Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borstning, svårt.


Stakis

Recommended Posts

Hej! Försökte söka efter svar på min fråga men hittade ingenting lämpligt i forumet. Länka gärna till mig om ni har någon tråd ni rekommenderar.

Jag undrar kort och gott kring hela processen gällande borstning. Jag tycker att det kan vara krångligt att veta hur man ska gå tillväga för att få ett bra resultat.

Tittar man på t.ex. hur Lager157 gör så sicklar de först givetvis, därefter 5 passeringar med rotoborste tagel och 5 passeringar rotoborste stål (detta kan bytas ut mot 10 drag med handstålborste). Då jag inte har rotoborste för stål så drar jag 10 drag med handstålborste. Detta resulterar i att skidan är väldigt flammig på sina håll. Vad det beror på är nu min fråga. Är det för att jag inte borstat tillräckligt? Har det att göra med invärmningen av valla? Det försvinner hur som helst mer och mer desto mer jag borstar med stål men då får jag borsta så in i helv*te för att få bort allt (borstar bara i åkriktningen). De där 10 dragen räcker inte alls. Det kommer upp mer valla "damm" från belaget samtidigt... Betyder det att jag kan fortsätta borsta eller? Kan jag borsta "för mycket" med stål trots att det kommer fram mer "valladamm"? Skidan ska väll hur som helst knappast se flammig ut?

Vallade nu sist med Swix fluorfria Marathon (svarta) blockvallan om någon undrar.
Har en handstålborste samt rotoborste med tagel och nylon från Skistarts egna kollektion om någon undrar. Alltså troligen inte det bästa på marknaden...
Bifogar en bild som visar på "problemet" jag har.

Hoppas någon har tid till att besvara min fundering. Tack på förhand.

 

IMG_1192.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag testade förra säsongen att borsta som lager 157 men har som du bara skigos fina stålborste. Drog 5-10drag med den. Hade urdåligt glid på dom seedningslopp jag åkte. I vanliga fall har jag alltid bra glid. Skidorna var ganska matta och lite flammiga. Gick över till att dra max 1 lätt drag med stålborsten. Efter detta blev skidorna blanka och ej flammiga samt att glidit blev kanon. Jag har alltid strävat att skidorna ska vara så blanka som möjligt när vallan är bort borstad för att få bästa glidet Enligt Christer majbäck ska man bara dra 2 lösa drag för att komma ner i strukturen, fler drag var ej att rekommendera enligt honom.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är svårt att tyda bilden, men i mina ögon ser belaget jätteslitet ut. Ett belag ska aldrig vara flammigt (färdigbehandlat). Är det flammigt behövs det (minst) borstas tills flammigheten försvinner. Och då pratar vi betydligt fler än 10 tag. 10 tag låter som en bra grund för fräscha skidor, inte grådassiga, flammiga sådana. (Och var inte rädd för att borsta bort glidvallan).

Hade mina egna skidor sett ut sådär så hade först stålsickeln åkt fram för att komma åt fräscht belag och därefter rejäl stålborstning. I fall du inte stålsicklar själv så kan det nog vara på sin plats med att lämna in för stenslipning. Får man fråga hur gamla skidorna är/när de slipades senast?

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Hobbymotionären said:

Tycker det är svårt att tyda bilden, men i mina ögon ser belaget jätteslitet ut. Ett belag ska aldrig vara flammigt (färdigbehandlat). Är det flammigt behövs det (minst) borstas tills flammigheten försvinner. Och då pratar vi betydligt fler än 10 tag. 10 tag låter som en bra grund för fräscha skidor, inte grådassiga, flammiga sådana. (Och var inte rädd för att borsta bort glidvallan).

Hade mina egna skidor sett ut sådär så hade först stålsickeln åkt fram för att komma åt fräscht belag och därefter rejäl stålborstning. I fall du inte stålsicklar själv så kan det nog vara på sin plats med att lämna in för stenslipning. Får man fråga hur gamla skidorna är/när de slipades senast?

Tack för svar! Skidorna är precis stenslipade och ej åkta på ännu. Svårt med ljuset kanske att få en tyldigt bild. Det som sticker ut är liksom det "fältet" som jag ringat in som är av mörkare färg.

När du säger att "var inte rädd för att borsta". Menar du att jag kan borsta betyligt mer med stålborste då? Tycker bara att många säger att man ska vara försiktig med stålborsten och att jag därav inte vill borsta som bara den. Men det är ju däremot det enda som biter på det som är inringat i bilden. Tagel verkar liksom inte ta det... 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Frederiksen said:

Jag testade förra säsongen att borsta som lager 157 men har som du bara skigos fina stålborste. Drog 5-10drag med den. Hade urdåligt glid på dom seedningslopp jag åkte. I vanliga fall har jag alltid bra glid. Skidorna var ganska matta och lite flammiga. Gick över till att dra max 1 lätt drag med stålborsten. Efter detta blev skidorna blanka och ej flammiga samt att glidit blev kanon. Jag har alltid strävat att skidorna ska vara så blanka som möjligt när vallan är bort borstad för att få bästa glidet Enligt Christer majbäck ska man bara dra 2 lösa drag för att komma ner i strukturen, fler drag var ej att rekommendera enligt honom.

Tack för svaret!

Ja alltså, grejen är ju att de är "flammiga" redan efter jag sicklat och de blir mindre och mindre "flammiga" ju mer jag stålborstar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Frederiksen said:

Jag testade förra säsongen att borsta som lager 157 men har som du bara skigos fina stålborste. Drog 5-10drag med den. Hade urdåligt glid på dom seedningslopp jag åkte. I vanliga fall har jag alltid bra glid. Skidorna var ganska matta och lite flammiga. Gick över till att dra max 1 lätt drag med stålborsten. Efter detta blev skidorna blanka och ej flammiga samt att glidit blev kanon. Jag har alltid strävat att skidorna ska vara så blanka som möjligt när vallan är bort borstad för att få bästa glidet Enligt Christer majbäck ska man bara dra 2 lösa drag för att komma ner i strukturen, fler drag var ej att rekommendera enligt honom.

Gissar att du syftar på filmen om borstning från Skigo när du säger 2 lösa drag och det stämmer på gamla vallor. På nya flourfria vallor behöver man ofta borsta mer då de är hårda som bara den. Ex skistarts egen valla behöver minst 10 drag med handstål för att få komma ner i strukturen. Denna säsong blir det mycket att lära om vad som funkar och inte. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, PetterM said:

Gissar att du syftar på filmen om borstning från Skigo när du säger 2 lösa drag och det stämmer på gamla vallor. På nya flourfria vallor behöver man ofta borsta mer då de är hårda som bara den. Ex skistarts egen valla behöver minst 10 drag med handstål för att få komma ner i strukturen. Denna säsong blir det mycket att lära om vad som funkar och inte. 

Påminner om när jag går på toa på senaste tiden. Apropå ingenting

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erikom said:

Vallan i det här fallet (Swix Marathon Fluofri svart) är ju stenhård när den svalnat också. Kan det vara en idé att sickla av den när den är varm? Hur gör ni med sådana hårda långloppsvallor?

Jag har alltid varmsicklat hårda långloppsvallor typ Maraton eller Toko Molybden och inte väntat tills de kallnat helt innan jag borstat. Jag har Red Creeks mjuka stålborste, men jag borstar mest med tagel. Min teori varför dina belag blir flammiga av borstningen är att det ligger kvar för tjockt med paraffin efter sicklingen, det är därför det blir så mycket "mjöl". Testa varmsickling + tagel så får du se om de fortfarande blir flammiga.

Ps. Jag brukar avsluta med en finborste, Swix har en finborste om du vill ha bra slutfinish.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Volevodin said:

Jag har alltid varmsicklat hårda långloppsvallor typ Maraton eller Toko Molybden och inte väntat tills de kallnat helt innan jag borstat. Jag har Red Creeks mjuka stålborste, men jag borstar mest med tagel. Min teori varför dina belag blir flammiga av borstningen är att det ligger kvar för tjockt med paraffin efter sicklingen, det är därför det blir så mycket "mjöl". Testa varmsickling + tagel så får du se om de fortfarande blir flammiga.

Ps. Jag brukar avsluta med en finborste, Swix har en finborste om du vill ha bra slutfinish.

Tack! Jag ska testa varmsickla den istället. Känns ju precis som du säger som att det är kvar tjockt med paraffin efter sicklingen. Det försvinner ju som sagt var av MER stålborstning men jag tänker att då den allmänna uppfattningen är att man inte ska borsta mycket med stål så bör man kunna tackla det på annat sätt... 

När du säger att du avslutar med "finborste", är det nylon då?

Jag har följande borstar:
Vit nylon, Swix - hand (hårdare)
Blå nylon, Swix - hand (mjuk)
Tagel - hand, Skistart
Stål - hand, Skistart
Nylon + Mässing kombo, SkiGo - hand
Rotorborste tagel + grön nylon, Skistart

Link to comment
Share on other sites

Har du "mättat" skidorna ordentligt efter stenslipen? Efter stenslipning är skidorna ganska gråa och tråkiga och behöver kärlek.

Jag har samma rotorborste med tagel/nylon. Min procedur är att först sickla med nyslipad vass sickel tills jag inte får bort mer valla, lätt på handen. Sen kör jag rotortagel säkert 10 vändor över glidytan, eller mer. Sen tar jag finstålborsten ifrån Skistart och drar ca 10 lösa drag, sen polerar jag med rotornylon (grön från skistart), blankt och fint 🙂   Tagel och nylon kan man inte köra med för mycket enligt Majbäck.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om jag har vallat eller stålsicklat har jag, precis som Fredriksen beskriver, fått uselt glid alla gånger jag använt stålborste.

Om det är mig eller borstarna (Swix och Skigo, båda hand) det beror på vet jag inte. Men sen jag bytte till att bara köra nylonroto har jag alltid haft minst bra glid och ibland superbra.

Såklart ingen vetskap i detta, men min känsla är att jag sabbar belaget med stålborste.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Erikom said:

Tack för svar! Skidorna är precis stenslipade och ej åkta på ännu. Svårt med ljuset kanske att få en tyldigt bild. Det som sticker ut är liksom det "fältet" som jag ringat in som är av mörkare färg.

När du säger att "var inte rädd för att borsta". Menar du att jag kan borsta betyligt mer med stålborste då? Tycker bara att många säger att man ska vara försiktig med stålborsten och att jag därav inte vill borsta som bara den. Men det är ju däremot det enda som biter på det som är inringat i bilden. Tagel verkar liksom inte ta det... 

Det är inte lätt detta med så många (totalt) olika åsikter 😉 

Men jag menar verkligen stålborste. I avdelningen anekdotisk bevisföring brukar jag borsta ordentligt med stålborste (Red Creek, fin handborste) så fort belagen börjar se grådassiga ut. Ibland avslutar jag med nylon. Törs påstå att jag väldigt sällan har folk omkring mig med bättre glid.

 

Link to comment
Share on other sites

Skistarts rotoborstar är tyvärr inte mycket att komma med på hårda vallor. Swix är ok och RedCreek rätt bra.
Den bästa jag testat på hårda vallor är dock Stars Unicorn rotoborste. Maplus sägs vara bra men de har jag aldrig provat.
Redcreeks handborste guld är också riktigt bra. Så jag brukar växla mellan den och stars unicorn på exempelvis Marathon.

Varmsickla är ett alternativ. Ett annat är att krita på vallan och dra ett snabbt drag med hög värme. Viss risk att bränna belaget men mindre spill och mindre sickling. Går också att rotofleeca marathon men jag vet inte om det sitter sämre då.
Vissa vallor som Starts gröna race valla är helt hopplös om man inte varmsicklar.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Morakniven said:

Har du "mättat" skidorna ordentligt efter stenslipen? Efter stenslipning är skidorna ganska gråa och tråkiga och behöver kärlek.

Jag har samma rotorborste med tagel/nylon. Min procedur är att först sickla med nyslipad vass sickel tills jag inte får bort mer valla, lätt på handen. Sen kör jag rotortagel säkert 10 vändor över glidytan, eller mer. Sen tar jag finstålborsten ifrån Skistart och drar ca 10 lösa drag, sen polerar jag med rotornylon (grön från skistart), blankt och fint 🙂   Tagel och nylon kan man inte köra med för mycket enligt Majbäck.

Tack för ditt svar!

Skidorna mättades efter slip hos de som slipade. Tycker du att du får bra resultat även på sådana stenhårda vallor som denna? Andra typer av vallor som inte alls är lika hårda upplever jag aldrig några problem med. Det är just dessa stenhårda Marathon vallor som är besvärliga för min del. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...