Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Petter Stakston diskad pga fluor på skidorna


Trampe

Recommended Posts

I dag ble jeg diskvalifisert under Hafjell skimaraton på grunn av fluor. Etter rennet ble skiene mine testet, og resultatet var tydelig –… | Instagram

Tror verkligen inte att han avsiktligt försökt fuska, men kan inte förstå att man på den nivån inte ser till att alla runt om en som hanterar skidor enbart använder produkter som med 200% säkerhet är fluorfria?! Varför chansar en vallare på grejer som han inte är säker på?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, LFN said:

Lite förvånande att det är hans pappa som står för vallaservicen, han tillhör ju ett ganska stabilt långloppsteam. Kanske är vanligare än man tror? 

På mindre tävlingar är det mer regel än undantag att åkarna får lösa det själva. 

Link to comment
Share on other sites

För det första så har vi ingen aning om han fuskade medvetet eller inte. Alla som fuskar säger samma sak. 
 

inte ett dugg märkligt att farsan smörjer hans skidor. Långlopp och skidvärlden är mycket mer low tech än vad vissa verkar tro. 
 

har det framgått vilken produkt det är?  Var det en sk Johaugsalva ? Stor varningstext men ändå ”råkade” det slinka på skidorna . 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Nicco said:

För det första så har vi ingen aning om han fuskade medvetet eller inte. Alla som fuskar säger samma sak. 
 

inte ett dugg märkligt att farsan smörjer hans skidor. Långlopp och skidvärlden är mycket mer low tech än vad vissa verkar tro. 
 

har det framgått vilken produkt det är?  Var det en sk Johaugsalva ? Stor varningstext men ändå ”råkade” det slinka på skidorna . 

Att han skulle ha fuskat medvetet är inte särskilt troligt. Av det som framkommit hittills så fungerar testapparaterna väldigt bra och då vore det ju jäkligt dumt att chansa för en toppåkare.

I Vasapodden nämndes ett inslag från SVT där bl.a. Max Novak skulle ha varit ute och vevat och menade att det förekommer fusk. Ryktas om att vissa lägger på fluor och sedan drar på cleaner och därefter vallar fluorfritt. Menar att de klarar testerna och har fördel med detta. En kommentar i podden var att de ställde sig helt frågande till uppgifterna. Nytt för dem. De tyckte bara det lät konstigt. Om man sedan klarar testen så är skidorna fluorfria enligt definition och då kan man få hålla på bäst man orkar med sina skidor innan, spelar ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om et lite, lokalt turrenn som han tok som trening. Ingenting å vinne på å jukse der. Nå er jo han og Novak på samme lag også. De har hatt dårligere ski enn andre lag i vinter, men det er mest snakk om dårlige valg på renn. De har valgt andre produkter enn alle andre ved et par anledninger. 

Link to comment
Share on other sites

Finns ingenting som tyder på att han vare sig fuskade medvetet eller att han fuskade medvetet. Det är spekulationer. Sammanfattningsvis är det juks och han åkte dit. Gott så. Hoppas han lär sig en läxa. 
 

nu hoppas jag dom blir hårdare på allt tjuvskejt eliten håller på med. Det är ett värre fusk 

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört från fler källor än Novak att det är mer eller mindre standard att valla tävlingsparken med flour direkt efter loppen varje gång. Sen preppa dem inför tävlingarna så att de klarar testet. Om uppgifterna stämmer är det ju inte så konstigt att det skiter sig på nåt mindre lopp där de kanske inte är lika noga. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MSO said:

Jag har hört från fler källor än Novak att det är mer eller mindre standard att valla tävlingsparken med flour direkt efter loppen varje gång. Sen preppa dem inför tävlingarna så att de klarar testet. Om uppgifterna stämmer är det ju inte så konstigt att det skiter sig på nåt mindre lopp där de kanske inte är lika noga. 

Jag kan inte begripa hur det skulle kunna vara en fördel att lägga på fluor och sen ta bort det så grundligt att det inte finns mätbara värden kvar? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Knappen said:

Någon motionär också då? 
Det blir nog tufft, jag har rengjort och vallat fluorfritt men tillräckligt?

Ingen aning om det räcker men känns rätt moraliskt att ha försökt i alla fall.

Ja, 5 motionärer och 3 elit (varav två svenskar)

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Boson said:

Ingen dam diskad. Statistiskt borde en dam blivit diskad med samma DSQ-frekvens som herrarna. Förklaringar kan kanske gå att finna i annat än medvetet fusk bland herrarna, t.ex.  att det historiskt pulvrats mångfalt fler skidor bland herrar än damer och att damer kanske är mindre benägna att chansa. Eller så är det bara en slump.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, boffi said:

Finns det någonstans där man kan testa sina skidor för att se om dom är rena.
Tror jag såg i Mora vid ÖSS att det fanns på plats men det vore kul att göra en vallning hemma och testa att skidorna är rena från fluor.

Mässan i Mora från torsdag kl. 10:00 är den enda möjlighet jag känns vid.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Boson said:

Mässan i Mora från torsdag kl. 10:00 är den enda möjlighet jag känns vid.

Ja jag såg det vid ÖSS men det är lite sent då om det skulle visa rött. Skulle gärna testa hemma bara för att se att man skulle klara en kontroll vid ett lopp.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så är det olika gränser före och efter loppet. Före loppet lite tuffare gräns, men de ser sannolikt om det är pålagt fluor avsiktligt eller om det rör sig om kontaminering med t.ex en borste. Vet ej om de släpper igenom det senare fallet eller om det finns tolkningsutrymme i mätvärdet? Före start så har man möjlighet att återkomma med ett annat par eller valla om och återkomma.

För att bli diskad efter loppet så krävs det högre nivåer och för att nå dit så krävs mer än orena borstar.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Nicco said:

Är det någon som har koll på hur många testapparater det finns tillgängligt i Sverige? Jag har för mig att jag läste nånstans att det fanns typ tre st. Varav minst en har landslaget själva. 

@06:25  VL har 6st

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2024 at 12:30 PM, LFN said:

Jag kan inte begripa hur det skulle kunna vara en fördel att lägga på fluor och sen ta bort det så grundligt att det inte finns mätbara värden kvar? 

Mäter de efter målgång? Om det bara är mätning före start kan jag ju se att det skulle gå att få skidorna att gå bättre mot slutet med lite flour nånstans där inne som kanske ändå kan nå ytan till slut. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MSO said:

Mäter de efter målgång? Om det bara är mätning före start kan jag ju se att det skulle gå att få skidorna att gå bättre mot slutet med lite flour nånstans där inne som kanske ändå kan nå ytan till slut. 

Det måles før og etter.

Er garantert intet skiteam som spekulerer i bruk av fluor. At det derimot finnes enkeltpersoner blant mosjonister som ønsker å få fordeler i forhold til alle andre er jeg derimot veldig sikker på. De reneste skiene finnes blant eliten. De som snakker om å mette ski med fluor mellom renn har svært liten forståelse for skisåler, smørning, kjemi og fysikk. Novak er en fantastisk skiløper, men har åpenbart svært dårlig innsikt i fluorproblematikken. 

Link to comment
Share on other sites

Ett scoop från öppet spår måndag är att Schweizaren som kom i mål nånstans topp 5 blev testad efter målgång och hade ett värde på 10 på fluormätaren. Gränsvärdena var 3.0 för öppet spår och är vanligtvis 1.0 vid tävling. Var solklar fuskvallning enligt han som mätte.  Han blev bortplockad från listan. Om jag fattade det rätt så var det en tidigare OS-åkare och nu även lite högre uppsatt i den Schweiziska valla-cirkusen på något sätt. Bra gjort av Vasaloppet att fånga honom. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hyfsad Skidåkare said:

Ett scoop från öppet spår måndag är att Schweizaren som kom i mål nånstans topp 5 blev testad efter målgång och hade ett värde på 10 på fluormätaren. Gränsvärdena var 3.0 för öppet spår och är vanligtvis 1.0 vid tävling. Var solklar fuskvallning enligt han som mätte.  Han blev bortplockad från listan. Om jag fattade det rätt så var det en tidigare OS-åkare och nu även lite högre uppsatt i den Schweiziska valla-cirkusen på något sätt. Bra gjort av Vasaloppet att fånga honom. 

Da er det nok ren fluor som har vært i bruk. Har ennå ikke hatt en ski inne til test som har målt over 0. Det er en god sikkerhetsmargin og de fleste rene ski måler fra -2 til -0.5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...