Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Race report Vasaloppsveckan 2024


Recommended Posts

Har det inte gått lite till överdrift med stakningen ja har full förståelse att elitledet plus ettan stakar sen att det finns folk som tjänar på det både i 2-3-4 främst för att många har börjat med skidor sent och bara stakat. Men nu känns det som det är 80-90% bland de 1500 första och det tror ja inte är rimligt. Har du en bra skida ska du väl nästan inte förlora på fästet. 

Det drar ju med sig mycket fusk och som en del säger totalstopp i backen för att folk inte orkar staka upp. 
Brink åkte ju på 3,38 med klister så visst går det åka fort med fäste😁 Förvisso väldigt bra före den gången. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2 hours ago, MSO said:


Vanliga rexlock passar fint på TBS. Det är bara att limma rätt på. Det har jag gjort på två lopp i år och de har suttit riktigt bra. 

Jo men då försvinner ju själva syftet med TBS. Antar att han efterfrågade en större truga som sitter med hjälp av TBS fattningen.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Mathias82 said:

Har det inte gått lite till överdrift med stakningen ja har full förståelse att elitledet plus ettan stakar sen att det finns folk som tjänar på det både i 2-3-4 främst för att många har börjat med skidor sent och bara stakat. Men nu känns det som det är 80-90% bland de 1500 första och det tror ja inte är rimligt. Har du en bra skida ska du väl nästan inte förlora på fästet. 

Det drar ju med sig mycket fusk och som en del säger totalstopp i backen för att folk inte orkar staka upp. 
Brink åkte ju på 3,38 med klister så visst går det åka fort med fäste😁 Förvisso väldigt bra före den gången. 

Jo visst. Många tränar ju enbart stakning (inkluisive mig själv). Man märkte dock i år att många åkare troligen tar sig igenom Vasaloppet hyffsat lätt när det är fina förhållanden med stakning. Möjligen snurrar de runt för mycket på ett och samma relativt platta konstsnöspår när de tränar, där det är kanonfäste för stavarna och bra glid. Blir det grisigt tar det stopp för dem och de börjar saxa med fulskejt som följd för att de inte behärskar saxtekniken heller.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mathias82 said:

Har det inte gått lite till överdrift med stakningen ja har full förståelse att elitledet plus ettan stakar sen att det finns folk som tjänar på det både i 2-3-4 främst för att många har börjat med skidor sent och bara stakat. Men nu känns det som det är 80-90% bland de 1500 första och det tror ja inte är rimligt. Har du en bra skida ska du väl nästan inte förlora på fästet. 

Det drar ju med sig mycket fusk och som en del säger totalstopp i backen för att folk inte orkar staka upp. 
Brink åkte ju på 3,38 med klister så visst går det åka fort med fäste😁 Förvisso väldigt bra före den gången. 

Överdrift o överdrift. Det är ju knappt några backar i betydelsen branta och långa sådana, så känns ju i princip som fäste inte behövs om man är någorlunda staktränad och i skaplig form i övrigt. Första backen tar väl emot på 3-4 ställen, men totalt sätt är den ju inte heller brant. Givetvis går det en gräns nånstans där det börjar bli olämpligt för att man är för dålig, men om man bara är halvkass (säg 5-6h ett bra år) så är ju det ganska lätt att staka. Då är inte stakningen i sig problemet alls kan jag tycka, utan som vanligt att det är ganska långt med 90km. 

Ett grisår som i år... Tja, jag vet inte. Klart det är tungt då, men det är det ju oavsett fäste eller ej. 

Många av kvalloppen är ju betydligt tuffare att staka då. En del har ju lika många höjdmeter som vasan, men på 40-42km. Så lite störigt om man inte har diagonalform över huvud taget map dem. Å andra sidan tenderar de att bli väldigt bra träning. Men själva Vasan sen är ju definitivt lättstakad. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2024 at 8:13 AM, Professorn said:

@Maria Snö Här kommer lite mer data uppdelat på herr och dam.

Status Dam Herr Total
DNF (No-time) 887 1587 2474
DNS (No-BIB)   495 495
DNS (No-time) 48 289 337
DSQ 1   1
Medal 2372 11056 13428
Total 3308 13427 16735
Total till start 3260 12643 15903
% DNF 27% 13% 16%

Alltså bryter damer i högra grad än herrar. I led 10 bröt nästan 62% av damerna. Tråkigt.

Start grupp Dam Herr Total Dam Herr Total
1   29 29 0% 6% 6%
2 2 19 21 7% 2% 3%
3 1 32 33 2% 3% 3%
4 6 42 48 5% 4% 4%
5 8 58 66 5% 4% 4%
6 6 69 75 3% 5% 5%
7 19 77 96 5% 5% 5%
8 75 149 224 12% 10% 10%
9 341 327 668 39% 27% 32%
10 424 762 1186 62% 43% 48%
Elit 5 23 28 8% 9% 9%
Total 887 1587 2474 27% 13% 16%

 

Här bröt de flesta. Kontrollen indikerar sista kontrollen som registrerade tid. 1 Högsta punkten betyder alltså att löparen bröt efter Högsta punkten men innan 2 Smågan.

Sista kontroll Dam Herr Total
1 Högsta punkten 27 35 62
2 Smågan 49 83 132
3 Mångsbodarna 158 275 433
4 Risberg 88 236 324
5 Evertsberg 426 697 1123
6 Oxberg 95 176 271
7 Hökberg 31 63 94
8 Eldris 13 22 35
Total 887 1587 2474

Mycket intressant statistik. Och trots allt skönt att veta att vi ändå var ganska många som bröt redan vid Mångsbodarna. Var inte kul behöva bryta så tidigt men men....

Fast det måste ju vara oerhört jobbigt att bryta vid Eldris också när det bara är sista sträckan kvar.

Link to comment
Share on other sites

On 3/4/2024 at 7:19 PM, snabben said:

Ja jag tänkte också på ifall stakandet dragit ned farten i startbacken. I år var det förmodligen extra långsamt att staka med det mjuka stavfästet. 
 

Själv blir jag lite halvt frustrerad av alla stakare som är ivägen när man själv vill trycka på och digonala. Få håller till höger utan det stakas (ofta sakta) till höger och vänster.
 

Men det är klart, de kanske blir lika frustrerade på mig på de plattare partierna…

 

Roligt att läsa att det ändå finns de som fortfarande vill diagonala. Jag tillhör ju själv den kategorin. Ändå fick jag höra på min hittills enda tekniklektion att jag hade jättebra stakteknik men måste bli bättre på diagonalåkning. Och det ska jag givetvis öva på. Möjligtvis kan jag tänka mig stakning med frånskjut, det brukar fungera okej mellan varven. Ren stakning blir jag för trött av.

Självklart kan jag förstå att skidåkning kan förändras men jag tycker nog det är lite tråkigt att stakningen tagit över så mycket.

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2024 at 2:15 PM, MSO said:

Överdrift o överdrift. Det är ju knappt några backar i betydelsen branta och långa sådana, så känns ju i princip som fäste inte behövs om man är någorlunda staktränad och i skaplig form i övrigt. Första backen tar väl emot på 3-4 ställen, men totalt sätt är den ju inte heller brant. Givetvis går det en gräns nånstans där det börjar bli olämpligt för att man är för dålig, men om man bara är halvkass (säg 5-6h ett bra år) så är ju det ganska lätt att staka. Då är inte stakningen i sig problemet alls kan jag tycka, utan som vanligt att det är ganska långt med 90km. 

Ett grisår som i år... Tja, jag vet inte. Klart det är tungt då, men det är det ju oavsett fäste eller ej. 

Många av kvalloppen är ju betydligt tuffare att staka då. En del har ju lika många höjdmeter som vasan, men på 40-42km. Så lite störigt om man inte har diagonalform över huvud taget map dem. Å andra sidan tenderar de att bli väldigt bra träning. Men själva Vasan sen är ju definitivt lättstakad. 

Ja det är olika hur man upplever det. Jag längtar efter backar där ja får använda benen och köra i kapp de stakare jag har tappat på platten. 
nu är ja led 3 åkare ibland led 2. Har inget emot att folk stakar men stör mig oerhört när det tar tvärstopp pga av stakare inte kommer upp eller att folk kör skate vilket sker ganska mycket. 
skulle va intressant o veta var de första kommer in med fäste??
Finns det några topp 300??

Link to comment
Share on other sites

Är förvånad över hur många som sett fulskejt i VL? Jag har åkt VL de senaste åren och startat i led 6 till 3. Är skidnörd som inte missar ett tv-sänt lopp. Vill nog hävda att jag vet vad som är tillåtet eller inte.

Men trots att jag försöker spana efter fenomenet så såg jag bara EN åkare som gled på saxskären. Det var sista segbacken upp mot Evertsberg och jag slet med stakningen när åkaren framför helt obekymrat gled på skären. Ropade då ”Det går bra med den klassiska tekniken!” varpå åkaren blev sur men slutade fulåka och återgick till stakningen. Han var helt slut. Vad är det för fel på att kliva åt sidan och vila en stund? Eller bryta loppet om man inte orkar åka enligt reglerna?

Som sagt EN åkare 2024. Kan inte påstå att jag sett mer på tidigare VL eller seedningslopp heller. Är jag blind eller är problemet överdrivet?

Link to comment
Share on other sites

Haha du är blind!! 🙂 

Nädå, men jag måste ändå säga att jag sett väldigt mycket mer än enskilda fall. Skulle absolut säga att majoriteten sköter sig men från Hökberg till mål kan jag lätt räkna 5-10 personer som skejtar på ettan. Har tyvärr inga fotobevis men får väl åka med en gopro nästa år så jag kan styrka mina anklagelser.

Det är bara så irrriterande när man själv är nära väggen och hankar sig fram klassiskt samtidigt som man åker bakom en skejtare. Jag skulle tror att de flesta av de som skejtar har väggat och inte ser några andra alternativ, men kanske missar de att man ju inte MÅSTE komma i mål.

/snabben

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, låter nästan osannolikt att man kan åka led 3-6 utan att se många som glider på saxskär. Vill nog tro att det inte är tillåtet heller utan att vara skidnörd.

Men med det sagt tyckte jag nog att det var mindre glid på det skäret än vanligt, jag tolkade det som att fler försökte saxa utan glid men lyckades inte helt.

Så fanns det såklart de som inte ens försöker låta bli att att glida på skäret…

Lite mindre irriterad i år alltså men det beror inte på mindre väggning och det är ju då man irriterar sig mest på ovidkommande saker.

Link to comment
Share on other sites

Gällande stakning i de så att säga lite högre leden ser jag förutom nämnda skäl två andra aspekter man kan ha i åtanke :

1. Även om man enligt definition är en högst medelmåttig åkare kan det ändå gå fortare att staka än att ge sig på fästvallan. Själv stakar jag numera allt från kuperade elljusspår till platta långpass snabbare än om jag använder fäste. Varför då köra med fäste även om jag skulle starta i femman?

2. Efter att haft vallaångest och ändå vallat bort mig på seedningslopp har jag bestämt mig för att helt sluta med fästvalla under tävling nästa säsong. (Har använt fästet mer som en livrem än något jag varit beroende av.) Räknar kallt med att det blir mycket lättare mentalt på detta vis och det tror jag inte jag är ensam om.

Med detta sagt tycker jag faktiskt också det är en smula tråkigt att stakning blivit vad det blivit. Gillar att diagonala så kommer aldrig att sluta helt. Men då ser jag det mer som en annan, närliggande sport likt skate.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Trampe said:

Är förvånad över hur många som sett fulskejt i VL? Jag har åkt VL de senaste åren och startat i led 6 till 3. Är skidnörd som inte missar ett tv-sänt lopp. Vill nog hävda att jag vet vad som är tillåtet eller inte.

Men trots att jag försöker spana efter fenomenet så såg jag bara EN åkare som gled på saxskären. Det var sista segbacken upp mot Evertsberg och jag slet med stakningen när åkaren framför helt obekymrat gled på skären. Ropade då ”Det går bra med den klassiska tekniken!” varpå åkaren blev sur men slutade fulåka och återgick till stakningen. Han var helt slut. Vad är det för fel på att kliva åt sidan och vila en stund? Eller bryta loppet om man inte orkar åka enligt reglerna?

Som sagt EN åkare 2024. Kan inte påstå att jag sett mer på tidigare VL eller seedningslopp heller. Är jag blind eller är problemet överdrivet?

Kul att någon har motsatt erfarenhet från en annan. Jag tyckte stundtals hälften skatade på ettan i de mosiga små motluten mellan Oxberg och mål. Visst de flesta glider inte jättelångt på varje steg. Kanske en halvmeter, men inte är det klassisk åkning. Ropade "inte skata", "no skating" ganska ofta med blandat resultat. Såg även flera som gjorde det i en av backarna inne på Hemusområdet där det stod teknikkontroll. Nu var det ingen som stod där och filma vad jag kunde se men får mig ändå att tänka att man inte har koll på reglerna. Alltså inte fattar att 1ans växel på skate fortfarande är skate. Eller så har de inte kontroll på vad de gör med benen. Och visst var folk trötta här men det var ju inte åkare som höll på att falla ihop fullständigt. Ofta diagonalade/sprang jag om i backarna och sen kom de och segade om på platten med snabbare stakskidor. Detta var runt placering 2000.

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2024 at 6:36 PM, snabben said:

En till fundering. Visst har de kvar de gamla placerings-baserade gränserna för seedning i själva vasaloppet? Eller ska de också baseras på det nya systemet?

Led 1 : - 500

Led 2: 501-1000

Led 3: 1001-2200

Led 4: 2201-3500

Led 5: 3501-4800

Led 6: 4801-6100

Led 7: 6101- 7400

Led 8: 7401-8900

Led 9: 8901 -

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MarcusOhman said:

Led 1 : - 500

Led 2: 501-1000

Led 3: 1001-2200

Led 4: 2201-3500

Led 5: 3501-4800

Led 6: 4801-6100

Led 7: 6101- 7400

Led 8: 7401-8900

Led 9: 8901 -

Led 1 och Led 2 är samma som tidigare resten är mer generöst 2.200 har inte räckt till led 3 tidigare, va 2.000 förra året.

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2024 at 12:23 PM, Mathias82 said:

Har det inte gått lite till överdrift med stakningen ja har full förståelse att elitledet plus ettan stakar sen att det finns folk som tjänar på det både i 2-3-4 främst för att många har börjat med skidor sent och bara stakat. Men nu känns det som det är 80-90% bland de 1500 första och det tror ja inte är rimligt. Har du en bra skida ska du väl nästan inte förlora på fästet. 

Det drar ju med sig mycket fusk och som en del säger totalstopp i backen för att folk inte orkar staka upp. 
Brink åkte ju på 3,38 med klister så visst går det åka fort med fäste😁 Förvisso väldigt bra före den gången. 

Jag hörde att många tyckte det var dåligt stavfäste och det borde i så fall ha påverkat stakarna mer än diagonalarna. Hur var det med det, var stavfästet dåligt ?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Volevodin said:

Jag hörde att många tyckte det var dåligt stavfäste och det borde i så fall ha påverkat stakarna mer än diagonalarna. Hur var det med det, var stavfästet dåligt ?

Jag låg omkring plats 1000, där var stavfästet inge vidare men det är ngen ursäkt för att fulskejta. Man märker där omkring att många saknar helt teknik att staka när stavfästet inte är betonghårt. Man ser också hur många i branta uppfösrbackar har låååååg frekvensk och liksom drar sig fram snarare än att ha högre frekvens, jobba snabbt, kort. Sätta stavarna närmare pjäxorna (inte så långt fram) och på så sätt ta sig fram betydligt mer effektivt uppför.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag funderat lite på som har hörts i flera poddar och även i svt, är att de 4 längst fram hade en fördel mot storklungan eftersom det var en liten ishinna i spåren för de första åkarna.

Men det är ju typ 6 spårs bredd så håller verkligen den teorin? om klungan valde spåret bredvid där de 4 hade åkt borde ju de haft en ishinna också?

Tyvärr inga ishinnor där jag stakade från led 3. Lite missnöjd med tiden men nöjd att jag tog mig i mål. 

God pizza efteråt. Hade kring 30 min sämre tid 2014,201 o 2020 så tänker att det inte är det värsta året.

Vasaloppet var ett monument för mig även innan jag åkte. Insåg att jag i och med årets lopp åkt 12% av alla Vasalopp någonsin. Känns ändå lite stort och hedervärt på något sätt. 

Over and out 

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

 
Vill först tacka alla för sina race reports och övrig diskussion. Alltid kul att läsa!

Denna blev väldigt sen....
 
Efter att förra året med riktigt dålig träning(tror ta mig tusan inte jag åkte över 2.5 mil på ett enda pass) halkade jag ner till led 5.
Detta år med bättre träning(på snö....) och ett seedningslopp så var jag tillbaka i led 4. 
Tycker det är kul med seedningslopp på korta varvbanor, vet att många tycker det är tråkigt. Men man får kolla och beundra de bästa när de kör. Det är som att man är publik på samma gång. Sen håller man även koll på de som åker ungefär lika fort, tar jag eller tappar jag? 
 
Vi kom fram till startområdet runt 05. Då var det lugnt, ingen kö alls för bussen.....måste varit långt senare det blev stopp......
Väl på väg mot starten möter man en hjullastare med snöblad som skottar, LERA. Snyggt! Jag har vinterstövlar så klarar mig bra. 
Leran höll dock på att göra att jag missade starten. När jag skulle lämna väskan till lastbilen var det massor kö. I vanliga fall har jag för mig man bara lagt den vid lastbilen om det varit sent.
Nu var det inget bra alternativ i leran...... Fick hoppa över att kissa, tur det. Klockan var 07:59 när jag tog tag i mina stavar. 
Jag testade plastpåse i skon mot väta, får dålig påse så gick sönder snabbt. 
 
Ca 6 spår höger om mitten. Höll mig höger. Kändes långsamt, var långsamt? Innan toppen hade min klubbkompis bredvid som gick mer vänster "kört" ifrån mig, Vad värre var att en annan kompis från led 5 kom upp jämsides med mig. Hon startade mer vänster, kan det gått lite långsammare redan innan backen? Där jag åkte fick man hålla koll på vatten i spåren över "gölen". 
 
Väl på toppen plac ca 3100. Kändes lite segt i början och med ett par tuffa år innan(sämre tränad än tidigare och "död" innan Evertsberg förra året) så tog jag det lugnt, långt kvar. Den sämsta placeringen var i Mångsbodarna. 
Sen började det kännas bättre och blev en trevlig resa till Mora! Nåja! Drabbades av näsblod som hängde i bra länge, var bara köra på och försöka "droppa" i snön och inte på kläderna. 
Ökade farten lite mer i slutet. Förvånad att jag inte hade mer träningsvärk efter. På torsdagen innan körde jag innebandy för första gången på länge. Mer träningsvärk efter det och som satt i söndag morgon. När man väl kommit igång gick det bra ändå. Får man en klubba i handen kan man inte hålla igen, även om man kände att det här kan vara dumt....
 
Åkte på ett par skinns från atomic, tredje vasaloppet. Orginal slip. 
 
Kört på små race trugor i många år, köpte stora nu och funkade bra. De kändes veka så var försiktig i första backen(rex dasslock mycket hårdare). Märkte inte någon inverkan på pendeln. Nu tänker jag "Varför har jag inte skaffat dessa innan". Super nöjd! 
 
Stavfästet var annars dåligt som andra påpekat. Jag fattar inte hur spåren kunde hålla så bra! Det var inte bra spår, men så som det såg ut förundras jag över att inte skidorna "trillade ner" mer och bildade nya spår i "stavdiket" som var precis bredvid 

Glidet var bra tycker ja. Minns knappt vad vi körde. "Lånade" det jag åkte på äger inget jag kan garantera vara flour fritt. Har för mig det var rex bas och gul på det. En vauthi liquid, inte den mest fancy. 2 mm skärande rill bak. Vi var 4 st(från led 4 till 8  med samma setup och alla var nöjda. Vi tror rillen gjorde sitt. Första gången jag kört med skärande. Lite orolig att skinn inte skulle passa 
Gled ifrån ca 40%, väldigt lika med ca 40 %  5 % bättre och sen några få man ser som har skidor från en annan värd...

Fästet var dåligt med mina skinn, tror de flesta hade det svårt med fäste. Fick inte fast dom liksom. Stakskjut/stakning med frånskjut är annars något jag går riktigt bra om man får fast skidorna.
I backarna hade jag superfäste utanför spåren. Sprang och "älgklivade" ifrån det mesta uppför. Många var ju slitna och hade inte bråttom uppåt. Som andra skrivit noterade jag också lite mer "skejt" än tidigare och lite färre kontrollanter. Såg 1 tror ja. 

Nya tag inför nästa år! Och som vanligt "ska man träna bättre"......
 
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...