Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Produktnyheter 23/24


larsbern

Recommended Posts

2 hours ago, larsbern said:

Gamle elitåkaren Östlund kommer med ny stav och innovativ handtagskonstruktion. Flipp eller flopp?

https://moddsports.com/

1. Är det ens godkänt? 
 

2. Kände på handtaget i vintras, utan att åka med det dock. Spontana reaktionen är njaaaaa. 
 

Dessutom har jag svårt att se att någon skulle ge 2000kr mer för en sådan stav kontra allt annat på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis den idé jag har haft i många år, då jag tror att mer kraft överförs med ett ledat handtag och troligen blir det bättre kontroll av staven, då nuvarande ger dålig kontroll iaf vid lite längre stavtag. Jag antar att det sitter en flex i hantaget så att det kommer tillbaka kvickt ung som på en pjäxbindning. Det blir intressant att följa utvecklingen, det skulle inte förvåna mig om detta handtag i utvecklad form tar över marknaden om några år,🤔 Min idé ser lite annorlunda ut, då jag tänkt mig att det skulle likna mer ett traditionellt handtag ledat upptill.

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Volevodin said:

Det är precis den idé jag har haft i många år, då jag tror att mer kraft överförs med ett ledat handtag och troligen blir det bättre kontroll av staven, då nuvarande ger dålig kontroll iaf vid lite längre stavtag. Jag antar att det sitter en flex i hantaget så att det kommer tillbaka kvickt ung som på en pjäxbindning. Det blir intressant att följa utvecklingen, det skulle inte förvåna mig om detta handtag i utvecklad form tar över marknaden om några år,🤔 Min idé ser lite annorlunda ut, då jag tänkt mig att det skulle likna mer ett traditionellt handtag ledat upptill.

 

Det sitter ingen flex i handtaget. Vanlig plast överallt. 

Link to comment
Share on other sites

Nu är det länge sedan jag läste stavreglerna men som jag minns dem reserverade de sig mot åtgärder att lagra energi i staven men också mot att ändra stavens längd under loppet.

Om det i senare fallet finns ett tolkningsutrymme kanske Östlund hittat ett kryphål, kanske inte.

Hittade stycket:

5.2.3 Konstant längd

Längden på staven skall vara konstant. Exempelvis är

teleskopanordningar för att förändra längden inte tillåtna.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Ola på Österlen said:

Nu är det länge sedan jag läste stavreglerna men som jag minns dem reserverade de sig mot åtgärder att lagra energi i staven men också mot att ändra stavens längd under loppet.

Om det i senare fallet finns ett tolkningsutrymme kanske Östlund hittat ett kryphål, kanske inte.

Hittade stycket:

5.2.3 Konstant längd

Längden på staven skall vara konstant. Exempelvis är

teleskopanordningar för att förändra längden inte tillåtna.

Troligen mäts staven vid gångjärnet i stället för ingången på stavremmen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Nu äntligen kom nåt spännande. Rottefella och Madshus har kokat ihop Skate X som fladdrade förbi i nån kort 15-sek Facebook-reklam. Mikael Östberg körde med klappskridsko-material på skateskidorna på sin tid, Ulvang var testpilot för Linken med liknande produktidéer och även Alpina hade tester med fästen under framfoten. Jobbigt att byta alla bindningar igen men jag har ju ännu inte hunnit göra övergången till NNN på skate… 😉

EDIT: Funkar ju att skjuta på bindningen på vilken NIS-platta som helst så det kanske även kommer kompatibla varianter med IFP- och PSP-plattor (Prolink). Beror väl på vem som vill licensiera.

https://pistehors.com/QnyyeI0B1g7SdbHcgunm/rottefella-skate-x-binding

Långt inlägg från amerikanska Caldwell Sport:
https://www.facebook.com/reel/3143922822409538

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MC Hammer said:

Nu har det tydligen tagits guld i skidskytte med den nya bindningen som fäster längre bak. Innebär det att alla med SNS-pilot kommer såga av den främre pinnen på sina pjäxor?? Fram med vinkelslipen ! 

Får testa det 😄

SVT gjorde ett inslag med kommentar från Matthias Fredriksson - https://www.svt.se/sport/skidskytte/sturla-holm-lagreids-knep-pa-vm-har-nya-bindningar-pa-skidorna

Jag testar gärna så snart som möjligt. Sen kan jag tänka att det blir lite krångligt för motionärer och ungdomar som spar lite på att ha kombi- eller duathlon/skiathlon-pjäxor som idag passar både klassiska och skatebindningar.

Link to comment
Share on other sites

On 2/9/2024 at 3:07 PM, larsbern said:

Klurar på om man som jag har Salomons/Atomics lite äldre carbonpjäxor med skruvbara klossar skulle kunna få till en kloss som passar även Skate X?

Hittade denna för de som vill meka med en lösning gamla Pilot-pjuck - https://www.menmiceskate.nl/wiperboard/

Verkar dock inte sälja bindningen separat och infästningen ser lite meckig ut att få till på ett par skidor.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jonnyg said:

De kör på detta i WC och på alpin-sidan har Salomon dragit på stort med BOA-systemet på vissa pjäxmodeller. Funkar grymt bra på de cykelskor och arbetsskor/-kängor som jag har. Spännande!

Jag har BOA på mina cykelskor och jag vet inte om jag tycker att det varken är bättre eller sämre än den lösningen Salomon haft tidigare för att snabbsnöra skorna. Det ger ingen "ÄNTLIGEN"-känsla hos mig åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, artur said:

Jag har BOA på mina cykelskor och jag vet inte om jag tycker att det varken är bättre eller sämre än den lösningen Salomon haft tidigare för att snabbsnöra skorna. Det ger ingen "ÄNTLIGEN"-känsla hos mig åtminstone.

Det är ett väldigt bekvämt sätt att dra åt skorna, smider åt jämnare över foten och väldigt smidigt att kunna justera under passet. Fipplar mer med boan än vad jag trodde jag skulle göra :)

Link to comment
Share on other sites

On 2/13/2024 at 7:47 PM, larsbern said:

Jag tycker det är stort av Thomas Alsgaard att lyfta fram och hylla bröderna Östberg när det gäller denna "revolution" (se kommentarerna i inlägget)

Petter Soleng Skinstad (@skiskinstad) • Foton och videor på Instagram

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Petter said:

Jag tycker det är stort av Thomas Alsgaard att lyfta fram och hylla bröderna Östberg när det gäller denna "revolution" (se kommentarerna i inlägget)

Petter Soleng Skinstad (@skiskinstad) • Foton och videor på Instagram

Såg det också. Det hedrar Alsgaard.

Det är ju ofta nån som går före som inte alltid tajmar marknaden eller orkar med att industrialisera en innovation. När kommer Gundestaven???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...