Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag granskning


artur

Recommended Posts

Man bör också komma ihåg att det som Finnarna blev fast för var Hemohes. Med denna lösning drog man ner HB värdet' date=' under den utsatta gränsen, efter att man antagligen använt EPO eller bloddoping.

 

Mätvärdena 2001 är därför säkert lägre än de i verkligheten var pga. att antagligen också andra sänkt sina värden med andra lösningar.

 

Eftersom det inte förekom många startförbud 2001 så betyder det att få mätvärden var över gränsen samtidigt som medelvärdet var mycket nära gränsen. Statiskt är det inte trovärdigt att alla åkarna plötsligt ligger så nära varandra. Skidsporten har några mörka fläckar men blir det bättre att gräva i det förflutna? Tycker själv att 2001 är en milstolpe och om det finns fog att tro att det fuskats efter detta så får man gärna gräva i det men vad som hänt före 2001 ger inte mycket ny information[/quote']

Fråga Lance Armstrong om han tyckte det var bra att man grävde i det förflutna. Fråga även Manuela Di Centa, Fauner, Smirnov, Ulvang m.f.l...

Nä nu tycker jag att vi vänder blad och går vidare...

Jo det säger vi till de som inte dopade sig...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

Den lista med blodvärden som SVT visar från presskonferensen stämmer ju inte alls med de tsom t.ex. NRK visar så jag mailade SVT-journalisten och frågade. Idag fick jag ett svar där han bl.a. skriver:

 

"Siffrorna från min artikel baseras enbart på herrarnas genomsnittvärde, medan NRK:s lista tror jag är både herrarna och damernas snitt".

 

Det är naturligtvis helt fel vilket jag har påpekat.

Link to comment
Share on other sites

Att en journalist och svt inte ändrar helt oppenbara fel i en artikel tycker jag är väldigt dårligt.

 

Senast jag tittade så stod det fortfarande att blodvärdena kom från wc tävlingar under sommar halvåret. Tänker de inte överhuvud taget på vad de skriver?

 

Det är väl tyvärr alltför vanligt att framförallt webartiklar har många felaktigheter.

Link to comment
Share on other sites

Den lista med blodvärden som SVT visar från presskonferensen stämmer ju inte alls med de tsom t.ex. NRK visar så jag mailade SVT-journalisten och frågade. Idag fick jag ett svar där han bl.a. skriver:

 

"Siffrorna från min artikel baseras enbart på herrarnas genomsnittvärde, medan NRK:s lista tror jag är både herrarna och damernas snitt".

 

Det är naturligtvis helt fel vilket jag har påpekat.

"Siffrorna från min artikel baseras enbart på herrarnas genomsnittvärde, medan NRK:s lista tror jag är både herrarna och damernas snitt".

 

 

He he.. er det mulig? Hva med å ta en sjekk? Håper vedkommende ikke er representativ for SVT...

 

Ellers har FredrikS oppklart dette for oss i tidligere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Det känns ändå lite märkligt att Norska skidförbundet visar blodvärden för perioden juni-november, d v s utanför tävlingsperioden. Avsaknaden av testvärden under tävlingperioden beror på att norrmännen inte har har möjlighet att medföra testutrustning på tävlingarna. Är det korrekt uppfattat? Jag är osäker, så rätta mig gärna om jag har fel.

För att få aktuella värden hänvisar norrmännen till FIS.

 

Är inte de svenska värdena från tävlingssäsongen? Är dom också tagna under perioden juni till november? Nån som har koll på läget?

Link to comment
Share on other sites

Saltin fortsätter med diverse påståenden som han inte backar opp.

 

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10114567

 

"- Når man er på treningsleir i høyden, på en isbre, så måler de hemoglobinnivåer med stor presisjon. For de som kan noe om dette, så blir dette hykleri. Der er et forsøk på å villede og lure folk. Men for dem med den minste lille innsikt, så blir det bare tåpelig."

 

Just detta togs opp i Norges presentation av en som verkar ha väldigt stor erfarenhet av mätning av diverse värden. Det är självklart möjligt att han stod och ljög under presentationen men varför ska man tro på allt Saltin påstår?

 

" Nei. Hos dem som forstår litt om hemoglobinnivåer og hvordan man måler det, så har jeg full støtte. Med unntak av i Norge tydeligvis."

 

Jag tycker att det verkar finnas en massa information också utanför Norge som visar att värdena tagna i fingret med hemacue apparaten inte är spesiellt noggranna.

 

Han har rätt i att värdena som Norge gav ut inte säger spesiellt mycket men det fåtal blodvärden som Saltin och UG har använt sig av säger inte heller spesiellt mycket.

 

Kan inte Saltin börja diskutera som en expert och professor istället för att bara komma med påståenden?

 

Hur går det föresten med blodvärdena från Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis hel ointressant att se de blovärden som presenterats.

1. Det är under tävlingssäsongen man vill se var man ligger.

2. Jag vill se alla blodvärden som tagits under VC-tävlingarna mellan 1992-1999

3. Jag vill se alla blodvärden under de mästerskap som var mellan 1992-1999 och då ffa de blodvärden som var under VM 1995 i Thunder Bay.

 

Sahltin var ordförande i FIS medicinska kommittè och har naturligtvis fått se alla värden under denna period. Det är mer frågetecken nu än innan dessa totalt ointressanta blodvärderna publicerades.

 

Norge kommer ALDRIG att komma ur denna rävsax.. tro mig!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom blodvärdena är belagda med sekretess är det väl omöjligt för Saltin att plocka fram några bevis för det han säger. Det är ju inte ens säkert att han har tillgång till uppgifterna nu längre.

 

Men det jag har svårt att förstå är att inte detta har kommit ut tidigare då Saltin verkar så övertygad om att något inte stått rätt till. Särskilt då han tycks ha stått i händelsernas centrum då det begav sig. Eller så har han inte vågat gå ut med det av rädsla för att bli helt utfryst. Nu har han ju Uppdrag Granskning i ryggen och debatten är ändå i gång.

 

Om jag förstått det rätt menar Saltin att det var känt att blodvärdena var höga på den här tiden. Problemet var bara att det inte fanns någon metod som kunde visa att dom blivit höga genom otillåtna metoder.

 

Man kan ju undra om allt snack om höghöjdsträning på den här tiden bara vara ett sätt att dölja andra metoder att höja blodvärdena.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Saltin var inte medlem i FIS medisinska kommite på 90 talet så han stod inte i händelsernas sentrum på den tiden.

 

"Man kan ju undra om allt snack om höghöjdsträning på den här tiden bara vara ett sätt att dölja andra metoder att höja blodvärdena."

 

Det är ju fortfarande en massa snack om höghöjdsträning så jag förstår inte helt varför det inte skulle varit det på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Saltin är idag en man som inte längre är beroende av FIS. Han har uppnått en ålder där hans ekonomiska framtid är tryggad och karriären är över. Han är fri att säga vad han vill utan att det egentligen kommer att påverka hans framtid. Klart mannen har stöd för det han säger. Ingen som haft ett så gott renome som han har haft vill få det skrotat på ålderns höst om det inte vore för ett "gott" syfte.

 

Norges sk mätningar har nästan ett löjets skimmer över sig. 147, 148, 155, 147...ja, det är bara en serie siffror som jag skrev dit nu. Lika trovärdiga är Norges siffror. Fram med signerade listor från FIS djupa arkiv!

 

Fram till för en månad sen var jag en hängiven debattör på Sveriges och Norges sida så fort det drog ihop sig till diskussion kring skidpåkning och doping. Tyvärr har jag reviderat den ståndpunkten och är idag inte lika benägen att stå för det stödet. Norges agerande under senaste tiden efter UG är en blåkopia av Armstrongs agerande och förtjänar inget annat än fortsatt granskning. Tycker som du DrDoom!

Link to comment
Share on other sites

Saltin var inte medlem i FIS medisinska kommite på 90 talet så han stod inte i händelsernas sentrum på den tiden.

 

"Man kan ju undra om allt snack om höghöjdsträning på den här tiden bara vara ett sätt att dölja andra metoder att höja blodvärdena."

 

Det är ju fortfarande en massa snack om höghöjdsträning så jag förstår inte helt varför det inte skulle varit det på den tiden.

Fast effekterna av höghöjdsträning är ifrågsatta och inte helt solklara.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det föresten med blodvärdena från Sverige?

Blodvärdena för Sverige är inte så intressanta, Sverige gjorde ju inga resultat under denna tidsperiod, Norge med Björn Daehli i spetsen dominerade, men vissa undantag när Finnar, Smirnov och en och annan Italienare poppade upp, men självklart ska också Sveriges resultat upp på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Att Bengt Saltin möjligen har haft vetskap och i vilken om fattning om detta det låter jag i vart fall vara osagt, men någon information om det har han ju helt uppenbart. Om inte annat så visade det stapeldiagram som han hade på sitt skrivbord i UG det. Nu är Bengt Saltin en forskare och deras roll och agerande är primärt inte att skapa debatt om sådant här. Det är väldigt få som forskare som går ut och pekar ut enskilda personer eller ens tar ställning i sakfrågor. Skapa ett underlag så får andra ta debatten. UGs program lämner en hel del mer att önska, men det som det verkligen har bidragit till är denna debatt.

 

I vilket fall så verkar ju FIS har haft en väldigt märklig inställning och som jag tolkar det, de har mer velat skydda skidåkning än rensa upp bland skiten. Det är ju flera exempel på det i den senaste tidens dokumentärer om skidåkning och doping problematik som ganska tydligt visar det.

 

Den finska dokumentären visade ju någon provtagning med blodvärden som avvek, den förbjöds då den visade konstigheter. Ingen uppföljning tilläts.

Den svenska FIS representanten i UG som verkligen framstod som en marionett och korkskalle, Bengt.... vad han nu hette.

Daamsgard som helt gjorde en pudel.

FIS högsta höns, den kvinnliga i den fiska dokumentären som uppenbart tystade ner närmare granskningar och sade att de skulle göras internt!! Precis, var är dom nu, ingen har sett något om dessa.

 

Så Bengt Saltin vet nog precis som någon antyder ovan mer än vad han kunnat säga, men nu som helt oberoende och inte bunden av plikter på samma sätt kan han gå ut och mer fritt prata om detta.

Han är ju dessutom rätt kritisk till Daamsgards agerande, men vem är inte det?!

 

Att både Norge och Sverig inte har helt rent samvete det är jag helt övertygad om. Ja inte Sverige eller Norge som som nationer, det är ju trots allt en indivuduell sport som det handlar om och varje enskild individ gör ju sina val i livet. Om det nu inte visar sig vara som i Finland med saktionerat dopande från högsta ort och skidförbundet!

 

Jag tycker att blodvärden för Sverige är lika intressant att dom kommer fram, även om vi inte prestereade i närheten av de nämnda så skall de fram, att rensa upp i historien är viktigt för att kunna gå vidare.

 

Det är ju framför allt mer eller mindre en plikt och som jag ser det en upprättelse för de som inte fuskade unde dessa perioder, de få ju på detta sätt en slags upprättelse.

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis hel ointressant att se de blovärden som presenterats.

1. Det är under tävlingssäsongen man vill se var man ligger.

2. Jag vill se alla blodvärden som tagits under VC-tävlingarna mellan 1992-1999

3. Jag vill se alla blodvärden under de mästerskap som var mellan 1992-1999 och då ffa de blodvärden som var under VM 1995 i Thunder Bay.

 

Sahltin var ordförande i FIS medicinska kommittè och har naturligtvis fått se alla värden under denna period. Det är mer frågetecken nu än innan dessa totalt ointressanta blodvärderna publicerades.

 

Norge kommer ALDRIG att komma ur denna rävsax.. tro mig!

Jag hade gärna sett blodvärden från perioden 1988 till nutid, och naturligtvis inte värden tagna under träningsperioden av de egna, nationella förbunden. Om vi utgår från medaljhistorik vid mästerskap, så talar ju en del för att svensk längdåkning varit relativt förskonad från manipulation. Mathias Fredriksson inledde sin karriär på 90-talet, men blev riktigt framgångsrik först efter införandet av EPO-test.

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis hel ointressant att se de blovärden som presenterats.

1. Det är under tävlingssäsongen man vill se var man ligger.

2. Jag vill se alla blodvärden som tagits under VC-tävlingarna mellan 1992-1999

3. Jag vill se alla blodvärden under de mästerskap som var mellan 1992-1999 och då ffa de blodvärden som var under VM 1995 i Thunder Bay.

 

Sahltin var ordförande i FIS medicinska kommittè och har naturligtvis fått se alla värden under denna period. Det är mer frågetecken nu än innan dessa totalt ointressanta blodvärderna publicerades.

 

Norge kommer ALDRIG att komma ur denna rävsax.. tro mig!

Håller med. De värden som norrmännen la fram skapade bara mer frågor. Mycket märkligt gjort av Norge!

 

Sveriges värden är tämligen ointressanta eftersom de var helt kass på 90-talet som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Mathias Fredriksson inledde sin karriär på 90-talet, men blev riktigt framgångsrik först efter införandet av EPO-test.

Tänkte också just på Fredriksson, folk gnällde på hans bristande teknik efter att totalt ha dominerat som junior. Kanske var sanningen att det var bristande blodvärde istället? Det är klart att han framställts som en smula bitter i media, han led ju av blodbrist...:)

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe de blir enige med seg selv snart:

 

"Skipresidenten ønsker nå å rette opp i det han mener er misforståelser knyttet til onsdagens seanse, som etterlot et inntrykk av at dokumentasjonen utelukkende bygget på tester tatt utenfor konkurransesesong.

 

- På oppfordring fra media har vi lagt frem hemoglobintester på norske utøvere fra 90-tallet. Det var cirka 700 tester, de vi har klart å fremskaffe på så kort tid. Dette materialet inkluderte også det vi har av prøver tatt i konkurransesesong, som det fremgår av presentasjonen sier Røste.

 

- Men det er riktig at det fleste prøver er tatt i forberedelsessesongen. Norges Skiforbundet skal hverken bevise eller motbevise noe da det aldri har fremkommet noen unormale verdier knyttet til norske langrennsløpere. Presentasjonen var et svar på spørsmålet fra media om vi kunne legge fram de hemoglobinverdier vi har tilgjengelig. Det har vi gjort, legger skipresidenten til."

 

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10114567

 

Dopet eller ikke, dette fremstår som en dårlig forberedt og lite gjennomtenkt pressekonferanse. De har en jobb å gjøre her for å fylle hullene.

 

Men fremdeles mener jeg at dokumentasjonen som er fremlagt på doping, er særdeles tynn. Derimot finnes det en uavhengig studie som konkluderer med det motsatte (intet grunnlag for mistanke om bloddoping verken hos svenske eller norske skiløpere på nittitallet), hvor det er lagt til grunn blodverdier både i sesong og utenfor sesong på norske og svenske skiløpere.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte blodvärden på andra idrottsgrupper? Hur ändras dom över året?

Som vanlig motionär (normal kost och träning 4h/v) hur ändras våra blodvärden över året? Ändras dom mindre än en elit?

Hur kommer det sig att man hela tiden säger höghöjdsträning är det för att man tror att man kan gömma sig i den breda massans okunskap?

Man skulle kunna utgå i från att alla skidåkare är dopade tills som bevisat sin oskuld. ;) lagt fram sina värden. Är man ren bör man inte ha något att dölja. Det kan ju kanske vara så att många har provat lite under åren.

Alla har varit unga och obetänksamma: Titta på målisen i FBK tog lite tillväxthormon för att komma tillbaka snabbare efter skada. Om alla skulle bevisa sin oskuld kanske det visar sig att alla varit mer eller mindre dopade. Så va väl fallet med Lanc och grabbarna i UP

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte blodvärden på andra idrottsgrupper? Hur ändras dom över året?

Som vanlig motionär (normal kost och träning 4h/v) hur ändras våra blodvärden över året? Ändras dom mindre än en elit?

Hur kommer det sig att man hela tiden säger höghöjdsträning är det för att man tror att man kan gömma sig i den breda massans okunskap?

Man skulle kunna utgå i från att alla skidåkare är dopade tills som bevisat sin oskuld. ;) lagt fram sina värden. Är man ren bör man inte ha något att dölja. Det kan ju kanske vara så att många har provat lite under åren.

Alla har varit unga och obetänksamma: Titta på målisen i FBK tog lite tillväxthormon för att komma tillbaka snabbare efter skada. Om alla skulle bevisa sin oskuld kanske det visar sig att alla varit mer eller mindre dopade. Så va väl fallet med Lanc och grabbarna i UP

Målvakten tog steroider, inte tillväxthormon (åtminstone testades han inte positivt för det...). Tillväxthormon används nog framförallt av de som har råd, toppnamnen.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte blodvärden på andra idrottsgrupper? Hur ändras dom över året?

Som vanlig motionär (normal kost och träning 4h/v) hur ändras våra blodvärden över året? Ändras dom mindre än en elit?

Hur kommer det sig att man hela tiden säger höghöjdsträning är det för att man tror att man kan gömma sig i den breda massans okunskap?

Man skulle kunna utgå i från att alla skidåkare är dopade tills som bevisat sin oskuld. ;) lagt fram sina värden. Är man ren bör man inte ha något att dölja. Det kan ju kanske vara så att många har provat lite under åren.

Alla har varit unga och obetänksamma: Titta på målisen i FBK tog lite tillväxthormon för att komma tillbaka snabbare efter skada. Om alla skulle bevisa sin oskuld kanske det visar sig att alla varit mer eller mindre dopade. Så va väl fallet med Lanc och grabbarna i UP

Blodvärden tenderar att sjunka vid hård belastning, så som träning och tävling. Kroppen ökar dock på mängden röda blodkroppar vid hård träningen, men så sker även med mängden plasma vilket ger en relativt liten förändring i andelen röda blodkroppar. Det är ju direkt förenat med fara att ha för "tjockt blod", vilket kroppen sköter bra att inte tillåta.

 

Det var ju t.ex. detta som noterades hos Armstrong under TdF, hans värden höll sig väldigt jämna, tom. ökade mot slutet av något års TdF, de gjorde ett litet "hopp" upp i mitten. Har för mig att det var just Daamsgard som skrev om detta. Wiggins publicerade sina och de hade en negativ trend från start till mål. Dom låg på någonting 147 eller så till en början för att sjunka.

 

Sa inte Saltin det vid en av intervjuerna också något sådant, att värdena är relativt konstanta givet konstanta omvärldsfaktorer. Dvs. man skall inte vara uttorkad, mm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...