Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

Vad gäller glidet för en medelmåtta i Startled 7 som inte brukar valla så mkt glid?

Tänkte köpa lite valla i eftermiddag, Vad tror ni om en hård grund med någon LF som man tar Swix Maraton på? (svart/vit?)

Sicklar och borstar såklart mellan varven.

Det låter bra. Svart/vit låter jag va osagt (aldrig använt) men Swix lär ju rekommendera någon av dom. Svart är väl för smutsigare och blötare snö.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply
Vad gäller glidet för en medelmåtta i Startled 7 som inte brukar valla så mkt glid?

Tänkte köpa lite valla i eftermiddag, Vad tror ni om en hård grund med någon LF som man tar Swix Maraton på? (svart/vit?)

Sicklar och borstar såklart mellan varven.

Viktigast är att ha ordentligt dränerande struktur och se till att ha lagom mycket fäste.

 

Körde Halvvasan i tisdags med kanonglid, stålsicklat och rikligt med grov linjär rillning.

La också medvetet tunt och kort med klistret, man vill inte ha för mkt klister som ligger och suger fast plus att man ändå måste trycka ordentligt för att få fäste när det är sån här snö, snön svarar inte riktigt och ligger inte still.

Det är lite det här fenomenet man pratar om på tv när man säger att tex Kalla och Hellner varit beroende av bra och hårda spår i klassiskt för att åka bra, det krävs lite mer av åkaren för att få skidan att sitta. Nu tror jag dessutom att du från led 7 inte kommer se ens tendens till spår i några upppförsbackar under hela loppet(jag hoppas jag har fel) utan det blir saxning i snömodd.

Jag gick rätt tidigt i Halvasan och hade kanske några hundra före mig i spåret, ingen trängsel nånstans ändå var i princip alla backar söndersaxade sånär som på de vänstraste spåret.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller glidet för en medelmåtta i Startled 7 som inte brukar valla så mkt glid?

Tänkte köpa lite valla i eftermiddag' date=' Vad tror ni om en hård grund med någon LF som man tar Swix Maraton på? (svart/vit?)

Sicklar och borstar såklart mellan varven.[/quote']

Viktigast är att ha ordentligt dränerande struktur och se till att ha lagom mycket fäste.

 

Körde Halvvasan i tisdags med kanonglid, stålsicklat och rikligt med grov linjär rillning.

La också medvetet tunt och kort med klistret, man vill inte ha för mkt klister som ligger och suger fast plus att man ändå måste trycka ordentligt för att få fäste när det är sån här snö, snön svarar inte riktigt och ligger inte still.

Det är lite det här fenomenet man pratar om på tv när man säger att tex Kalla och Hellner varit beroende av bra och hårda spår i klassiskt för att åka bra, det krävs lite mer av åkaren för att få skidan att sitta. Nu tror jag dessutom att du från led 7 inte kommer se ens tendens till spår i några upppförsbackar under hela loppet(jag hoppas jag har fel) utan det blir saxning i snömodd.

Jag gick rätt tidigt i Halvasan och hade kanske några hundra före mig i spåret, ingen trängsel nånstans ändå var i princip alla backar efter Oxberg söndersaxade sånär som på de vänstraste spåret.

 

Lycka till!

Håller med helt. Jag åkte ju ÖSS och höll till si så där 800-1000 första i spåret och redan där blev det att saxa i praktiskt taget alla uppförsbackar där det var lite brantare. Min gissning är att det blir samma nu, dvs. att låt säga 2000 passerat så blir det mer och mer söndersaxat i de flesta uppförsbackarna. Och dessutom blir det säkert sönderplogat utför efter att några tusen passerat. Men, håller med någon tidigare talare, se det positivt: Det var VI SPECIELLA som klarade Vasaloppet 2014. Lycka till, och om ni ser någon trött gammal gubbe med röd nummerlapp som har svårt att ta sig uppför så är det jag och ni kommer över och puffar på lite....

Link to comment
Share on other sites

Ska man slå till på ett par Skintec att åka på? Det blir väl varierande före och då kanske dom kommer till sin rätt. Finns bättre alternativ?

Finns många bätte alternativ om du inte vill spendera längre tid än nödvändigt i fäders spår. De bromsar din framfart för mycket för att vara optimala.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna sicklade borstade och paketerade, Kuzmin universal, HSA 014, FP brush och HS014 hoppas det blir bra. är ju som sagt lite orutinerad på detta.

Rillningen väntar jag nog med till lördag( Troligen Red Creek julgran +15/-5 OCH RAK 1mm, (är dom jag äger kanske skulle haft en 2mm också).

Fästet tja vad skall man tro, har då införskaffat klister så det borde räcka men att välja rätt blir ju inte helt enkelt har bara provat valla klister 3 gånger så det blir spännande att se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Mest gammal grov omfrusen snö där lite nysnö malts ned vid omspårningen på natten, med partier av lite is och blöta. Varierande mellan flera minusgrader och nån plus med fuktig luft. Du vill undvika ifrysning, men ändå ha fäste runt noll och nån plus. Låter som tejpföre för mig.
Link to comment
Share on other sites

lila och universal?

 

+universal/rossa om det blir varmt

eller burktäckning om det blir lite kallare

 

Då kan man valla allt utom sista lagret på kvällen innan....

 

tankar om det?

 

Var uppe och testade lite idag och trots lite nysnö så räckte det med att man åkte 2ggr i samma backe för att det skulle bli blanka glatta spår. Frågan är snarare om det blir några spår alls än om man måste täcka med burk för ifrysning tänker jag.....måste nog bli en ordentlig köldknäpp och nysnö för att man ska behöva börja täcka. ELLER är jag ute och cyklar?? :-) Har inte jätte stor erfarenhet av att valla med klister....

Link to comment
Share on other sites

Mest gammal grov omfrusen snö där lite nysnö malts ned vid omspårningen på natten, med partier av lite is och blöta. Varierande mellan flera minusgrader och nån plus med fuktig luft. Du vill undvika ifrysning, men ändå ha fäste runt noll och nån plus. Låter som tejpföre för mig.

sitter tejp 90km? ska ju va runt noll m snö under loppet, frågan är bara hur mkt? är d små mängder funkar kanske täckt silverklister eftersom man förmodligen inte låter spåren på myrarna ligga igensnöade av lördagens snöfall.

skulle luta åt rugg om snön faller. oftast värdelösa så fort spåren blir blanka men om det tillförs snö? hela tiden i spåren då blir de enastående. visserligen får man fäste då fastän inte som med klister

ska testa i grönklitt imorgon, verkar vara samma förhållanden där då som under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...