Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Att ni orkar oroa er...

egentligen är det ganska enkelt, ta med stenslip, kuzminsickel riller, vallajärn, vallor m.m och se till att vara på plats 3tim innan start. Då har ni gott om tid att få till ett par bra skidor.

 

Skulle ni misslyckas är det bara att knacka på hos Janne Ottosson bredvid starten så ordnar det sig ändå...

Den dagen man inte oroar sig för något innan, då tror jag inte att det är så roligt längre. Hur är det dikten går: Det är inte målet (i detta falla V-loppet) utan färden som är mödan värd (all rullskidträning, sjöisstakning, seedningslopp mm.)...

 

Gissa vem som sover vägg i vägg med Janne Ottossons vallaångor :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply
Den dagen man inte oroar sig för något innan, då tror jag inte att det är så roligt längre. Hur är det dikten går: Det är inte målet (i detta falla V-loppet) utan färden som är mödan värd (all rullskidträning, sjöisstakning, seedningslopp mm.)...

 

Gissa vem som sover vägg i vägg med Janne Ottossons vallaångor :)

Ja, och nära besläktat med vädernojan är tävlingshypokondrin. I måndags hade jag ont i armbågen, i tisdags var det frossbrytningar, sen andra armbågen. Idag är det knäet. Så länge det inte är samma sak två dagar i rad är det nog lugnt...

Link to comment
Share on other sites

Att ni orkar oroa er...

egentligen är det ganska enkelt' date=' ta med stenslip, kuzminsickel riller, vallajärn, vallor m.m och se till att vara på plats 3tim innan start. Då har ni gott om tid att få till ett par bra skidor.

 

Skulle ni misslyckas är det bara att knacka på hos Janne Ottosson bredvid starten så ordnar det sig ändå...[/quote']

Den dagen man inte oroar sig för något innan, då tror jag inte att det är så roligt längre. Hur är det dikten går: Det är inte målet (i detta falla V-loppet) utan färden som är mödan värd (all rullskidträning, sjöisstakning, seedningslopp mm.)...

 

Gissa vem som sover vägg i vägg med Janne Ottossons vallaångor :)

Absolut. Det är resan som är huvudmålet inkl allt gnabb med kompisarna =)

Dock är det rätt meningslöst att oroa sig för vädret. Hur många gånger har men inte somnat gott på VL-natten med en "säker" väderprognos och på morgonen vaknat upp till nått helt annat, Glömmer ALDRIG 2006...

 

Otto med sin vapendragare Peter..härligt...har du berättat att du kör stålsicklat och med 175cm stavar? för 4-5 år sen var jag på Ottos VL-läger i Åsarna (även Wassberg+Mogren var med...). Kanonbra. Det första vi fick göra var att kapa stavarna...

 

Ska du köra VL med de längre stavarna?

Link to comment
Share on other sites

Att ni orkar oroa er...

egentligen är det ganska enkelt' date=' ta med stenslip, kuzminsickel riller, vallajärn, vallor m.m och se till att vara på plats 3tim innan start. Då har ni gott om tid att få till ett par bra skidor.

 

Skulle ni misslyckas är det bara att knacka på hos Janne Ottosson bredvid starten så ordnar det sig ändå...[/quote']

Den dagen man inte oroar sig för något innan, då tror jag inte att det är så roligt längre. Hur är det dikten går: Det är inte målet (i detta falla V-loppet) utan färden som är mödan värd (all rullskidträning, sjöisstakning, seedningslopp mm.)...

 

Gissa vem som sover vägg i vägg med Janne Ottossons vallaångor :)

Absolut. Det är resan som är huvudmålet inkl allt gnabb med kompisarna =)

Dock är det rätt meningslöst att oroa sig för vädret. Hur många gånger har men inte somnat gott på VL-natten med en "säker" väderprognos och på morgonen vaknat upp till nått helt annat, Glömmer ALDRIG 2006...

 

Otto med sin vapendragare Peter..härligt...har du berättat att du kör stålsicklat och med 175cm stavar? för 4-5 år sen var jag på Ottos VL-läger i Åsarna (även Wassberg+Mogren var med...). Kanonbra. Det första vi fick göra var att kapa stavarna...

 

Ska du köra VL med de längre stavarna?

Jodå, 175 stavar blir det! Har kört två seedningslopp i "diagonalföre", Bergebo samt Orsa och det har funkat bra. Sedan så blir det Primateriasickling, och bränna på pulver direkt.

 

Brukar fråga Otto, runt 10-tiden på kvällen om fästet, då har han kanske 200 skidor kvar att valla, inte läge för stavlängdsdiskutioner...

 

Visst är det meningslöst att oroa sig för vädret nu, men ganska kul. En del i den mentala förberedelsen.

Link to comment
Share on other sites

smaken är som baken =)

Min spänning blir att den 1:a mars sitta framför TV´n med VL + VM 5-mil + bamsefrukost + allas startnr inmatade på dataskärmen... en av årets absoluta höjdpunkter !!!!

 

Själv blir det imorgon bitti till att sätta mig i bilen tillsammans med resten av familjen och bränna upp till Trysil. Där lite skidtester sen direkt ner i lådan ZZZZ...upp 05.00 och ÖS på söndagen. Om vädret verkar bli bättre på måndagen anpassar jag mig lydigt och kör ÖS mån istället.

 

Skidorna är i stort sett klara, ett par drag med stålsickeln, lite stålborstning och polering med borrmaskinen, klart !!! faan va skönt ...

Link to comment
Share on other sites

smaken är som baken =)

Min spänning blir att den 1:a mars sitta framför TV´n med VL + VM 5-mil + bamsefrukost + allas startnr inmatade på dataskärmen... en av årets absoluta höjdpunkter !!!

jävligt sant! en av fördelarna med att köra ÖS istället är att man kan uppleva sändningarna från vasaloppet (bra tv-produktion och sjukt spännande!) samt kolla bekantas tider på nätet.

Link to comment
Share on other sites

smaken är som baken =)

Min spänning blir att den 1:a mars sitta framför TV´n med VL + VM 5-mil + bamsefrukost + allas startnr inmatade på dataskärmen... en av årets absoluta höjdpunkter !!!

jävligt sant! en av fördelarna med att köra ÖS istället är att man kan uppleva sändningarna från vasaloppet (bra tv-produktion och sjukt spännande!) samt kolla bekantas tider på nätet.

Kör en kombination. Har iof inte TV med mig ännu men hör på hela loppet via radion i mobilen. Efter varje passeringen har jag en "supportorganisation" som ringer upp mig och meddelar min och vissa medtävlares placering.

Link to comment
Share on other sites

smaken är som baken =)

Min spänning blir att den 1:a mars sitta framför TV´n med VL + VM 5-mil + bamsefrukost + allas startnr inmatade på dataskärmen... en av årets absoluta höjdpunkter !!!

jävligt sant! en av fördelarna med att köra ÖS istället är att man kan uppleva sändningarna från vasaloppet (bra tv-produktion och sjukt spännande!) samt kolla bekantas tider på nätet.

Kör en kombination. Har iof inte TV med mig ännu men hör på hela loppet via radion i mobilen. Efter varje passeringen har jag en "supportorganisation" som ringer upp mig och meddelar min och vissa medtävlares placering.

Själv brukar jag njuta ännu mer efteråt, när jag ser hela V-loppet inspelat (brukar leta efter mig själv, har aldrig lyckats trots många paus tryckningar :lol:), studera tättekniken, pausa lite och tänka att jag var med ...., skulle naturligtvis gärna också sett TV-sändningen live, men man kan inte få allt här i världen. Startnr 4928, med stelopererad nacke och rygg samt 175 stavar...

Link to comment
Share on other sites

Året Vasalopp blir det sista, ska jag åka fler gånger blir det öppet spår med stålsicklade skidor. Hade tänkt köra sicklat på vasan i år men har ändrat mig och kommer att stå med pulver,fluider,rillverktyg ja kort sagt hela kittet. Känns bra att det blir sista loppet att jaga tid och placering
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man blivit dunder förkyld... Nässpray måste vara en av världens bästa uppfinningar. Men hur är det nu, är det farligt att motionera/tävla när man är förkyld men inte har feber?

 

Får försöka kurera mig bäst det går till vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Nu ser vädret bättre ut igen enda plumpen är en cm på snö på lördag kväll annars ingen nederbörd på hela veckan innan. Lutar återigen åt flera plus vid målgång men hellre det än minus 20 vid start. Slipper vi snön på lördag natt så blir det ett mkt snabbt lopp. Ser återigen ut som ett lopp där det inte går att få fäste med samma valla hela loppet. Men valla om kommer jag aldrig att göra.
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man blivit dunder förkyld... Nässpray måste vara en av världens bästa uppfinningar. Men hur är det nu, är det farligt att motionera/tävla när man är förkyld men inte har feber?

 

Får försöka kurera mig bäst det går till vasaloppet.

Med dunderförkylning så ska du varken träna eller tävla, känner några som åkt på hjärtmuskelinflamation och det är inte kul att få.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man blivit dunder förkyld... Nässpray måste vara en av världens bästa uppfinningar. Men hur är det nu, är det farligt att motionera/tävla när man är förkyld men inte har feber?

 

Får försöka kurera mig bäst det går till vasaloppet.

Men kära nån. Det är över en vecka kvar. Det är ju taktiskt nästintill perfekt att "göra bort" en förkylning nu.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag vet att det är oerhörda osäkerhetet 10 dagar framåt, och 11 dagar visar dom inte, men med lite fantasi så är det inte långt borta till att det snöar oavabrutet i flera dagar i sträck, säg 8 grader kallt i starten och sedan börjar det regna på slutet..., ungefär som det var 99. Hoppas, hoppas att "prognosen" slår fel.

Jasså det var 99 det var så? Det gick nån influensa e dyl då också. Det i särklass tråkigaste Vasalopp jag åkt. Först gick alla ihop i ett spår och så fastnade man där i tempo långsamt nog för att bli lite nedkyld och sen var det till råga på allt regn sista milen sisådär, så man blev riktigt blöt och kall, och den kombinationen sänkte i sig immunförsvaret tillräckligt för att influensan skulle få ett grepp och dagen efter small det bara till och på en timme gick jag från frisk (trodde jag) till ordentligt sjuk.

 

Men bättre än så ser det då ut i alla fall. Och bra mycket bättre än dagens prövning för Öppet Spår-åkarna...

Link to comment
Share on other sites

Nu ändras ju prognoserna hela tiden men trenden verkar iaf vara kallt i veckan, någon centimeter snö i helgen. Minusgrader i starten och kanske någon plussgrad fram på dagen.

 

Man borde med dessa förutsättningar kunna få spåren att hålla ihop hyfsat. Av allt att döma blir det burk som gäller på söndag, trixet blir väl att välja rätt där. Men överhuvudtaget känns det som det kan bli rätt trevliga förusättningar till ett hyfsat snabbt och lättåkt lopp om det inte blir mer snö än utlovat. Bromsar lite för täten men snabbt för oss där bakom.

Link to comment
Share on other sites

Det snöade ju under nästan hela söndagens öppet spår. På plats i mässtältet efteråt fanns VL-bossen + spårchefen som berättade att natt till måndagen skulle nysnön plogas bort, så att nya spår skulle läggas i äldre fastare snö. Det bör gynna VL-åkarna.

Hur det blev, vet ju Lars Erik som åkte även måndag. Grattis förresten!

Link to comment
Share on other sites

ser ut att börja med några minus och sedan gå upp på plusgrader,precis som det ska vara på Vasaloppet, bakhalt när armarna börjar ta slut. Tror ni vi kan hoppas på lite snöblandat regn också?

Jag fick mina Fischer Zero idag så jag hoppas på snöblandat!!!!

ps. Jag har 6 andra par också ifall det råkar bli burkföre.

Link to comment
Share on other sites

Nu har de yrat till det åt rätt håll. Enligt sista prognosen lutar de åt -10 vid start och minus 3 vid mål samt uppehållsväder 2-3 dagar innan loppet och under loppet. Dessutom neråt noll under mitten på veckan. I så fall både extremt lättvallat och rätt så snabbt men inte farligt snabbt. Perfekt!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...