Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsvädervallanoja


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Rotebro:

 

N1: Better the devil you know... ta de du känner dig trygg med! Försiktig med fästet - det kan ju inte bli sämre än förra året hursomhelst.

 

N2: Kan bli mjukt - ta de större. BTW, kommer någon i gänget ha någon stavlangare i första backen??? (bröt en stav förra året - det sabbar liksom hela festen)

 

N3: struktur?

Link to comment
Share on other sites

Här kan ni stressa upp er lite till :-)

 

http://svtplay.se/v/1458041/snart_dags_for_vasaloppet

 

Särskilt slutorden från banchefen...

beror väl hur mycket snö som kommer ?

om det bara kommer några/någon centimeter måste det vara bättre att skicka ut spårpatruller som trycker till snö istället för att dra upp nya spår. tycker ibland att de dragit om spåren i onödan tätt inpå och så har det inte hållt pga det.

 

kommer det dock mycket snö så måste de självklart dra upp nya spår.

 

men det kommer inte att bli så mkt snö.......

Link to comment
Share on other sites

Här kan ni stressa upp er lite till :-)

 

http://svtplay.se/v/1458041/snart_dags_for_vasaloppet

 

Särskilt slutorden från banchefen...

beror väl hur mycket snö som kommer ?

om det bara kommer några/någon centimeter måste det vara bättre att skicka ut spårpatruller som trycker till snö istället för att dra upp nya spår. tycker ibland att de dragit om spåren i onödan tätt inpå och så har det inte hållt pga det.

 

kommer det dock mycket snö så måste de självklart dra upp nya spår.

 

men det kommer inte att bli så mkt snö.......

Är du säker på det med inte mycket snö... Det pratas ju om 10 cm nu natten till söndag och under förmiddagen... Inte så kul

Link to comment
Share on other sites

Här kan ni stressa upp er lite till :-)

 

http://svtplay.se/v/1458041/snart_dags_for_vasaloppet

 

Särskilt slutorden från banchefen...

beror väl hur mycket snö som kommer ?

om det bara kommer några/någon centimeter måste det vara bättre att skicka ut spårpatruller som trycker till snö istället för att dra upp nya spår. tycker ibland att de dragit om spåren i onödan tätt inpå och så har det inte hållt pga det.

 

kommer det dock mycket snö så måste de självklart dra upp nya spår.

 

men det kommer inte att bli så mkt snö.......

Är du säker på det med inte mycket snö... Det pratas ju om 10 cm nu natten till söndag och under förmiddagen... Inte så kul

visst är jag säker, den här tråden handlar ju om nojja!

att vara säker på vädret är ett sätt skjuta upp nojjan tills verkligeheten bevisat att man hade fel. dvs just är det ingen ide att lägga nån energi på vädret eftersom ingen vet säkert ändå.

Link to comment
Share on other sites

beror väl hur mycket snö som kommer ?

om det bara kommer några/någon centimeter måste det vara bättre att skicka ut spårpatruller som trycker till snö istället för att dra upp nya spår. tycker ibland att de dragit om spåren i onödan tätt inpå och så har det inte hållt pga det.

 

kommer det dock mycket snö så måste de självklart dra upp nya spår.

 

men det kommer inte att bli så mkt snö.......

Är du säker på det med inte mycket snö... Det pratas ju om 10 cm nu natten till söndag och under förmiddagen... Inte så kul

visst är jag säker' date=' den här tråden handlar ju om nojja!

att vara säker på vädret är ett sätt skjuta upp nojjan tills verkligeheten bevisat att man hade fel.[/quote']

Det är riktigt! :)

Link to comment
Share on other sites

Min värsta nojja 1, för tillfället: Vilka skidor ska jag ta: De hårda med "klisterspann", valla tjock och ha fäste hela vägen, har kört på dessa de senaste 7-8 åren, eller ta ett par mjukare nu när det ska snöa och kanske blir mjukt och valla lite hårdare och tunnare.

Förmodligen klen tröst, med då är vi minst två som delar den "huvudnojjan". :cool: Enklast för mig att välja skidpar om det är antingen översnöade mjuka spår (Gud förbjude... ;) ) ELLER hårda sträva kallföresspår ELLER hårda glatta spår närmare 0. Kunde prognoserna bara börja konvergera mot ett av de "huvudförena" så vet jag vilket skidpar jag borde ta och även ungefär hur jag bör preparera det. Fast just nu låter ju prognosen mer som "kanske lite halvhårt/halvmjukt, halvöversnöat, strävt i början och glatt närmare mål", pffft... ;)

 

Men visst är det som Kustlöparen nyss skrev att ingen ide oroa sig över det nu, utan bara att avvakta till lördag, kolla progniserna då, göra lite avväganden, göra ett val och sen köra på det no matter what... Går det så går det och om inte så blir det i alla fall minnesvärt på nåt sätt, mycket att tala om efteråt och sen kommer det fler lopp... :)

Link to comment
Share on other sites

Rotebro:

 

N1: Better the devil you know... ta de du känner dig trygg med! Försiktig med fästet - det kan ju inte bli sämre än förra året hursomhelst.

 

N2: Kan bli mjukt - ta de större. BTW, kommer någon i gänget ha någon stavlangare i första backen??? (bröt en stav förra året - det sabbar liksom hela festen)

 

N3: struktur?

N1: Körde Bergebo och Orsa ski-marathon på de mjuka, det var mjukföre.., så trygg eller otrygg med båda.

 

N2: Större trugor är ju alltid tryggare, förutom i starten..., har ingen stavlangare med 175 stavar.

 

N3: Känner mig trygg på båda skidorna, de hårda har Primateria med 3 drag med struktursickeln. De mjuka har Sune-Asp "normal", lite nedsicklad med Primateria polersickel. Kommer det vara 4 kallt eller kallare och nysnö, så tror jag på dessa realitvt fina strukturer. Blir det varmare så är det bara att rilla .

Link to comment
Share on other sites

Nu visar yr.no på 10 cm snö under dagen' date=' väntar bara på att temperaturen ska ändras upp till nollan så vi kan få ett RIKTIGT Vasalopp igen[/quote']

Det är rätt inställning

Extra bra eftersom jag just nu har en pajad vadmuskel som effektivt hindrar riktiga frånskjut, och tänker mig att enbart dubbelstaka o saxa. Då blir det ju lite mer sport med en dec trög nysnö ... :-(

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte göra så mycket åt vädret men man kan ha en positiv inställning.

För Er som åker snabbt kanske chansen att ta en prestationsmedalj ökar?

Jag kommer att lulla på i de bakre leden i väl inåkta spår..

Man kan hoppas att det finns spår i alla fall.

Det är bara att jobba på så kanske man får se Mora framåt kvällen..

Link to comment
Share on other sites

Rotebro:

N2: Kan bli mjukt - ta de större. BTW' date=' kommer någon i gänget ha någon stavlangare i första backen??? (bröt en stav förra året - det sabbar liksom hela festen)[/quote']

N2: Större trugor är ju alltid tryggare, förutom i starten..., har ingen stavlangare med 175 stavar.

Kalla tappade nog en placering idag på att, som hon sa i intervjun efteråt, staven skönk igenom på upploppet...

 

Hur som helst, vi får väl hålla tummarne för att det finns tydliga och säkra prognoser på lördag kväll. I nödfall kan man ju preparera flera skidpar för de mest troliga scenarierna, ha skidmärkningsklisterlapparna i fickan och välja skidpar söndag morgon. :cool:

Link to comment
Share on other sites

såja nu ska det inte börja snöa förrän senare än rapporterna angivit tidigare. om den här trenden håller i sig blir det kanske inte snö förrän fram på dagen.

Stämmer! yr har plötsligt tagit bort 95% av allt snöfall på söndag och egentligen inte lagt ngt på lördag och måndag heller vilket ju ökar sannolikheten ngt för att det slår in. Vi är tillbaka i det nästan perfekta vädret -9 vid start och minus 3 i mål. Dock har inte SMHI uppdaterat ännu, hoppas jag i alla fall för där faller snön och vi med den.

Link to comment
Share on other sites

1 dm nysnö under dagen skulle sitta fint så ni fick känna hur vi hade det i söndags.;)

Nä, jag bara skojar, jag hoppas givetvis att det skall bli en kanondag så att alla skall få full valuta för sitt slit i träningsspåret.

Inte helt fel att ha två par skidor med. Jag kommer ihåg ett år när det var solklart klisterföre på lördagen och skidorna vallades färdigt med klister i trampet. På natten kom det 1 dm nysnö och jag gjorde en snabb vallning av reservskidorna (tror gult klistervax täckt med blå kallvalla), flyttade över skidmärkena och fick ett bra vasalopp. De som startade med klister fick det värre i backen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...