Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet 2016


Groucho

Recommended Posts

Jag hörde talas om detta men kan inte detaljerna, jag ska kolla med tävlingsledningen.

Detta med felåkning är en stor anledning till att vi kommer försöka undvika en slinga på slutet där det kan vara möjligt att åka fel, slingan tillkom som en akut åtgärd p.g.a. snöbristen och att vi ville få ut så många km som möjligt.

 

Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Jag hörde talas om detta men kan inte detaljerna, jag ska kolla med tävlingsledningen.

Detta med felåkning är en stor anledning till att vi kommer försöka undvika en slinga på slutet där det kan vara möjligt att åka fel, slingan tillkom som en akut åtgärd p.g.a. snöbristen och att vi ville få ut så många km som möjligt.

 

Mvh Jon

Hej Jon.

Du har skickat ett personligt meddelande till mig och förklarat detaljerna kring felåkningen. Det känns lite olustigt att jag

får ett mail i ärendet utan mer koppling till loppet än att jag känner en av dem, som åkte fel. Jag var inte där utan befann mig i Gällivare och åkte Dundret Runt vid tillfället.

Den information som stod i mailet, är den inte offentlig och varför skickas den mig, det är väl de drabbade som skall informeras i första hand ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jon.

Du har skickat ett personligt meddelande till mig och förklarat detaljerna kring felåkningen. Det känns lite olustigt att jag

får ett mail i ärendet utan mer koppling till loppet än att jag känner en av dem, som åkte fel. Jag var inte där utan befann mig i Gällivare och åkte Dundret Runt vid tillfället.

Den information som stod i mailet, är den inte offentlig och varför skickas den mig, det är väl de drabbade som skall informeras i första hand ?

 

Men alltså.. Du frågade ju för ett par inlägg sen vad det var som hände kring felåkningen.

Hur kan det då kännas olustigt att få ett svar?

Är fullständigt övertygad om att Jon bara gjorde sitt bästa för att ge dig ett så riktigt svar som möjligt.

Ibland förvånas man...

Link to comment
Share on other sites

Svar angående felåkning nedan, från Wolfgang i tävlingsledningen:

(Vid ytterligare frågor angående detta hänvisar jag till honom, kontaktuppgifter finns på loppets webbsida)

 

5 deltagare åkte fel på slutvarvet. De blev inte felvisade, de åkte fel pga. en gammal skylt ("förbjuden åkriktning"). De åkte opistade spår och ca 1 mil kortare än den korrekta banan. 319 andra hade inga problem att åka rätt.

När 3 kom i mål som tydligen förstått att de åkte fel blev jurybeslutet i avstämning med dessa 3 åkare att de fick åka slutvarvet om, denna gången så klart rätt bansträckning.

När vi förstått att något hade gått fel kollade vi alla åkarnas deltider för slutvarvet och upptäckte att 2 till hade tydligen åkt fel. Juryn:s beslut blev att de skulle fa samma chans - åka slutvarvet igen om de kommer tillbaka innan tävlingen är avslutad.

Alternativet var att de skulle få tidstillägg motsvarande sämsta tiden för slutvarvet. Detta var enligt juryn och FIS-TD enda alternativet till att diska dessa åkare.

TD:n pratade med båda åkare och de accepterade tidstillägget - båda var medvetna att de hade åkt fel.

Tidstillägg blev till slut ganska mycket eftersom sämsta tiden för slutvarvet var 2t 37min.

 

 

Gällande banans längd och höjdprofil har vi följande officiellt ställningstagande:

Som bekant fick vi ändra bansträckningen med bara 9 dagar kvar till tävlingen. 80% av den nya banan har aldrig tidigare använts som skidspår.

Tävlingsledaren Lennart Larsson (lennart.a.larsson@gmail.com) har kört hela banan med skoter och pistmaskin innan tävlingen och resultat blev över 197 km.

Detta innebär så klart att banan är mätt med väldigt kort varsel och med den spårutrustning vi haft (skoter, bandvagn och pistmaskin), samt att det varit justeringar av sträckningen ända in i det sista. Dvs många omständigheter som påverkar resultatet.

Banprofilen har vi tagit fram med hjälp av en karta som har 15m ekvidistans vilket så klart också kan påverka resultatet.

Samtidigt får vi beklaga att vi inte haft möjlighet att prioritera detta mer under rådande förutsättningar ... och hoppas att det inte påverkar upplevelsen av arrangemanget som helhet.
Vår högsta ambition är att sträckning, mätning, markeringar mm naturligtvis skall stämma exakt. Vi garanterar att göra allt - GPS mätning m.m. - för att uppgifterna stämmer till 100% nästa år.

 

Hälsningar

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Tack, Jon, då är hela mailet utlagt här på skidforum och därmed har ni som arrangörer lagt alla kort på bordet, så behöver det inte bli några spekulationer mer om vad som hände.

Detta borgar för att nästa arrangemang kommer att bli ännu bättre och troligtvis med mycket större intresse att delta.

 

Ps. Läs gärna reportaget i tidskriften Kvällstunden av fd chefredaktören Rolf Olofsson, som ger en fin bild av loppets

vedermödor och glädjeämnen genom sitt eget deltagande. :)  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...