Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Uppdrag granskning

• Vänligen logga in för att kunna svara
354 svar till detta ämne

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Jag misstänker USA och Canada för bloddoping denna säsong, är jag ensam om det??

Ja. Vad grundar du det på?

Att dom plötsligt blivit bra, inget annat.. Behöver definivt inte vara så men det är en effekt av att doping är såpass vanligt att man blir tveksam när folk förbättrar sig lite för fort och för mycket så att säga...

Redigerat av bumbipungen, 16 januari 2014 - 14:26 .

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Väggen

Väggen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg

Jag misstänker USA och Canada för bloddoping denna säsong, är jag ensam om det??

Att dom plötsligt blivit bra, inget annat.. Behöver definivt inte vara så men det är en effekt av att doping är såpass vanligt att man blir tveksam när folk förbättrar sig lite för fort och för mycket så att säga...

Nämn några amerikaner och kanadensare som "plötsligt blivit bra"?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 563 inlägg

Kanadenserna åkte riktigt bra 2011 (VM-guld i sprintstafett) och 2012 (Kershaw var väl på pallen i WC-totalen och vann nåt lopp och Valjas imponerade i slutet av säsongen) men sämre 2013. I år är det väl bara Harvey som åkt bra i touren.

Amerikanskorna imponerade mer i fjol och enda överaskningen i år är väl han som vann en sprintetapp i touren (var det Hamilton han hette?) där sprintkonkurrensen i ärlighetens namn var rätt usel.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 563 inlägg

Nu är det dags igen. Uppdrag granskning har i ett 13 min avsnitt på SVT Play omtalat att man hittat 2 svenskar som hade underliga blodvärden under perioden 2001-2010.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 316 inlägg

Nu är det dags igen. Uppdrag granskning har i ett 13 min avsnitt på SVT Play omtalat att man hittat 2 svenskar som hade underliga blodvärden under perioden 2001-2010.

Finns det någon information om vilka åkare det rör sig om ?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 563 inlägg

Finns det någon information om vilka åkare det rör sig om ?

Nej det gör det inte.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 719 inlägg

En manlig åkare som hade en topp i blodvärde som stack ut. Ingen mer information än så. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
De svenska åkare som var aktiva i världscupen någon gång under säsongerna 2001 till 2010 och som fortfarande är aktiva på nått sätt (WC, VISMA Ski Classics eller ledare) är:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BRYNTESSON Robin
ERIKSSON Jens*
JOHANSSON Martin*
BYSTROEM Fredrik*
EDIN Johan*
BERGLUND Gustaf*
GRIP Rikard
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*
SVAERD Oskar*
INGESSON Magnus

Av dessa är följande medaljörer i OS eller VM någon gång under perioden 2001-2010:

HELLNER Marcus*(OS 2010, 2 guld, VM 2007, 1 brons)
RICKARDSSON Daniel*(OS 2010, 1 guld)
BRINK Joergen*(VM 2003, 3 brons)

Av alla som tävlade i världscupen under perioden 2001-2010 och som ska till OS 2018 är:

HELLNER Marcus
RICKARDSSON Daniel
PETERSON Teodor

Vi vet ju inte om den åkare som pekas ut har tagit medalj under mästerskap under den här perioden? Att det är en OS-åkare 2018 är ju inte heller bekräftat?

Är det varken mästerskapsmedaljör under perioden 2001-2010 eller OS-deltagare 2018 så lämnar det ganska många som sagt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Det normala blodvärdet kan vara olika från person till person, det är väl om det sticker upp omotiverat, som det kan vara misstänkt.

Sen finns det personer, som har ett medfött högt blodvärde, Peter Larsson och Anna-Karin Sidek är exempel på det men det betyder inte att de var dopade.

Återstår att se om namnen offentliggörs.

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Det normala blodvärdet kan vara olika från person till person, det är väl om det sticker upp omotiverat, som det kan vara misstänkt.
Sen finns det personer, som har ett medfött högt blodvärde, Peter Larsson och Anna-Karin Sidek är exempel på det men det betyder inte att de var dopade.
Återstår att se om namnen offentliggörs.

Att svt gör ett program om detta borde ju innebära att dem har intentionen att löpa linan ut, kan jag tycka.
Oavsett, det kommer fram förr eller senare..

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Håller med, dom peggar upp!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Kommer bli precis som förra gången med blodracet. Rätt menlöst om dom inte har nåt mer o komma med. UG ville väl ha Dählie som dopad tom. Gick la sådär. Även Håland fick sig en rejäl slev av skampålen den gången. Mja säger jag. Bäst vore om åkaren går ut själv och förklarar. Tills dess säger jag storm i ett vattenglas.

wille

wille

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg

Lars Håland blev som ende svensk utpekad av UG efter VM i Lahtis 1989 med

blodvärde 175

Hallon84

Hallon84

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Varför går mina skattepengar till sånt här? Jag kan köpa om det varit en annan kanal som producerat detta för självklart har det ett utmärkt kommersiellt värde. Det uppdrag granskning sysslar med har dock inte nåt annat syfte än underhållning. Var ligger samhällsnyttan i att slänga ut indicier som är är så pass dåligt understödda att man inte kan säga namn på personerna? Alla blir misstänkta och ingen får chans att försvara sig! Är SVT putt för att de inte får sända OS eller? I övrigt förstår jag inte vad som är nytt sedan 2013 förutom att de lyckats gjort ett diagram i excel..

ps. det suger om nån dopat sig.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Kvällens avsnitt av UG gav inte så mycket, då det mesta redan var avhandlat. En del förhastade slutsatser tycker jag man gör vad gäller höga blodvärden. Att åkares blodvärden höjs inför ett mästerskap är egentligen helt normalt, då många kör höghöjdsuppladdning och har en träning som pressar de syretransporterande organen. Hittar man formeln som kan avgöra om ett blodprov innehåller gammalt blod, finns det större anledning att misstänka bloddoping.

Att man kan öppna en flaska med ett dopingprov innebär inte per automatik att det går att byta ut urinen. Först måste det till en organiserad urinlämning med märkta prover, sen måste de personerna som skall byta ut proven få tillträde till den plats där proven förvaras. Jag kan inte tänka mig annat än att övervakningen i OS skärpts efter skandalen i Sotchi, så att det i princip blir omöjligt att byta ut några urinprov.

När det gäller astmamedicineringen i Norge har allt som kom fram i UG avhandlats här på forumet och som konstaterats här har nog Sundby salbumatol i höga doser att tacka för sin tidigare "spetskompetens". UG var dock inte uppdaterade med de senaste reglerna för salbumatol, nämligen att maxvärdet 1600 måste delas upp på tvåx800 med tolv timmars mellanrum. Jag är övertygad att Sundbys lägre nivå i år hänger samman med det, vilka nivåer Björgen ligger på har vi inte fått någon information och om det kan vara en orsak till att hon inte är så överlägsen längre. Det framgick också av intervjun med svenske landslagsläkaren att man ligger "väsentligt "under maxnivån i medicinering av de med astmaproblem i svenska landslaget.

vasajohan

vasajohan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 258 inlägg
Men 800 mg salbutamol ger väl fortfarande en fördel jämfört med de som tar mellan 0-200 mg. Både på kort sikt och lång sikt (muskelbyggnad).

Varför kan man inte sätta 300 som gräns istället o är man över den så får man tävlngsförbud.

Då skulle ju alla veta att innan tävling får man ta en? puff för att vara säker på att inte passera gränsen. Är man så sjuk att det inte räcker med 300 får man helt enkelt stå över tävlingen. T ex om man har förkylning står man över tävling det borde vara lika om man har allvarliga luftrörssymtom

Jag tyckte mig känna en slags uppgivenhet hos WADA. De vet att de inte kan stoppa dopingen. De vill såklart måla upp en bild att det är svårare att fuska för att skrämma de som funderar på att dopa sig och för att lugna publiken.

Tyvärr kostar det väl för mkt resurser att kunna utreda alla misstänkta blodvärden o att kontrollera Astmamediciner om man skulle sänka gränserna. Tyvärr verkar blodpassen hittills fungerat mest som fågelskrämma.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Jag har inga kunskaper om vilken nivå som är rimlig för enskilda individer och hur långt före en tävling dosen skall tas, så att det inte övergår från återställelse av luftrören till att vidga dem, så att det ger dopingeffekt. Det troliga är att WADA inte velat göra något före OS för att inte sabotera för en del astmaåkare, man kanske inte har tillräckligt med forskning för att göra ytterligare sänkning av tillåten salbumatoldos.

Om proverna på hästar är överförbart på människan ger det helt klart en muskeltillväxt och det är också något som måste tas med i beräkningen när man bestämmer dos/gång och dos/dygn.

Hoppas att Wada inte lämnar det här ämnet utan att vi på sikt kan få en nivå som med säkerhet kan sägas vara "dopingneutral"

ro66an

ro66an

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
"Kläbo använder pulmicort i nebulisator. Som döende kol-patienter.. "
Matt blir man på allt "fuskande" som dras upp stup i kvarten. Denna gång (ännu en gång) är det längdsporten och nästa gång någon annan gren.
Kassa individer med dåligt inflytande för alla oss andra som gillar längd. Jag skäms för att vara längdåkare för det är inget positivt med att uttala det för andra längre.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Varför inte släppa astmamedicinerna fritt istället? Som det är nu är det ju en konkurrensfördel att ha astma.

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Min mor hade KOL, hon kunde gå ett par hundra meter sedan fick hon stanna och vila och andas in sin medicin. Jag är nu ännu mer imponerad av Kläbo :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar