Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Race report Vasaloppsveckan 2024


Recommended Posts

Gick i mål nu idag på Öppet spår söndag  på blygsamma 8:11. Hade förväntat mig mer men hade lite strul under uppladdningen och gick tom efter Oxberg. Tyckte själv att det var ganska bra förhållanden fram till någonstans runt Oxberg och därefter allt blötare och blötare. Jobbigt med stavfäste från start till efter Evertsberg, måste varit väldigt jobbigt att staka idag. Hoppas verkligen att det fryser på inatt för er som tänkt skejta till Mora!

Hur har era lopp varit?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

10 minutes ago, boffi said:

Kom i mål ca 2 timmar tidigare stakandes. Upplevde samma sak att det vart mycket sämre sista halva då man fick leta vart det var stavfäste uppför. Annars gick det bra att staka det var bara problem uppför på vissa ställen.

Hur funkade skidorna? Skigo Gula Pulver? Slip?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Trampe said:

Hur funkade skidorna? Skigo Gula Pulver? Slip?

Jag gick i mål på straxt under 6. Åkte på årets modell av DP Sprint med blå/gul slip och 3.0paraffin med gult pulver. På myrarna gick mina skidor riktigt fint mellan spåren, men det verkade jag vara ensam om så fick ligga och mata själv för det mesta när alla andra låg i spåren. Hade dock riktigt kasst glid mellan Mångsbodarna och Evertsberg och betydligt sämre än de runt omkring mig upplevde jag. Hade "bra" skidor efter Evertsberg (gick skitsegt men gled ifrån alla runt omkring mig ändå). Med facit i hand skulle jag nog tagit varmföresskidorna. De har dessutom en blå/gul slip men kortare glidzoner så tror de hade funkat riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

Öppet Spår 90 Måndag - Klassiskt

Åktid 6.02 på stålsicklade skinskidor, funkade bra förutom att skinet sög fast en del i andra halvan då det blev blötare snö.

Säkert kul för de som åkte skate men det var ingen höjdare att bara ha två klassiska spår och dessutom öppet spår 30/45 framför. Ofta låg två personer i bredd och samtalade. Vet inte hur många spårbyten det blev.

Det hade jag ju kunnat räkna ut givetvis men att så få höll till höger var jag inte beredd på.

Nästa år blir det ÖS Söndag! Detta eventet är inte att rekommendera om du vill köra klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Trampe said:

Hur funkade skidorna? Skigo Gula Pulver? Slip?

Körde på DP sprint som jag sicklat med Kuzmin plussickel och vallat med Skigo LDQ 3.0 parafin och pulver.
Hade även rillat med rak 2 mm över hela skidan. Hade väldigt bra glid första halva och sämre sista halva med hade aldrig dåligt glid jämfört med dom runt mig.

Link to comment
Share on other sites

Hade skidor som bitvis gick bra och bitvis tröga, svårt idag på ÖSM. Jag åkte på 4:48, var kanon fint fram till Everstberg, sen var det totalt kaos i 10km, Folk som promenerade i bredd i nerförsbackar, åkte i bredd med varandra och pratade (fanns bara 2 klassiska). I de flesta backarna låg det folk, och där det inte låg folk så gick man och tappade utrustning, eller stod på tvären och funderade på livet. Var en konstant sicksackande, och utan tillstymmelse till spår, som en uppkörd slalombacke typ. Sen blev det bättre, spåren återkom och det blev glesare. Sen kom man ikapp ÖS 30km, suck folk överallt. Fick stacka mestadels i skatebädden och där ville ju folk åka skate. Kanske bara jag som var på dåligt humör? Hur upplevde alla andra det? I mina ögon bör man organisera det annorlunda. Typ släppa ÖSM 45 & 30 senare, det tar ju ändå inte slå lång tid.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kalleda said:

Jag gick i mål på straxt under 6. Åkte på årets modell av DP Sprint med blå/gul slip och 3.0paraffin med gult pulver. På myrarna gick mina skidor riktigt fint mellan spåren, men det verkade jag vara ensam om så fick ligga och mata själv för det mesta när alla andra låg i spåren. Hade dock riktigt kasst glid mellan Mångsbodarna och Evertsberg och betydligt sämre än de runt omkring mig upplevde jag. Hade "bra" skidor efter Evertsberg (gick skitsegt men gled ifrån alla runt omkring mig ändå). Med facit i hand skulle jag nog tagit varmföresskidorna. De har dessutom en blå/gul slip men kortare glidzoner så tror de hade funkat riktigt bra!

Intressant! Antar att du körde på söndag?
Jag har ett par DP Sprint som jag på ren trots slipade om nu till grön. Anser att den slipen har ett mycket bredare användningsområde än blå. Men till VL på söndag räknar jag med ungefär samma spår som nu på ÖSS och då passar inte DP-skidorna med lite längre glidzoner så bra. Tar troligen mina varmskidor med 902-spann och med gul slip. Kommer att köra med Skigo´produkter. Basparaffin + grafit + LQQ 3.0 och avsluta med gult pulver. Låter jäkligt bra i teorin såhär nån vecka innan....!

Link to comment
Share on other sites

Sagolik isbädd på öppet spår måndag och fantastiskt skateföre fram till Evertsberg. Direkt efter Evertsberg i första lite brantare utförsbacken var det två iskorridorer med plogvallar utför. Ramlade folk till höger och vänster. Trodde det skulle vara total misär efter det men det var helt ok. Ganska löst men inget sug. Hade helt fantastiska skidor med T4 slip, rak 2.0 rill från hälen, Swix Marathon Vit och två lager Star Med flytande. Slipen är ju egentligen alldeles för fin och långt ifrån optimal så de hade nog kunnat gå ännu bättre. Fram till Evertsberg gick det överlägset lättas i skatebädden. Efter Everstberg var det ungeför 50/50 mellan spår och skatebädd.

Håller med övriga att de inte är optimalt att släppa ÖS45 och ÖS30 den tiden som de gjorde. Måste varit riktigt obehagligt för de som åkte på 4h  - 4:30

Totalt sätt var detta den roligaste av mina 9 turer mellan Sälen och Mora!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Trampe said:

Intressant! Antar att du körde på söndag?
Jag har ett par DP Sprint som jag på ren trots slipade om nu till grön. Anser att den slipen har ett mycket bredare användningsområde än blå. Men till VL på söndag räknar jag med ungefär samma spår som nu på ÖSS och då passar inte DP-skidorna med lite längre glidzoner så bra. Tar troligen mina varmskidor med 902-spann och med gul slip. Kommer att köra med Skigo´produkter. Basparaffin + grafit + LQQ 3.0 och avsluta med gult pulver. Låter jäkligt bra i teorin såhär nån vecka innan....!


Stämmer, ÖSS. Som du säger, låter bra i teorin och vad jag hade valt om jag fick "välja om" 🙂 Var uppe och snackade med han Viktor Jernberg från Skigo/Lager 157 på lördagen och han sa att blå/gul skida/slip var det säkrare valet eftersom det fanns lite risk för snö i prognosen så det var därför jag valde som jag gjorde. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Joel Frödin said:

Hade skidor som bitvis gick bra och bitvis tröga, svårt idag på ÖSM. Jag åkte på 4:48, var kanon fint fram till Everstberg, sen var det totalt kaos i 10km, Folk som promenerade i bredd i nerförsbackar, åkte i bredd med varandra och pratade (fanns bara 2 klassiska). I de flesta backarna låg det folk, och där det inte låg folk så gick man och tappade utrustning, eller stod på tvären och funderade på livet. Var en konstant sicksackande, och utan tillstymmelse till spår, som en uppkörd slalombacke typ. Sen blev det bättre, spåren återkom och det blev glesare. Sen kom man ikapp ÖS 30km, suck folk överallt. Fick stacka mestadels i skatebädden och där ville ju folk åka skate. Kanske bara jag som var på dåligt humör? Hur upplevde alla andra det? I mina ögon bör man organisera det annorlunda. Typ släppa ÖSM 45 & 30 senare, det tar ju ändå inte slå lång tid.

Kontrasten före och efter Evertsberg var svår mentalt, håller med. Jag fattande inte först heller. Tänkte "vafasen, har den inte spårat om sen ÖSS?" ett. Tills man började komma ifatt "Öppet Spår 45"-lapparna då... Där fick man ju svaret. 

5:13 för mig. Blandat släpp på skidorna, håller med. Men relativt de runt mig hade jag ändå bra skidor rätt igenom. Lite väl sugigt in mot Mora kanske där man inte hittade skugga. Men hade man gått på mer dränering hade säkert myrarna gått strävare istället, så tror det var en hygglig kompromiss. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MSO said:

Kontrasten före och efter Evertsberg var svår mentalt, håller med. Jag fattande inte först heller. Tänkte "vafasen, har den inte spårat om sen ÖSS?" ett. Tills man började komma ifatt "Öppet Spår 45"-lapparna då... Där fick man ju svaret. 

5:13 för mig. Blandat släpp på skidorna, håller med. Men relativt de runt mig hade jag ändå bra skidor rätt igenom. Lite väl sugigt in mot Mora kanske där man inte hittade skugga. Men hade man gått på mer dränering hade säkert myrarna gått strävare istället, så tror det var en hygglig kompromiss. 

Ja, herregud vilken chock att se utförsbackarna efter Evertsberg igår! Jag har bara åkt VL tidigare men ville skejta så körde ÖSM. Startade i sista startgruppen (kl 0740) pga den sena anmälan… inte att rekommendera pga konstant kryssande mellan åkare. Lagomt till det lugnade ner sig med åkare var jag ju i Evertsberg och folk med ryggsäckar, barn och bästa väninnan(?) var ute och åkte. I backarna gick, stod och låg folk huller om buller… Det fanns bara 1-2 isrännor omgivna av höga plogvallar att ta sig ned i! Jag ser mig själv som en duktig utförsåkare på längdskidor men detta var något nytt… Fick ont i magen över blodfläckarna man såg och funktionärer som stöttade folk av spåret… Jag har sett många ha åsikter om att blanda 30 och 45 km-åkarna på det här sättet och jag kan inte annat än hålla med. Ser inte heller riktigt poängen med fler 30 och 45 km-lopp?? Halv- och kortvasan finns ju redan!?

Ska tilläggas att det var makalöst fint uppe på myrarna, stålande sol och hård fin skejtbädd. Åkte och sa till mig själv att finare än såhär blir det inte. Den upplevelsen bär jag med mig även om det fanns saker som drog ned omdömet längre fram under dagen. Åkte på strax över 5h vilket är nästan 1h snabbare än VL förra året😋

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Skidfia said:

Ja, herregud vilken chock att se utförsbackarna efter Evertsberg igår! Jag har bara åkt VL tidigare men ville skejta så körde ÖSM. Startade i sista startgruppen (kl 0740) pga den sena anmälan… inte att rekommendera pga konstant kryssande mellan åkare. Lagomt till det lugnade ner sig med åkare var jag ju i Evertsberg och folk med ryggsäckar, barn och bästa väninnan(?) var ute och åkte. I backarna gick, stod och låg folk huller om buller… Det fanns bara 1-2 isrännor omgivna av höga plogvallar att ta sig ned i! Jag ser mig själv som en duktig utförsåkare på längdskidor men detta var något nytt… Fick ont i magen över blodfläckarna man såg och funktionärer som stöttade folk av spåret… Jag har sett många ha åsikter om att blanda 30 och 45 km-åkarna på det här sättet och jag kan inte annat än hålla med. Ser inte heller riktigt poängen med fler 30 och 45 km-lopp?? Halv- och kortvasan finns ju redan!?

Ska tilläggas att det var makalöst fint uppe på myrarna, stålande sol och hård fin skejtbädd. Åkte och sa till mig själv att finare än såhär blir det inte. Den upplevelsen bär jag med mig även om det fanns saker som drog ned omdömet längre fram under dagen. Åkte på strax över 5h vilket är nästan 1h snabbare än VL förra året😋

Tråkigt att du fick den fina upplevelsen delvis förstörd. Jag har också sett kaoset när det bara är isrännor/plogvallar fast skillnaden är att jag valde det frivilligt (pga att jag klev bak från led 3 till led 10 i VL ett år.. för att jag ändå inte var i toppform och ville få en annan upplevelse)

Detta år velade jag mellan ÖSM 90 och Nattvasan 90 men valde tillslut det sistnämnda. Verkar som rätt val. Även i NV har man ju 45 och 30 men jag har aldrig hört att det ska vara problem såsom i detta års ÖSM. Nog är det väl betydligt färre “apelsinåkare” i NV45 och NV30 ?? Eller vad har jag att vänta??
 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MC Hammer said:

Detta år velade jag mellan ÖSM 90 och Nattvasan 90 men valde tillslut det sistnämnda. Verkar som rätt val. Även i NV har man ju 45 och 30 men jag har aldrig hört att det ska vara problem såsom i detta års ÖSM. Nog är det väl betydligt färre “apelsinåkare” i NV45 och NV30 ?? Eller vad har jag att vänta??
 

Skillnaden är tajmingen. På NV startar alla kl 20. Igår (ÖSM) blev det en vägg av kött då starterna låg så mycket senare. Tidigare starter hade spridit ut skidåkarna.

Själv skidade jag ett annorlunda Öppet spår måndag. Jag plockade fram gubbkeps, tweedknickers och näbbskor och skidade med trälaggen som fått vila sedan Jubileumsvasan. Tåremmen gör att jag inte kan ligga i frästa spår så jag behövde skatebädden.

Jag startade i sista startgrupp 7:40 för att inte sinka några skejtare. I första backen gick jag dock om många då jag klampade uppför med parallella skidor. Utför och på platten blev jag förstås omkörd men enstaka gled lika illa som mina tjärade plankor. För mig var det märkligt nog en fördel med rodelbanorna. Farten utför blev aldrig för hög och plogvallarna gjorde att skidorna inte for iväg i fel riktning (tå- och hälrem ger inte så bra styrsel). I stort sett all publik hejade och hälften av skidåkarna kommenterade min utstyrsel. Strax efter Risberg gick det markant trögare, så i Evertsberg fick jag instruera vallaboden i hur de skulle lägga på ny tjära (som en bekant lämnat där under förmiddagen). Fyra av vallarna samlades för det medan en ägnade sig åt andra åkare... Skidorna fick nytt liv och gled skapligt utför och hade fäste uppför. Jag hade jojo-sällskap med flera andra åkare som gled ifrån men som jag gick ikapp uppför. När kylan kom med skymningen gick skidorna bättre och bättre. Jag började netto-avancera efter Läde men hade problem med att iskakor av sockersnön bildades under pjäxan. I Mora camping brast en nit som kopplade samman hälremmen vid tåremmen, men med lite försiktigare åkning gick det ändå framåt. Jag kunde findiagonala på upploppet och gled in i mål och slog min Jubileumsvasan-tid med exakt en timme och landade dagen på 11:22, nöjd men utmattad.

Följde upp det med Halvvasan med lätta stavar, lätta skinskidor i hårda fina spår på 3:09. Hade inte riktigt min vanliga ork i uppförsbackarna men kroppen mådde bra av att få använda de vanliga, bättre tränade musklerna.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, larsbern said:

Så här vill man ju själv vara när man är 85 år gammal, vilken hjälte! Hatten av för rekordgubben Gösta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/gosta-slog-otroliga-vasaloppsrekordet-gick-i-mal-for-61a-gangen

Helt otroligt, vilken kämpe! Vilket pannben, det går inte ens att ta in hur hans 85-åriga kropp klarar att åka längdskidor i 90km. Att han är igång i 13h! Att pigga 30-åringar inte klarar det men han gör det… Det finns förstås ett visst mått av galenskap i detta men bortsett från det är iaf jag mäkta imponerad! 
Jag gillar veteranernas nummerlappar med deras namn, försökte heja på dom jag passerade i den mån jag orkade! 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, MC Hammer said:

Tråkigt att du fick den fina upplevelsen delvis förstörd. Jag har också sett kaoset när det bara är isrännor/plogvallar fast skillnaden är att jag valde det frivilligt (pga att jag klev bak från led 3 till led 10 i VL ett år.. för att jag ändå inte var i toppform och ville få en annan upplevelse)

Detta år velade jag mellan ÖSM 90 och Nattvasan 90 men valde tillslut det sistnämnda. Verkar som rätt val. Även i NV har man ju 45 och 30 men jag har aldrig hört att det ska vara problem såsom i detta års ÖSM. Nog är det väl betydligt färre “apelsinåkare” i NV45 och NV30 ?? Eller vad har jag att vänta??
 

Upplevelsen blev inte värre grusad än att jag efter loppet tänkte att det är slutåkt med VL och hädanefter ska jag bara skejta ÖSM…😂 

Jag törs inte gissa på hur det kommer att se ut med fördelningen ”apelsinåkare” på NV kontra ÖS men önskar dig en god tur ner till Mora på fredag!

Link to comment
Share on other sites

Skulle ljuga om jag sa att jag längtade till Dalarna just nu men kan känna lite ånger att det inte blev ett race i måndags.

Hur som helst, stort lycka till för er alla imorgon och kämpa på i spåren! Jag bänkar mig i hejarklacken i soffan 😉

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, MC Hammer said:

För att han har sitt varumärke på skidglasögon.. eller hur menar du??

Vill minnas att Jonas Karlsson när han var på SVT kallade Northug för gris när han agerade lite överlägset i Oslo-VM 2012

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, larsbern said:

Vill minnas att Jonas Karlsson när han var på SVT kallade Northug för gris när han agerade lite överlägset i Oslo-VM 2012

okej tack för att du förklarar för oss som inte är lika stora kalenderbitare när det gäller längdskid-TV-referat.

Antar att du sitter vid burken nu. Tror du utbrytningen håller ??

 

Link to comment
Share on other sites

5 min nu för tätkvartetten så jag tror det håller. För många i klungan som söndagsåker och håller nere jakten.

Håller tummarna för Alvar men hans glid ser aningen sämre ut än Syrstads och Hoels.

Fleten imponerar stort och plockar konstant bland herrarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...