Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Race report Vasaloppsveckan 2024


Recommended Posts

Imponerande körning av båda segrarna idag. Syrstad såg pigg ut tidigt och var dragvillig genom hela loppet. Fleten gör en grym solo-insats.

Alvars visar sin kapacitet och kvalitet som lagspelare. Hoppas vi får se honom högst upp nästa år, eller ännu tidigare. Lager 157 var som en Ragde-mur idag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åkte från fyran. Upplevde starten som lugn och kontrollerad, stod mot mitten. En sak jag noterade var frånvaron av helikoptrar, antar att de filmar med drönare istället? Upplevde det som mycket lugnare atmosfär inför starten. Backen gick i ovanligt sakta mak, Smågan på 1.02 från led 4 är jag inte van vid. 

Spåren för oss rund plac. 2500 var miserabla (så klart). Blir nog armageddon för de ännu längre bak. Obefintligt stavfäste och djupa diken för stavarna gjorde mitt lopp tungt, är inte tränad för det. En fundering: varför i hela friden finns det ingen större truga till swix tbs? Idag hade iaf jag föredragit dasslock. 

Supernöjd att jag ändå lyckades hålla ihop det efter ett antal svackor, herregud vad man kan bli trött i stakmusklerna. Hade mycket bra skidor, speedmax med varm slip och rött/universal rode klister. Rak 2mm plus julgran bak. Skigo orange glidvalla. Gled likvärdigt som de flesta stakare, ovärdeligt att kunna springa med fäste i backarna. Tror många motionärer som stakade idag fick en tuff dag. 
 

Kom i mål på 7.07, Klarade att hålla ledet med marginal, riktigt nöjd med det! 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, snabben said:

---- En sak jag noterade var frånvaron av helikoptrar, antar att de filmar med drönare istället? Upplevde det som mycket lugnare atmosfär inför starten.---

 

På tv-sändningen nämndes det  att helikoptern inte fick lyfta för det var för dåligt sikt. Senare i loppet lyfta dimman lite och då var helikoptern med. 

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 8. Tog 1:05 för mig till toppen (förra årets ÖSS tog det mig 23 minuter, men då startade vi försenade och hade backen helt fri). Mitt lopp skulle kunna jämföras med att åka längdskidor ner från en afterski i Trysil: slushy snö, dimmigt, inga spår och folk fick gå i minsta lilla uppförsbacke. Jag körde på skinskidor som jag tyckte funkade bra första 4,5 milen, men efter det blev som alldeles för blöta och det var noll glid och fäste. Så det var kämpigt idag, men det kunde varit värre om det regnat mer under loppet antar jag. Trillade in i mål på 10.10

Link to comment
Share on other sites

Liten racereport från Logistikvasa... förlåt, Stafettvasan. Som vanligt attans kul. Spåren var mycket bättre än väntat och jag hade uppenbarligen träffat rätt med rillen för jag gled längst av alla utför. 
Vi lyckades med logistiken och växlingarna trots buss som körde fel till kontrollen, bortglömt chip, reserv inkastad i sista sekunden, inställt tåg till Mora etc. Det finns fler utmaningar än valla i Stafettvasan 🤪

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er? Vad stod ni på för material och hur upplevde ni loppet? 

Själv startade jag i Led 2. Åkte in på plac. kring 960 bland herrar. Klarade medaljtiden med 7 minuter ungefär.

Stakade på gamla modellen Fischer DP Sprint med Blå/gul slip och skuren 2mm typ hela skida. Inte jättebra under första delen av loppet men fungerade mycket bra senare delen. FFT Graphite och Skigo FFR gult pulver. Swix L97 trugor.

Antar att det blir ett väldigt lågt antal åkare i år som fixade prestationsmedaljen då eliten ändå såg ut att ha förhållandevis OK stavfäste medan man som 1000 åkare hade det bedrövligt slitigt att få stavfäste och att åktiden blir sämre därefter. Magen har aldrig krampat under ett Vasalopp och igår hände det tre-fyra gånger. Tror många måste haft det jobbigt. Loppet kände som helhet sämre än i fjol och var trots det 250 placeringar bättre. Hade dock kassa skidor förra året.

Åker med Diabetes Typ 1 och hade det lite svårt att hålla nere blodsockret och därmed ta upp energin. Finns det någon annan diabetesskidåkare här får ni gärna dela med er hur ni hanterar ett Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Mörbultad idag!

Hade kört 2 seedningslopp så fick starta i led 3. Var lite väl sen in och lämna skidor så hamnade ganska långt bak. Gick väldigt långsamt upp till högsta punkten tycker jag, men funderar nästan på att det är för att 90% väljer att staka. 2015 körde jag med fäste och startade i led 4 och hade betydligt bättre flyt då.

Väl uppe på högsta punkten (Placering 2414) tryckte jag på och hade det väldigt fint egentligen hela vägen till Evertsberg och hade då stakat upp mig 577 placeringar. Sen blev det jobbigt. Varje stigning var brutalt jobbigt och började få lite kramp i ryggen, dock fick jag lite boost av att det var lika jobbigt för alla andra, så tappade inga placeringar 😅

Körde med rätt så stora trugor och upplevde inte att stavfästet var katastrof dåligt, men bättre har man ju såklart varit med om.

Blev lite kaos 3 minuter innan start då det var en clown som hade tappat bort sina skidor och sprang runt som en iller. Klev av en åkares stav och sprang fort iväg fullt medveten om vad han precist hade gjort. Riktigt illa och hoppas åkaren fick en ny stav relativt snabbt.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Niperza said:

Blev lite kaos 3 minuter innan start då det var en clown som hade tappat bort sina skidor och sprang runt som en iller. Klev av en åkares stav och sprang fort iväg fullt medveten om vad han precist hade gjort. Riktigt illa och hoppas åkaren fick en ny stav relativt snabbt.

Brukar ha som rutin att aldrig lämna stavarna i fållan vid skidorna just av den anledningen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Niperza said:

Gick väldigt långsamt upp till högsta punkten tycker jag, men funderar nästan på att det är för att 90% väljer att staka. 

Jo, det var tydligt från tv-soffan. Som en mur av kött framför dem som diagonalar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Maria Snö said:

Jo, det var tydligt från tv-soffan. Som en mur av kött framför dem som diagonalar.

Mycket fulskejt bland dom som blev störda i sitt stakande, men jag antar att juryn inte fingranskar TV-sändningen. Hur var det med teknikkontroller och filmning i de givna backarna?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, larsbern said:

Brukar ha som rutin att aldrig lämna stavarna i fållan vid skidorna just av den anledningen.

Nä precist. Men detta var ju när alla var redo och skulle iväg. Åkaren stod ju med stavarna fastspända och redo att dra iväg. Det som gjorde det hela extra illa.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tänkte också på ifall stakandet dragit ned farten i startbacken. I år var det förmodligen extra långsamt att staka med det mjuka stavfästet. 
 

Själv blir jag lite halvt frustrerad av alla stakare som är ivägen när man själv vill trycka på och digonala. Få håller till höger utan det stakas (ofta sakta) till höger och vänster.
 

Men det är klart, de kanske blir lika frustrerade på mig på de plattare partierna…

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, snabben said:

Ja jag tänkte också på ifall stakandet dragit ned farten i startbacken. I år var det förmodligen extra långsamt att staka med det mjuka stavfästet. 
 

Själv blir jag lite halvt frustrerad av alla stakare som är ivägen när man själv vill trycka på och digonala. Få håller till höger utan det stakas (ofta sakta) till höger och vänster.
 

Men det är klart, de kanske blir lika frustrerade på mig på de plattare partierna…

 

Nja platten är inga problem men det är en mardröm att hamna bakom en traddare när man ska staka uppför. Ofta vill man ta lite fart in i backen som stakare och får stanna upp helt när den framför börjar använda benen. Det enklaste är ju om stakarna åker efter varandra så slipper man det problemet... 

Link to comment
Share on other sites

Kollade filmen från Risbergsbacken i år. Jag är förvånad över att åkare med låga nummer 1000, 2000 osv (dvs låga startled) har svårt för den backen. Vissa tar av sig skidorna och går ned. 
Känns som att många är duktiga konditionsmässigt (många fina tider). Men skidåkare? Njaaa.

Jag åkte från startled 9 och fick åka puckelpist mellan båda snövallar och fallna skidlöpare i risbergsbacken. Det var kul 🙂

Det var inget kul före men det är inget man kan ro för. Eliten fick ju kanontider ändå. Det tråkiga är att logistiken runt loppet blir extra slitsam i dåligt väder. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, JohanWik said:

Kollade filmen från Risbergsbacken i år. Jag är förvånad över att åkare med låga nummer 1000, 2000 osv (dvs låga startled) har svårt för den backen. Vissa tar av sig skidorna och går ned. 

Tror att du har sett folk med köpta personliga nr-lappar. De som har namnet på lappen fastän de inte är veteraner. I de fallen finns det ingen korrelation med startled.

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 2. Hade fem rader med skidor framför, la mina i mitten men lite till höger. 

Backen gick ok men den var rejält stökigt med många som ramlade och brutna stavar. Många som försökte saxa också. Jag anser att om en behöver saxa i Vasaloppet så ska en ha fäste. 

Väl uppe på högsta punkten låg jag runt 850. Hamnade i en bra grupp på murarna och kunde plocka många utan att bränna gör mycket energi. 

Laddade i för att sätta fart i risbergsbacken men tappade trugan (stora rex) så fick slita mig upp till kontrollen med typ en stav, gick ändå helt ok och fick en ny stav i kontrollen. Sen kunde jag mata på ganska bra till Evertsberg. 

I lundbäckeriet blev jag ikappåkt av en kompis, tänkte direkt han ska inte vara före mig i mål så la in ett ryck och kunde gå ifrån. Plockade sedan stadigt placeringar hela vägen in i mål och gled in på plats 649. 

Åkte på ett par gamla Salomon s-lab från 2016 som brukar gå bra i blött. 

Skidorns var sicklade med skidproppaganda och rillade bakom häl med bruten m3, bruten m5, rak m8 och en skärande 2 mm. Ingen glidvalla. Hade kanonskidor som blev bättre ju närmre Mora jag kom. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, MC Hammer said:

Tror att du har sett folk med köpta personliga nr-lappar. De som har namnet på lappen fastän de inte är veteraner. I de fallen finns det ingen korrelation med startled.

Okej tar tillbaka. När jag tittar igen så är det snarare led 4-5 åkare som Börjar ramla. Då är spåren redan förstörda så förstår att folk ramlar. 

det är alltid kul att åka om klungan som står högst upp i backen och funderar på hur de ska göra. Ska de våga åka eller ta av skidorna 🙂 

borde engagera mig mer så jag kan starta längre fram något år. För lång tid i backen, inga spår och åkare att kryssa sig förbi. Blir ingen bra skidåkning. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, JohanWik said:

Kollade filmen från Risbergsbacken i år. Jag är förvånad över att åkare med låga nummer 1000, 2000 osv (dvs låga startled) har svårt för den backen. Vissa tar av sig skidorna och går ned. 
Känns som att många är duktiga konditionsmässigt (många fina tider). Men skidåkare? Njaaa.

Jag åkte från startled 9 och fick åka puckelpist mellan båda snövallar och fallna skidlöpare i risbergsbacken. Det var kul 🙂

Det var inget kul före men det är inget man kan ro för. Eliten fick ju kanontider ändå. Det tråkiga är att logistiken runt loppet blir extra slitsam i dåligt väder. 

Var det Patrik Hanssons film du kollade var det väl ändå Öppet Spår? Det är garanterat ingen i Led 1 eller 2 på Vasaloppet som tar av sig skidorna och går ner... 🙂

(Edit: såg nu att du uppmärksammat att det inte var Led 1-2 åkare). 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, JohanWik said:

Okej tar tillbaka. När jag tittar igen så är det snarare led 4-5 åkare som Börjar ramla. Då är spåren redan förstörda så förstår att folk ramlar. 

det är alltid kul att åka om klungan som står högst upp i backen och funderar på hur de ska göra. Ska de våga åka eller ta av skidorna 🙂 

borde engagera mig mer så jag kan starta längre fram något år. För lång tid i backen, inga spår och åkare att kryssa sig förbi. Blir ingen bra skidåkning. 

Själv upplevde jag inte några åkare alls som vare sig tog av sig skidor eller vurpade i backarna. Var väldigt förvånad över detta då jag förväntade mig att behöva köra slalom mellan fallna åkare och över snövallarna. Det brukar ändå vara rätt många...

Startade i led 6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...