Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnarloppet 2015


Falken86

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Är total amatör vad gäller vallning. Men lyckades faktiskt ganska bra trots klistervallning på mitt par kallföresskidor.

 

Fäste körde jag med tunt swix kr30(tror jag, isklister iaf) i botten, samt ett tunt lager skigo hf lila klister. Jag kunde ta det lite lugnt uppför men fick framförallt vid kraftledningen kämpa ont för att hänga med min grupp. Jag fick staka lite hårdare i krönet innan nedför för att hänga med utför.

Link to comment
Share on other sites

Inte ens Emilia Lindstedt fick tid i led 0 på vasan på skinnarloppet.. Hon som dominerat långloppscupen. Det här är ju fan inte sant....... Okej om det var ner mot 2.05 för elit 2.15 led 1 osv...

 

Damelit klarar väl aldrig led 0? Det är bara de yttersta, som har chans på topplaceringar som får stå där ändå. Det kanske är 15-20 damer som får stå i Elit? Sen står det ungefär tio stycken i Led 1, som har seedat sig dit men inte får flytta upp i elit. Sen står det ungefär tio femton stycken i led två, sen fler i trean.. 

 

Carl A: Nja, för mig lite mer norrut kan jag inte hålla med. Tycker seedningen på Röbäck Ski marathon och Konstvägen var löjligt hårt, speciellt för de bakre leden (extremt tungt respektive tungt lopp/före) 

Link to comment
Share on other sites

Damelit klarar väl aldrig led 0? Det är bara de yttersta, som har chans på topplaceringar som får stå där ändå. Det kanske är 15-20 damer som får stå i Elit? Sen står det ungefär tio stycken i Led 1, som har seedat sig dit men inte får flytta upp i elit. Sen står det ungefär tio femton stycken i led två, sen fler i trean.. 

Jag vet inte alls hur många damer som står vart, men jag tycker det är helt galet.. tycker man ska ha nån fördel iaf att man krossat allt motstånd i cupen..

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte alls hur många damer som står vart, men jag tycker det är helt galet.. tycker man ska ha nån fördel iaf att man krossat allt motstånd i cupen..

Det jag nämnde stämmer enligt startlistan i år. Hm, de försöker ju seeda rättvist. Man ska väl inte får lättare seedning bara för att man är bäst? Som sagt, tror i princip aldrig damelit klarar led 0 gränsen. Min uppfattning är att de duktiga damåkarna, som Lindstedt, är kring led ett gränsen till två. 

 

Undantaget är ju lopp med gemensam start där herreliten kör långsamt (snöfall o dyl.) och där dom kan hänga på länge. Typ då Ek var 9 (?) minuter efter VL-vinnaren. 

Link to comment
Share on other sites

Det jag nämnde stämmer enligt startlistan i år. Hm, de försöker ju seeda rättvist. Man ska väl inte får lättare seedning bara för att man är bäst? Som sagt, tror i princip aldrig damelit klarar led 0 gränsen. Min uppfattning är att de duktiga damåkarna, som Lindstedt, är kring led ett gränsen till två. 

 

Undantaget är ju lopp med gemensam start där herreliten kör långsamt (snöfall o dyl.) och där dom kan hänga på länge. Typ då Ek var 9 (?) minuter efter VL-vinnaren. 

Mycket möjligt.. Förstår fortfarande varför man inte ska få en fördel när man vinner en cup med bra åkare i. Börjar ju undra om dom sitter och super när dom bestämmer seedningsgränserna. ja jag är jävligt bitter just nu.......

Link to comment
Share on other sites

Mycket möjligt.. Förstår fortfarande varför man inte ska få en fördel när man vinner en cup med bra åkare i. Börjar ju undra om dom sitter och super när dom bestämmer seedningsgränserna. ja jag är jävligt bitter just nu.......

Jag är inte insatt i seedningen för dessa lopp. Men förstår inte varför man ska få någon slags fördel för något. Seedningen ska försöka göras rättvis..

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte insatt i seedningen för dessa lopp. Men förstår inte varför man ska få någon slags fördel för något. Seedningen ska försöka göras rättvis..

Problemet är att det blir aldrig rättvist när dom håller på såhär. Man går ju inte bara och vinner en cup för att man har tur.

Hur som helst så var det alldeles för hårt i herrklassen.

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte ha fördel för man vinner cupen. Lindstedt står i led 1 och där hör hon nog hemma. Frågan är ju hur dem kan säga att en manlig motionär får 4 min på sig att åka första varvet för att ha samma villkor som kvinnor. Om det va tvärtom hade det nog tagit hus i helvete.
Link to comment
Share on other sites

Jag höll också på att ramla av stolen då jag såg vilka tider som krävdes.

Längre bana, Bättrer startfält (enligt dom som vet, inklusive speakern), MEN hela 10 min skillnad från ifjol, det va visserligen snabbare spår men det var inte 10 min snabbare, trots längre sträcka, vinnartiderna skiljer ju sig med endast 3 min och 1 sekund.

 

Jag brukar aldrig klaga på saker till den grad att jag maila och kollar så att allt blev rätt, men det överväger jag faktiskt att göra. Inte för att jag vill gnälla (tvärtom), snarare att jag misstänker att det inte blev helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det jag nämnde stämmer enligt startlistan i år. Hm, de försöker ju seeda rättvist. Man ska väl inte får lättare seedning bara för att man är bäst? Som sagt, tror i princip aldrig damelit klarar led 0 gränsen. Min uppfattning är att de duktiga damåkarna, som Lindstedt, är kring led ett gränsen till två. 

 

Undantaget är ju lopp med gemensam start där herreliten kör långsamt (snöfall o dyl.) och där dom kan hänga på länge. Typ då Ek var 9 (?) minuter efter VL-vinnaren. 

5.49 efter var hon till och med... (2007)

 

Intressant läsning, inte många verkar vara nöjda efter helgens seedningar, tydligen har seedningsfolket vaknat på fel sida... 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...