar mig på en 3:timmars runda rullskidor och får bläddra i den "oändliga" boken i Uppsala. Sedan så räcker din fart alldelles utmärkt för mig!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Ja, grattis Lars-Erik. Tror inte heller att jag rår på dig i år på vasaloppet. Citerar senaste vasaloppstidningen:

 

"Värst är, som vanligt, veteran 392, Lars-Erik Persson (professor i Luleå och Uppsala) som tänker åka båda Öppna Spåren och Vasaloppet, d v s 3 lopp."

Link to comment
Share on other sites

07:01:25 i gårdagens snöfall och 06:28:31 idag, inte illa Lars-Erik! Du blir en hård nöt för mig att knäcka på söndag!

 

Grattis till att ha klarat av 2 av 3 Vasalopp denna vecka. Själv orkar jag bara med ett! Du är helt enkelt en sjutusan till gubbe!

Kan bara hålla med! Lars-Erik passerade mig i Lundbäcksbackarna under söndagens ÖS. Vi växlade några ord om det mindre trevliga föret. Själv missade jag mitt mål att åka under sju timmar med några minuter :-(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...