Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny borstar för att slippa flour kvar ?


DP_motionären

Recommended Posts

Frågan är hur noga man behöver vara för att få en florufri skida. Lär man köpa nya borstar som inte används till flour eller räcker det att ha dom i diskmaskinen?
Frågan är ju hur känslig testutrustningen är om det får finnas lite flour kvar.  Och stora frågan vilka kommer dom testa topp hundra på Vasaloppet top 10 på Skidmarthonlopp eller hur blir det. Jag är ingen elitåkare.

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag hört på poddar så är det svårt att få bort fluor ur borstar. Jag har inte startat rengöring än men kommer att tvätta ur gammal stålborste först och sedan använda denna för rengöring med glide cleaner på skidorna enligt rekommenderad procedur. Sedan startar jag om med nya borstar.

Vasaloppet var med i Vasapodden´s specialavsnitt där man pratade fluor. Uppfattade det som att ingen deltagare i Vasaloppet skall känna sig säker. Vem som helst skall kunna bli testad. Det vore ju dumt om de inte gjorde verkstad av detta så att det blir tydligt att de menar allvar. Men hur många deltagare de kommer att testa före/efter har de nog ingen anledning att berätta. De sa även att testning kommer att ske på något/några av vinterns seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Om hög temperatur (smälttemperatur) eller lösningsmedel avsett för fluor är enda alternativet så fungerar nog inte mjukt paraffin så mycket bättre än vallaväck och/eller diskmaskinen för borstarna.

Men återigen så tror/hoppas jag det räcker med Pölders rengörningskit och diskade borstar. Inte minst med tanke på att jag tidigare enbart haft Marathon som HF paraffin och aldrig pulver.

Skulle varit bra att ha testmaskin att kolla sina skidor med, innan tävling… som du sagt flera gånger Volevodin.

Link to comment
Share on other sites

Enligt ett inlägg i den andra tråden av Micke 31:
 

Det är inte svårare än att man varmsicklar belaget ett par gånger. Då kommer det inte att ge utslag på någon mätare i alla fall. Det är vad jag har fått till mig genom en f.d vallachef i landslaget.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Link to comment
Share on other sites

Vi har testet varmsikling, og det fungerer dårlig for å få en fluorfri. Generelt er det jo sånn at absolutt alt man gjør med ski og utstyr som ikke innebærer tilføring av ny fluor vil gjøre situasjonen litt bedre. Dog ikke nødvendigvis nok til at man får grønt lys på en fluortest. Head som fikk løper disket i Sølden hadde brukt en dårlig renset kork til å smøre ut glideren. 

Man kan jo spesuklere i lange baner, men et par runder med skirens + nye børster er eneste sikre vei for å oppnå rene ski. Om det er viktig for en mosjonist å oppnå FIS-grønt ved test er en annen sak. 

Link to comment
Share on other sites

Som motionär känns det lite som det bara blir att sluta valla med flour. Då har man liksom gjort det man ska göra. Om man sen blir diskad i nåt motionslopp för att rester kommit in från nån borste - jaha. Då blir man väl det. Spelar ju ingen roll så.

Anar att man inte blir avstängd från allt motionstävlande i fem år om man säger så. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Skitester said:

Vi har testet varmsikling, og det fungerer dårlig for å få en fluorfri. Generelt er det jo sånn at absolutt alt man gjør med ski og utstyr som ikke innebærer tilføring av ny fluor vil gjøre situasjonen litt bedre. Dog ikke nødvendigvis nok til at man får grønt lys på en fluortest. Head som fikk løper disket i Sølden hadde brukt en dårlig renset kork til å smøre ut glideren. 

Man kan jo spesuklere i lange baner, men et par runder med skirens + nye børster er eneste sikre vei for å oppnå rene ski. Om det er viktig for en mosjonist å oppnå FIS-grønt ved test er en annen sak. 

Måste man använda en stålborste, när man rengör skidan och måste den i så fall vara ny eller går det med en gammal rengjord stålborste ?

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag skaffat tagelborste har jag använt nylonborsten väldigt sällan, så frågan är vilken borste man skall köpa. Kollade på Swix nylonborste och den verkade inte så hård som min Kähäreborste, men frågan om den är så bra som min Skigo tagelborste. Stålborsten är Red Creek och är förhållandevis mjuk och den har jag använt mycket speciellt på hårt paraffin och för att renborsta intorkat paraffin. Sen har jag en mässingsborste men den använder jag i princip aldrig, känns som den river upp belaget.

Edit: Ska man tolka Skidförbundets rekommendationer att det går att använda stårborsten efter rengöring ?

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som att sportaffärerna på min hemort inte riktigt räknat med att flourförbudet skulle genomföras fullt ut denna säsong. De har iaf inte tagit hem glide cleaner för att tvätta skidan ren från flourvalla, vilket är synd för min del, då jag inte kan känna av om jag tål medlet. Skicka efter på vinst och förlust har jag ingen lust till, då det finns risk att jag inte kan använda preparatet.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Volevodin said:

Nu verkar det som att sportaffärerna på min hemort inte riktigt räknat med att flourförbudet skulle genomföras fullt ut denna säsong. De har iaf inte tagit hem glide cleaner för att tvätta skidan ren från flourvalla, vilket är synd för min del, då jag inte kan känna av om jag tål medlet. Skicka efter på vinst och förlust har jag ingen lust till, då det finns risk att jag inte kan använda preparatet.

Använder du andningsskydd ("gasmask") när du vallar och rengör?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, artur said:

Använder du andningsskydd ("gasmask") när du vallar och rengör?

Väldigt sällan då jag använder T-vit vid rengöring och vanlig vallning ger inte andningsproblem, möjligen pulver, men det använder jag max 1-2 ggr/år.. Använder inget spray eller flytande valla. Däremot finns det annat som besvärar lungorna värre tex acrylatbensin, superlim, epoxi, hydroperoxin, vissa luktlösa kemiska ämnen m m. För mig räcker det att inandas ett medel ett tiotals sekunder för att jag skall reagera, kommer inte besvären ganska snart brukar det vara lugnt, (SHR-astmatiker) Det är därför jag vill testa redan i butiken, om jag reagerar på glide cleaner.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Volevodin said:

Väldigt sällan då jag använder T-vit vid rengöring och vanlig vallning ger inte andningsproblem, möjligen pulver, men det använder jag max 1-2 ggr/år.. Använder inget spray eller flytande valla. Däremot finns det annat som besvärar lungorna värre tex acrylatbensin, superlim, epoxi, hydroperoxin, vissa luktlösa kemiska ämnen m m. För mig räcker det att inandas ett medel ett tiotals sekunder för att jag skall reagera, kommer inte besvären ganska snart brukar det vara lugnt, (SHR-astmatiker) Det är därför jag vill testa redan i butiken, om jag reagerar på glide cleaner.

Oavsett om du inte upplever bekymmer så är en andningsmask en bra investering för alla ämnen är inte så bra att andas in även om de inte ger besvär på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Jag tänkte nog lite fel, när det gäller stålborsten. Givetvis skall man använda den gamla vid rengöring av belaget och en ev. ny endast för borstning av flourfri skida. Sen beror det väl vilken struktur man har på skidan, en längsgående borde vara lätt att borsta bort gammal valla medan en julgran eller vertikal svårare att få ren.

För egen del grämer jag mig fortfarande att jag pajade mina gamla Kästle klisterskidor som jag kunnat ha som träningsskidor och haft mina Ross-skidor med vitbelag rena och klara till tävlingsbruk. På skejt har jag tänkt avdela mina nya Ross Delta, som är pulvrade en gång, dock inte med hög temperatur, så det är inte säkert att flouret gått in i belaget, dock vertikal struktur som nog behöver borstas ur. Övriga skejtskidor får vara som de är och användas på träning.

Link to comment
Share on other sites

Ang borstar. Den Swixborste med mjuka borststrå var en slutfinishborste och ersätter inte borste för urborstning av strukturen. Frågan är om en tagelborste är det bästa valet, om man skall ha en enda ny borste eller om man även måste ha en hårdare borste typ fin stålborste ? (Red Creek)

Edit: Intersport har en nylonborste till billigt pris - 25 % denna veckan.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...