Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toppar, Sten Vs Stål Under VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Värst vad mycket negativitet det var i den här tråden. Varför är flera så arga?

 

Arga tror jag inte. Frågasättande av en del som skrivits möjligen. Rimligen är anledningen den uppenbart totala orimligheten i en del uttalanden. 

Link to comment
Share on other sites

MC Hammer lade ju ut svart på vitt. Jens hade som sagt var grymt glid, Suunto är säkra klockor. Jag hoppas att han, dvs Jens, själv kan svara för sitt lopp men jag har fått lite feedback men den har jag redan skrivit.

 

Riktigt bra skidor, jag grunsicklar alltid hans skidor så gör han finliret själv med sin XRiller och ett sista väldigt försiktigt drag med en stålsickel för att få bort rillstukningen. Borstningen utefter väder och före.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med denna undersökning är väl att det skulle krävas enormt mkt data för att kunna dra en verklig slutsats som inte grundar sig på slumpen? En annan detalj är att högfartsglidet är inte samma sak som glid på platten, min toppfart va ~52km/h men upplevde skidorna lite sega på myrarna i alla fall. Ska man ta reda på stensli vs stålsicklat så gäller det nog att ha lite mer vetenskapliga metoder och bättre mätinstrument som eliminerar så många felvariabler som möjligt. 

Link to comment
Share on other sites

Får du ett försämrat glid så får du det på alla ställen inklusive topparna. det jag kollat på är hur mycket glidet diffar mot varandra. Ang LE och sickel tråden så är det säkert mycket som kommit fram ur den genom åren. Den senaste nyheten är väl diagramet som visar hans kraftiga förbättring när han gick över till enbart stålsicklat, men samtidigt så följer bara en försämring.

Tidigare så hoppade han lite upp och ner och frågan jag ställer mig ang den är väl om det är möjligt att enbart peka på att resultatet kommer från stålsicklingen är möjlig vilket jag är skeptisk till. Jag tror snarare att förbättringen kom pga förberedelserna för annars skulle ingen någonsin lägga valla under skidorna.

 

Mät instrumentet är ju trotts allt ni som skickat in data och jag antar att ni litar er på era klockor och finner dem att stämma bra?

Spelar igentligen ingen större roll om de diffar på några km/h då jag kollat på vad a+b+c+d+e+f har för snitt på punkt 1 sedan mot punkt 2 osv för att se om någon bryter ett långvarigt mönster som borde peka på sämre topp fart= sämre glid.  

Link to comment
Share on other sites

Hur många olika åkare har du i datat? Det räcker ju med att några av dessa råkar plöja genom en gel eller två så blir ju hela undersökningen felvriden. Man får väl hoppas att klockorna går hyfsat men det räcker ju att de tappar lite precision så kan det ju diffa igen... Det är jättebra att du försöker bringa ljus i denna fråga men jag tror riskerna att resultatet blir missvisande och sen övertolkat är överhängande

Link to comment
Share on other sites

Då är ju min tolkning ganska nära det jag kan läsa ur informationen.

Ni ligger i ett mitten skikt nämligen och nästan spot on i topparna och följer varandra med ett jämt spann.

 

Berglund, Du tycks också ligga väldigt stabilt.

Min tolkning är att du inte haft det bästa glidet. Men det har varit ganska jämt, kanske lite bättre mot slutet.

 

Zyver,

Min uppfattning är att du känt att glidet blivit bättre ju längre in loppet du kom.

 

Pask, du tycks ha haft bra fart istort genom loppet med någon dipp(inbromsning???) med ca 2 mil kvar men annars kanon skidor.

 

i92_lus, lite trångt i början men riktigt bra glid 68km in i loppet ungefär sen dör skidorna alt folk i vägen.

 

Vad säger ni? 

 

Bra analys där, Eddie. Mina skidor gled klart sämre efter Hökberg. Det beror dock inte på smuts i vallan, utan att jag lämnade in skidorna i vallastationen. De la både på tjockare lager och längre fästzon, och vips så försvann mitt fina glid :-(. Som tröst kunde jag dock använda bensparken in i mål.

 

Eftersom tråden vill utröna skillnaden mellan olika prepareringar, lämnar jag en subjektiv rapport från de fyra senaste årens lopp (ÖS 2013-2015, VL2016). Av olika anledningar har jag lyckats att åka alla dessa fyra lopp på olika skidor och med olika prepareringar, vilket kan ge en intressant sammanställning.

 

ÖSM2013: Madshus Hypersonic. Kuzminsicklade och vallade med Skigo HF. Mycket bra glid. Kanske på 80%-percentilen av de jag passerade.

 

ÖSM2014: Inlånade Madshus Nanosonic. Enbart kuzminsicklade. Ingen glidvalla. Ok glid men inte mer. Jämförbart med övriga, dvs kring 50%-percentilen.

 

ÖSS2015: Fischer RCR, dock med brända och vågiga belag. Kuzminsicklade och HF-vallade. Rillade 1 mm. Inte bättre glid än övriga, vilken nog berodde av det brända belaget. På 50%-percentilen.

 

VL2016. Rossignol Xium kallföresskidor. Hela glidpaketet i år, tog mig nästan 2 timmar. Kuzminsicklade. Skimaterias racestruktur (skärande riller 0,1 mm och 0,9 mm samt det gröna pappret), ordentligt rotoborstade. Swix Marathon samt pulver på det. Ordentligt urborstade. Tryckande riller 1 mm julgran samt 2 mm rak bak. Rent subjektivt tyckte jag att mitt glid var sjukt bra i år. Utan tvekan bäst av de fyra loppen. Glidet låg på 90%-95%-percentilen i led 7 skulle jag tro. Jag tyckte också att glidet höll hela vägen till Hökberg utan att tappa, men efter det var det fästvallan som sabbade glidet.

 

Jag drar några egna slutsatser av mina fyra lopp:

 

- Skidan är så klart viktig. Jag kan dock inte säga att något av mina fyra använda par skulle vara väsentligt annorlunda eller bättre än de övriga. Jag bortser alltså från det.

- Glidvallning ovanpå kuzminsickling har för mig gett ett klart bättre glid än enbart kuzminsickling.

- Skidans struktur är avgörande. Mina nya Skimateriarillers och rotoborstar gjorde verkligen ett bra jobb.

- Fästvallans längd och tjocklek måste spela in. I år var första året som jag kortade fästzonen lite mer, ca 3-4 cm både fram och bak.

 

Till nästa år kommer jag att köra med samma grundbehandling, dvs kuzmin, skimateria samt HF på det.

Link to comment
Share on other sites

Får du ett försämrat glid så får du det på alla ställen inklusive topparna.

 

Jag tycker det är jättebra att data samlas in och analyseras, ju mer vi vet desto bättre.

 

Men, det du skriver här är fel. En förändring i högfartsglidet har inget självklart linjärt samband med en förändring i plattglid. Högre fart ger högre värme från friktionen, så det kan hända att en skida som ger perfekt vattenfilm vid 15 km/h suger fast vid 50. Eller tvärt om.

 

Utöver det är luftmotstånd en större faktor i den farten, här antar vi att den är konstant och jag vet att jag inte alltid orkar så lika stabilt i fartställning andra halvan.

 

Däremot håller jag med dig om att vi kan bortse från olika gps-märken, fart in i backarna, folk runt omkring osv. Men då gäller det att vi bara fokuserar på åkare As fart vid punkt ett och punkt två. Att jämföra åkare A och B vid punkt ett blir helt meningslös.

Link to comment
Share on other sites

Så du menar att ett försämrat glid övertid och distans inte blir synligt i högfartsglid eller menar du att ett bra glid kan visa sig negativt i hög fart??

Är det någon som gjort mätningar på hur hög hastighet man bör ha för att skapa vatten film som blir så pass stor att den blir sugande?

 

Mer intressant vore kanske att mäta skidans temp skillnad vid olika hastigheter och om den någonsin blir så pass varm att den kan skapa denna sugande effekt i verkligheten eller om detta är något som är helt beroende på klimatet för dagen och där med struktur behov.

 

 

Min Uppfattning när det kommer till att skidor sugerfast uppkommer när det går från hög fart till låg fart och att den minskar vid låg till hög.

 

Att kolla glidet på platt sträcka eller medel fart är helt omöjlig då den mänskliga faktorn blir helt avgörande.

Enligt mig så är det ända sättet att kolla högfartsglid.

Där har man minimal påverkan av människan och mäter man på flera punkter så kan man följa trenden mellan fler åkare för att skapa sig en bild om något går åt det ena eller andra hållet.

 

Faktorer som kan störa finns givet men över flera mät punkter så kan man eliminera frågetecken.

Mina tolkningar tycks har varit ganska rätt hittills gällande glidet i förhållande till datan. Sluttid och på platten uttalar jag mig ej om då det är individen som är den avgörande faktorn.

Link to comment
Share on other sites

Däremot håller jag med dig om att vi kan bortse från olika gps-märken, fart in i backarna, folk runt omkring osv. Men då gäller det att vi bara fokuserar på åkare As fart vid punkt ett och punkt två. Att jämföra åkare A och B vid punkt ett blir helt meningslös.

 

På vilket sätt menar du att man kan bortse ifrån fart in i backen, folk runt omkring, o.s.v. Det är ju inte självklart att åkare A har haft samma fart in i backen samma fartställning och så vidare i varje backe. Sedan är ju inte backarna lika branta heller så att enbart jämföra A1 A2 A3 o.s.v. torde inte säga så mycket. Det man måste jämföra är väl hur A1 stått sig jämfört med de andra genom loppet. Om t. ex A1 har glidit 5% sämre än snittet i början men bara 2% sämre mot slutet skulle man kunna säga att A1 har haft relativt bättre glid mot slutet. Problemt är dock att vi inte har en aning om vad det beror utifrån undersökning. Vi kanske skulle kunna få svar om vi frågar enskilda åkare om vad det kan ha berott på. Men det var väl det subjektiva tyckandet som TS ville undvika. En åkare hade vallat om i Hökberg så det resultatet kan vi räkna bort. Vad säger att det inte finns liknande förklaringar till andra intressanta variationer. Hade det åtminstone varit 100 åkare i testat hade det kanske kunnat säga något men bara i det före som rådde den dagen med nyfallen ren snö. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt menar du att man kan bortse ifrån fart in i backen, folk runt omkring, o.s.v. Det är ju inte självklart att åkare A har haft samma fart in i backen samma fartställning och så vidare i varje backe. Sedan är ju inte backarna lika branta heller så att enbart jämföra A1 A2 A3 o.s.v. torde inte säga så mycket. Det man måste jämföra är väl hur A1 stått sig jämfört med de andra genom loppet. Om t. ex A1 har glidit 5% sämre än snittet i början men bara 2% sämre mot slutet skulle man kunna säga att A1 har haft relativt bättre glid mot slutet. Problemt är dock att vi inte har en aning om vad det beror utifrån undersökning. Vi kanske skulle kunna få svar om vi frågar enskilda åkare om vad det kan ha berott på. Men det var väl det subjektiva tyckandet som TS ville undvika. En åkare hade vallat om i Hökberg så det resultatet kan vi räkna bort. Vad säger att det inte finns liknande förklaringar till andra intressanta variationer. Hade det åtminstone varit 100 åkare i testat hade det kanske kunnat säga något men bara i det före som rådde den dagen med nyfallen ren snö. 

 

/Mats

Slarvigt tänkt av mig, jag menar som du säger att det är %-tappen som är intressant och jag tänkte primärt på gps-felen som borde vara konstanta.

 

Ett grundproblem är ju att vi inte ens givet mäter samma backar, vilket är lätt att göra men tar lite mer tid med MSOs metod.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Lite siffror från mig. Startled 3. Gick i mål på strax över 5 timmar. Stålsicklat Skimateria + Rillat och en väldig massa borstning+polering. Ingen glidvalla i övrigt. Fästvalla VR45/50 som inte bromsade. Känslan kring glidet var: bedrövligt glid på myrarna och därefter medelbra/snäppet bättre än medel.

 

Km Maxfart 1-10 32,0 11-20 32,8 21-30 43,9 31-40 45,7 41-50 46,4 51-60 46,1 61-70 47,2 71-80 45,0 81-90 40,7
Link to comment
Share on other sites

Sluttid och på platten uttalar jag mig ej om då det är individen som är den avgörande faktorn.

I inlägget ovan säger du tvärsäkert att glid på platten följer högfartsglidet, så jo det uttalar du dig om.

 

Använd MSOs metod till att hitta tre backar som planer ut så att man står i 20-25knyck så lång glidsträcka som möjligt. Då får vi fortfarande en hel del av samma felkällor men vi får också bort flera av dem. Så att din metod är det ända sättet stämmer inte.

 

Men är vi överens om att vi bara letar trender i toppfart så tycker jag inte det är något fel på det du gör (definitivt bättre än ingenting :))

Link to comment
Share on other sites

Lite fler sampel på total tid vs hastigherna. Behövs fler långsammare åkare..

 

http://i63.tinypic.com/2w1w9as.png

 

Med ordentlig data här kan man ju iaf se hur man ligger i relation till regressionslinjen och fundera på om man behöver göra nåt åt sin fart i backarna...  

 

En del borde ju verkligen göra just detta. Reflektera alltså. Man undrar ju liksom ibland hur mycket sirap det går åt vid vallaställen kvällen innan vasan... Förvånansvärt många stoppklossar i spåret så att säga. 

Link to comment
Share on other sites

Jo det ska alla veta att det är många - inte minst från kanske led fyra o bakåt till o med sista led - som lägger på tok för mkt fäste. Men det intressanta i denna tråd är ju Enklaresports inlägg om data för en som sicklat o haft Xriller från Kuzmin.... Du kans skicka mig en sån Xriller o kanske in ny sickel också, Enklaresport!!! Om jag får den gratis alltså!
Link to comment
Share on other sites

Jo det ska alla veta att det är många - inte minst från kanske led fyra o bakåt till o med sista led - som lägger på tok för mkt fäste. Men det intressanta i denna tråd är ju Enklaresports inlägg om data för en som sicklat o haft Xriller från Kuzmin.... Du kans skicka mig en sån Xriller o kanske in ny sickel också, Enklaresport!!! Om jag får den gratis alltså!

Ha ha, jag har jobbat gratis förr men dock till flerfaldig Vasaloppsvinnare och ngn gång till vår härliga professor. Men tyvärr, ge bort dyra rillrar tillåter inte min ekonomi. Angående Jens så har jag bett honom att själv skriva i tråden och jag hoppas att han gör det. Sen är det klart att skidorna är väldigt viktiga och det här är riktigt bra skidor.
Link to comment
Share on other sites

Ja dels så är det förmodligen en kombination av teknik och skida som tyvärr ställer till det för många med att hitta ett riktigt fint glid. Jag är så otroligt tacksam över mina S-track som aldrig tycks glida dåligt, ända nackdelen är väl att jag får jobba väldigt hårt för att överhuvudtaget få fast dem när det är burkföre, klister inga problem.
Link to comment
Share on other sites

Lite fler sampel på total tid vs hastigherna. Behövs fler långsammare åkare..

 

http://i63.tinypic.com/2w1w9as.png

 

Med ordentlig data här kan man ju iaf se hur man ligger i relation till regressionslinjen och fundera på om man behöver göra nåt åt sin fart i backarna...  

 

En del borde ju verkligen göra just detta. Reflektera alltså. Man undrar ju liksom ibland hur mycket sirap det går åt vid vallaställen kvällen innan vasan... Förvånansvärt många stoppklossar i spåret så att säga.

 

Var det genomsnittet av de 9 hastigheterna du ville ha? Jag hade 33.7 km/h i genomsnitt och kom i mål på 7.54. Detta gör tyvärr inte underverk för regressionen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...