Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Söker tips för stakning


jimbeam

Recommended Posts

Hej!

 

När jag åker klassiskt stakar jag mest för att jag tycker det är så besvärligt att valla då jag aldrig lyckas ha både glid och fäste(Troligtvis är jag lite för tung för mina nuvarande klassiska skidor men planerar ett nyköp till hösten)  <_<

 

Det brukar bli så att jag drar på mig skateskidorna och stakar där jag klarar av det men blir det alldeles för brant och tungt så skejtar jag.

 

Då använder jag i regel stavarna för skejt som är lite längre... 165cm

 

Åker jag däremot med mina stavar för klassiskt 155cm tycker jag att jag inte får till "träffen" bra i stakning, jag får inte till att aktivera magen utan det känns som att större delen av belastningen hamnar på ryggen...

 

Kan detta bero på att jag har "vant mig" vid lite längre stavar eller är det helt enkelt att jag har fel teknik?

 

Ska tillägga att jag inte är nå särskilt duktig...

 

Alla tips mottages!

Link to comment
Share on other sites

Först och främst hur lång är du?

Jag har Swixstavar dvs ca 2,5 cm kortare än det som står på dem. 145 och 150 cm långa. Mina 145 enligt klassisk rekommendation hos pölder, jag är ca 176 lång. 150 stavarna passar enligt Max tillåten stavlängd i klassiskt.

De kortare ger mig exakt den känsla du säger, den första magattacken sker i luften och dålig timing i resten av staktaget. Egentligen tycker jag även att diagonal är svårare också med kortare stavar, som med slalomstavar.

 

Man blir bra på det man tränar så mitt tips är att ha maxlängd för klassiskt och träna antingen för ren stakning eller börja fästvalla . Skins eller tejp är ju snabbvägen till fäste men ger dålig träning på fästvallning.

Link to comment
Share on other sites

Stavlängden har ju en stor inverkan på teknik, träff osv. Men för att det ska samspela med överkroppsarbetet gäller det att bibehålla armvinken efter att man träffat med stavarna i snön. Konsekvensen utav att man rätar ut armarna för tidigt och inte fullföljer med överkropp blir att man blir sittande och får tryck över ländryggen. Sök träffen i bålen, fortsätt att låsa armarna och gå djupare ner med överkroppen, fullfölj staktaget genom att räta ut armarna den allra sista delen utav träffen. 

 

Om du redan jobbar på det sättet, känner att du är för djupt nere när träffen kommer har du med all sannolikhet för korta stavar. Stakning med skejtstavar innebär att det blir varken hackat eller malet - du kommer inte upp över stavarna i utgångspositionen osv...

Hej!

 

När jag åker klassiskt stakar jag mest för att jag tycker det är så besvärligt att valla då jag aldrig lyckas ha både glid och fäste(Troligtvis är jag lite för tung för mina nuvarande klassiska skidor men planerar ett nyköp till hösten)  <_<

 

Det brukar bli så att jag drar på mig skateskidorna och stakar där jag klarar av det men blir det alldeles för brant och tungt så skejtar jag.

 

Då använder jag i regel stavarna för skejt som är lite längre... 165cm

 

Åker jag däremot med mina stavar för klassiskt 155cm tycker jag att jag inte får till "träffen" bra i stakning, jag får inte till att aktivera magen utan det känns som att större delen av belastningen hamnar på ryggen...

 

Kan detta bero på att jag har "vant mig" vid lite längre stavar eller är det helt enkelt att jag har fel teknik?

 

Ska tillägga att jag inte är nå särskilt duktig...

 

Alla tips mottages!

Link to comment
Share on other sites

Först och främst hur lång är du?

Jag har Swixstavar dvs ca 2,5 cm kortare än det som står på dem. 145 och 150 cm långa. Mina 145 enligt klassisk rekommendation hos pölder, jag är ca 176 lång. 150 stavarna passar enligt Max tillåten stavlängd i klassiskt.

De kortare ger mig exakt den känsla du säger, den första magattacken sker i luften och dålig timing i resten av staktaget. Egentligen tycker jag även att diagonal är svårare också med kortare stavar, som med slalomstavar.

 

Man blir bra på det man tränar så mitt tips är att ha maxlängd för klassiskt och träna antingen för ren stakning eller börja fästvalla . Skins eller tejp är ju snabbvägen till fäste men ger dålig träning på fästvallning.

 

Jag är 185cm lång och så vitt jag förstår har jag maxlängd på stavarna i klassiskt 155cm

 

Stavlängden har ju en stor inverkan på teknik, träff osv. Men för att det ska samspela med överkroppsarbetet gäller det att bibehålla armvinken efter att man träffat med stavarna i snön. Konsekvensen utav att man rätar ut armarna för tidigt och inte fullföljer med överkropp blir att man blir sittande och får tryck över ländryggen. Sök träffen i bålen, fortsätt att låsa armarna och gå djupare ner med överkroppen, fullfölj staktaget genom att räta ut armarna den allra sista delen utav träffen. 

 

Om du redan jobbar på det sättet, känner att du är för djupt nere när träffen kommer har du med all sannolikhet för korta stavar. Stakning med skejtstavar innebär att det blir varken hackat eller malet - du kommer inte upp över stavarna i utgångspositionen osv...

 

Jag upplever att jag är för djupt nere när träffen kommer men så vitt jag vet har jag maxlängd på klassiska stavarna 155cm min längd 185cm

Link to comment
Share on other sites

Jag är 185cm lång och så vitt jag förstår har jag maxlängd på stavarna i klassiskt 155cm

Det beror på hur man mäter...

Din längd ska för det första vara med pjäxor på och stavarnas längd är väl från stavspets till reminfästningen om jag inte minns fel. Sen är max tillåten stavlängd (enligt det sättet att mäta) 83% av din längd med pjäxor på.

 

Nu är jag osäker på hur det är på senare års stavmodeller men väldigt ofta så är längden som är uppgiven på staven något helt annat än den "tillåtna" längden plus att olika trugor kan förändra längden på staven något om man ligger nära max.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man mäter...

Din längd ska för det första vara med pjäxor på och stavarnas längd är väl från stavspets till reminfästningen om jag inte minns fel. Sen är max tillåten stavlängd (enligt det sättet att mäta) 83% av din längd med pjäxor på.

 

Nu är jag osäker på hur det är på senare års stavmodeller men väldigt ofta så är längden som är uppgiven på staven något helt annat än den "tillåtna" längden plus att olika trugor kan förändra längden på staven något om man ligger nära max.

Sen ska jag lägga till att det här spelar ju bara roll om du ska tävla. Motionsåker du bara kan du ju bara välja de stavar som känns bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 185cm och har stavar som är märkta 160cm men verkliga längden är 155cm till handremmens infästning. vilket är maxläng för mig. Har testat med 2,5cm längre stavar på träning men då får jag inte till träffen i stakningen speciellt uppför, kanske en vanesak..

När jag började åka så tyckte jag att maxlängden kändes kort men när jag sedan började lära mig tekniken att kroppen ska fram till stavarna och inte stavarna fram till kroppen så kändes det mycket bättre. Ju längre fram du "lutar" dig i stakningen desto kortare avstånd blir det mellan marken och överkroppen. När det är brant uppför använder jag mest benen och försöker hoppa lite uppåt så bröstet kommer ovanför stavarna för att sedan låta kroppstyngden göra jobbet, det svåra är att försöka hålla en hög frekvens. Med för långa stavar så kommer jag inte upp över staven och jag får dra mer med latsen och det orkar inte jag så länge

.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 185cm lång och så vitt jag förstår har jag maxlängd på stavarna i klassiskt 155cm

 

 

Jag upplever att jag är för djupt nere när träffen kommer men så vitt jag vet har jag maxlängd på klassiska stavarna 155cm min längd 185cm

 

Kommer du upp ordentligt?

 

Upp snabbt med rak kropp och då kommer träffen, håll emot i bålen så att inte rumpan åker bak och all kraft försvinner, kraften ska ner i backen. Tänk raka ben så brukar dom böja sig lagom, man får inte bli sittande. Armvinkeln bestäms av hur brant det är, går det brant uppför så är armarna tätt intill kroppen och så snabb rörelse så att skidorna inte stannar för det tar massa energi att starta om. 

 

Filma dig själv det brukar ge många svar.

Link to comment
Share on other sites

Att vänja sig vid stavlängden är A och O. Kör med exakt samma stavlängd (på papperet) som du. Förra säsongen tyckte jag det var både lättare att få till tekniken och gick fortare att staka med de längre skatestavarna jämfört med de klassiska. Anledningen var just att det kändes lättare att få till båltrycket. Nu när jag övat mer med de kortare så går det nog egentligen lika fort med båda, beroende på terräng.

 

Stakar man mycket med lite olika teknik/utrustning/växlar, och dessutom ger sig sjutton på att staka även uppför hur sakta det än går, ger det fort oerhört mycket tillbaka enligt min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för alla fina tips och input. Vid dagens åk (återigen med skatestavar) skatade förvisso mest men det blir ju endel stakning här och var ändå  :)  När jag tänker efter så inser jag att själva stavisättningen när jag åkte idag inte är "rak" utan mer sne / istället för | om ni förstår vad jag menar.

 

vid stakning uppför blir väl isättningen lite mer så eller har jag fel?

 

Det slår mig att kanske så är även fallet när jag använder dom lite kortare stavarna vilket isåfall borde göra dom "ännu kortare"

eller om det helt enkelt är så att jag har anpassat mig galet av ren vana

 

Det har varit sån otrolig kärv snö nu och har haft svårt att få till något vettigt glid så har inte provat åka nå klassiskt.

 

Men ska absolut ta med mig tipsen jag har fått här! Stort tack alla :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...