Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Placering av bindning

boffi

Recommended Posts

Undrar om någon har placerat bindningen långt fram för stakning?

Rullskidcenter säljer AE Pro DP där dom säger "Bindningen monteras lite längre fram för att få känslan av en staklängdskida"

Jag har ett par Elpex Evolution X där bindningen började att lossna så jag borrade nya hål lite längre fram och nu upplever jag dom mycket mer riktningsstabila och skönare att åka på.
Jag flyttade fram bindningen ett par centimeter. Kanske blir ännu bättre om man flyttar ännu mer, någon som har provat ännu mer?

Kör sedan förra året med framflyttad 3cm från standardposition. Tycker allt blir bättre.
Det traditionella rådet att bindning skall sitta så långt bak så möjligt ifrågasätter jag starkt. Upplever en bättre balans nu.

Länkar till en annan tråd där jag beskrev vad jag gjorde.
(Magnus1969)

• 11 months later...

Teståkning idag med ytterligare 4cm framflyttad bindning. Totalt 7cm framflyttad från referensposition/normalposition. Testad på Swenor Fibreglass och blå PU-hjul. Hjulen fick en liten puts med borrmaskin mot slippapper innan återmontering för att återfå den mjukrundade originalprofilen.

Känns otroligt bra med balans, kontrollerbarhet och okänslighet mot lutande vägbana! Bindning sitter nu såpass långt fram att viktfördelningen vid stakning bör närma sig 50/50(mer vikt på främre del av fot vid stakning). I utförsrull och mer vikt på hälarna så blir det fortfarande mer på bakhjulen. Mycket lyckat och skall nu testa med Alu-stommar och även med gummihjul.

Har inte testat med diagonalåkning ännu eftersom jag temporärt tog ur backspärrarna i samband med service, men tror det kommer att funka bra. Jag tillhör dem som anser att backspärr skall sitta på framhjul eftersom tekniken tillåts bli usel med backspärr bak("älgspark" funkar....). Med spärr fram så tränas man att vara varsammare och med bättre kontroll. Med förra positionen(3cm framflyttad) och backspärr fram så gick det alldeles utmärkt att diagonalåka.

Kan du  testa att sätta spärrhjulen bak även på den nya positionen? Det låter nästan för bra för att vara sant att allt funkar bättre med framflyttning av bindningen. Kul att du testar lite nya idéer! 

8 hours ago, LFN said:

Kan du  testa att sätta spärrhjulen bak även på den nya positionen? Det låter nästan för bra för att vara sant att allt funkar bättre med framflyttning av bindningen. Kul att du testar lite nya idéer! 

Skall testa detta!

Har nu även flyttat fram bindning 7cm på Swenor Alutech och testat stakning med blå PU. Känns väldigt bra!

Provade även diagonal och stakning med frånskjut på Swenor Fibreglass med 7cm framflyttad bindning. Swenor-hjul 3/4. Backe och svaga motlut. Test med backspärr på framhjul och skifte så backspärren hamnade på bakhjul.

Hur man upplever själva diagonalåkningen tror jag har väldigt lite att göra med position på bindning, men generellt tycker jag totala åkkänslan blir mycket bättre med framflyttad bindning.

Tyckte det funkade okej både med backspärr bak som fram, men personligen föredrar jag att ha den fram. Tycker det blir mer ”skidlikt” så och faktiskt mer lättåkt  tekniskt.

Min senaste montering på Alutech/Fibreglass. Pinnen i bindningen ligger 46,5cm från centrum bakre axel. 25,5cm från centrum främre axel. Båda modellerna har C-C 72cm mellan hjulaxlarna. Som jag skrivit tidigare så har jag bara positiva intryck av att ha bindningen långt fram. Tycker allt blir bättre. Tror inte att man vinner mer på att flytta fram ytterligare eftersom viktfördelningen vid stakning nu bör vara ganska jämn mellan fram/bak(beror iofs på hur man står när man stakar), men lite längre fram kan nog testas.

Nu har jag storlek 46 på pjäxorna och med mindre fötter som storlek 40 t.ex. så kan man flytta bak 1,5cm till 2,0cm utifrån min montering  om man vill ha samma viktfördelning som jag haft.

Bild på mina Alutech:

Skärmklipp.JPG