Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnarloppet 2015


Falken86

Recommended Posts

Vasaloppet har ju helt enkelt gjort fel denna gången. Det går ju inte att förklara detta på något sätt. Herrarnas lopp är 3 km längre. Om man antar att det lågt räknat tar 7 min för en elitkille, 8 min för en led 1 åkare, 9 min för en led 2 åkare, 10 min för en led 3 åkare och så vidare borde nivåerna vara:

 

2:05, 2:16, 2:27, 2:38, 2;49, 3:00, 3:11, 3:27, 3:44, 4:02.

 

Detta borde ändras direkt. Alternativet är ju att ändra tiderna genom att skärpa tiderna för damerna. Men då är det väl roligare att höja de herrtiderna istället så ingen blir deppig på damloppet...

 

Någon som känner sig manad att skicka ett mail till Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

5.49 efter var hon till och med... (2007)

 

Intressant läsning, inte många verkar vara nöjda efter helgens seedningar, tydligen har seedningsfolket vaknat på fel sida... 

De personer - fem, sex st kanske - jag hittat som tex åkte både Huskvarna och Vreta, hade 5-7 minuter längre tid på Vreta Ski Marathon, ändå tre minuter hårdare seednin till tex led 5. Mao 8-10 min hårdare på Vreta än Huskvarna, om man lägger ihop de två parametrarna. Oskar Lund som vann i Huskvarna hade 1.51 i Huskvarna och klarade elitledet med två minuter. I Vreta hade han 1.56 och fick inte elit på det... Gustaf Niord som vann i Vreta, hade ungefär samma tid på Vreta som på Intersportloppet. I Intersportloppet var det elit med ett par minuters marginal, i Vreta fick han inte elit alls. Även Vreta var som sagt väldigt hårt seedat denna  helg. Stråken tog väl priset sen tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Mailadressen till vasaloppet är: info@vasaloppet.se

 

Det är bara att skicka ett mail där man på ett tydligt sätt förklarar varför man menar att de har gjort fel. Det har skett tidigare att de ändrat sig.

 

Det ska Arvidstone göra.

Det har jag och flera också gjort, det här är inte okej

Link to comment
Share on other sites

De personer - fem, sex st kanske - jag hittat som tex åkte både Huskvarna och Vreta, hade 5-7 minuter längre tid på Vreta Ski Marathon, ändå tre minuter hårdare seednin till tex led 5. Mao 8-10 min hårdare på Vreta än Huskvarna, om man lägger ihop de två parametrarna. Oskar Lund som vann i Huskvarna hade 1.51 i Huskvarna och klarade elitledet med två minuter. I Vreta hade han 1.56 och fick inte elit på det... Gustaf Niord som vann i Vreta, hade ungefär samma tid på Vreta som på Intersportloppet. I Intersportloppet var det elit med ett par minuters marginal, i Vreta fick han inte elit alls. Även Vreta var som sagt väldigt hårt seedat denna  helg. Stråken tog väl priset sen tidigare.

Själv åkte jag Bessemerloppet, och det var inte roligare, i synnerhet för en amatör som undertecknad. Det näst tuffaste loppet i år när det gäller fart för seedning till led 9 är Malmfältsloppet. Där krävdes det 4.53/km  över 43 km för att klara led 9. Av de 119 startande i motionsklassen klarade 116 stycken det. 2 bröt och 1 missade seedningstiden. I Bessemerloppet, över 52 km, krävdes det en snittid på 4.43/km för att klara seedning. I motionsklassen startade 133 stycken. Av dessa klarade 71 seedning, 51 missade seedning och 11 bröt. Lopp som utger sig för att vara lätta lopp över 40-42 km där mellan 80 och 100% av motionärerna klarat seedning har krävt en km-tid på runt 5.20 för led 9... Och då var det INTE lätt för oss motionärer att åka fort i Bessemerloppet, det kan till och med de som åkte en timme fortare än jag gjorde intyga... 

Link to comment
Share on other sites

Har varit kontakt med dem i Mora och dem försvarar sig med att dem jämför dam och herrloppet för sig men ärligt talat har dem ingen koll överhuvudtaget det känns som dem slår på en snurra vilka tider det ska bli. Dem skulle kolla på loppet men vet inte om det kommer ändras. Tydligen ska bessemer va ändrat redan men det va inte säkert att skinnarloppet blir det för det. Som hon sa dem kan ju inte sitta och ändra hela tiden. Det är nog positivt om fler ringer 025039200
Link to comment
Share on other sites

Har varit kontakt med dem i Mora och dem försvarar sig med att dem jämför dam och herrloppet för sig men ärligt talat har dem ingen koll överhuvudtaget det känns som dem slår på en snurra vilka tider det ska bli. Dem skulle kolla på loppet men vet inte om det kommer ändras. Tydligen ska bessemer va ändrat redan men det va inte säkert att skinnarloppet blir det för det. Som hon sa dem kan ju inte sitta och ändra hela tiden. Det är nog positivt om fler ringer 025039200

 

Vill egentligen inte nämna det, men du gör alltså fel på de och dem sju gånger i den lilla texten. Som info bara... :)

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte nämna det, men du gör alltså fel på de och dem sju gånger i den lilla texten. Som info bara... :)

Lätt hänt att tråden spårar ur om folk som är missnöjda och besvikna (inklusive undertecknad) inte håller sig till sak, utan klagar i ren frustration.

 

Räknade på det och kom fram till att det krävdes en högre medelhastighet i herrarnas lopp jämfört med damloppet för att nå samma led. (räknade med 45km för herrar, men om det var längre så ökar herrarnas prestation relativt damernas). Som någon tidigare sagt är det inte säkert att det är herr-seedningen som blivit fel, kanske är det dam-seedningen, men det nog inte populärt att ändra seedningstabellen till nackdel för vasalöparna. Seedningsfolket har det nog jobbigt med alla (våra) åsikter, speciellt om vi inte håller oss till sak.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur man hamnar i den där seedningsjuryn egentligen. Ska man vara en gammal elitåkare från trakten? Eller ett troget "blåbär" som kuskat runt på alla dessa lopp under flera år med seedningsambitioner och alltid - enligt egen utsago - hamnat ett led fel? Eller räcker det typ och jobba i växeln på Vasaloppet? Känns nästan som det är mer mystik kring den än typ Svenska Akademin. Finns det ingen insider som kan ge oss dödliga lite insyn...  :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att seedningen var rätt OK. Låg på "fel" sida om led 3 med några minuter denna gång. Å andra sidan låg jag på "rätt" sida på Idre Särna loppet. Min kapacitet är nog led 3,5 om det funnits ett sådant.

Undrar däremot hur de tänkte med dam- herrseedningen. 4 minuter på 3 kilometer är en rätt bra hastighet............eller så tänker jag helt fel så här i slutet på arbetsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Tror tyvärr tåget har gått. Bessemerloppet gick till ett ganska lätt lopp 43min efter för led 2,( 30min i skinnar). Visst det är 8 km längre än skinnarloppet men bara 15 min längre segrartid. Dem som var i täten i bessemer hade aldrig hängt med i täten i Skinnarloppet. Tänker mest på adam steen och axel bergsten. Dem kanske hade varit 7-9 min efter pölsa.
Link to comment
Share on other sites

Tror tyvärr tåget har gått. Bessemerloppet gick till ett ganska lätt lopp 43min efter för led 2,( 30min i skinnar). Visst det är 8 km längre än skinnarloppet men bara 15 min längre segrartid. Dem som var i täten i bessemer hade aldrig hängt med i täten i Skinnarloppet. Tänker mest på adam steen och axel bergsten. Dem kanske hade varit 7-9 min efter pölsa.

Det är ju egentligen därför tåget inte borde ha gått. Den nya seedningen i Bessemerloppet är otroligt lätt.

 

Kanske hade nån i seedningsavdelningen en brorson eller nåt som gick Bessemerloppet. Uppenbarligen inga släktingar i Skinnarloppet iaf.

Link to comment
Share on other sites

Nä tåget borde vända tillbaka men efter ha pratat med folk i Vasaloppets hus idag så är det inget som förvånar längre. Jag hoppas dem ändrar för det är det sjukaste seedning som skett Bessemerloppet är löjligt lätt.

Led 7 som ex.

Skinnarloppet 1,25 efter segraren

Bessemerloppet 2.03 efter segraren.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en hel del sköna seedningspoliser på den här tråden. Lycka till i vasaloppet seedningssheriff Matte82!

Instämmer, om jag satt i seedningskommiten skulle jag gå in på forumet och kolla vad folk skriver innan jag bestämde mig, för hur snällt jag eventuellt skulle ändra seedningen, och efter att ha läst denna tråd, så skulle jag inte vara särskilt snäll :D

 

Gillar extra mkt att Rhode72, skapat ett konto enbart för att skicka en känga till Matte82, om jag var konspiratoriskt lagd skulle jag börja misstänka att du sitter i kommiten ;)

Link to comment
Share on other sites

Instämmer, om jag satt i seedningskommiten skulle jag gå in på forumet och kolla vad folk skriver innan jag bestämde mig, för hur snällt jag eventuellt skulle ändra seedningen, och efter att ha läst denna tråd, så skulle jag inte vara särskilt snäll :D

 

Gillar extra mkt att Rhode72, skapat ett konto enbart för att skicka en känga till Matte82, om jag var konspiratoriskt lagd skulle jag börja misstänka att du sitter i kommiten ;)

mkt märkligt hur folk kan irritera sig på att åkare klagar på seedningen sätts så uppenbart fel!...men ni kanske tycker de är helt ok att gränserna satts ungefär som att någon snurrat på ett hjul för att få fram en tid!!!

Link to comment
Share on other sites

Vet du att jag har inget och vinna på att seedningen ändras jag står tryggt i led 2 och jag har kommit dit i 4 långlopp på rad i år. Men blir irriterad när seedningen hamnar så fel i mitt sämsta lopp för året va ja tre min från led 1 och i mitt bästa va jag 9 min i från. Nästa år hoppas jag gå in i led 1 efter ett år med träning till och då vill ja inte va med om att åka lopp och sen sätts sån här seedning. Sen när man ser att damerna får 8 min lättare blir man extra trött på dem.
Link to comment
Share on other sites

mkt märkligt hur folk kan irritera sig på att åkare klagar på seedningen sätts så uppenbart fel!...men ni kanske tycker de är helt ok att gränserna satts ungefär som att någon snurrat på ett hjul för att få fram en tid!!!

Nej nej, jag tycker, som jag skrivit tidigare, att det är helt galet hårt seedat. Jag har tom formulerat ett mail där jag frågar hur detta kan komma sig, jag antog helt enkelt att något gått snett någonstans (men jag skickade aldrig mailet). Jag har personligen mycket att vinna om tiderna ändras någon liten minut.

Link to comment
Share on other sites

Är väl ingen som tvingar ngt att varken åka eller seeda sig till vasaloppet...

 

undrar om Europadomstolen för mänskilga rättigheter kan ha ngn möjlighet tillrättavisa seedningskommitten.

 

(förlåt. Kunde inte låta bli. Hade jag åkt loppet själv o varit besviken på seedningen, hade jag klått upp den som gjorde ett sådant här inlägg)

Link to comment
Share on other sites

Är väl ingen som tvingar ngt att varken åka eller seeda sig till vasaloppet...

 

undrar om Europadomstolen för mänskilga rättigheter kan ha ngn möjlighet tillrättavisa seedningskommitten.

 

(förlåt. Kunde inte låta bli. Hade jag åkt loppet själv o varit besviken på seedningen, hade jag klått upp den som gjorde ett sådant här inlägg)

självklart ingen som tvingar någon...men finns möjligheten att seeda sig förväntar man sig väl en rättvis bedömning!! men du kanske tycker de är rimligt att killarna fått ca 4 min på sig att klara de 3 extra km gentemot damerna för att klara respektive led!?

Link to comment
Share on other sites

Ingen exakt formel på seedning och ej heller nån noggrann manuell analys kan man anta/se, utan mer schablon-mässig.

Det är ju nästan alltid +10 min för varje led (From Elit tom led 6) för de flesta lopp, som ju normalt är runt 42 km.

För lopp över 50 km verkar "standarden" i princip bli 15 min per led i stället, med marginella variationer.

Kan förstås slå lite snett, Skinnarloppet ligger lite mitt emellan i distans. Fast segrartiden var ju 1,52, t ex 4 min snabbare än Brink hade som segrare I Orsa (42 km), o han vann ju också Bessemer. Exakt samma seedning som då Brink vann Medelpad på samma distans och några min sämre tid än Öysten på Skinnarloppet. 

Administrativ mm(min)-rättvisa kan vi nog inte räkna med. 

Visst, schablonen ser ut att gynna Bessemer en del.

Link to comment
Share on other sites

Ingen exakt formel på seedning och ej heller nån noggrann manuell analys kan man anta/se, utan mer schablon-mässig.

Det är ju nästan alltid +10 min för varje led (From Elit tom led 6) för de flesta lopp, som ju normalt är runt 42 km.

För lopp över 50 km verkar "standarden" i princip bli 15 min per led i stället, med marginella variationer.

Kan förstås slå lite snett, Skinnarloppet ligger lite mitt emellan i distans. Fast segrartiden var ju 1,52, t ex 4 min snabbare än Brink hade som segrare I Orsa (42 km), o han vann ju också Bessemer. Exakt samma seedning som då Brink vann Medelpad på samma distans och några min sämre tid än Öysten på Skinnarloppet. 

Administrativ mm(min)-rättvisa kan vi nog inte räkna med. 

Visst, schablonen ser ut att gynna Bessemer en del.

tycker inte de stora felet är seedningen i jämförelse med bessemer...de stora felet är juh att killarna i skinnar fick ca 4 min på sig att åka 3 km gentemot damerna...där kan man fundera över hur kompetensen är på de som sätter gränserna..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...