Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Coxa bälte WR1 Race munstycke fryser trots ficka vad göra ?


DP_motionären

Recommended Posts

Glad i hågen när man fått hem nya COXA WR 1 bältet med neopren slang extra isolerad plus anti frees ficka att ha munstycket i.
Åker i 20 min 12-13 kallt ut och kan inte dricka för skiten har fryst. Suger så jag håller på svimma får ur några droppar
och så ramlar oranga pluppen ur munstycket också. Dag två lyckas jag dricka några få gånger sedan frös det efter 45 min samma temp ute.
Bältet satt ju galat bra men vad gör det när det fryser alldeles för fort.

Vad gör jag för fel och hur gör eliten som åker med dessa grejor?

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att dricka ofta. Är det -20gr så är det nog en skvätt var 3:e minut som gäller.

Idag med -5gr så trodde jag det var lugnt, men icke. Det frös ändå om man inte drack tillräckligt ofta.
Är det måttlig frysning så kan det tina ganska snabbt om man stoppar munstycket i munnen en stund.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, DP_motionären said:

Glad i hågen när man fått hem nya COXA WR 1 bältet med neopren slang extra isolerad plus anti frees ficka att ha munstycket i.
Åker i 20 min 12-13 kallt ut och kan inte dricka för skiten har fryst. Suger så jag håller på svimma får ur några droppar
och så ramlar oranga pluppen ur munstycket också. Dag två lyckas jag dricka några få gånger sedan frös det efter 45 min samma temp ute.
Bältet satt ju galat bra men vad gör det när det fryser alldeles för fort.

Vad gör jag för fel och hur gör eliten som åker med dessa grejor?

Det fryser för eliten också, inte ens elitskidåkare kan stå över naturlagarna.

Link to comment
Share on other sites

Hur varm är drycken från början? Slår du inte på minst hälften kokande vatten kommer det frysa fort.

Sen är det som sagt dricka ofta som gäller. Blåsa tillbaka är fint i teorin, men jag upplever att på lopp så kan jag ändå inte få till det pga pulsen. Men funkar det för dig så gör det, se till att testa att det funkar bara.

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan gjorde Coxa och Lager 157 väldigt mycket reklam att de skulle lansera ett bälte som inte frös. När kommer det?

Jag tog (tar) för givet att det var (är) en variant med värmetråd de skulle (ska) lansera, som man har till inkommande vattenledning som ligger för grunt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett slangbälte där jag gjort ett litet hål i tävlingsdräkten bak på ryggen och fört in slangen innan för och fram/upp på bröstet. En tunn gummicord runt halsen sitter fast vid munstycket. Använder även ofta "buff" runt halsen om det är kyligare. På så sätt är det lätt att fiska upp den när jag ska dricka och sen bara släppa så åker den ner i skyddad "miljö" 😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...