Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallanojatråden - Vasaloppet 2014


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply
Mest gammal grov omfrusen snö där lite nysnö malts ned vid omspårningen på natten' date=' med partier av lite is och blöta. Varierande mellan flera minusgrader och nån plus med fuktig luft. Du vill undvika ifrysning, men ändå ha fäste runt noll och nån plus. Låter som tejpföre för mig.[/quote']

sitter tejp 90km? ska ju va runt noll m snö under loppet, frågan är bara hur mkt? är d små mängder funkar kanske täckt silverklister eftersom man förmodligen inte låter spåren på myrarna ligga igensnöade av lördagens snöfall.

skulle luta åt rugg om snön faller. oftast värdelösa så fort spåren blir blanka men om det tillförs snö? hela tiden i spåren då blir de enastående. visserligen får man fäste då fastän inte som med klister

ska testa i grönklitt imorgon, verkar vara samma förhållanden där då som under loppet.

Tejp räcker utan vidare en hel Vasaloppsvecka. Blir nästan bättre efter nio mil än ny.

Link to comment
Share on other sites

Prognoserna börjar ju se lovande ut nu. Vågar man köra klister utan att täcka med burk i de bakre leden?

Tror snarare du ska vända på frågan, vågar man köra klister utan att täcka i de främre leden. Längre bak känns klister nästan givet nu tycker jag, även om det kommer snöa lite på lördag. De rapporter jag fått från spåren runt Evertsberg är att det är hårda spår och lättfört om man inte låg först och spårade i den lilla nysnön som kom i natt.

 

Om spåren håller för åkarna som kommer längre bak, lär underlaget bli glattare och glattare vilket så klart talar för klister. På konstsnön sista milen har jag svårt att tro att något kommer vara bättre än klister.

 

Men vi får se på söndag, nojjan fortstätter hålla sitt grepp om oss tappra skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Prognoserna börjar ju se lovande ut nu. Vågar man köra klister utan att täcka med burk i de bakre leden?

Tror snarare du ska vända på frågan' date=' vågar man köra klister utan att täcka i de främre leden. Längre bak känns klister nästan givet nu tycker jag, även om det kommer snöa lite på lördag. De rapporter jag fått från spåren runt Evertsberg är att det är hårda spår och lättfört om man inte låg först och spårade i den lilla nysnön som kom i natt.

 

Om spåren håller för åkarna som kommer längre bak, lär underlaget bli glattare och glattare vilket så klart talar för klister. På konstsnön sista milen har jag svårt att tro att något kommer vara bättre än klister.

 

Men vi får se på söndag, nojjan fortstätter hålla sitt grepp om oss tappra skidåkare.[/quote']

Eller så kör man vr50 på ett par kallskidor thats it och stakar resten när d går mot 0an

Link to comment
Share on other sites

Blir kanske en 2008 igen där ingen får fäste och kommer upp för startbacken. Sen faller alla åkare in i ett led.

Är helt oduglig på klister och livrädd fler att få ifrysning. Nåja får nöjda på ett tag till.

Huga påminn inte om det året i backen, inte roligt med armarna fulla av mjölksyra efter halva backen och blodsmak i munnen

Link to comment
Share on other sites

Blir kanske en 2008 igen där ingen får fäste och kommer upp för startbacken. Sen faller alla åkare in i ett led.

Är helt oduglig på klister och livrädd fler att få ifrysning. Nåja får nöjda på ett tag till.

Låter som att du ska tejpa ditt fäste, så slipper du våndas.

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kanske klokt med tejp. Men har jag nu köpt på mig en klistersamling för en halvförmögenhet sista veckorna så kan jag ju inte snåltejpa skidorna :)

Det är bara att ha glömt att sätta på klistertubshattarna ordentligt, eller att du har ett minimalt hål på tuben, och så lägger du vallaboxen varmt över sommaren så rinner allt klsitret ut o du kan köpa nytt:-)

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kanske klokt med tejp. Men har jag nu köpt på mig en klistersamling för en halvförmögenhet sista veckorna så kan jag ju inte snåltejpa skidorna :)

Det är bara att ha glömt att sätta på klistertubshattarna ordentligt' date=' eller att du har ett minimalt hål på tuben, och så lägger du vallaboxen varmt över sommaren så rinner allt klsitret ut o du kan köpa nytt:-)[/quote']

Klassiker! Sanerade min Box i höstas :-)

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kanske klokt med tejp. Men har jag nu köpt på mig en klistersamling för en halvförmögenhet sista veckorna så kan jag ju inte snåltejpa skidorna :)

Det är bara att ha glömt att sätta på klistertubshattarna ordentligt' date=' eller att du har ett minimalt hål på tuben, och så lägger du vallaboxen varmt över sommaren så rinner allt klsitret ut o du kan köpa nytt:-)[/quote']

Klassiker! Sanerade min Box i höstas :-)

Swix blåklister känns stenhårt i vinterklimat, men attans vad det kan rinna med solens hjälp:-)

Link to comment
Share on other sites

Blir lite förbryllad av Swix vallatips. Rubriken säger att det är för lördagen och det stämmer också med temperaturerna tycker jag. Men vi kanske är lite intresserade av deras förslag för söndagen också, vi som inte tänker ljuvstarta...:)

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/7edd2b8045e828a59ebddf2e1e78df2a/vallatips_140228_vasaloppet.pdf?MOD=AJPERES

Link to comment
Share on other sites

Blir lite förbryllad av Swix vallatips. Rubriken säger att det är för lördagen och det stämmer också med temperaturerna tycker jag. Men vi kanske är lite intresserade av deras förslag för söndagen också, vi som inte tänker ljuvstarta...:)

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/7edd2b8045e828a59ebddf2e1e78df2a/vallatips_140228_vasaloppet.pdf?MOD=AJPERES

Här tycker jag Swix gör helt rätt. Det är för många faktorer som vi inte känner till än som tex hur mycket snö det kommer imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite förbryllad av Swix vallatips. Rubriken säger att det är för lördagen och det stämmer också med temperaturerna tycker jag. Men vi kanske är lite intresserade av deras förslag för söndagen också' date=' vi som inte tänker ljuvstarta...:)

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/7edd2b8045e828a59ebddf2e1e78df2a/vallatips_140228_vasaloppet.pdf?MOD=AJPERES[/quote']

Här tycker jag Swix gör helt rätt. Det är för många faktorer som vi inte känner till än som tex hur mycket snö det kommer imorgon.

För mig hade det varit något mera logiskt om tipset hade varit preliminärt och gällt söndagen eftersom loppet går då. Tipset är ju gällande lördag då det mig veterligen inte är något lopp.

Link to comment
Share on other sites

Swix har lagt ut valla tips för alla (nästan?) dagar i veckan, dvs inte bara tävling, så det är inte så märkligt att de lägger för lördagen också. Förövrigt verkar det vara samma tips lördag och söndag om man kollar dagliga VL filmen på vasaloppets hemsida.

 

Tycker det pratas lite valla i vallatråden nu :-)

Vad har funkat bra på stafettvasan? Någon som fått burk att funka?

 

Lila+wide 50/50 eller lila under Wide? Täcka med burk?

Jag drar en sväng å provar lite Wide täckt med Hydrex imorgon

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Stafettvasan idag mellan Oxberg och Hökberg. Jag åkte på ruggade skidor Fischer Zero. Det gick riktigt bra!! Jag körde om väldigt många i uppförsbackarna med bra fäste. Glidet var också ganska bra. Jag funderar starkt på ruggade skidor på söndag. Det som eventuellt talar emot ruggade skidor är att åtminstone Yr.no tror på minus 4 grader på förmiddagen. Det kommer inte att bli nån nederbörd att tala om heller på söndag. När jag åkte idag var det i och för sig ingen nederbörd heller. Temperaturen var kanske ca 0-1 grader.

Är det en dålig idé med ruggade skidor på Söndag tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att ha glömt att sätta på klistertubshattarna ordentligt' date=' eller att du har ett minimalt hål på tuben, och så lägger du vallaboxen varmt över sommaren så rinner allt klsitret ut o du kan köpa nytt:-)[/quote']

Klassiker! Sanerade min Box i höstas :-)

Swix blåklister känns stenhårt i vinterklimat, men attans vad det kan rinna med solens hjälp:-)

Aha. Nästa inköp för den prylintresserade är kanske en vallafrys gör sommarförvaringen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...