Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarträning


Volevodin

Recommended Posts

Vad kör ni för träning under sommarhalvåret ? Själv varierar jag mellan gång, löpning, cykel, inlines med stavar, men ingen rullskidåkning som jag normalt sett startar med i oktober. Längden och tempot på passen har blivit lägre med åren och jag lägger in en eller två dagar "aktiv vila" i form av gång i promenadtempo mellan de lite hårdare passen (3 ggr/vecka. Löpning 5 km i skogen två ggr/vecka cykel numera ca 3 mil(4 mil tidigare) 1 gn inlines med stavar 13 km (17 tidigare)en gn. Tidigare år har jag åkt lite rullskidor inför något lopp, men numera sätter min dåliga fot stopp vid 5-6 km, men det gör inte så mycket då rullskidåkning är tråkig o enformig träning.

Fast det viktigaste är att anpassa träningen efter kropp o ålder, det är en gåva att kunna träna öht.👍

Link to comment
Share on other sites

Kajak är väl bra träning för "paddlingen" i skateåkningen, då rörelserna är väldigt lika. Jag har länge funderat på att skaffa kanot men inte för träningen i första hand utan för nöjet att glida fram på vattnet fina sommardagar 👍 men problemet är att jag inte har någonstans att förvara den. I min ungdom hade jag kanot med dubbelpaddel och använde den ofta vid fisketurer med drag efter kanoten.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör MTB 1-3 gånger i veckan, mest stig och offpist. Försöker hålla igång gymmet 1-2 gånger i veckan under våren, oftast bara bänk, mark och böj där. Kan bli lite löpning mot senhösten när det börjar bli halkigt i skogen med cykeln. Brukar ha möjlighet att komma på skidor slutet nov / början dec. Det var flera år sedan jag åkte rullskidor, tycker det är så tråkigt, startade i 4an i år och får göra det nästa år om det blir nån vasa för mig. Tycker det räcker gott med cyklingen på sommarn för att köra i dom leden, blir 48 i sommar och jagar inte placeringar i vasan så då blir det sånt som man tycker är roligast för stunden.

Link to comment
Share on other sites

Löpning, simning, cykel, rullskidor som det passar. Nu äntligen efter många år håller axlar och armbågar för stakning, det tog nog drygt 10 år att bygga upp hållfasthet eller om det bara är bättre teknik?

Ingen träning känns direkt tråkig tycker jag, lite som du säger Volevodin, alltid glad över att kunna träna.

Men bassängsimning och landsvägsracer är väl mest enformigt, rullskidor därefter. Löpning, mtb kan varieras mer. På vintern är väl skidåkning ännu mindre varierad än rullskidor pga korta konstsnöspår så jag får nog säga att enformighet är något jag glömmer för att få min varierade träning trots yttre begränsningar.

Link to comment
Share on other sites

Basen i träningen blir stakning på tröga rullskidor, blir mellan 2 och 5 gånger i veckan. Kör också en del ski-erg 1-3 gånger. Fyller ut med skejt på rullskidor och något enstaka pass löpning. Försöker fokusera min träning till det jag vill vara bra på, alltså stakning. 

Det är med vidd sorg som jag släppt löpningen. Löpning är kul och enkelt men med tanke på hur lite jag tränar så har jag valt att fokusera på stakning. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kör rullskidor i lång brant backe. Under alla år har jag tänkt göra det, men det har fallit på att jag inte vågat åka nedför backen. Men det borde gå att lösa om man har med en kompis, som plockar upp på toppen av backen och kör sen ner till starten. För den som är bekant med Växjös omgivningar finns två tuffa långa backar, "Tornebacken" och "Lekarydsbacken" och i mina hemtrakter 3 mil s Jönköping finns "Svenarumsbacken", som skulle vara perfekt, då den är lång och har lagom lutning.👍

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Volevodin said:

Ingen som kör rullskidor i lång brant backe. Under alla år har jag tänkt göra det, men det har fallit på att jag inte vågat åka nedför backen. Men det borde gå att lösa om man har med en kompis, som plockar upp på toppen av backen och kör sen ner till starten. För den som är bekant med Växjös omgivningar finns två tuffa långa backar, "Tornebacken" och "Lekarydsbacken" och i mina hemtrakter 3 mil s Jönköping finns "Svenarumsbacken", som skulle vara perfekt, då den är lång och har lagom lutning.👍

Med 4:or borde det inte vara några problem nedför. Jag har en backe på 1 km och 60 m stigning och där är det inga problem med 4:or.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Volevodin said:

Ingen som kör rullskidor i lång brant backe. Under alla år har jag tänkt göra det, men det har fallit på att jag inte vågat åka nedför backen. Men det borde gå att lösa om man har med en kompis, som plockar upp på toppen av backen och kör sen ner till starten. För den som är bekant med Växjös omgivningar finns två tuffa långa backar, "Tornebacken" och "Lekarydsbacken" och i mina hemtrakter 3 mil s Jönköping finns "Svenarumsbacken", som skulle vara perfekt, då den är lång och har lagom lutning.👍

Jag tränar ganska ofta i lekarydsbacken, (om du menar backen mellan lekaryd och härlöv) det är en väldigt bra backe för att bygga styrka. Med fyror går det strax över 40 på väg ner men ganska lätt att åka eftersom att den inte svänger. 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte faktiskt köra mitt livs första, åtminstone något mer seriöst inriktade försäsongsträning. Blir inget extremt, men att ens stå på ett par rullskidor åtminstone ett par gång i månaden under sommarhalvåret borde göra så att jag i alla fall inte tappar teknik och motorik på det sätt som jag annars lätt gör mellan vintrarna. Är fortfarande rätt grön i skidvärlden och kan absolut inte förlita mig på övrig kapacitet och skidvana än. Som vuxen nybörjare var jag för ett par år sedan en tvättäkta led 10-åkare rakt igenom. Året därpå nådde jag led 7 när väl tekniken började sitta bättre. Förra året led 6. Siktar mot fyran i år och behöver nog egentligen all skidspecifik träning jag kan få för att nå det målet. Samtidigt är det så mycket annat kul som ska hinnas med träningsmässigt. I synnerhet löpningen där jag försöker få till någon slags (i sammanhanget) satsning denna sommar. Med lite tur får jag så mycket träning för hjärta och lungor med mig därifrån att det när väl hösten kommer och skidsäsongen börjar på riktigt mest kommer handla om SkiErg och styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker få till ett stakpass på rullskidor varje vecka för att hålla igång stakningen under sommaren. Det blir oftast ett lugnt pass på 1,5-2 timmar, bara njuta av åkningen och naturen. I övrigt blandar jag friskt under vår och sommar. Löpning, styrketräning, en del cykel. Skidgång i backe då och då, ibland en runda på skejtrullskidor. I augusti drar höstträningen igång, då blir det med fokus på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...