Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visma Ski Classics 2022


Antonio

Recommended Posts

Det håller jag inte med om. Det torde för i princip alla finnas en gräns på hur långa och ffa branta backar man klarar när det lönar sig att staka eller inte och sen kombinerat med hur mycket man kan tjäna på andra delar. Skidalpinisterna som tävlade idag med 720 höjdmeter uppför kör ju med stighudar tex och de hade garanterat stakat om det var snabbare.

I lördagens lopp var det nog bara den absolut sista branten innan mål som lönade sig att gå med fäste.

 

Jag tror längden på backe talar för stakarna så länge det är hyfsat stakbart, långloppsåkarna är vana vid långt statiskt jobb på jämn nivå, långloppsbanorna är sällan tekniska och det brukar vara långa avsnitt med likartad åkning. Är visserligen förvånad att inte tradåkarna som gick på fäste hängde med bättre men såhär i efterhand var det ändå rätt givet. Så länge det går att staka hyfsat obehindrat är det en stor fördel jämfört med diagonal inte minst glidmässigt men även muskulärt. Tradåkarna är inte vana vid långa statiska jobb.

 

Jag tror inte bara branthet i backe spelar roll, utan mest roll tror jag den tekniska utformningen på banan och variationen är. Blir det mycket upp och ner branta backar och snabba utförskörningar och ingång i uppförsbackarna där det är svårt att få med sig fart då tror jag diagonalen vinner. Nyttan glidmässigt blir inte heller avgörande om de utpräglade stakpartierna är korta och man hela tiden växlar fart och kupering.

 

Kanske närmar vi oss formen för en tävling där trad och långloppsåkare skulle unna tävla på hyfsat lika villkor. Sen tycker jag är det år så himla kul att nivån på långloppsåkningen är så hög numer att det inte bara är att växla om och tro det ska gå att vinna tex Vasaloppet eller annat långlopp.

 

Skidalpinisternas skidor saknar väl spann, tror de är svåra att staka effektivt i oavsett lutning...frågan är vad de använt för utrustning om uppgiften bara bestått i att ta sig uppför backen. (Förmodligen inte stakning..men säkert någon form av lättare utrustning)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag återkommer till utrustningen. Jag tror faktiskt det spelar in i stakning hurdant spannet är, så att man får lite "lyft" av skidorna när åkaren är uppe på tå. Det man skulle ha nytta av vid stakning i traditionell skidåkning är att använda "rossignolspann" på skidorna dvs högt o spänstigt utan markerat slutspann, även om det inte ger lika stor fördel som rena stakskidor. En liten detalj som kan ha betydelse vid stakning är konstruktionen på pjäxorna. Om man fäster Alpina stakpjäxor i bindningen lösa utan att ta på dem på fötterna, så är sulan uppvinklad ca 30 grader och jag tror det skall hjälpa till att gå upp på tå i stakningen.

'

Det jag vill ha sagt med det är att andra faktorer kan spela in än bara diagonalandet att inte traditionella åkare hänger med bättre. 

Link to comment
Share on other sites

I lördagens lopp var det nog bara den absolut sista branten innan mål som lönade sig att gå med fäste.

 

Jag tror längden på backe talar för stakarna så länge det är hyfsat stakbart, långloppsåkarna är vana vid långt statiskt jobb på jämn nivå, långloppsbanorna är sällan tekniska och det brukar vara långa avsnitt med likartad åkning. Är visserligen förvånad att inte tradåkarna som gick på fäste hängde med bättre men såhär i efterhand var det ändå rätt givet. Så länge det går att staka hyfsat obehindrat är det en stor fördel jämfört med diagonal inte minst glidmässigt men även muskulärt. Tradåkarna är inte vana vid långa statiska jobb.

 

Jag tror inte bara branthet i backe spelar roll, utan mest roll tror jag den tekniska utformningen på banan och variationen är. Blir det mycket upp och ner branta backar och snabba utförskörningar och ingång i uppförsbackarna där det är svårt att få med sig fart då tror jag diagonalen vinner. Nyttan glidmässigt blir inte heller avgörande om de utpräglade stakpartierna är korta och man hela tiden växlar fart och kupering.

 

Kanske närmar vi oss formen för en tävling där trad och långloppsåkare skulle unna tävla på hyfsat lika villkor. Sen tycker jag är det år så himla kul att nivån på långloppsåkningen är så hög numer att det inte bara är att växla om och tro det ska gå att vinna tex Vasaloppet eller annat långlopp.

 

Skidalpinisternas skidor saknar väl spann, tror de är svåra att staka effektivt i oavsett lutning...frågan är vad de använt för utrustning om uppgiften bara bestått i att ta sig uppför backen. (Förmodligen inte stakning..men säkert någon form av lättare utrustning)

Den skidalpina tävling som var i världscupen idag och som Tove Alexandersson vann verkar ha varit ett rent uppförsrace.

https://www.svt.se/sport/skidalpinism/tove-alexandersson-tog-arets-forsta-varldscupseger

 

Sen en petitess, stakning är inte "statiskt arbete" utan statiskt arbete är när musklerna är stilla i belastat tillstånd tex vid jägarvila eller när man hänger i en stång eller liknande. Monotont dynamiskt arbete kanske är en bättre beskrivning av det stakåkarna gör:)

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer till utrustningen. Jag tror faktiskt det spelar in i stakning hurdant spannet är, så att man får lite "lyft" av skidorna när åkaren är uppe på tå. Det man skulle ha nytta av vid stakning i traditionell skidåkning är att använda "rossignolspann" på skidorna dvs högt o spänstigt utan markerat slutspann, även om det inte ger lika stor fördel som rena stakskidor. En liten detalj som kan ha betydelse vid stakning är konstruktionen på pjäxorna. Om man fäster Alpina stakpjäxor i bindningen lösa utan att ta på dem på fötterna, så är sulan uppvinklad ca 30 grader och jag tror det skall hjälpa till att gå upp på tå i stakningen.

'

Det jag vill ha sagt med det är att andra faktorer kan spela in än bara diagonalandet att inte traditionella åkare hänger med bättre.

 

Men borde inte det ändå vara ganska marginellt? Tänker att det här med att staka hela lopp ändå är en relativt ung företeelse och därför tas större kliv rent utvecklingsmässigt i form av styrka och teknik. Den konkurrens som varit i långloppen de senaste åren har helt enkelt drivit skidåkningen, och då stakningen, så pass långt att den traditionella skidåkningen inte hängt med. För 5-6 år sedan tvivlar jag på att stakarna hade ställt av de traditionella åkarna i uppförsbackarna (ex Marcialonga) men idag gör de det. Vem vet, i framtiden får vi möjligen se tre stilar i världscupen: klassisk stil, fri stil och stakning.

Link to comment
Share on other sites

Den skidalpina tävling som var i världscupen idag och som Tove Alexandersson vann verkar ha varit ett rent uppförsrace.

https://www.svt.se/sport/skidalpinism/tove-alexandersson-tog-arets-forsta-varldscupseger

 

Sen en petitess, stakning är inte "statiskt arbete" utan statiskt arbete är när musklerna är stilla i belastat tillstånd tex vid jägarvila eller när man hänger i en stång eller liknande. Monotont dynamiskt arbete kanske är en bättre beskrivning av det stakåkarna gör:)

OK har inte kollat på dagens race, men det brukar väl innebära även utförs?

 

Ja jag vet tänkte på det när jag skrev statiskt att det inte är korrekt, slarvigt uttryckt, monotont eller ensidigt är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Men borde inte det ändå vara ganska marginellt? Tänker att det här med att staka hela lopp ändå är en relativt ung företeelse och därför tas större kliv rent utvecklingsmässigt i form av styrka och teknik. Den konkurrens som varit i långloppen de senaste åren har helt enkelt drivit skidåkningen, och då stakningen, så pass långt att den traditionella skidåkningen inte hängt med. För 5-6 år sedan tvivlar jag på att stakarna hade ställt av de traditionella åkarna i uppförsbackarna (ex Marcialonga) men idag gör de det. Vem vet, i framtiden får vi möjligen se tre stilar i världscupen: klassisk stil, fri stil och stakning.

Jag gissar att stakskidorna ihop med utvecklingen av tekniken gör rätt stor skillnad, tror inte skillnaderna varit alls lika stor med vanliga klassiska skidor. Men det finns garanterat folk här som har bra koll på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer till utrustningen. Jag tror faktiskt det spelar in i stakning hurdant spannet är, så att man får lite "lyft" av skidorna när åkaren är uppe på tå. Det man skulle ha nytta av vid stakning i traditionell skidåkning är att använda "rossignolspann" på skidorna dvs högt o spänstigt utan markerat slutspann, även om det inte ger lika stor fördel som rena stakskidor. En liten detalj som kan ha betydelse vid stakning är konstruktionen på pjäxorna. Om man fäster Alpina stakpjäxor i bindningen lösa utan att ta på dem på fötterna, så är sulan uppvinklad ca 30 grader och jag tror det skall hjälpa till att gå upp på tå i stakningen.

'

Det jag vill ha sagt med det är att andra faktorer kan spela in än bara diagonalandet att inte traditionella åkare hänger med bättre. 

 

Jag har kört mycket med Alpina stakpjäxor och denna uppvinkling av sulan betyder ingenting då den lilla tyngd som krävs för att pressa ner pjäxan är mycket liten.

Link to comment
Share on other sites

Men borde inte det ändå vara ganska marginellt? Tänker att det här med att staka hela lopp ändå är en relativt ung företeelse och därför tas större kliv rent utvecklingsmässigt i form av styrka och teknik. Den konkurrens som varit i långloppen de senaste åren har helt enkelt drivit skidåkningen, och då stakningen, så pass långt att den traditionella skidåkningen inte hängt med. För 5-6 år sedan tvivlar jag på att stakarna hade ställt av de traditionella åkarna i uppförsbackarna (ex Marcialonga) men idag gör de det. Vem vet, i framtiden får vi möjligen se tre stilar i världscupen: klassisk stil, fri stil och stakning.

Det tycker jag var ett mycket bra förslag, egentligen inte konstigare än när man införde två stilar. Då kunde stakningen fortsätta att utvecklas tex att stavlängden 0,83 kunde höjas lite, att en fjäder i bindningen som lyfte upp pjäxorna snabbare på tå osv. Den traditionella klassiska stilen skulle kunna införa regler som ytterligare stärkte användandet av de tre teknikerna och varför inte förbjuda "spring på skidor" samt införa "skin-tävlingar"

 

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag var ett mycket bra förslag, egentligen inte konstigare än när man införde två stilar. Då kunde stakningen fortsätta att utvecklas tex att stavlängden 0,83 kunde höjas lite, att en fjäder i bindningen som lyfte upp pjäxorna snabbare på tå osv. Den traditionella klassiska stilen skulle kunna införa regler som ytterligare stärkte användandet av de tre teknikerna och varför inte förbjuda "spring på skidor" samt införa "skin-tävlingar"

 

Eller så går längdåkningen samma väg som skidskyttet och skidorienteringen och håller sig till fristil så får man ta sig fram på snabbaste sätt. Om det sen är med skin, kläbokliv, enarmsstakning eller hoppskate behöver man inte bry sig om.

Link to comment
Share on other sites

Se på utförsåkningen och jämför med för 50 år sedan. Idag kör man på is och har käppar som viker sig. Det går sjukt fort men är inte så likt att friåka runt träd och stenar i en opistad backe, och ser inte alls ut som när man åkte världscup 1970. Inte heller skulle man komma på tanken att elit-tävla i en normalpistad turistbacke.

 

Längdåkningen tävlar nu på hårdpistade gator och perfekt stavfäste med/utan nedtryckta klassiska spår, både teknik och utrustning anpassas mer och mer till det. Vad som är snabbaste stil blir mer och mer en fråga om hög fart och stavfäste, En vanlig motionär vill inte åka en tävlingsbana med hög fart neråt och mördarbackar uppåt, Ett tävlingslopp skulle aldrig idag köras på ett skoterkört dubbelspår runt stock och sten, där skejtare och dubbelstakare skulle fastna och sjunka ner. Men många av oss motionärer älskar att åka sådana spår.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag var ett mycket bra förslag, egentligen inte konstigare än när man införde två stilar. Då kunde stakningen fortsätta att utvecklas tex att stavlängden 0,83 kunde höjas lite, att en fjäder i bindningen som lyfte upp pjäxorna snabbare på tå osv. Den traditionella klassiska stilen skulle kunna införa regler som ytterligare stärkte användandet av de tre teknikerna och varför inte förbjuda "spring på skidor" samt införa "skin-tävlingar"

 

Ja mer förbud är verkligen vägen framåt, förbjud allt!

Link to comment
Share on other sites

Skidalpinisternas skidor saknar väl spann, tror de är svåra att staka effektivt i oavsett lutning...frågan är vad de använt för utrustning om uppgiften bara bestått i att ta sig uppför backen. (Förmodligen inte stakning..men säkert någon form av lättare utrustning)

Toves utrustning är ruskigt lätt. Totalvikten för 1 skida(660 g),1 bindning(49 g) och 1 pjäxa (510 g) är 1219 gram. Hittar inte vikterna på vad motsvarande på längd väger

Link to comment
Share on other sites

Toves utrustning är ruskigt lätt. Totalvikten för 1 skida(660 g),1 bindning(49 g) och 1 pjäxa (510 g) är 1219 gram. Hittar inte vikterna på vad motsvarande på längd väger

 

När Fischers första RCS-modeller dök upp på 80-talet har jag för mig att man bröt 1kg-gränsen. Sen dess har inte många gram försvunnit per skida fast carbon-pjäxorna är klart lättare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Tänkte att vi i denna tråd kan diskutera kommande säsong inklusive troliga vinnare, skvaller om åkare på uppgång/nedgång och teamens strategier.

 

Jag kan dra igång det hela med lite korta funderingar som ni gärna får kommentera.

 

Premiär i Orsa Grönklitt och vilka tror ni är vinnarkandidater inom respektive klass?

 

Emil Persson och Britta från Lager157 verkar ha tränat bra och lär vara väl förberedda men återfinns de på pallen?

Vem passar bana och distans bäst?

Hur kan Hanna Falk hävda sig?

Kommer Sundby till start och hur går det??

 

//A

Stackars dig Antonio. Du hoppades på att få diskutera Ski classics loppen och så blev det ånnu en tråd om stakning mot traddning fast det var väl en inte helt otippat..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite föraktfullt av Blomqvist att klaga på gubbar och motionärer. De betalar väl trots allt för sina startplatser.

Jo, jag håller med, lite tråkig ton att klaga på "gubbarna". Som så ofta är det väl frågan om hur man säger saker? 

I princip tycker jag att Blomqvist har rätt. Att herrarna som är bland de sista i eliten ligger i bredd och blockerar båda spåren - så att damtäten måste gå utanför när det är alldeles före ett spurtpris, och dessutom väldigt smal spårbädd - känns oproffsigt.

Samma med själva spurtpriset, herrarna behöver ju inte ta innerspåret i kurvan. Viktiga poäng står på spel i en tävling som de själva inte delar i.

Bra sändning annars.

Link to comment
Share on other sites

Fan va pinsamma herrarna är som kör ettans skateväxel uppför bredvid elitdamerna. Bara plocka av direkt i min bok. Tyvärr är låt-gå mentaliteten värre i Italien än Sverige-Norge efter vad jag upplevt med ett par vändor därnere.

 

Det är väl ändå elitled eller led 1 på de skejtnissarna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...