Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visma Ski Classics 2022


Antonio

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jag håller med, lite tråkig ton att klaga på "gubbarna". Som så ofta är det väl frågan om hur man säger saker? 

I princip tycker jag att Blomqvist har rätt. Att herrarna som är bland de sista i eliten ligger i bredd och blockerar båda spåren - så att damtäten måste gå utanför när det är alldeles före ett spurtpris, och dessutom väldigt smal spårbädd - känns oproffsigt.

Samma med själva spurtpriset, herrarna behöver ju inte ta innerspåret i kurvan. Viktiga poäng står på spel i en tävling som de själva inte delar i.

Bra sändning annars.

Efter att ha sett från damernas passering vid bergspriset så blir jag mer inne på Blomqvists linje igen. "Gubbarna" skejtar ju hejvilt!  :(

Link to comment
Share on other sites

Vi måste prata om dagens ryska seger i Marcialonga. Imponerande solokörning av Vokuev! Men, hur kan alla andra åkare låta utbrytningen fortgå utan att försöka hämta in honom? Om några hade bestämt sig för att köra hårdare ihop hade ledningen minskat men nu höll han ca 2 min lucka i 3-4 mil ända fram till sista backen. Har svårt att förstå detta, vill de inte försöka att köra för segern? Ingen gjorde ju ett försök att komma ikapp. Imponerande av Vokuev som sagt men trist att inte ens få se ett försök från klungan bakom…

Link to comment
Share on other sites

Vi måste prata om dagens ryska seger i Marcialonga. Imponerande solokörning av Vokuev! Men, hur kan alla andra åkare låta utbrytningen fortgå utan att försöka hämta in honom? Om några hade bestämt sig för att köra hårdare ihop hade ledningen minskat men nu höll han ca 2 min lucka i 3-4 mil ända fram till sista backen. Har svårt att förstå detta, vill de inte försöka att köra för segern? Ingen gjorde ju ett försök att komma ikapp. Imponerande av Vokuev som sagt men trist att inte ens få se ett försök från klungan bakom…

Håller med. De måste ju ha resonerat att det var alldeles för tidigt för att det skulle hålla hela vägen, eller? Det jämfördes med Johan Olssons femmils seger från 2013. Alltid svårt att jämföra, olika banprofiler osv, men Vokuev åkte ensam i 6,5 mil!! Otroligt imponerande!!

 

För övrigt var Ida Dahls ryck i klättringen bland de råaste jag sett. Inte minst efter att ha åkt 69 km!!

Link to comment
Share on other sites

Håller med. De måste ju ha resonerat att det var alldeles för tidigt för att det skulle hålla hela vägen, eller? Det jämfördes med Johan Olssons femmils seger från 2013. Alltid svårt att jämföra, olika banprofiler osv, men Vokuev åkte ensam i 6,5 mil!! Otroligt imponerande!!

 

För övrigt var Ida Dahls ryck i klättringen bland de råaste jag sett. Inte minst efter att ha åkt 69 km!!

Verkligen! Starkt av Ida!

Även om de till en början inte trodde att det skulle hålla borde de ju ha agerat under sista 2-3 milen när det blev tydligt att han inte kroknade. 

Link to comment
Share on other sites

Verkligen! Starkt av Ida!

Även om de till en början inte trodde att det skulle hålla borde de ju ha agerat under sista 2-3 milen när det blev tydligt att han inte kroknade. 

Undrar om inte teamen (vissa i varje fall) har hakat upp sig på att de vill vara som cykelsporten. Har man hört på Vasapodden så är det ju uppenbart att Jernberg är (var?) förälskad i teamkörning och taktik. Det har väl även varit påhejat av David Nilsson / Skiclassics. Men det fungerar ju inte på samma sätt med längdskidor utan där är det mer starkaste "gubben" som vinner. Möjligen kan man hämta upp flera minuter på rullskidor om det råkar vara en riktigt varm sommardag.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte teamen (vissa i varje fall) har hakat upp sig på att de vill vara som cykelsporten. Har man hört på Vasapodden så är det ju uppenbart att Jernberg är (var?) förälskad i teamkörning och taktik. Det har väl även varit påhejat av David Nilsson / Skiclassics. Men det fungerar ju inte på samma sätt med längdskidor utan där är det mer starkaste "gubben" som vinner. Möjligen kan man hämta upp flera minuter på rullskidor om det råkar vara en riktigt varm sommardag.

Teamkörning eller inte, alla med ambitioner att vinna i den situationen borde ju vara intresserade av att samarbeta för att fånga in utbrytaren. Och fler som växeldrar och hjälps åt att klyva vind borde ju ha en fördel framför en ensam åkare. Nu är jag ingen cyklist men det borde väl inte skilja sig jättemycket från cykelsporten i det avseendet?

Link to comment
Share on other sites

Teamkörning eller inte, alla med ambitioner att vinna i den situationen borde ju vara intresserade av att samarbeta för att fånga in utbrytaren. Och fler som växeldrar och hjälps åt att klyva vind borde ju ha en fördel framför en ensam åkare. Nu är jag ingen cyklist men det borde väl inte skilja sig jättemycket från cykelsporten i det avseendet?

Håller med, alla andra team borde ju vilja hjälpas åt, både inom och mellan teamen, att komma ikapp. Eller blir det så att de räknar bort segern och försöker vara taktiska kring de övriga topplaceringarna för att försöka slåss om de poängen istället? Som tv-tittare tycker jag dagens lopp förvisso var imponerande utifrån vinnarens solokörning men man blir ju snuvad på reell spänning när inga andra åkare faktiskt inte gör något riktigt försök att komma ikapp och vinna loppet…

Link to comment
Share on other sites

Vukujev hade dels en toppdag, det såg så lätt ut när han ensam höll samma fart som klungan, dels var det inget av de andra teamen som riktigt offrade sig för att hämta in luckan. Team Russian Winter är ju inget jättelag och det såg inte ut som att just de lyckades hålla nere tempot i klungan.

Idas ryck är minst lika imponerande som Eklöfs tidigare på säsongen. Det är rå mental styrka. Håller tummarna för en Grand Slam. Håller med Hård om att tjejerna i toppen är föredömen i uppförsstakning, bättre än killarna.

Nån som har koll på diskningarna? Tyckte jag såg redan tidigt i kraftledningsbacken hur några längst bak i elitledet både enbensskejtade och körde ettans växel. Sen fattar jag inte hur de tänker när de har skotern med kamera mitt framför näsan och ogenerat skejtar på i godan ro och på köpet är i vägen för tjejerna. Föreslår att Ski Classics börjar straffa slappfisarna med avstängning i nästkommande lopp.

Link to comment
Share on other sites

Det finns förstås andra medier. Men det står ingenting om Marcialonga på Aftonbladets web.

Däremot att en skidskytt från Sverige ramlat i stafetten i EM (en bra bit under WC nivå.

Och att David Coulthard är kär.

Hade en av de svenska OS åkarna tappat sin sko på flyget hade det varit ett reportage. Men inte när Ida Dahl pulvriserar en norska i en av de största skidtävlingar vi har.

Link to comment
Share on other sites

Det finns förstås andra medier. Men det står ingenting om Marcialonga på Aftonbladets web.

Däremot att en skidskytt från Sverige ramlat i stafetten i EM (en bra bit under WC nivå.

Och att David Coulthard är kär.

Hade en av de svenska OS åkarna tappat sin sko på flyget hade det varit ett reportage. Men inte när Ida Dahl pulvriserar en norska i en av de största skidtävlingar vi har.

Nä, men det enda Aftonbladet är bra på är ju fotboll så det kanske är lika bra det. Dessutom går det ju att se nyhetsvärdet i att en ryss går ut och ber om ursäkt till alla från Sverige (skidskytte-EM) så här någon vecka efter Gotlandsdramat… :-)

Link to comment
Share on other sites

Det där räknas som saxning i Italien, man skrattar åt det och går, eller stakar, vidare. Inget tyder på att det går åt rätt håll heller de åren jag kört.

 

Ett knep hade ju varit att förbjuda saxning, i alla fall i tekniska zoner, så får man antigen köra med fäste eller låta sig staka upp.

Link to comment
Share on other sites

Det där räknas som saxning i Italien, man skrattar åt det och går, eller stakar, vidare. Inget tyder på att det går åt rätt håll heller de åren jag kört.

 

Ett knep hade ju varit att förbjuda saxning, i alla fall i tekniska zoner, så får man antigen köra med fäste eller låta sig staka upp.

Många här på forumet har ju opponerat sig kraftigt mot att det införts teknikzoner och andra begränsningar i de traditionella loppen och tyckt att man begränsat utvecklingen inom skidsporten. Men varför reagerar man då mot tjuvskejt i långlopp, det är också en begränsning att förbjuda den.

Jag tror att fristilen lever mer farligare än den traditionella klassiska tekniken om utvecklingen fortsätter inom långloppen. Jag tror nämligen det går lika fort eller tom fortare att staka på slätmark jfr med att skejta, därför att man vinner mer mark vid stakning i och med att skidorna går den rakaste vägen. I backar däremot vinner man mycket på att skejta jfr med att staka. En tanke är då att ta bort skejtförbudet i backar och banorna prepareras för stakning förutom i backar, där det finns skejtbädd.

Jag förstår nu vad Ulvang menade med att han trodde att det bara kommer att finnas en stil, åtminstone i långlopp. Skulle så bli fallet är det lättare att bevara den traditionella klassiska stilen med specialregler för den.

Link to comment
Share on other sites

Många här på forumet har ju opponerat sig kraftigt mot att det införts teknikzoner och andra begränsningar i de traditionella loppen och tyckt att man begränsat utvecklingen inom skidsporten. Men varför reagerar man då mot tjuvskejt i långlopp, det är också en begränsning att förbjuda den.

Jag tror att fristilen lever mer farligare än den traditionella klassiska tekniken om utvecklingen fortsätter inom långloppen. Jag tror nämligen det går lika fort eller tom fortare att staka på slätmark jfr med att skejta, därför att man vinner mer mark vid stakning i och med att skidorna går den rakaste vägen. I backar däremot vinner man mycket på att skejta jfr med att staka. En tanke är då att ta bort skejtförbudet i backar och banorna prepareras för stakning förutom i backar, där det finns skejtbädd.

Jag förstår nu vad Ulvang menade med att han trodde att det bara kommer att finnas en stil, åtminstone i långlopp. Skulle så bli fallet är det lättare att bevara den traditionella klassiska stilen med specialregler för den.

Min teori är nog att om utvecklingen mot hårdare och planare fristilsbäddar fortsätter, kommer mer och mer av loppet att gå i femmans växel. När du stakar (eller diagonalar) är du fartbegränsad av att du har en fast kontaktpunkt mot marken. Även med perfekt stakteknik blir det svårt att öka farten hur mycket som helst, och du gör stort luftmotstånd. Jämför med skridskor - med tillräcklig låg friktion och hårt underlag blir de mekaniska förutsättningarna väldigt lika. Skillnaden är väl att man i en kurva inte kan lägga över skidorna som man gör med skridskor. Tänk dig ett upplopp på platt mark med åkare i Nils van der Poel-fart ...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nämligen det går lika fort eller tom fortare att staka på slätmark jfr med att skejta, därför att man vinner mer mark vid stakning i och med att skidorna går den rakaste vägen. 

Om det går snabbare att staka än att skejta så behöver man träna på sin teknik i skejt!

Link to comment
Share on other sites

Många här på forumet har ju opponerat sig kraftigt mot att det införts teknikzoner och andra begränsningar i de traditionella loppen och tyckt att man begränsat utvecklingen inom skidsporten. Men varför reagerar man då mot tjuvskejt i långlopp, det är också en begränsning att förbjuda den.

Men tjuvskejt har väl aldrig varit tillåtet i klassisk åkning.

I ett klassiskt lopp kan man välja på många tekniker, man kan diagonala på Platten om man vill det, men väljer att staka för det går fortare. Man kan välja att saxa också i backar. Kanske vore dags för en teknikzon med bara saxning, varför begränsa sig till diagonal? Just ja. Det är ju finare än stakning.

 

Nä jag kanske låter bitter, gillar egentligen diagonalåkning. Har valt att staka pga massa år med misslyckad klistervallning utan fäste.

Men om man ska begränsa klassisk skidåkning för att diagonalåkning är vackert kanske man ska åka som de gjorde 1922. Eller ska man få pluspoäng i fotboll för att man spelat fint?

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, skate är inte tillåtet i klassisk skidåkning. Tjuvskate eller ej.

Så den begränsningen är solklar, ingen skate vare sig uppför, påplatten eller nedför, inte i starten eller i målgång. Helt enkelt inte tilåtet.

Det är väl det som man klagar på i de klassiska loppen?

Att man bryter mot reglerna, i det här fallet är skate absolut ett snabbare sätt att ta sig fram är de tillåtna metoderna.

Det ger ju lite extra irritation såklart, någon ger sig själv fördelar på någon annas bekostnad. Jämför tränga sig i en kö, elmotor i ramen på en cykel osv.

 

Att införa teknikzoner bara komplicerar sporten, det utvecklar den knappast. De tillåtna teknikerna är tillräckligt, det är min åsikt.

Skate hör hemma i fristilsloppen,inte i de klassiska.

Därmed tycker jag alltså att om man tillåter skate i klassiska lopp också så har man helt enkelt bara släppt dessa stilar fria i alla lopp. Och inte bara i saxbackar... Och givetvis diska alla som skatar i klassiska lopp, noll respekt för de som använder den stilen i ett klassiskt lopp.

 

Visst gillar även jag diagonal mest, det var själva anledningen till att jag började åka på gamla dagar. Jag anser det "klassiskt" i fler hänseenden är teknikstil på lopp. Men såklart tränar jag mest stakning där jag har mest att vinna påtekniken och styrka/uthållighet. Men som att träna på något tillåtet, inte otillåtet (i klassisk stil).

Link to comment
Share on other sites

Ni utgår från hur det är nu, jag försöker sia lite inför framtiden. Bortse från den klassiska stilen och koncentrera er på långlopp. Om några år stakar i princip alla i långlopp och då kan man inte kalla det klassisk skidåkning utan stakning helt enkelt, det var tom någon som föreslog att det skulle införas som tredje teknik. Då kommer man till ett läge, hur man skall göra med skejtningen i uppförsbackar, om den skall begränsas eller tillåtas. speciellt om den ökar mycket i vissa lopp.

Link to comment
Share on other sites

Ni utgår från hur det är nu, jag försöker sia lite inför framtiden. Bortse från den klassiska stilen och koncentrera er på långlopp. Om några år stakar i princip alla i långlopp och då kan man inte kalla det klassisk skidåkning utan stakning helt enkelt, det var tom någon som föreslog att det skulle införas som tredje teknik. Då kommer man till ett läge, hur man skall göra med skejtningen i uppförsbackar, om den skall begränsas eller tillåtas. speciellt om den ökar mycket i vissa lopp.

Om man leker med tanken att det blir en tredje disciplin, stakning, vad skulle då skilja mot fristil om man skulle få skejta uppför? Skulle man ha teknikzoner på platten där bara stakning är tillåten för att bevara stakningen då?

Link to comment
Share on other sites

Många här på forumet har ju opponerat sig kraftigt mot att det införts teknikzoner och andra begränsningar i de traditionella loppen och tyckt att man begränsat utvecklingen inom skidsporten. Men varför reagerar man då mot tjuvskejt i långlopp, det är också en begränsning att förbjuda den.

Jag tror att fristilen lever mer farligare än den traditionella klassiska tekniken om utvecklingen fortsätter inom långloppen. Jag tror nämligen det går lika fort eller tom fortare att staka på slätmark jfr med att skejta, därför att man vinner mer mark vid stakning i och med att skidorna går den rakaste vägen. I backar däremot vinner man mycket på att skejta jfr med att staka. En tanke är då att ta bort skejtförbudet i backar och banorna prepareras för stakning förutom i backar, där det finns skejtbädd.

Jag förstår nu vad Ulvang menade med att han trodde att det bara kommer att finnas en stil, åtminstone i långlopp. Skulle så bli fallet är det lättare att bevara den traditionella klassiska stilen med specialregler för den.

Skate vil alltid gå betydelig raskere enn staking på flatmark. Man kan legge betydelig flere effektive watt i fartsretningen ved å bruke både ben og armer. Armbruken på de beste i skate er ikke langt unna i staking. Eneste tilfelle hvor staking av og til kan matche skate er når det er kaldt og hardpakket i sporet, mens det er trå riller i skate. 

Link to comment
Share on other sites

Skate vil alltid gå betydelig raskere enn staking på flatmark. Man kan legge betydelig flere effektive watt i fartsretningen ved å bruke både ben og armer. Armbruken på de beste i skate er ikke langt unna i staking. Eneste tilfelle hvor staking av og til kan matche skate er når det er kaldt og hardpakket i sporet, mens det er trå riller i skate. 

I hög fart tror jag inte det handlar så mycket om hur mycket effekt du har att ge, som hur lång kontakttid du har mot underlaget, dvs hur lång tid du har på dig att utöva kraft(kompnent) i rätt riktning. Ju fortare du åker, ju kortare tid har du på dig att trycka på staven, och ju svårare blir utmaningen att stavspetsen är fixerad mot underlaget. 

 

Analogt är utmaningen med diagonalåkning i hög fart att foten är stilla mot underlaget när du ger kraft, den kontakttiden blir kortare och kortare när farten ökar. I skate glider skidan under kraftisättningen, så du får längre tid att utöva kraft mot underlaget (och benet måste inte ha så hög fart). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...