Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply
Rotebro:

 

N1: Better the devil you know... ta de du känner dig trygg med! Försiktig med fästet - det kan ju inte bli sämre än förra året hursomhelst.

 

N2: Kan bli mjukt - ta de större. BTW' date=' kommer någon i gänget ha någon stavlangare i första backen??? (bröt en stav förra året - det sabbar liksom hela festen)

 

N3: struktur?[/quote']

N1: Körde Bergebo och Orsa ski-marathon på de mjuka, det var mjukföre.., så trygg eller otrygg med båda.

 

N2: Större trugor är ju alltid tryggare, förutom i starten..., har ingen stavlangare med 175 stavar.

 

N3: Känner mig trygg på båda skidorna, de hårda har Primateria med 3 drag med struktursickeln. De mjuka har Sune-Asp "normal", lite nedsicklad med Primateria polersickel. Kommer det vara 4 kallt eller kallare och nysnö, så tror jag på dessa realitvt fina strukturer. Blir det varmare så är det bara att rilla .

Så fort jag satte på dom större trugorna igår kväll, så ändrade dom prognosen till att inte snöa! Trevligt, trevligt, kommer ändå att ha dessa än de förkrympta black-feather orginal, förstår inte att top-stavar alltid har så oerhört små trugor. Hoppas, hoppas prognosen står sig! Nu lutar det åt "klisterspannsskidorna". Står sig progonsen ska det mycket till för att misslyckas med fästet. Toka grundvax, 2-3 lager Blå-extra, 3 lagerSwix VR45 (eventuellt 1-2 lager VR40 på topp), för mig, men jag antar alla vallafabrikanter har vallor som funkar bra. Att jag har Blå-extra i botten är för att jag fått för mig att de gamla vallorna är slitstarkare än VR-vallaorna. Sedan så bygger jag alltid "pyramid", dvs jag har fler lager i mitten och tunnare ut.

Link to comment
Share on other sites

Tips idag enligt prognos fäste, 1 lagToko bas, 3lag Swix Blå extra, 2lag Roode multgrade och topp1 lag. Roode violettextra. gäller för normalt anpassad spann, lycka till.

Rode Multigrade finns väl för olika temp? Vilken menar du? Minus 3 till minus 7?

 

Och violett extra för nollgradigt, fryser inte den?

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bli HF7 läge på söndag men har enbart HF6 och HF8 i min ägo.Någon som har blandat dessa två för att uppnå "HF7-effekt"?Hur funkade det isf?Läste nåt på Swix hemsida om att "mixe".

Inget problem, HF7 har inte funnits så jättelänge, då var det bara att blanda. Snålvarianten är att värma på och gno på ett tunt lager HF6, sedan gno på HF8 i lämpligen proportion och blanda genom att värma på.

 

En annan sak, Rode Blå Super ska ju vara bäst i nysnö enligt alla "experter",vilket gör att jag vacklar i min VR45 tro i nysnö, men i finkornig snö är kanske VR45 bäst.

Så frågan är egentligen: När blir nysnö finkornig snö och framförallt, vad är det för snö när man ligger på placering säg 1500 på söndag om prognosen står sig. Det kan väll inte räknas som nysnö då, några skidor har åkt före och bearbetat snön och sedan var det 1-2 dagar sedan det snöade.

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bli HF7 läge på söndag men har enbart HF6 och HF8 i min ägo.Någon som har blandat dessa två för att uppnå "HF7-effekt"?Hur funkade det isf?Läste nåt på Swix hemsida om att "mixe".

Inget problem' date=' HF7 har inte funnits så jättelänge, då var det bara att blanda. Snålvarianten är att värma på och gno på ett tunt lager HF6, sedan gno på HF8 i lämpligen proportion och blanda genom att värma på.

 

En annan sak, Rode Blå Super ska ju vara bäst i nysnö enligt alla "experter",vilket gör att jag vacklar i min VR45 tro i nysnö, men i finkornig snö är kanske VR45 bäst.

Så frågan är egentligen: När blir nysnö finkornig snö och framförallt, vad är det för snö när man ligger på placering säg 1500 på söndag om prognosen står sig. Det kan väll inte räknas som nysnö då, några skidor har åkt före och bearbetat snön och sedan var det 1-2 dagar sedan det snöade.[/quote']

Bor 1 mil från Vasaloppsspåret och den senaste snön kom torsdag förmiddag+en snöby på nån mm idag.Man kan alltså säga att snön är 3 dagar gammal på söndag om det inte kommer nåt mer innan dess.Skulle säga att "nysnö-stadiet" är över då.

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bli HF7 läge på söndag men har enbart HF6 och HF8 i min ägo.Någon som har blandat dessa två för att uppnå "HF7-effekt"?Hur funkade det isf?Läste nåt på Swix hemsida om att "mixe".

Inget problem' date=' HF7 har inte funnits så jättelänge, då var det bara att blanda. Snålvarianten är att värma på och gno på ett tunt lager HF6, sedan gno på HF8 i lämpligen proportion och blanda genom att värma på.

 

En annan sak, Rode Blå Super ska ju vara bäst i nysnö enligt alla "experter",vilket gör att jag vacklar i min VR45 tro i nysnö, men i finkornig snö är kanske VR45 bäst.

Så frågan är egentligen: När blir nysnö finkornig snö och framförallt, vad är det för snö när man ligger på placering säg 1500 på söndag om prognosen står sig. Det kan väll inte räknas som nysnö då, några skidor har åkt före och bearbetat snön och sedan var det 1-2 dagar sedan det snöade.[/quote']

den här alltså?

Swix VR45 Flexi ljusviolett

Pris 115 kr

 

Nysnö: 0°C til -2°C

Finkornig snö: -2°C til -4°C

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju bli HF7 läge på söndag men har enbart HF6 och HF8 i min ägo.Någon som har blandat dessa två för att uppnå "HF7-effekt"?Hur funkade det isf?Läste nåt på Swix hemsida om att "mixe".

Inget problem' date=' HF7 har inte funnits så jättelänge, då var det bara att blanda. Snålvarianten är att värma på och gno på ett tunt lager HF6, sedan gno på HF8 i lämpligen proportion och blanda genom att värma på.

 

En annan sak, Rode Blå Super ska ju vara bäst i nysnö enligt alla "experter",vilket gör att jag vacklar i min VR45 tro i nysnö, men i finkornig snö är kanske VR45 bäst.

Så frågan är egentligen: När blir nysnö finkornig snö och framförallt, vad är det för snö när man ligger på placering säg 1500 på söndag om prognosen står sig. Det kan väll inte räknas som nysnö då, några skidor har åkt före och bearbetat snön och sedan var det 1-2 dagar sedan det snöade.[/quote']

den här alltså?

Swix VR45 Flexi ljusviolett

Pris 115 kr

 

Nysnö: 0°C til -2°C

Finkornig snö: -2°C til -4°C

Nysnö: 0°C til -2°C

Finkornig snö: -2°C til -8°C står det på min burk, och det funkar bra i finkornig snö i -8.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu håller som senaste prognos kring -4 och mulet, så kan en annan möjlighet för fäste, Tokobas+vr 30 bl.uppvärms ihop , 3lag. Swix blå extra, 3lag. vr 45. för de senare kan sockersnö (sönderåkt) och lösa spår som också ger bakhalt. som alternativ hjälp skulle tunt Roode multigrade lösa det.
Link to comment
Share on other sites

Om det nu håller som senaste prognos kring -4 och mulet, så kan en annan möjlighet för fäste, Tokobas+vr 30 bl.uppvärms ihop , 3lag. Swix blå extra, 3lag. vr 45. för de senare kan sockersnö (sönderåkt) och lösa spår som också ger bakhalt. som alternativ hjälp skulle tunt Roode multigrade lösa det.
Link to comment
Share on other sites

Om det nu håller som senaste prognos kring -4 och mulet, så kan en annan möjlighet för fäste, Tokobas+vr 30 bl.uppvärms ihop , 3lag. Swix blå extra, 3lag. vr 45. för de senare kan sockersnö (sönderåkt) och lösa spår som också ger bakhalt. som alternativ hjälp skulle tunt Roode multigrade lösa det.

Rode Multigrade ELLER

VR45 för oss som kommer i sönderåkta spår menar du?

 

Tror jag ska inhandla en VR45 i Sälen om jag kommer åt. Bara hoppas den inte tar slut!

 

Sedan lägger jag nog Toko grund, Blå Super och VR45 på överst. Tror jag... Hittar jag inte VR45 får jag väl ta något annat eller bara Blå Super.

 

Har en V30 också som jag kan ta överst om det är kallt vid start. Sedan slits den bort lagom tills det blir lite varmare. Eller är det önsketänkande?

Link to comment
Share on other sites

V40 Blå Extra ,VR40 Blå, blanda med VR45 avsluta med något lager VR 40 på topp. Vid kall morgon (som det verkar bli) lägg VR30 Ljusblå som et avslutande lager.

 

Till glidet LF6/HF6/7 och överst FC7 eller Tokos jetstream red powder.

 

Funderar på om man ska ta med någon varmare burk om det blir varmare framåt Mora.

 

Lycka till i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...