Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För dåliga skidor för vasaloppet?


Eman

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon vänlig människa kan ge mig lite information eller råd, efter att jag åkt mitt första vasalopp på Öppet spår måndag, där jag stötte på ett problem med totalt obefintligt glid efter Evertsberg.

Min fråga är; kan jag avhjälpa mitt problem genom skidbyte, till t.ex. vallningsskidor eller bättre(hårdare?) skins? 

 

Bakgrund är att jag har c.a. 40-50 mil i benen innan Vasan och har väl hyfsad teknik och form. Absolut inte "elitmotionär" eller skidguru på något sätt, siktade på under 7h (landade på 7:48 till slut).

Har denna säsong åkt på mina första skinskidor, riktigt billiga "Madshus active skin", vilka jag varit otroligt nöjd med hela vintern (även de första turerna i plusgrader i oktober/november, samt plusgrader nu i februari).

Tycker om att valla, men har inte tiden att vara seriös med fästvalla, utan på sin höjd tejp, älskar skins för enkelheten att kunna sticka ut i spåren snabbt. Dock är jag beredd att elda upp dom efter upplevelsen på öppet spår måndag.

 

Problembeskrivning: Fram till Risberg var det en dröm, vilka spår och vilket väder! Kunde hålla c.a. 40-45 minuter/mil och njuta.

Sen var det däremot tvärstopp. Jag har aldrig upplevt att skinsen högg som de gjorde. Till Evertsberg tog det en timme, där flyttade jag bak bindningarna så långt jag kunde, vilket jag aldrig gjort förut på hela säsongen.

Det hjälpte inte, fortfarande fastnade det som tusan, jag riktigt hörde hur det "raspade" under skidorna när spåren blev lite ojämnare. Det gick fasen inte att staka över huvud taget. Jag var tvungen att diagonala t.om. på upploppet i Mora. Extremt tufft mentalt när folk glider förbi en stakandes, från att jag haft ett helt jämförbart glid.

Enda platserna det fungerade, var i skuggor i ej branta nedförsbackar, där spåren inte hunnit bli de minsta ojämna. 

När jag gjorde rent skidorna härom dagen, var det inte särskilt mycket klister som fastnat, jag kunde inte se något spår alls av vad som kan ha varit orsaken, mer än att det var väldigt blött och "sockrigt" i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att många hade samma upplevelse. Jag körde med skins på måndagen. Fantastiskt glid fram till Evertsberg, sen tvärstopp. 
 

Skins funkar sämre när spåren blir stökiga. Jag har ett väldigt högt spann, men även mina skidor började hugga rejält efter Evertsberg. Körde bindningarna längst bak hela loppet förutom första backen och Lundbäcksbackarna, men där gjorde det varken till eller från. 

Link to comment
Share on other sites

Liknande upplevelse för mig under ÖSM. Hur plockades dina skidor?

I mitt fall rekommenderades jag att välja mycket hårdare skidor än vad Salomon rekommenderade. Jag väger 70 kg men har ett par skidor för 80-90 kg.

Har aldrig problem med grepp utan snarare att skinnet ligger i mer än önskat.

Ska man välja ännu hårdare skinskidor eller är det dags att investera i vallningsbara?

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade riktigt billiga ur en sekunda-avdelning. Väger 75 men skidorna skall vara för 95.

Provåkte och det fungerade hur bra som helst.

Otroligt mjuka skidor och antagligen bland det sämsta man kan få tag på...

Intalar jag mig själv åtminstone.

Det tyngsta för mig var att jag varit så nöjd med skidorna, till den mentala väggen jag gick in i.

Värt att skippa skins om man kan undvika en liknande upplevelse igen, eller pengar för bättre skins.

Link to comment
Share on other sites

Min kompis åkte ÖS Måndag på skejtskidor utan fäste och hade bra skidor fram till Evertsberg, sen dog även hans skidor utom i skuggpartierna. Han hade problem i Evertsbergsbacken, där det var en stor vall vid spåren, så det inte gick bromsa (han ramlade två gånger pga vallarna) Hur upplevde ni Evertsbergsbacken ?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tror jag inte nödvändigtvis det är skidorna det är fel på. Alla jag har pratat med hade samma upplevelse att det blev tyngre efter Evertsberg.

Med tanke på att det växlade från -5 till +5 var det nog svårvallat för dem som körde med fäste med. 
 

Men med facit i hand hade jag nog hellre kör med fästvalla än skins. Stakade och saxade, blev inte mycket diagonalande.

Mitt mål var under 7h och/eller seedning minst led 7. Uppe på myrarna trodde jag att jag skulle klara under 6h, men efter Evertsberg var det slut på det roliga. Kom in på 06:34, vilket också med nöd och näppe innebar led 7. Men ÖSM är inget optimalt seedningslopp. Tror nog att jag på ÖSM hade klarar led 6.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Volevodin said:

Min kompis åkte ÖS Måndag på skejtskidor utan fäste och hade bra skidor fram till Evertsberg, sen dog även hans skidor utom i skuggpartierna. Han hade problem i Evertsbergsbacken, där det var en stor vall vid spåren, så det inte gick bromsa (han ramlade två gånger pga vallarna) Hur upplevde ni Evertsbergsbacken ?

Aldrig åkt tidigare men det stod ju folk i kö för att åka nerför. Likt elljusspåret hemma.

Jag tycker dock det gick hyfsat om man höll till vänster men visst behövde man åka över snövallen i mitten några gånger.

Link to comment
Share on other sites

Det ni upplevde är väl ett klassiskt exempel på när (snö-)temperaturen snabbt går från -5 till +5 och oavsett fästvalla, skins eller blanka skidor så blir det sug. Sen kan ju de runt omkring som man upplever har bättre glid ha rillat järnet med skärande 2 mm.

https://www.nyteknik.se/innovation/sandpapper-eller-magiskt-glid-nar-blir-skidturen-bast/4239149

4239153.webp?imageId=4239153&x=0.00&y=0.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde också ÖSM med skinskidor och upplevde som att det gick otroligt tungt efter Evertsberg. I nedförsbacke verkar mina skins ta på spåret så att den lever om (även innan evertsberg). Jag vet inte om det ska va så? Upplevde att alla körde om mig i nedförsbacke. Då hade jag flyttat tillbaka bindingen till näst längst bak samt försökte flytta all min tyngd till min häl. Har även fått skidorna glidvallade på swix tält utan att jag märkte nån stor skillnad. Har en salomon CX eskin. Intersport personalen har ju kollat att dessa skidor skulle passa mig.

Tror ni att jag får bättre glid om jag investerade i ett par dyrare som Redster C9 skintec eller Atomic Vasa Race Skintec ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skiddy said:

Jag körde också ÖSM med skinskidor och upplevde som att det gick otroligt tungt efter Evertsberg. I nedförsbacke verkar mina skins ta på spåret så att den lever om (även innan evertsberg). Jag vet inte om det ska va så? Upplevde att alla körde om mig i nedförsbacke. Då hade jag flyttat tillbaka bindingen till näst längst bak samt försökte flytta all min tyngd till min häl. Har även fått skidorna glidvallade på swix tält utan att jag märkte nån stor skillnad. Har en salomon CX eskin. Intersport personalen har ju kollat att dessa skidor skulle passa mig.

Tror ni att jag får bättre glid om jag investerade i ett par dyrare som Redster C9 skintec eller Atomic Vasa Race Skintec ?

Konsensus verkar vara att det under ÖSM var rejält tufft efter Evertsberg för "alla", i synnerhet för de med skins. (Ser vi om inte annat här i tråden.) Alltid kul att köpa nya skidor, men tyvärr lär det i sig ha liten nytta vid dylika problemfören. Under förutsättning att ditt nuvarande par skidor passar dig är det snarare nämnda rillning du bör lägga fokus på i eget tycke.

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar mycket på skinns. Spannet är högt och lagom hårt för mig. När skidorna funkar som bäst, hårda spår, så går dom lika bra som vanliga skidor. Då fungerar dom bra att reglera fästet genom att flytta bindningen. I läget längst fram: bra fäste, längst bak: bakhalt. Men är det ett före som inte passar för skinns, nysnö, mjukt blött så spelar det ingen roll hur man justerar bindningen. Dåligt glid men bra fäste. En stor skillnad men skinns är att dom "små hugger" så fort en inte står i spåret. T.ex. vid spårbyte och när man trampar runt i tvära kurvor. Jätte nöjd med skinns som träningsskidor, men man får vara beredd på att glidet inte är det bästa alltid p.g.a att skinnet skrapar i i vissa fören. Då finns det inget som kan rädda glider. (Parafin eller rillning).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med det janolm skriver. Skins är enkelt men vill man ha bra glid ska man nog satsa på ett par vallningsbara skidor och lära sig valla. Prioriterar man enkelheten med skins så kanske man får leva med att glidet är från okej till mycket sämre beroende på före.

Link to comment
Share on other sites

On 2/29/2024 at 2:20 PM, skiddy said:

Jag körde också ÖSM med skinskidor och upplevde som att det gick otroligt tungt efter Evertsberg. I nedförsbacke verkar mina skins ta på spåret så att den lever om (även innan evertsberg). Jag vet inte om det ska va så? Upplevde att alla körde om mig i nedförsbacke. Då hade jag flyttat tillbaka bindingen till näst längst bak samt försökte flytta all min tyngd till min häl. Har även fått skidorna glidvallade på swix tält utan att jag märkte nån stor skillnad. Har en salomon CX eskin. Intersport personalen har ju kollat att dessa skidor skulle passa mig.

Tror ni att jag får bättre glid om jag investerade i ett par dyrare som Redster C9 skintec eller Atomic Vasa Race Skintec ?

Gliden på løst føre blir selvsagt mye bedre med en ski som er høyere på halvvekt. Så er spørsmålet om du klarer å tråkke den bra nok ned når du trenger feste. 

Fordelen med en litt bedre ski er at den nok responderer bedre på justering av bindingen. Er skien ganske flat i profilen, som innstegsmodellene gjerne er, så hjelper det lite å flytte bindingen. 

Link to comment
Share on other sites

Åkte "Öppet spår måndag" i år med mina Fischer RCS Plus 202 (Åkte på 9.20). Stakade och skejtade med blanka skidor.

Hade också otroligt bra skidor fram till Evertsbergssjöarna, sedan blev det mest slask och socker.

Jag kommer ihåg att jag tänkte när jag stannade i Risberg att det kändes som att det var Påsk eller Valborg. Solen stod då som högst.

Visst var det jobbigt, men jag tror att det hade blivit jobbigt oavsett temperatur om man åker skidor 90 km.

 

Vallareceptet var följande:

Stålsicklat med R-cut.

Mättning med SWIX BP99

HS6 ett lager, därefter skärande rill:

0,75 mm rak fram och bak.

2 mm rak bindningen och bak (kanske kunde ha lagt den över hela skidan)

0,25 mm rak finstruktur över hela skidan

till sist:

SWIX marathon vit.

 

Kanonskidor som höll hela vägen (till skillnad från mig själv 🙂

Inte ett spår av grått belag i målet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är kanske inte rätt person att uttala mig då jag inte haft mina skins så länge ca ett år men har bara åkt 2 lopp med dem. Vasaloppet 45 och Vasaloppet, båda nu i år då. På VL 45 funkade de bra, kanske pga vädret och bra spår. Men på VL 90 inte alls, fruktansvärt dåligt glid även i nerförsbackar. Såg efteråt att det fastnat mycket smuts på skidorna, var förmodligen fel väder för skins just då enligt min upplevelse. Jag tänker som så att jag kan ha skinskidorna på träning och på kortare lopp men på 9 mils lopp ska jag nog ha mina "gamla" (fr 2012 så inte så gamla) vallningsbara skidor.

Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2024 at 12:07 PM, artur said:

Jag håller med det janolm skriver. Skins är enkelt men vill man ha bra glid ska man nog satsa på ett par vallningsbara skidor och lära sig valla. Prioriterar man enkelheten med skins så kanske man får leva med att glidet är från okej till mycket sämre beroende på före.

Tror du har rätt, Skins är enkelt men andra skidor ger oftast bättre glid. Iallafall i slush/slask/töväder och plusgrader. Är det minusgrader kanske skillnaden är minimal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...