Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Produktnyheter 23/24

larsbern

Recommended Posts

2 hours ago, larsbern said:

Gamle elitåkaren Östlund kommer med ny stav och innovativ handtagskonstruktion. Flipp eller flopp?

https://moddsports.com/

1. Är det ens godkänt? 

2. Kände på handtaget i vintras, utan att åka med det dock. Spontana reaktionen är njaaaaa. 

Dessutom har jag svårt att se att någon skulle ge 2000kr mer för en sådan stav kontra allt annat på marknaden.

Det är precis den idé jag har haft i många år, då jag tror att mer kraft överförs med ett ledat handtag och troligen blir det bättre kontroll av staven, då nuvarande ger dålig kontroll iaf vid lite längre stavtag. Jag antar att det sitter en flex i hantaget så att det kommer tillbaka kvickt ung som på en pjäxbindning. Det blir intressant att följa utvecklingen, det skulle inte förvåna mig om detta handtag i utvecklad form tar över marknaden om några år,🤔 Min idé ser lite annorlunda ut, då jag tänkt mig att det skulle likna mer ett traditionellt handtag ledat upptill.

16 hours ago, Volevodin said:

Det är precis den idé jag har haft i många år, då jag tror att mer kraft överförs med ett ledat handtag och troligen blir det bättre kontroll av staven, då nuvarande ger dålig kontroll iaf vid lite längre stavtag. Jag antar att det sitter en flex i hantaget så att det kommer tillbaka kvickt ung som på en pjäxbindning. Det blir intressant att följa utvecklingen, det skulle inte förvåna mig om detta handtag i utvecklad form tar över marknaden om några år,🤔 Min idé ser lite annorlunda ut, då jag tänkt mig att det skulle likna mer ett traditionellt handtag ledat upptill.

Det sitter ingen flex i handtaget. Vanlig plast överallt. 

Nu är det länge sedan jag läste stavreglerna men som jag minns dem reserverade de sig mot åtgärder att lagra energi i staven men också mot att ändra stavens längd under loppet.

Om det i senare fallet finns ett tolkningsutrymme kanske Östlund hittat ett kryphål, kanske inte.

Hittade stycket:

5.2.3 Konstant längd

Längden på staven skall vara konstant. Exempelvis är

teleskopanordningar för att förändra längden inte tillåtna.

19 hours ago, Ola på Österlen said:

Nu är det länge sedan jag läste stavreglerna men som jag minns dem reserverade de sig mot åtgärder att lagra energi i staven men också mot att ändra stavens längd under loppet.

Om det i senare fallet finns ett tolkningsutrymme kanske Östlund hittat ett kryphål, kanske inte.

Hittade stycket:

5.2.3 Konstant längd

Längden på staven skall vara konstant. Exempelvis är

teleskopanordningar för att förändra längden inte tillåtna.

Troligen mäts staven vid gångjärnet i stället för ingången på stavremmen.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...