Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnarloppet 2015


Falken86

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Tycker inte banan är särskilt lätt om man jämför med många andra långlopps banor.

Det går ju i princip uppför första milen på långa varvet. Ska man tjäna på att staka ska man va seedad till 0 - led tror jag men den här stakningshysterin har gått för långt. Min uppfattning är att man måste va väldigt stark för att tjäna på det. Själv står jag i led 2 och skulle aldrig komma på tanken.

Link to comment
Share on other sites

Halloj,

Har snudd på noll erfarenhet av klister och önskar därför hjälp av er.

Som Keysor har visat så rekommenderar Swix kx45 i morrn, kruxet är att jag inte har denna valla men däremot Rode violett.

Vad tror ni, kan det funka?

(Har även en tub Rossa samt en Vauhti mixtub 50%universal 50%Violet)

Tror nog att du kan utgå från att Rode violett kan funka, men du kommer väl att testa antar jag. Annars lät Vauhtin som ett rätt bra alternativ, fast den har jag ingen erfarenhet av. Lite sent att komma med vallaråd nu kanske...

Link to comment
Share on other sites

Min Garmin visade 46,4 km idag på Skinnarloppet.

 

Edit: Hade ca 25-30 sekunder längre tid på resultatlistan än på klockan. Nu kvittar det nog för min del då jag knappast kommer seeda fram mig, men tråkigt för den som hamnar på övre gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Orkar inte starta upp klockan nu men jag har för mig typ 46.8 enligt min. Garmin likså. Märkligt.

 

Tyckte startlistan var rätt spännande också. Tog en bra stund innan jag hittade på migsjälv. Sedan fick jag såklart fel seeding-märkning också. Det var jag ju definitivt inte ensam om.

 

Loppet blev riktigt tufft för egen del. Gick på pumpen redan efter ca 15 km. Drack dessutom alldeles för dåligt, men det var iaf en ny erfarenhet för mig och förhoppningsvis har jag blivit lite klokare.

 

Edit: Förutom det var det ju ett trevligt lopp!

Link to comment
Share on other sites

Samma här. Hade också 20-30s längre tid i listan jämfört med Garminklockan. Startade den en stund före starten stoppade den en bit efter målgång, men hade ändå kortare tid på klockan. Blir det avgörande för seedning kan det hända att jag är sur en timme. 

 

Gällde det samtliga åkare kvittar det ju dock. 

Link to comment
Share on other sites

Tämligen säker att det gällde alla åkare. Jag fick också fel seedning, men det löste sig snabbt efter lite köande. Väldigt bra uppstyrd start ska ha beröm tycker jag, dock lite onödigt långt mellan leden. En väldigt fin bana tyckte jag det var, verkligen ett lopp jag vill köra igen. Sjukt imponerande resultatlista må jag säga. Nu måste ju seedning diskuteras, mitt tips är att de sätter elit på 2.06, men borde vara 2.05.
Link to comment
Share on other sites

Vad hade ni för valla och hur fungerade det?

 

Själv körde jag med swix universalklister (med KB20 i botten). Hade kanonfäste hela loppet men glidet var klart sämre än övriga runt omkring mig. Borde jag ha toppat med någon burkvalla eller kört med annat klister eller lade jag bara för tjockt med klister?

 

Kör med kuzminsicklade skidor så det borde väl inte vara glidprepareringen som ställer till det?

Link to comment
Share on other sites

Vad hade ni för valla och hur fungerade det?

 

Själv körde jag med swix universalklister (med KB20 i botten). Hade kanonfäste hela loppet men glidet var klart sämre än övriga runt omkring mig. Borde jag ha toppat med någon burkvalla eller kört med annat klister eller lade jag bara för tjockt med klister?

 

Kör med kuzminsicklade skidor så det borde väl inte vara glidprepareringen som ställer till det?

 

Jag körde nästan lika som Swix-tipset (fast utan att veta om det, Marathon röd/svart, cf8x och 1mm rill samt KR20 och KR50 (tänkte att den är samma som nya KX45))

 

I sista stund innan start panikade jag och duttade ut en VR55 (inte VR55N), blev fult och jävligt =/ hade dock fäste men blev sämre på andra varvet, kan lika gärna vara jag som blev trött och att spåren pajade som stod för det försämrade fästet, jag vet faktiskt inte. Tyckte att jag glev bra, men alla som gled om och stakade förbi hade superglid. Misstänker att jag (1) var slö i kroppen och inte orkade staka på eller (2) min burk-duttning innan start stal glid.

Link to comment
Share on other sites

körde swix universal + lila klister. Testa lite innan och det frös i, la på vr40 vilket inte blev så snyggt och jag trodde jag sabbat allt men det visade sig att bli bra. Inga ifrysningar, bra fäste och glid.

 

Glid körde jag marathon (svart) och FC8x. Rill 1mm fram och 2mm bak.

Link to comment
Share on other sites

Hade Toko grundklister och ovanpå det Tokos gamla multiviola. Täckte i sista stund med Swix VR 40. Blev lite väl tjockt, men hade kanonfäste hela loppet. Glidet blev inte helt optimalt pga av det lite för tjocka fästet men helt OK. Swix Marathon och Vauthi Zerofox. Hade en bra dag i Malung.

Link to comment
Share on other sites

Tiden: Jag fick också sämre tid i resultatlistan mot min klocka. Ungefär 24 sekunder. Har mailat Evert om detta.
Distansen: 45,85 km visar min Polar RC3. Tankade över datan till Strava och där blir det 46,4 km.
Vallningen

Glid: HF80 + Swix Marathon + FC7x

Fäste: Start grundklister + Start universal + Rode rossa mitt på fästzonen.

Rillade med tokos röda, blåa och gula rill.
Fästet var mycket bra första varvet, det frös i lite men störde inte så mycket.
På andra varvet var fästet aningen sämre men glidet bättre, inget frys.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde följande prepp:

Glid: Fischer RCS Plus med aningen nedtonad och inkörd LJ02, Racewax X4, Racewax Nano och Toko rak + gul fiskben rill.

Fäste: Klister, Supertunt SkiGo XC Violett invärmt, sen Start Wide Universal mixat med Start Special ca 70/30. Ingen burktäckning. 

 

Riktigt bra fäste hela loppet, med bara några få korta ifrysningar över tre-fyra krön. Konstigt nog inte i saxningen, utan nöp till lite ett par tre tag efter krönet. I samtliga fall var det dock snabbt borta igen, så störde inte direkt. 

Glidet var väldigt bra första varvet, men ut på andra varvet tyckte jag skidorna dog lite i halvfart. Utanför spåret gick det lättare, så det blev mycket tid där. Det kanske var en del klister i spåret osv. Eller bara varmare. Högfartsglidet höll bättre tyckte jag, med fint släpp rakt igenom. 

 

Testade även

Start Wide Universal + Rode Rossa 70/30 -> aningen opålitligt fäste.

Start Wide Universal + Start Special 50/50 -> stegjärnsfäste, men frös i. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...