Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation Skate


Fredrik H

Recommended Posts

Det är ju 115-spann på Fischers RCS nu för tiden och det är för hårdare underlag. 610-spann är det bara på Speedmax och det är mera universial. Så dia kanske funkar utmärkt i hårda spår.

Det hade jag inte uppmärksammat. Det blev då fel som vanligt, men jag fick nu dem billigt, 250 euro med bindningar. Men hur skulle skidorna betett sig om det varit stiff modellen? Glider styvare bättre eller sämre?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Behöver lite råd som förstagångsköpare. Fischer rekommenderar ett FA-värde på 1,1-1,3 ggr kroppsvikt på skate. Upplever folk att den rekommendationen stämmer? Har span på ett par skidor där FA-värdet motsvarar på pricken 1,1ggr min nuvarande vikt utan kläder. Osannolikt att jag blir mycket lättare, inte alls osannolikt att jag blir lite tyngre. Ska jag tolka det som att dessa skidor är för mjuka för mig eller kan de ändå funka?
Link to comment
Share on other sites

Behöver lite råd som förstagångsköpare. Fischer rekommenderar ett FA-värde på 1,1-1,3 ggr kroppsvikt på skate. Upplever folk att den rekommendationen stämmer? Har span på ett par skidor där FA-värdet motsvarar på pricken 1,1ggr min nuvarande vikt utan kläder. Osannolikt att jag blir mycket lättare, inte alls osannolikt att jag blir lite tyngre. Ska jag tolka det som att dessa skidor är för mjuka för mig eller kan de ändå funka?

 

Jag har ett sånt par som är FA 1,1 ggr kroppsvikt. Det betyder att de kan upplevas som instabila på hårda underlag. Men om det är lite mjukare underlag kan de gå bättre än en styvare skida.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt på skilengden. På 181 cm kan man gjerne velge FA mellom 1.0-1.1 av kroppsvekt. På 191 cm bør man nok ha 1.1-1.2. Men det henger ikke kun sammen med kroppsvekt heller. Ski med FA rundt 97-99 kan gjerne brukes av løpere fra 70-90 kg. Min erfaring er at Speedmax-ski med FA rett under 100 ofte er ganske allsidige. Så ryktes det at produksjoner etter sommeren har angitt litt for høye FA-verdier. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...