Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nån som varit där i helgen och har koll på hur mycket folk som åker ? Kanske är folktomt med tanke på den obegripliga prissättningen ?

 

Det är nog en orsak, men den primära är nog ändå att få tänker skidåkning i Juli... 

Och att jag har en bruten arm. ;)

Link to comment
Share on other sites

Var där idag och premiärade. Är ändå positivt överaskad. Visst man får ta det för vad det är, det blir lite knixig skidåkning med alla svängar men det funkar och känns ändå som det blir flyt i åkningen och inte bara en massa vändande. Ska sägas att jag åkte på skejtskidor. I den branta backen hade det varit någon form av snöskred så första delen var bara snömos medan slutet var tvärbrand och isigt. Den får de nog jobba lite på men kan nog bli bra med tiden. I övrigt så är det rätt flackt så jag kommer nog mest köra skejt och en del stakning på blanka skidor.

Link to comment
Share on other sites

Torsby har en mycket bättre prisbild. Tex kostar årskort i gbg 4995kr kontra 2990kr. Dock ingår gym i gbg men det är inte jag iaf intresserad av. Det stora problemet enligt mig är att hallen drivs av en gymkedja och dom sätter pris så att alla ska köpa årskort. Jag kan iaf konstatera att det inte har varit någon rusning till skidome ännu. Dock semestertider och sommar men trodde nog att nyhetens behag skulle locka fler! Dock lär senhösten fylla hallen rejält
Link to comment
Share on other sites

Torsby har en mycket bättre prisbild. Tex kostar årskort i gbg 4995kr kontra 2990kr. Dock ingår gym i gbg men det är inte jag iaf intresserad av. Det stora problemet enligt mig är att hallen drivs av en gymkedja och dom sätter pris så att alla ska köpa årskort. Jag kan iaf konstatera att det inte har varit någon rusning till skidome ännu. Dock semestertider och sommar men trodde nog att nyhetens behag skulle locka fler! Dock lär senhösten fylla hallen rejält

 

Jag tror inte gym ingår. Enda jag kan läsa mig till är att man har 20% rabatt om man redan har ett Nordic Wellness Guldkort.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte gym ingår. Enda jag kan läsa mig till är att man har 20% rabatt om man redan har ett Nordic Wellness Guldkort.

Aha då låter jag det vara osagt!

Jag vill inte gnälla mer om priserna nu, men finns det verkligen nån som vill hyra deras skidskåp för 200kr i månaden? Nog förstår jag att dom behöver få in kulor men allt i hallen känns verkligen omotiverat dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Premiärdag igår med två pass. Också positivt överraskad. Ljust och trevligt att se andra och mötas hela tiden. Inte många där, mellan 13-14 hade brorsan och jag hallen för oss själva. Annars fullt med barn :) från lokala klubbar med några föräldrar. Några motionärer. Hörde av en från Stern att de fått veckopass som tack för hjälp vid invigningen.

 

Högsta backen längs ena sidan (upp i nivå med fotbollsplan) var stängd för anpassning till hela kundspannet så med den ur vägen är det inga som helst problem att staka sig runt och då kommer det inte att vara brist på stakträning. Jag kunde bitvis gå ner i tempo och diagonalåka i sakta mak även på platten. Slingan kan beskrivas som tre hästskor i varandra så om man vill skära ner på svängar så kan man köra yttervarv runt hela anläggningen vilket jag gjorde till största del på andra (skate-)passet.

 

Mycket fräscht eftersom det är nytt och skönt med bastu efteråt istället för en fryskall bil. Får starkt fundera på ett årskort.

Link to comment
Share on other sites

Fundera Du, men för oss som bor många mil från anläggningen är det kanske bara aktuellt med ett besök/säsong för att

testa på. Så för oss kanske ett 2 tim-pass kan vara lagom, då hinner man  testa både skejt  o klassiskt. Ett överkomligt pris

för 2 tim tror jag är efterfrågat för en engångsbesökare.

Link to comment
Share on other sites

med dagens prisbild kommer jag känna "tvingad" att köpa ett årskort. Något annat är otänkbart ur ett ekonomiskt perspektiv om man har tänkt att köra nån gång i veckan april-nov typ. Dock är jag nästan säker på att efter ha åkt kontinuerligt i hallen under nåt års tid så kommer jag att ledsna en smula och sen välja att inte förnya mitt årskort. Jag tror situationen kan bli samma för många. Nyhetens behag och den otroliga wowkänslan man får första gångerna byts under tiden av mot att det är ganska enformigt i längden. Jag tror dom skulle tjäna mer på att att ändra prisbilden till att erbjuda ett klippkort med engångsbesök. Säg 20 besök valfri tid för 2500kr. 

 

jag har pratat med ansvariga om detta.

Link to comment
Share on other sites

Fundera Du, men för oss som bor många mil från anläggningen är det kanske bara aktuellt med ett besök/säsong för att

testa på. Så för oss kanske ett 2 tim-pass kan vara lagom, då hinner man  testa både skejt  o klassiskt. Ett överkomligt pris

för 2 tim tror jag är efterfrågat för en engångsbesökare.

Överhörde personalen förklara att det är ingen som står med tidsur för de som köpt en timmes pass. Lät som mycket frihet under ansvar och att fokus var på effektiv åktid snarare än passage vid grindarna.
Link to comment
Share on other sites

Överhörde personalen förklara att det är ingen som står med tidsur för de som köpt en timmes pass. Lät som mycket frihet under ansvar och att fokus var på effektiv åktid snarare än passage vid grindarna.

det tycker jag är en märklig affärsmodell. Varför inte bara säga att två timmar gäller ?! 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde premiär i hallen idag.

 

Lite blandade intryck, häftigt att kunna stå på snö i juli en halvtimmes bilväg hemifrån. Stort plus jämfört med Torsby är den öppna och luftiga känslan som det bli i en hall jämfört med en tunnel.

 

Kuperingen är väldigt flack, helt platt plus två korta slakmotor som man lätt stakar upp utan att vara något stakmonster. Det finns även en frivillig väg med en kort och snorbrant saxbacke som enligt personalen är för brant för deras pistmaskin och således ganska meningslös ur skidåkningperspektiv om man inte skejtar.

 

Med tanke på den satsning man gjort är det för mig oerhört märkligt att man byggt en hall där en otränad led 6 åkare obehindrat tar stakar sig runt plus en saxbacke. Varför inga åkbackar, det är en rejäl miss det är ju det komplementet man så gärna vill ha till rullskidorna.

 

Hade man gjort saxbacken längre och flackare och en likadan till på andra långsidan, med alternativa stakvägat som nu så hade det blivit riktigt bra.

 

Jag upplevde dock inte att det blev tråkigt, det ständiga riktningsförändringarna gör att man måste träna på att få med sig fart samt det blir mkt omtag så det blir jobbigt och bra balansträning. Man får även bra träning av snökänsla.

 

Pratade lite med tjejerna i receptionen och kanske kommer de försöka ta bort saxbacke och göra den längre, då blir det bra. För långa fina stakpass funkar det utmärkt som det är, men det får man på rullskidor också.

 

Prisbilden är helt klart gjord för att man ska teckna årskort. 395:- om man vill köra mer än en timme är för dyrt, 200:- för 2 timmar hade vart ok. Årskort vet jag inte om jag vill binda mig för, blir det snö är närmsta golfbana ett bättre alternativ, Borås ligger inte långt

bort och erbjuder betydligt roligare skidåkning även dåliga vintrar. Hade det var bättre kupering hade jag tecknat årskort, nu känns nov-dec som den enda tidrn på året när hallen känns som det givna alternativet

 

Betyget blir trots allt en stark trea av fem, med justering av kupering och prisbilden för enstaka pass så kan det nog bli bra.

Link to comment
Share on other sites

För mig passar det utmärkt med platten för diagonalträning... utan stavar... lätt mycket lätt motlut fungerar också.

Sedan stakning och eventuellt lite diagonal utan stavar som avslut.

 

Men jag bor 3,5 timmar bort och har konstsnö relativt nära i Nybro så för mig finns inga alternativ till utomhusträning än...

Förutom Skierg då.

Link to comment
Share on other sites

Är det helt platt och helt meningslöst att ens lägga fäste med andra ord? Jag tänkte dra ner och enbart köra lite diagonal som komplement till all stakning på rullskidorna. Vore skönt att även lägga in några pass där då det bara är 2 timmar till Gbg

klart man kan lägga fäste men det blir inte många diagonaltag per varv om du inte kör utan stavar. Förhoppningsvis har de en plan b och justerar backarna så det blir en lång backe per varv.
Link to comment
Share on other sites

Torsbys långa backe om man väljer höger ingång i tunneln är ju bra att träna diagonalen i men den ty av stigning behövs ju ej egentligen inte för att köra teknikträning.

Som jag uppfattat Gbg så verkar det helt platt vilket gör diagonalträning svårt men ändå möjlig, men är det så att man inte finner något behov av fäste alls så känns det kanske bättre att köra rediga stakpass i Gbg och helt strunta i fästet där och istället försöka hinna med en weekend i Torsby för att träna diagonalen.

Link to comment
Share on other sites

Man åker inte skidome för att träna diagonala. Förutom den märkliga saxbacken , finns det två motlut. Där går det att diagonsla men en stark motionär stakar upp utan problem.

 

Framförallt passar den bättre att skejta i tycker jag. Jag kör bara med skejtskidor och lägger in lite stakning då o då. Hallen är mer av snittet ett stort parkeringhus med en nivåskillnad.

 

Hoppas verkligen dom fixar till saxbacken och jämnar ut den. Som jag sagt tidigare så finner ingen någon glädje av den nu. Den är tokbrant och kort. Vore trevligt om den förlängdes ner till bottenplan i en snällare och längre klättring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...