Fredrik H Posted March 28, 2019 Author Report Share Posted March 28, 2019 Det är ju 115-spann på Fischers RCS nu för tiden och det är för hårdare underlag. 610-spann är det bara på Speedmax och det är mera universial. Så dia kanske funkar utmärkt i hårda spår.Det hade jag inte uppmärksammat. Det blev då fel som vanligt, men jag fick nu dem billigt, 250 euro med bindningar. Men hur skulle skidorna betett sig om det varit stiff modellen? Glider styvare bättre eller sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
megas Posted March 15 Report Share Posted March 15 Behöver lite råd som förstagångsköpare. Fischer rekommenderar ett FA-värde på 1,1-1,3 ggr kroppsvikt på skate. Upplever folk att den rekommendationen stämmer? Har span på ett par skidor där FA-värdet motsvarar på pricken 1,1ggr min nuvarande vikt utan kläder. Osannolikt att jag blir mycket lättare, inte alls osannolikt att jag blir lite tyngre. Ska jag tolka det som att dessa skidor är för mjuka för mig eller kan de ändå funka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted March 15 Author Report Share Posted March 15 Behöver lite råd som förstagångsköpare. Fischer rekommenderar ett FA-värde på 1,1-1,3 ggr kroppsvikt på skate. Upplever folk att den rekommendationen stämmer? Har span på ett par skidor där FA-värdet motsvarar på pricken 1,1ggr min nuvarande vikt utan kläder. Osannolikt att jag blir mycket lättare, inte alls osannolikt att jag blir lite tyngre. Ska jag tolka det som att dessa skidor är för mjuka för mig eller kan de ändå funka? Jag har ett sånt par som är FA 1,1 ggr kroppsvikt. Det betyder att de kan upplevas som instabila på hårda underlag. Men om det är lite mjukare underlag kan de gå bättre än en styvare skida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skitester Posted March 15 Report Share Posted March 15 Det spørs litt på skilengden. På 181 cm kan man gjerne velge FA mellom 1.0-1.1 av kroppsvekt. På 191 cm bør man nok ha 1.1-1.2. Men det henger ikke kun sammen med kroppsvekt heller. Ski med FA rundt 97-99 kan gjerne brukes av løpere fra 70-90 kg. Min erfaring er at Speedmax-ski med FA rett under 100 ofte er ganske allsidige. Så ryktes det at produksjoner etter sommeren har angitt litt for høye FA-verdier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts