Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

Klassiker! Sanerade min Box i höstas :-)

Swix blåklister känns stenhårt i vinterklimat' date=' men attans vad det kan rinna med solens hjälp:-)[/quote']

Aha. Nästa inköp för den prylintresserade är kanske en vallafrys gör sommarförvaringen.

Jag hittade några sköna tuber i plastpåsar i min vanliga frys häromveckan! Gammalt beprövat knep!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply
Det luktar lite det före som var både - 08 och -09. Med hög luftfuktighet o minus ett eller två vid starten. Blankt i spåren men inte klister. Men det är förstås ännu ruskigt osäkert. Valla i morgon kväll! Test på startgärdet i fållan. Rode gult klistervax på fickan. (världenskletigaste burkvalla). Fast allt väldigt väldigt osäkert än såklart!!!
Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på prognosen på yr.no så är det solklart mjuk burkvalla. Men både SMHI och Klart har varmare prognosen vilket skulle betyda klister - vilket även alla tillverkare har som preliminära rekommendationer. Svårt minst sagt...

Hoppas verkligen att man får till fler spår vid starten - såg smalt ut när jag var och hämtade ut nummerlappen.

Link to comment
Share on other sites

Swix har lagt ut valla tips för alla (nästan?) dagar i veckan, dvs inte bara tävling, så det är inte så märkligt att de lägger för lördagen också. Förövrigt verkar det vara samma tips lördag och söndag om man kollar dagliga VL filmen på vasaloppets hemsida.

 

Tycker det pratas lite valla i vallatråden nu :-)

Vad har funkat bra på stafettvasan? Någon som fått burk att funka?

 

Lila+wide 50/50 eller lila under Wide? Täcka med burk?

Jag drar en sväng å provar lite Wide täckt med Hydrex imorgon

Jag la multigrade med rossa ovanpå och hade kanonfäste sträcka 4.

Link to comment
Share on other sites

Yr.no tar hänsyn till höjden över havet till skillnad från SMHI och Klart.se därför har Yr.no nästan alltid kallare och mer korrekta prognoser jämfört med SMHI och Klart.se.

Yr.no har också tillgång till en större och tätare/finmaskigare databas än de övriga enligt många jag talat med. När jag åkte Bessemerloppet i Harsa fick jag personligen bevis på detta. SMHI hade exakt samma temperatur i både Harsa och Järvsö (som ju ligger nära varandra geografiskt men på helt olika höjd över havet). Yr.no hade däremot 2-3 grader temperaturskillnad mellan Harsa och Järvsö! Och det var naturligtvis Yr.no som hade rätt.

Link to comment
Share on other sites

Gult klistervax tror jag inte på, då måste det komma en hel del nysnö.

 

Mattias Svan uttalade sig ganska säkert i Sporten klister ev täckt med burk ifall det kommer snö på natten. Han lovade också bra glid, vilket låter bra för er som oroats för loppet. Han sa dock inte vilket klister, får väl inte göra reklam i TV.

Om det blir som 2008 borde Hasses val ovan funka bra dvs ruggat. Minns att jag ångrade mycket det året att jag inte tog med utrustning för rugga skidorna + silikon och chansade på rugg - vill minnas att segraren Aukland körde på det.

Link to comment
Share on other sites

Gult klistervax tror jag inte på, då måste det komma en hel del nysnö.

 

Mattias Svan uttalade sig ganska säkert i Sporten klister ev täckt med burk ifall det kommer snö på natten. Han lovade också bra glid, vilket låter bra för er som oroats för loppet. Han sa dock inte vilket klister, får väl inte göra reklam i TV.

Om det blir som 2008 borde Hasses val ovan funka bra dvs ruggat. Minns att jag ångrade mycket det året att jag inte tog med utrustning för rugga skidorna + silikon och chansade på rugg - vill minnas att segraren Aukland körde på det.

Jättesvårt säga nu. Vet att jag tänkte både 08 o 09 att jag förmodligen inte skulle kunnat köra på rugg så långt bak som jag åker. Men det är svårt säga nu hur det blir såklart!!!

Link to comment
Share on other sites

jag har förberett;

- ett par rugg

- ett par klister (lagt klistergrund, tub)

- ett par klister för täckning (lagt klistergrund spray)

- ett par burk (lagt 3 första av 8-10 lager).

 

Känns som jag nog kommer valla upp ett par klister och ett par täckt klister, ev avvakta och ev. täcka på morgonen, då jag tror att skidan tänkt som ren klisterskida är den jag åker helst på med även täckt klister.

 

 

övervägde ta med ett par blanka oxå (och ngt ytterligare par till, bara för att...). Men blanke är knappast ngt för mig.

Link to comment
Share on other sites

På glidet skulle jag redan hemma lagt på Swix Maraton svart, sicklat o borstat varmt, men sen ? Skall man först gnugga på HF-kloss (Swix svart 1--4) och sen lägga på pulver eller kan man lägga pulver direkt på Swix Maraton ?

 

Jag tror jag skulle grundat med Swix lila utan silver, sen antingen Swix lila med silver eller Swix Universal med silver (den har jag inte utan hade fått skaffa på plats)

 

Ett problem med klister är att det behöver åkas till lite, annars kan det hugga rejält i början och det är inte så bra på startfältet, då det måste vara full fart framåt.

Link to comment
Share on other sites

En till liten fråga dessa skidor är inte glidvallade sedan tidigare så tänkte ska jag köra fibertex och köra bwlf för att få bort mera Microhår eller ska jag bara köra min t1 hf valla efter fibertex då är det väl bäst om man kallsicklar för att få bort så mycket hår som möjligt. Mvh Björn

 

Denna noja så man inte kan sova känns förrädiskt att testa i Mora där det är varmare tack för tipset att köra in klistret hade glömt det

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att rugga+silikon/flourpulver ett par vanliga skidor (dvs ej zero), kan man få det bra? Det var väl så man gjorde för 6-7 år sen...

Finns det någon bra instruktion på det?

Skistart har på sin hemsida alt youtube en instruktion hur du ruggar. Finns även ett klipp på svt play där Mattias Svahn ruggar vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

testat rossa blandat med start universal wide överst idag. Fryser i lite men lätt att köra av. Pangfäste för oss lite längre bak om det inte snöar för mycket. Lite lätt snöfall när vi testade men detta funkade ändå utan att täcka...

 

kommer jag köra på i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Testade rugg hemus-eldris och hade bergfäste. 0-gradigt och snöfall. Frågan om det funkar i morgon eller om jag ska gå på klister.

 

Jag är förvånad att så få är inställda på att inte täcka. Även om spåren är välkörda riskerar man väl ifrysningbör man byter spår? Dessutom borde väl täckt stjäla mindre glid?

Link to comment
Share on other sites

Swix var ute och filmade i spåren och enligt dem som är det grovkornig snö men som poleras blank av åkarna, tydligen helt ok hållfasthet

 

Klistergrund (invärmt tunt grönt bas, svalna tunt blått, stå över natten)

Lila-Blått http://www.swixsport.com/eway/default.aspx?pid=278&trg=MainPage_6117&MainContent_6179=6117:0:24,4202&MainPage_6117=6138:89282::0:6118:3:::0:0

Lila Silver http://www.swixsport.com/eway/default.aspx?pid=278&trg=MainPage_6117&MainContent_6179=6117:0:24,4202&MainPage_6117=6138:95734::0:6144:4:::0:0 (täckt i start med tunt VR 50 om Berga är köldhåla)

 

All Swix

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...