Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag skulle tröttna på skidåkning om jag hade årskort i en hall med 1.2 km spår. Tyvärr är deras prissättning inte riktad mot oss som maj-nov vill köra en gång i veckan ca 2h. då blir man hänvisad till ett dagkort på 395kr. Det som framförallt stör mig är 1h/200kr. 2h/200kr hade vart betydligt bättre.
Link to comment
Share on other sites

58 sek. Otroligt jobbigt ouppvärmd och i den värmen där inne

 

Själv gick jag dit med gott självförtroende och tänkte att "jaja 1 minut är ju lätt så man kanske skulle satsa på att slå rekordet". Fick slita som ett djur och lyckades med nöd och näppa klämma mig in på 59 sek. Bra uppvärmning för varvet var det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Är det helt platt där inne? Det tycker jag är fördelen med Torsby att det är bra kupering. Hade ledsnat rätt snabbt på att staka fram i en platt hall...

Ställde frågan till de som stod i Skidomes monter på Göteborgsvarvet. Det skall tydligen vara två stigningar med en höjdskillnad på 2 resp. 6m. Jobbade till mig ett dagskort i Skiergen så det blir till att åka dit och testa och se om det är värt pengarna. Lär man kanske tycka här i Göteborg i december när det är sedvanliga +4, regn, blåst och grusade cykelbanor. 

Link to comment
Share on other sites

Har inte kikat så mycket på detta projekt men var in på länken ovan. Det är alltså ingen "skidtunnel" som i Trosby där du åker en slinga i ett betongrör utan banan ligger i en stor hall. Kan kanske vara trevligare än att åka i "röret" men det ser jäkligt platt ut. Vad jag förstår så är det några småkullar inbyggda och kikar man på filmen så passerar man en trappa vid en av dessa backar, en höjdskillnad på 1,6m om jag räknar trappstegen rätt. Sedan verkar man åka upp en våning och passerar kanten på fotbollsplanen så där har vi en backe motsvarande en våningshöjd. Våningshöjden verkar vara runt 5m om proportionerna i filmen stämmer. Hallen är ju ungefär lika stor som en fotbollsplan, ca 60x90m, med ytterligare några meter bredd i ena hörnet. Det kommer bli relativt skarpa kurvor som jag kan tänka mig lätt blir söderkörda.

 

Kommer säkert besöka hallen vid tillfälle men spontant känns den alldeles för platt och kurvig för att det ska vara något att mängdträna på i någon större omfattning. Där torde Torsby vara betydllgt bättre.

 

 

Ställde frågan till de som stod i Skidomes monter på Göteborgsvarvet. Det skall tydligen vara två stigningar med en höjdskillnad på 2 resp. 6m. Jobbade till mig ett dagskort i Skiergen så det blir till att åka dit och testa och se om det är värt pengarna. Lär man kanske tycka här i Göteborg i december när det är sedvanliga +4, regn, blåst och grusade cykelbanor. 

 

Jag var inte långt från sanningen när jag i december kikade på de ritningar som fanns ute på nätet. Efter att sett Eriks video så kan man ju konstatera att det ser ut att bli jäkligt platt och, i mitt tycke, inte speciellt roligt att åka. Skillnanden mot Torsby är markant. En fördel med en stor öppen hall skulle kunna vara att man i mitten skulle kunna dedikera ytor för teknikträning. Ytor där klubbar kan köra ungdomsträning med teknik och lek. Men av ritningar och dömma är inte det tanken.

Som det ser ut nu åker jag bra mycket hellre till Torsby än Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte långt från sanningen när jag i december kikade på de ritningar som fanns ute på nätet. Efter att sett Eriks video så kan man ju konstatera att det ser ut att bli jäkligt platt och, i mitt tycke, inte speciellt roligt att åka. Skillnanden mot Torsby är markant. En fördel med en stor öppen hall skulle kunna vara att man i mitten skulle kunna dedikera ytor för teknikträning. Ytor där klubbar kan köra ungdomsträning med teknik och lek. Men av ritningar och dömma är inte det tanken.

Som det ser ut nu åker jag bra mycket hellre till Torsby än Göteborg

Toppen för alla "nystakare" som Wickström kallar dom, men nog blir man en mer komplett skidåkare i Torsby! Bra nerförsåkning i tunneln.
Link to comment
Share on other sites

Verkar som att urtypen av skidåkare blir färre och färre.

Många njuter nog fortfarande av löpning i skog och på fjäll samt åker rullskidor där det finns kupering så att även benen kan användas. Men nu ersätts löpningen mer av stakmaskin och gymträning. Utveckling?

Torsbytunneln fyller en mycket viktig funktion för "traditionella" skidåkare som där kan upprätthålla/utvecka tekniken i alla växlar, det är nog svårare att få till i Göteborgsgaraget........

För de åkare som enbart eller nästan enbart stakar är det antagligen bättre att staka på rullskidor där det även finns lite motlut..

Dessutom verkar vi ha ett starkt behov att spendera våra pengar för att det ska kännas bra, årskort för gym, skidtunnel/parkeringshus, platta konstsnöspår (ofta isiga som kräver väldigt många varv tillsammans med likasinnade,svårt att undvika skavsår), avgifter för vasaloppsläger och seedningslopp, köpa egen SkiErg, och många skidor och stavar...

Ändå är skidor det roligaste jag vet-fattar inte :mellow:

Vill ha flera konstsnöspår med kupering!!

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vart du bor Sören. Men eftersom du spånar efter konstsnöspår så vågar jag gissa på söderöver? Här i västra Sverige råder det INTE brist på kuperade konstsnöspår. Dom utmärkta anläggningarna Borås, Ulricehamn och Tranemo är kuperade där väldigt liten del bara kör stakning. Välkommen hit med vallat.
Link to comment
Share on other sites

Ser man filmen känns det fantasilöst, mer som att åka runt på ett parkeringsdäck.

Tror inte ens Göteborgarna är så skidkåta att det blir någon större trängsel på det nya spåret.

Jag kan hålla med dig, men vill nog vänta med att döma ut anläggningen helt innan jag sett en film med skejtåkning. Borde det inte gå att åka lite slalom runt pelarna och få lite roligare skidåkning.

ps. sen föredrar jag vänstervarv vid klassisk åkning pga starkare högerben.

Link to comment
Share on other sites

Kom igen nu och sluta gnäll! Bilda er en verklig uppfattning själva först.

 

Här har vi några som vågat satsat på en inomhusanläggning, som många efterfrågat. Det är ju kanon för regionen och skidsporten. Såna initiativ behövs det fler av.

 

Ärligt talat, så är tunnel och inomhushallar öken i jämförelse med fina skidspår ute. Men om alternativet är att inte åka skidor alls, så är inomhusalternativen super.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan garantera att det kommer bli trängsel i hallen. Se bara hur överfullt det är i Landvetters konstsnöspår 2,5km. Jag tror dom flesta som är negativa är icke göteborgare som är lite avundsjuka. Hallen är betydligt bättre än inget. Tyvärr är priserna konstigt satta bara.
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur du kan jämföra Landvetter konstsnöspår med det parkeringsdäck som visades i filmen.

Hörde av "Kustlöparen" att det tydligen finns mer spår i skidhallen som inte var med på filmen, får väl se när det blir invigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...