Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visma Ski Classics 2022


Antonio

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jag håller med, lite tråkig ton att klaga på "gubbarna". Som så ofta är det väl frågan om hur man säger saker? 

I princip tycker jag att Blomqvist har rätt. Att herrarna som är bland de sista i eliten ligger i bredd och blockerar båda spåren - så att damtäten måste gå utanför när det är alldeles före ett spurtpris, och dessutom väldigt smal spårbädd - känns oproffsigt.

Samma med själva spurtpriset, herrarna behöver ju inte ta innerspåret i kurvan. Viktiga poäng står på spel i en tävling som de själva inte delar i.

Bra sändning annars.

 

Den mossige Blomman har inte förstått att halva grejen med Ski classics är att loppen inkluderar motionärer. Såg man inga motionärer i spåren vore loppet myyyycket tråkigare. Självklart ska de som kan försöka hänga på de duktiga åkarna, det är de som är referensen för hur duktiga de bästa tjejerna faktiskt är. 

 

Signore Blomman kan väl börja på Viaplay och kommentera världscupen om han inte vill se motionärer i spåren. Det är väl det han vill egentligen..

Link to comment
Share on other sites

Förresten, Vokojev kör väl för blodpåsen Vylegzhanins lag (med reservation för stavningen). Nån mer än jag som blir misstänksam? Den senaste soloåkaren i ett långlopp var estländaren Raul Olle i Vasaloppet år 2000. Han var väl också en blodpåse.

Olle har väl inte åkt dit för något såvitt jag vet. Men det finns väl andra soloåkare som exempelvis Botivinov som inte hade rent blod i sina påsar...

Link to comment
Share on other sites

I hög fart tror jag inte det handlar så mycket om hur mycket effekt du har att ge, som hur lång kontakttid du har mot underlaget, dvs hur lång tid du har på dig att utöva kraft(kompnent) i rätt riktning. Ju fortare du åker, ju kortare tid har du på dig att trycka på staven, och ju svårare blir utmaningen att stavspetsen är fixerad mot underlaget. 

 

Analogt är utmaningen med diagonalåkning i hög fart att foten är stilla mot underlaget när du ger kraft, den kontakttiden blir kortare och kortare när farten ökar. I skate glider skidan under kraftisättningen, så du får längre tid att utöva kraft mot underlaget (och benet måste inte ha så hög fart). 

Det er jo akkurat det effektive watt er. Summen av watt avgitt i løpet av 1 tak (bein + armer)

Link to comment
Share on other sites

Har det gjorts tester bland motionärer att det går snabbare att "småskejta" än att staka med "halvfrånskjut" dvd man släpper bak ena skidan och drar fram den i stakningen ?

 

Det handlar nog inte om vad som går fortast. Det handlar om vad man orkar med, hur stark man är. Klarar man av att få upp kroppen för ett riktigt staktag är det snabbast, orkar man bara halvvägs så släpper man bak det ena benet lite och orkar man inte det heller så får man saxa. Räcker fortfarande inte kraften till så är man beredd på at fuska genom att skejta. Bara hoppas att dessa personer har självinsikt och tränar hårdare alternativt börjar med fäste igen.

 

Tror inte man får bort fuskarna genom olika teknikzoner eller andra förbud. Just nu är ju reglerna ganska enkla i långloppen, du ska ta dig snabbast mellan punkt A och B i klassisk teknik, alla olika växlar är tillåtna, snabbast vinner.

Link to comment
Share on other sites

Ni utgår från hur det är nu, jag försöker sia lite inför framtiden. Bortse från den klassiska stilen och koncentrera er på långlopp. Om några år stakar i princip alla i långlopp och då kan man inte kalla det klassisk skidåkning utan stakning helt enkelt, det var tom någon som föreslog att det skulle införas som tredje teknik. Då kommer man till ett läge, hur man skall göra med skejtningen i uppförsbackar, om den skall begränsas eller tillåtas. speciellt om den ökar mycket i vissa lopp.

Jag tänker att det inte vore en helt orimlig utveckling med en tredje disciplin (stakning) med tanke på utvecklingen. Men i långloppen sker den automatiskt då det bevisligen går fortare för alla som orkar träna styrka och teknik i den volym som krävs. Och Fredriksens förslag med aktiva domare utmed spåret i backarna som kan plocka av fuskare torde ju lösa det problemet. Så långt inget direkt kontroversiellt. Däremot är nog steget längre till att införa stakning som egen disciplin i världscupen, men jag tänker att vi då skulle kunna få slippa dessa förbudszoner i de klassiska loppen.

Link to comment
Share on other sites

Se'n är väl frågan hur länge det finns tillräckligt med reklampengar i att folk vill se på skiclassicslopp där ingenting alls händer första 95 % av tiden? Skulle det bli färre motionärer som öppnar plånboken för ny utrustning och en massa vallor, påverkar det också kalkylen.

 

Cykel, förutom att det är en större sport, har mycket mer action. .Fler utbrytningar, dramatik i stigningar, kantvindskörning, klungor som i 60 km/h blåser förbi en utmattad utbrytare strax före mål. Olika lopp där du vet att bara en viss typ av åkare har chans. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte riktigt gillat diskussionen om stakningens vara eller inte vara och nu börjar det spåra ur när det blir stakningsförbud i lopp i klassisk stil. Stakning är en växel i klassisk stil, punkt slut. Vad är det som är trasigt som olika förbud och regeländringar egentligen försöker laga? Vi har fri stil. Gott så. Vi har klassisk stil. I klassisk stil kan du välja att köra med fäste eller ej. Det beror på åkarens förmågor och banans beskaffenhet. Om någon vill staka och tror sig tjäna på det, låt dem göra det. Om någon skejtar, då är det fusk och diskvalificering ska gälla, precis som i simning. Tycker man att diagonalåkning är vackrare att titta på, ja, då får man kolla på kuperade lopp där åkarna bedömer det vara snabbaste åksättet. Vill man kolla på diagonalåkning i vasaloppet finns äldre sändningar, det är inte rimligt att dagens åkare, som kommit på att stakning går snabbare och har tränat för det, ska tvingas åka på ett långsammare sätt för att några (inte alla!) tycker det ser finare ut.

Link to comment
Share on other sites

Se'n är väl frågan hur länge det finns tillräckligt med reklampengar i att folk vill se på skiclassicslopp där ingenting alls händer första 95 % av tiden? Skulle det bli färre motionärer som öppnar plånboken för ny utrustning och en massa vallor, påverkar det också kalkylen.

Visma kliver tydligen av som huvudsponsor av Ski Classics efter den här säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Se'n är väl frågan hur länge det finns tillräckligt med reklampengar i att folk vill se på skiclassicslopp där ingenting alls händer första 95 % av tiden? Skulle det bli färre motionärer som öppnar plånboken för ny utrustning och en massa vallor, påverkar det också kalkylen.

 

Cykel, förutom att det är en större sport, har mycket mer action. .Fler utbrytningar, dramatik i stigningar, kantvindskörning, klungor som i 60 km/h blåser förbi en utmattad utbrytare strax före mål. Olika lopp där du vet att bara en viss typ av åkare har chans. 

 

Jag vet inte om jag håller med om att inget händer 95% av tiden. Det handlar nog mest om hur insatt man är och förstår vad som pågår. Detsamma gäller vilka åkare som har en chans på vilka lopp osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte riktigt gillat diskussionen om stakningens vara eller inte vara och nu börjar det spåra ur när det blir stakningsförbud i lopp i klassisk stil. Stakning är en växel i klassisk stil, punkt slut. Vad är det som är trasigt som olika förbud och regeländringar egentligen försöker laga? Vi har fri stil. Gott så. Vi har klassisk stil. I klassisk stil kan du välja att köra med fäste eller ej. Det beror på åkarens förmågor och banans beskaffenhet. Om någon vill staka och tror sig tjäna på det, låt dem göra det. Om någon skejtar, då är det fusk och diskvalificering ska gälla, precis som i simning. Tycker man att diagonalåkning är vackrare att titta på, ja, då får man kolla på kuperade lopp där åkarna bedömer det vara snabbaste åksättet. Vill man kolla på diagonalåkning i vasaloppet finns äldre sändningar, det är inte rimligt att dagens åkare, som kommit på att stakning går snabbare och har tränat för det, ska tvingas åka på ett långsammare sätt för att några (inte alla!) tycker det ser finare ut.

 

Bra sammanfattat "Willie", från en som Stakar på Stenslipade skidor med Flourparafin och Pulver, snabbt och lätt går det. :)  :)

Link to comment
Share on other sites

Se'n är väl frågan hur länge det finns tillräckligt med reklampengar i att folk vill se på skiclassicslopp där ingenting alls händer första 95 % av tiden? Skulle det bli färre motionärer som öppnar plånboken för ny utrustning och en massa vallor, påverkar det också kalkylen.

 

Cykel, förutom att det är en större sport, har mycket mer action. .Fler utbrytningar, dramatik i stigningar, kantvindskörning, klungor som i 60 km/h blåser förbi en utmattad utbrytare strax före mål. Olika lopp där du vet att bara en viss typ av åkare har chans. 

En väg är väl att inkludera fristilslopp i cupen. Visst, det hade varit mycket absurditeter första säsongerna, men vad tusan. Det är bara kul.
 
Förutom variation mellan loppen så hade det sannolikt varit mer variation i de loppen då man inte tjänar riktigt lika mycket på att rätta sig i ledet i fristil som i traddåkning.
 
Sponsorerna får sannolikt också mer exponering mot mellaneuropa och utrustningstillverkarna får visa hela sin katalog.
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att det inte vore en helt orimlig utveckling med en tredje disciplin (stakning) med tanke på utvecklingen. Men i långloppen sker den automatiskt då det bevisligen går fortare för alla som orkar träna styrka och teknik i den volym som krävs. Och Fredriksens förslag med aktiva domare utmed spåret i backarna som kan plocka av fuskare torde ju lösa det problemet. Så långt inget direkt kontroversiellt. Däremot är nog steget längre till att införa stakning som egen disciplin i världscupen, men jag tänker att vi då skulle kunna få slippa dessa förbudszoner i de klassiska loppen.

 

Funkar i gång så varför inte i klassiska skidlopp. Rött kort i startbacken, bara att vända och åka hem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sparkar liv i tråden igen.

Härliga rugby-tacklingar på upploppet av Tartu Ski Maraton eller vad säger ni?

Hur många föll? Hur många blev diskade? För övrigt imponerad över Emils ryck. Trodde han var en lurspurtare och förväntade mig inte en Johan Olsson.

imponerande! Vokuej sätter tonen i år. Härlig ryssromantik.

Link to comment
Share on other sites

Sparkar liv i tråden igen.

Härliga rugby-tacklingar på upploppet av Tartu Ski Maraton eller vad säger ni?

Hur många föll? Hur många blev diskade? För övrigt imponerad över Emils ryck. Trodde han var en lurspurtare och förväntade mig inte en Johan Olsson.

Ja, herregud den sista kilometern lär ju gå till historien som det stökigaste jag sett i ett skidlopp. Att det inte utbröt handgemäng i målfållan är ett under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...