Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gammla är ni?


salomons son

Recommended Posts

Ha ha ha' date=' jag saknar svar från "lite mogna män"

46 och har nog aldrig haft en formtopp:) Bästa resultat på skidor när jag var 42, men hoppas fortfarande på en förbättring. Kunde Evy så....[/quote']

Ja det här ser ju att gälla mig.

 

A. 67 år ung i September detta år

B.1983 på 4.56.Överlag gjorde jag mina bästa resultat på långa distanser runt 40 år både på skidor och Maraton (som bäst 2.49). Numera får jag ju nöja mig med si så där 6.5-7 timmar på Vasaloppet.

Anm: Jag vet att Niklas har gjort någon typ av kurva över mina Vasaloppsresultat som ju borde

illustera det du efterfrågar i mitt fall.

Gäller även mig :)

 

A. 63

B. I år!

Har haft ett tävlingsuppehåll på ca: 40 år. Har aldrig haft så roligt med träning och tävling som nu! Siktar på toppplacering i H60 på Bessemerloppet, Hornbergsloppet och Gefleloppet ev. några fler lopp nästa säsong. Vasaloppet 2012 under 6 tim.

Sånt här är ju riktigt kul att läsa! Hoppas jag kan konservera samma inställning i 35-40 år. Imponerande!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

A: 43 år i maj

B: Har jag någonsin varit i toppform ;) Om vi pratar VL och lång löpning är jag övertygad att jag skulle kunna prestera bättre än någonsin om jag fick tiden att träna. Pratar vi snabbhet och spänst har det rasat de sista 3-4åren. När jag var 37 (tror jag det var) vann jag Veteran SM silver i höjd. Var också snabb på 100m. Men att idag hoppa 180cm i höjd går inte och på 100m har jag säkert tappat 0.5 sek. Man har helt enkelt blivit gubbe......

 

Men livet går inte ut på att att alltid vara först, störst och vackrast. Det handlar om att finna en balans och en mening med sin tillvaro. Det är inga problem oavsett ålder :)

Link to comment
Share on other sites

Pratar vi snabbhet och spänst har det rasat de sista 3-4åren. När jag var 37 (tror jag det var) vann jag Veteran SM silver i höjd. Var också snabb på 100m. Men att idag hoppa 180cm i höjd går inte

Hmmmmm..... dit nick är alltså STEFAN SAND men du heter STAFFAN STRAND eller? ;)

Otydlig bild nämligen :)

Link to comment
Share on other sites

A. 31

 

B. Roligt att många tror på sig själva trots några år på nacken. Själv är jag osäker på om man inte nått toppen redan efter 8 Vasalopp och 4.55 i år. Risk att det med samboliv kommer barn och annat i vägen och då riskerar att tappa träning. Att komma igång igen vid 35+ och prestera bättre än någonsin känns avlägset. Men det handlar väl mycket om inställning också, hur pass sugen man är. Topp i löpning nådde jag för 10 år sedan då man slogs om JSM-guld. Gillar verkligen långlopp på skidor. Är du seg och stark gör det inte så mycket om man skulle ha några extra kilon, så det kanske funkar även efter 35.

Som tur är finns det ofta åldersklasser som passar i nästan alla skidlopp, Vasaloppet undantaget då förstås. Perfekt att få tävla mot sina jämnåriga. Då slipper man fundera så mycket varför man presterar sämre än vid 20 års åldern, för sämre blir det :D

Link to comment
Share on other sites

A. 39 år, men känner mig som 38.

B. Fotboll var min bästa sport lätt, topp som 21 åring redan, sedan mest studier. Nu korpfoboll på stela ben. Uthållighetsidrotter har jag egentligen aldrig hållit på med förrän nu. Siktar på topp i Vasaloppet de närmaste åren. Orientering enbart för skojs skull och där vill jag bli bra i mina ålderklasser. Är en typsik inspirations-, social- och "snabbt-resultat-människa". Trodde aldrig jag skulle uppskatta att ligga och nöta grejer i timmar, men det är ju en resa även inåt som är skön.

Link to comment
Share on other sites

A. 63 år, hej Stebe, då är vi jämngamla, kanske vi möts i något lopp, vem vet kanske vi redan

gjort det ?

B. Form, lite svårt, men i mitt fall ligger det nog 30 år tillbaka i tiden, men skall man utgå från sin

nuvarande status, så var jag nog i form i mitten på mars, då jag tävlade i sprint. Även i VL

kände jag mig i fin form även om sluttiden inte blev så bra, eller kanske tack vare det. :)

Link to comment
Share on other sites

A: Snart 63

 

B: För drygt 20 år sedan efter en tioårsperiod med flitigt motionerande (typ 4 ggr/v och vissa år över 100 mil vardera i löpning och skidor, men ingen elitträning alls).

Därefter blev det knappt tio år med betydligt mindre träning, nu sedan drygt tio år nästan lika mycket träning igen. Når inte riktigt samma km-tider som tidigare (som inte var någe märkliga), naturligt nog. Tror jag kan förbättra mig lite ytterligare från nuvarande status, eller så är det bara fromma förhoppningar. Men i alla fall kul och stimulerande att träna, och att delta i några få lopp per år.

Link to comment
Share on other sites

A. 63 år, hej Stebe, då är vi jämngamla, kanske vi möts i något lopp, vem vet kanske vi redan

gjort det ?

B. Form, lite svårt, men i mitt fall ligger det nog 30 år tillbaka i tiden, men skall man utgå från sin

nuvarande status, så var jag nog i form i mitten på mars, då jag tävlade i sprint. Även i VL

kände jag mig i fin form även om sluttiden inte blev så bra, eller kanske tack vare det. :)

Kul! Då är vi några riktiga oldboys här. Om du åkte Hornbergsloppet, Gefleloppet eller Bessemerloppet har vi nog mötts. Det var de enda tävlingar jag åkte. Var finns du geografiskt?

Min toppform är lite svårdefinerad eftersom jag lade skidorna på hyllan efter lumpen. Kanske blev för mycket den perioden med två träningspass om dagen, kanske det var min fysiskt bästa period även om jag åker lika fort eller snabbare i bland nu som då, men det är av en annan orsak träskidor då mot nutidens utrustning och åkteknik. Kingarnas king hette då Sundins Sixje-elit :) Nej,nu känner jag mig riktigt mossig :D

Link to comment
Share on other sites

A: 17 år

B: Tror jag hade en formtopp under säsongen den här säsongen(som förövrigt var min första) när jag körde DM H17-18 10km i klassisk stil. Jag missade starten med 30 sekunder och lyckades jaga ikapp och gick sedan om och vann. Den dagen kändes allt perfekt och jag kände mig riktigt stark. Fast hoppas inte det ska bli min formtopp i livet då jag räknar med många träningsår framöver.

Link to comment
Share on other sites

A: 44

B: Formen är alltid bäst på sommaren, oftast runt juli och det är nog min avsikt ännu så länge också, skidåkning är komplement till andra sporter. Inser att man får det kämpigt om man skall vara med och köra mot dom som kanske är 20 år yngre! ;)

 

Edit: Var tidigare i livet hyfsat snabb, sprang 800 m på 2.03, 400 på 52s, 100m på 11.2, men spelade dock mest fotboll. Nu är det verkligen historia, snabbhet försvinner med ålder då får det bli andra sporter som gäller. Har inte en aning om vad man skulle kunna prestera på dessa sträckor nuförtiden, vill nog inte veta heller! :(

Link to comment
Share on other sites

A: 44 år

B: Toppade i triathlon 28 år gammal. Sprang milen på 33:45 (banlöpning), simmade 1.500 på 19:20, cyklade 40 km under timmen. Bästa Olympiska tid: 1:55 (sannolikt för kort cykling, normaltid runt 2:05). Bästa placering i VL 1.985, hittills vilket var för ca 10 år sen :). Elitmotionär i långloppsskridsko/inlines med alldeles för många bra placeringar för att räkna upp :o

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd...

 

A: 34 år (på söndag)

 

B: Fram tills för 2 år sedan så va det mest fotbolls som gällde och där toppade jag nog runt 27-28 år. När det gäller längdskidor så blir det mest fokus på VL och åkte i år för 6:e gången. Resultatmässigt blir det lite bättre för varje år som går (mitt första VL plac runt 3200, i år 556:a). Men det beror nog inte på att min bästa "fysiska ålder" ålder peakar nu utan för att jag numera tränar mer regelbundet och mer varierat....

Link to comment
Share on other sites

Speedskejtarn; Men Håmås är väl lite för svår, eller ?(han var ju väldigt duktig skidåkare, innan han satsade på inlines/långfärdsskridsko)

 

Eller så är son of Salomon en ättling till han som konstruerade Salomonskorna på 70-talet, de där röda med bygel längs fram ni vet. I så fall är mitt tips på son of Salomons ålder: 34 år :/

Link to comment
Share on other sites

A; 40 år,

 

B: Planen är att jag ska vara som bäst om cirka 15 år. Jag delar in mitt skidåkande i intervaller som sträcker sig över fem år. Således kommer jag att uppnå mitt första och största delmål kommande vasalopp. Målsättningen är enkel - ska tillbaka till led fyra och behålla det, minst!

Link to comment
Share on other sites

A: 38

B: Hitills bästa var någon gång runt 2000-01 men då höll jag på med kampsport.I konditionsidrottandet så har jag förhoppningsvis inte peakat ännu (vore förjäkligt att ha gjort det efter 1,5 säsong med flera års soffliggande innan dess :p)....vi får väl se.

Link to comment
Share on other sites

A: 40

B: Resultaten står i propotion till träningsmängden. Nu när barnen börjar bli större så finns det mer utrymme för tex träning så förhoppningsvis så är inte toppen nådd även om man inte är 20 längre. Årets VL blev iallafall det bästa hittills. 6.05

Link to comment
Share on other sites

B: Resultaten står i propotion till träningsmängden. Nu när barnen börjar bli större så finns det mer utrymme för tex träning så förhoppningsvis så är inte toppen nådd även om man inte är 20 längre. Årets VL blev iallafall det bästa hittills. 6.05

Vi har tre barn 3,5,6 år gamla och vi har resonerat tvärtom att vi turas om att träna hårt nu för sen tror vi att det blir mindre tid då barnen blir större och det ska skjutsas på träningar mm.

hmmmmm.... det kanske är tvärtom :/

Link to comment
Share on other sites

Speedskejtarn; Men Håmås är väl lite för svår, eller ?(han var ju väldigt duktig skidåkare, innan han satsade på inlines/långfärdsskridsko)

:/

Helt riktigt. Håmås tillhör (den lilla) inlineseliten - till vilken jag inte räknar mig själv. Håmås är riktigt bra; bra teknik, hög uthållighet, mycket taktisk, starkt tävlingspsyke och dessutom en oerhört ödmjuk och trevlig person. Inte så konstigt att han varit sveriges bästa inlines/långloppskridskoåkare de senaste 10 åren. Hoppas att han kommer tillbaka för det är alltid kul när han är med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...