Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Produktnyheter 23/24


larsbern

Recommended Posts

1 hour ago, larsbern said:

https://www.instagram.com/p/C3ps8xUsb1_/

Även Madshus börjar med BOA på pjäxorna. Blir skruvande på än det ena, än det andra nere vid fötterna och bindningarna 😉

Det gäller att ha rejäla öglor som vajern löper genom. Systemet blir så stumt att det ger vika där. De arbetskängor med BOA jag sett har jag också sett haverera.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, snabber said:

Det gäller att ha rejäla öglor som vajern löper genom. Systemet blir så stumt att det ger vika där. De arbetskängor med BOA jag sett har jag också sett haverera.

På Salomons och Atomics carbonpjäxor är det antingen plast eller metallöglor som quicklace-snöret löper igenom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/26/2024 at 1:33 PM, pohorne said:

 

Alltså, på riktigt att han har löst en stav som "väger MINST 30 % mindre än den lättaste staven idag". Då kan den inte vara särskilt styv? Nej, tyvärr... Jag ser inte att det där kommer bli någon storsäljare. Troligen redan "förbjuden" i och med att du förändrar stavlängden på staven. Du lär ju få mäta till den punkt när den blir som längst där "remmen" sitter fast. Såg nu att Ola redan tagit upp detta tidigare i tråden, att det inte är godkänt.

Bra försök... men tyvärr inget som kommer bli något. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite nyfiken på SKISENS effektmätare till skidstav. Hörde efter med dem om när den blir tillgänglig för allmänheten och den verkar än så länge finnas i begränsad upplaga men produktion ska skalas upp som jag förstod det. Hoppas att det inte blir till en för hög prislapp för kund. Hade vart väldigt intressant att mäta. Särskilt på rullskidor där förhållandena för stavisättning är väldigt konsekventa.

https://skisens.se/en/

Link to comment
Share on other sites

On 2/9/2024 at 3:07 PM, larsbern said:

Klurar på om man som jag har Salomons/Atomics lite äldre carbonpjäxor med skruvbara klossar skulle kunna få till en kloss som passar även Skate X?

izdE.jpg

Lite mer djupgående info om SkateX från Caldwell (https://www.facebook.com/reel/951486726514721) och mer detaljbilder.

432626845_932856888843183_47566363581432

Verkar bara funka med original NIS-platta och tillgången kommer inte vara stor inför säsong 24/25. Kommer nog att självreglereras med pris. Jag gissar på säkert 10.000 kr för pjäxorna, ungefär som när Salomon först introducerade sina (Pierre Gignoux) carbon-pjuck.

Link to comment
Share on other sites

Killen i mässtältet i Mora sa att det endast är toppmodellen som kommer finnas inför nästa säsong och att den kommer kosta lika mycket som deras toppjäxa med NNN. Dock så kommer Atomic ha en toppmodell också med SkateX. Tydligen var det för att skateX behövde kolfiberskor för att funka bra. Men jag skulle inte va förvånad om de kostar mer...

Link to comment
Share on other sites

Rek pris på Madshus Redline Skate är 6500 kr så minst det.

Intressant att Atomic är med på tåget. Då uppstår ju frågan om antingen Atomic kommer med fabriksmonterade NIS-plattor eller om Rottefella gör en PSP-variant (Prolink Shift Plate).

Link to comment
Share on other sites

Nae, rek pris för Redline är 9999kr. Däremot har de flesta butiker tagit 6495 under säsongen. Atomic är inte med på tåget med Skate X. Kan däremot tänka mig att Alpina kommer med en pjäxa som är kompatibel, med tanke på deras historiskt sett nära samarbete med Rottefella. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, NLundmark said:

Nae, rek pris för Redline är 9999kr. Däremot har de flesta butiker tagit 6495 under säsongen. Atomic är inte med på tåget med Skate X. Kan däremot tänka mig att Alpina kommer med en pjäxa som är kompatibel, med tanke på deras historiskt sett nära samarbete med Rottefella. 

Alpina har jag också fått i respons från Rottefella så det låter mer logiskt än Atomic. Blir nog femsiffrigt då för de som får tag på dem.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Volevodin said:

När får vi en skidsko med tunn sula, så att känslan skidsko-skida från förr kommer tillbaka ?

Samtidig som man er tilbake til løpesko uten demping. Stive skistøvler gir bedre kraftoverføring for aktive løpere, så da går trenden i den retningen selv om en mosjonist som kun er ute etter opplevelsen kanskje foretrekker noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/23/2024 at 9:47 AM, larsbern said:

https://www.instagram.com/p/C3ps8xUsb1_/

Även Madshus börjar med BOA på pjäxorna. Blir skruvande på än det ena, än det andra nere vid fötterna och bindningarna 😉

Såg nåt påstående om att även Fischer skulle komma med BOA på några av sina modeller nästa år. Nån som kan konfirmera/förneka och vet mer?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, larsbern said:

Såg nåt påstående om att även Fischer skulle komma med BOA på några av sina modeller nästa år. Nån som kan konfirmera/förneka och vet mer?

Ser ut som en BOA ratt på den nya modellen som en del VC åkare har åkt på ett tag. Lite mer gult i dessa. Det är dock bara en killgissning.

Link to comment
Share on other sites

On 3/17/2024 at 11:51 AM, larsbern said:

Jag kan sammanfatta. Ett finskt företag har skickat in patentanskökan på ett nytt sätt att behandla fästytan. Enligt uppgift ska det ge förvånansvärt bra fäste utan att påverka glidet negativt. Inga s.k. bästa skidpar behandlades med detta, men trots det blev det åtminstone en pallplacering i Falun med denna behandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...