Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2016


Groucho

Recommended Posts

Börjar väl bli dags att noja, mindre än två veckor kvar nu.

När jag anmälde mig såg jag framför mig soligt vårvinterväder och blixtsnabba spår. Men det kan ju bli snöyra också. Då vete tusan om man grejar det.

Grundtips är väl att åka utan fäste då det är flackt mestadels,

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Det finns optimister av alla de slag. En bekant till mig har inte stått på skidorna sen VL, vet inte ens om han kört rullskidor,

men ändå skall han försöka klara det. Han säger att det hänger mycket på psyket - han vet vad han talar om då han deltagit i flera ultralopp bla 6 dagars i Frankrike, dock inte på skidor utan till fots. Skulle inte bli förvånad om han klarar det !

Link to comment
Share on other sites

Problemet här och även Wickströms 24-timmars tror jag blir om man börjar få ont (förslitning) handleder/armbågar/axlar. Då är frågan var gränsen går för att bryta och slippa bestående skada. Ser att Wickström ska köra med Staffanstaven och det kanske kan vara en idé även på Nordenskiöldsloppet om det blir hårt packat på sjöarna, isaktigt stavfäste.

Link to comment
Share on other sites

I den förnämliga tidningen Kvällsstunden (kanske inte så bekant bland den yngre generationen) har man i det senaste nr en helsida om Nordenskiöldsloppet.

Loppet har bara gått en gång tidigare och det var 3 april 1884 med 18 startande. Loppet kördes i hårt väder i ospårad terräng med samma sträckning som årets lopp. Det var anbefallt 1 tim matrast efter halva sträckan i Kvickjokk och dit anlände samen Pava Lars Nilsson Tuorda först och kammade in spurtpriset på 50 kr (motsvarar ca 2800 kr i dagens penningvärde) Det blev en kamp mellan nämnda Tuorda och Apmut Anders Ahrman, där dock Ahrman förstörde sina chanser genom att stärka sig med brännvin inför slutkampen och Tuorda kunde stå som slutsegare och inkassera ytterligare 200 kr (motsv 11000 kr i dagens värde) För prispengarna kunde Tuorda gifta sig och skaffa sig en renhjord för sin försörjning och ställde inte upp i fler skidlopp efter detta. Med sin goda kännedom om fjällvärlden och sega skiduthållighet medverkade han vid utforskningen av Sareks fjällvärld.

Bakgrunden till att loppet arrangerades var att Nordenskiöld ville bevisa att hans medhjälpare Pava Lars Nilsson Tuorda och

Anders Pannasson Rossa hade skidat 46 mil under hans Grönlandsexpedition 1883, vilket betvivlades av många.

 

Nu alltså 132 år efteråt har Nordenskiöldsloppet återuppstått och med deltagare som på "konstlad väg" skaffat sig kondition för att försöka klara loppet till skillnad mot dåtidens samer, som dagligen skidade långa sträckor i sitt arbete. Men det gör inte prestationerna mindre värda utan alla de som klarar loppet är värda all respekt.

 

Anm. Tuordas segrartid 1884 var 21 tim 22 min (om rasten var inräknad framgår ej) alltså en snittid på 1 tim/mil

Link to comment
Share on other sites

Är det Salomons drickabälte med slang så är det att man måste trä remmen. Dessutom är det så kort bit att man måste säkra den med något, t.ex tvärgående rem eller säkerhetsnål. Det drabbade Helene Söderlund i Vasaloppsstarten när hennes vätskebälte blev TV-kändis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...