Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Inte risk för att Rode Blå Super fryser om det blir uppåt 8-10 minus vid start?

Rode Blå Super fryser inte vid -10. Glöm det som står på burken. Min erfarenhet är att den går kallare och är fryståligare än både VR40 och Ski Go Racing -2-15. Frågan är väl hur varmt den klarar innan den börjar släppa. Jag har aldrig provat den vid varmare än -5.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply
Inte risk för att Rode Blå Super fryser om det blir uppåt 8-10 minus vid start?

Rode Blå Super fryser inte vid -10. Glöm det som står på burken. Min erfarenhet är att den går kallare och är fryståligare än både VR40 och Ski Go Racing -2-15. Frågan är väl hur varmt den klarar innan den börjar släppa. Jag har aldrig provat den vid varmare än -5.

Rode blå super är definitivt min favoritvalla som jag kör nästan hela vintern på (ibland alternativt med Skigo 1-20 eller Skigo 2-15 när det är nysnö). Även jag har erfarenheten att just denna valla går bra även långt kallare än -10 och jag har aldrig märkt underfrysning. Jag tycker inte heller att den släpper ner mot 1-2 minusgrader men om det blir varmare eller risk för ner mot noll använder jag oftast Swix 0--1 . T.ex. åkte jag så båda öppna spåren och hade utmärkt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Accu tror på 14,22 cm på lördag natt i Evertsberg och 2,79 cm på Söndag. Själv lutar jag mer åt 2,78 cm på söndag så det blir nog en lite annan vallning:)

 

Eller så tror jag på SMHI, noll cm på lö - sön fm och sedan snö på söndag em.

 

yr.no tror numera på ingen snö på lördag och ca 2 -3 cm under söndagen. Egentligen skiljer det inte så mkt förutom accus snö på lördag. Men skillnaden i tid för söndagens snöfall har ju onekligen en väldigt stor betydelse. Denna gång håller jag verkligen på Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu siktar på att det blir -5 och snöfall och man står i led 10.. Vad bör man lägga för glid tycker ni? Har väldigt dåligt utrustad valla box men antar att bwlf funkar!?

 

Är det någon som har koll på pölders HF kloss? Funkar den att toppa med vid nysnö?

 

Känns som man kommer få göra någe impuls köp i slutet av veckan för att fylla ut boxen med det som kan tänkas passa...

Link to comment
Share on other sites

Accu tror på 14' date='22 cm på lördag natt i Evertsberg och 2,79 cm på Söndag. Själv lutar jag mer åt 2,78 cm på söndag så det blir nog en lite annan vallning:)

 

Eller så tror jag på SMHI, noll cm på lö - sön fm och sedan snö på söndag em.

 

yr.no tror numera på ingen snö på lördag och ca 2 -3 cm under söndagen. Egentligen skiljer det inte så mkt förutom accus snö på lördag. Men skillnaden i tid för söndagens snöfall har ju onekligen en väldigt stor betydelse. Denna gång håller jag verkligen på Sverige.[/quote']

JA- vi får hoppas på SMHI - men det viser bare at der kan være stor forskel på de meteorologiske modeller de anvender og nok også en vis usikkerhed. Forhopningsvis har SMHI og YR bedre kontrol på lokalvejr end ACCU.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu siktar på att det blir -5 och snöfall och man står i led 10.. Vad bör man lägga för glid tycker ni? Har väldigt dåligt utrustad valla box men antar att bwlf funkar!?

 

Är det någon som har koll på pölders HF kloss? Funkar den att toppa med vid nysnö?

 

Känns som man kommer få göra någe impuls köp i slutet av veckan för att fylla ut boxen med det som kan tänkas passa...

BWLF duger gott å väl från led 10. Smält in det utan att sickla ca 4 ggr droppa lite mellan gångerna. Sickla å borsta riktigt ordentligt har du tillgågng till riller så skulle jag dra med granmönster.

Link to comment
Share on other sites

Enligt prognos, Sälen -4 lättsnö fr. kl.8,00 Mora +-0 snö kl. 12.00, Glid Swix grund LF 6,+HF 6,+ HF 8,+FC 8. Grundbehandlingarna sicklas och (brons)(stål)borstas och poleras noggrant med nylonborste, FC pulver gnistvärmes 150 grader med ett jämnt drag i ett, kallna 15min. lätt sickling försiktigt, poleras med tagel, nylon, tills det slutar mjälla. Glöm inte rilla. Lycka till.
Link to comment
Share on other sites

Enligt prognos, Sälen -4 lättsnö fr. kl.8,00 Mora +-0 snö kl. 12.00, Glid Swix grund LF 6,+HF 6,+ HF 8,+FC 8. Grundbehandlingarna sicklas och (brons)(stål)borstas och poleras noggrant med nylonborste, FC pulver gnistvärmes 150 grader med ett jämnt drag i ett, kallna 15min. lätt sickling försiktigt, poleras med tagel, nylon, tills det slutar mjälla. Glöm inte rilla. Lycka till.

Angående rillning vid denna senaste prognos. Vad tror ni??

Link to comment
Share on other sites

Inte risk för att Rode Blå Super fryser om det blir uppåt 8-10 minus vid start?

Rode Blå Super fryser inte vid -10. Glöm det som står på burken. Min erfarenhet är att den går kallare och är fryståligare än både VR40 och Ski Go Racing -2-15. Frågan är väl hur varmt den klarar innan den börjar släppa. Jag har aldrig provat den vid varmare än -5.

Rode blå super är definitivt min favoritvalla som jag kör nästan hela vintern på (ibland alternativt med Skigo 1-20 eller Skigo 2-15 när det är nysnö). Även jag har erfarenheten att just denna valla går bra även långt kallare än -10 och jag har aldrig märkt underfrysning. Jag tycker inte heller att den släpper ner mot 1-2 minusgrader men om det blir varmare eller risk för ner mot noll använder jag oftast Swix 0--1 . T.ex. åkte jag så båda öppna spåren och hade utmärkt fäste.

Men om det är 5-8 minus vid starten för att sedan gå upp till 0? Fortfarande Blå Super? Eller annan valla från start?

Link to comment
Share on other sites

Rode Blå Super fryser inte vid -10. Glöm det som står på burken. Min erfarenhet är att den går kallare och är fryståligare än både VR40 och Ski Go Racing -2-15. Frågan är väl hur varmt den klarar innan den börjar släppa. Jag har aldrig provat den vid varmare än -5.

Rode blå super är definitivt min favoritvalla som jag kör nästan hela vintern på (ibland alternativt med Skigo 1-20 eller Skigo 2-15 när det är nysnö). Även jag har erfarenheten att just denna valla går bra även långt kallare än -10 och jag har aldrig märkt underfrysning. Jag tycker inte heller att den släpper ner mot 1-2 minusgrader men om det blir varmare eller risk för ner mot noll använder jag oftast Swix 0--1 . T.ex. åkte jag så båda öppna spåren och hade utmärkt fäste.

Men om det är 5-8 minus vid starten för att sedan gå upp till 0? Fortfarande Blå Super? Eller annan valla från start?

Ja, för min del blir det absolut så om denna prognos du nämner håller i sig. Men jag tar någon nollvalla i bakfickan och kanske Rhode Rossa om det är risk att det tom blir varmare och glatta spår.

Link to comment
Share on other sites

Lite för tidigt att lita på väderprognosen inför VL söndag, tex ändrades prognosen inför ÖS söndag från fredagen till lördagen, dock inte fullträff om det kraftiga snöfallet mitt på dagen.

 

Håll huvudet kallt och invänta väderprognosen på lördagen, innan det slutliga vallavalet görs. Sen har ju det olika vallamärkena väderpronoser i tältet o sportaffärerna, om man har möjlighet att besöka de ställena före start.

Link to comment
Share on other sites

Lite för tidigt att lita på väderprognosen inför VL söndag, tex ändrades prognosen inför ÖS söndag från fredagen till lördagen, dock inte fullträff om det kraftiga snöfallet mitt på dagen.

 

Håll huvudet kallt och invänta väderprognosen på lördagen, innan det slutliga vallavalet görs. Sen har ju det olika vallamärkena väderpronoser i tältet o sportaffärerna, om man har möjlighet att besöka de ställena före start.

Det handlar inte om sån klarsynt logik utan om noja:-)

Link to comment
Share on other sites

Noja?

 

Då skall vi självklart också oroa oss över att både lördagens prognos och vallamärkenas prognoser och råd kan vara aldeles åt pipsvängen... :P

Ungefär som förra året...' date=' när nästan alla hade bakhalt i första backen, helt otroligt :)[/quote']

Jag känner på mig att det blir +5 och ösregn i Sälen, slår om till -17 och snöstorm uppe på myrarna och sen bara blir värre... ;)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att iaf jag brukar ha lite vædernoja ær att jag vill lægga glidet redan idag (torsdag). Fæstet blir givetvis på lørdag kvæll med ev extra nerv-lager på søndag i startfållan... Ær vældigt gott att kunna njuta av lørdagen i mora istællet før att stå och jobba med skidorna i flera timmar :)
Link to comment
Share on other sites

Hur kan det vara möjligt att prognosen ändras varannan timme när man tittar på tex yr.no.

pålitligheten är väldigt liten.

Nu visar den mkt snö hela dagen och motvind!!

Vädrets makter är inget att göra åt men en någorlunda pålitlig prognos borde väl inte vara helt omöjlig med dagens teknik! Vore kul att slippa valla flera par skidor innan man åker iväg imorgon bitti

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det vara möjligt att prognosen ändras varannan timme när man tittar på tex yr.no.

pålitligheten är väldigt liten.

Nu visar den mkt snö hela dagen och motvind!!

Vädrets makter är inget att göra åt men en någorlunda pålitlig prognos borde väl inte vara helt omöjlig med dagens teknik! Vore kul att slippa valla flera par skidor innan man åker iväg imorgon bitti

Håller med om att det är märkligt. Men de är väl osäkra helt enkelt. Alltid svårt att förutsäga exakt hur fort snöväder rör sig. Å andra siden gör det ju det hela mer spännande!

Link to comment
Share on other sites

Finns de fästvallor som ni diskuterar att köpa i mässtältet i mora' date=' exempelvis Rode super? Försöker hänga med här i forumet för att få lite tips och undrar om jag måste köpa det innan jag drar till Mora.[/quote']

du kan köpa allt du behöver och lite till i mässtältet.

Och hur är det i Sälen, finns det ett brett utbud av vallor där med eller är det bara Stadiums sortiment?

 

/Förstaårsåkaren

Link to comment
Share on other sites

Finns de fästvallor som ni diskuterar att köpa i mässtältet i mora' date=' exempelvis Rode super? Försöker hänga med här i forumet för att få lite tips och undrar om jag måste köpa det innan jag drar till Mora.[/quote']

du kan köpa allt du behöver och lite till i mässtältet.

Och hur är det i Sälen, finns det ett brett utbud av vallor där med eller är det bara Stadiums sortiment?

 

/Förstaårsåkaren

Att du behöver finns i Sälentäktet också! Fast jag blev osäker på Rode vallor, men allt Swix, SkiGo och Toka har vet jag finns, samt att de delar ut valla-recept. Start tror jag också finns, med utdelning av Valla-recept. Själv så hålle jag mig till Swix-fäste, för att inte bli förvirrad (förutom Toko grundvax förstås ), VR45, har aldrig upplevt någon ifrysning i det, blir det -7-8 i starten, så täcker jag med lite VR40, för bättre myrglid. Som förstagångsåkare är det bara att ta ett recept från valfritt märke och köra på det för fästet. Som 12-gångs åkare, tar jag i princip Swix fäst-recept och kör på det. Sedan är det alltid den eviga frågon, hur tjockt är ett lager...

 

Min värsta nojja 1, för tillfället: Vilka skidor ska jag ta: De hårda med "klisterspann", valla tjock och ha fäste hela vägen, har kört på dessa de senaste 7-8 åren, eller ta ett par mjukare nu när det ska snöa och kanske blir mjukt och valla lite hårdare och tunnare.

 

Nojja 2: Vilka trugor, extremt små excell black feather orginaltrugor, bra i starten när någon ställer sig på trugorna.

 

Kom gärna med svar och förslag på mina nojjor!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...