Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blå hjul förbjuds


Mackan85

Recommended Posts

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg det också, i sista stund.

Satt och kollade runt för att köpa en uppsättning blåa hjul till årets tävlingar men fick för mig att kolla igenom inbjudningarna innan och tur va väl det. Avvaktar med inköp för att se vad som händer. Faktum kvarstår, dom blå hjulen är borta i skidförbundets rekommendationer och dom flesta tävlingar hänvisar dit.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt enligt mig, även om jag förstår att det känns surt för de som köpt hjul som man nu inte får använda. Obegripligt att de godkändes förra året och att man på så sätt bakvägen återinförde tävlingshjul

Link to comment
Share on other sites

Nja är inte bara blå hjul utan inga från skimateria deras 3or eller 4or är inte lätt rullande:) dock underligt att godkänna dom ett år för att tabort dom året efter när tävlingssäsongen  redan startat.

Link to comment
Share on other sites

De blå hjulen förbjuds inte det är bara förbundet som tagit bort rekommendationen för dem på tävling. (I praktiken är det kanske samma sak) 

Jag tycker det är helt rätt. Förra året på värnamorullen blev jag omåkt av åkare som startade 7 min efter mig. Under förra året var alla chanslösa som inte hade blå hjul. Samma är det i vissa väder med de rosa, de borde kanske inte heller rekommenderas. 

Själv åker jag helst tävlingar med låneskidor så slipper en fundera på utrustning och det blir ganska jämt. 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl samma sak som med rullholkarna, det är ju på tävling de gamla inte är tillåtna. Vi singelåkning är ju risken liten att skada sig själv med stavspetsen, annat vid klungkörning på tävling.

Jag har rosa men tycker de går för trögt för "en gammal gubbe" speciellt ner mot nollan. Det kanske vore bra för mig med blå hjul, fast jag tror hellre att Jenex trehjulingar vore ett säkrare alternativ (om nu Jenex finns kvar)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Volevodin said:

Det är väl samma sak som med rullholkarna, det är ju på tävling de gamla inte är tillåtna. Vi singelåkning är ju risken liten att skada sig själv med stavspetsen, annat vid klungkörning på tävling.

Jag har rosa men tycker de går för trögt för "en gammal gubbe" speciellt ner mot nollan. Det kanske vore bra för mig med blå hjul, fast jag tror hellre att Jenex trehjulingar vore ett säkrare alternativ (om nu Jenex finns kvar)

Elpex rosa PU går inte att åka på i kallt väder. Då kan man lika gärna åka på 4:or. De blir brutalt stor skillnad mot när det är varmt. 

Link to comment
Share on other sites

finns det några gummihjul som det går att åka på om man är tung? Har bara provat Elpex 40 mm och dom är alldeles för svampiga.
Då får man väl gå tillbaka till dom rosa igen. Tråkigt med dom blåa, hoppas dom fixar så att dom blir likvärdiga gummitvåor men inte lika svampiga.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stakis said:

Elpex rosa PU går inte att åka på i kallt väder. Då kan man lika gärna åka på 4:or. De blir brutalt stor skillnad mot när det är varmt. 

Eftersom jag inte åker rullskidor på sommaren bytte jag till gummitvåor bak och rosa fram - vet inte om det blev nåt bättre ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DaJo said:

Var hittar du det? Jag följer länken från Alliansloppet och i den listan är inte Skimaterias blå hjul med.

Se skidförbundets lista 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.skidor.com/download/18.641724771851535f9501ef17/1671198929860/220908-3-ssfs-rekommendationer-hjultyper.pdf&ved=2ahUKEwi1oPmK_tKGAxUGDRAIHYJ_AEAQFnoECA8QBg&usg=AOvVaw11_yh_awPKV7w2Oh4AZgKH

Alliansloppet länkar inte till den senaste listan från skidförbundet. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PetterM said:

Den listan är daterad 220908?

Jag såg däremot ett inlägg från Rullskidcenter och det kommer nog att va ok med blåa hjul i år också.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, PetterM said:

Fel länk av mig. https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/tavling/regler-och-riktlinjer

Skrolla ner så finns pdf:en om hjul för tävling. 

I det dokumentet så skriver SSF att tabellen är under revision 2024 och att en ny lista kommer att presenteras 2025. Det är upp till tävlingsarrangören att bestämma.
Snurrigt!

Jag tycker de blå hjulen är fantastiska på det sättet att de är så temperaturstabila. Rullar helt ok ner mot +1gr(kallaste jag testat) och tappar där kanske 30s/km mot när de rullar som bäst. De rosa rullar inte alls i +1gr.....

Som tung åkare så är man helt körd på gummihjul vid tävling. Elpex2 rullar nog bäst, men med 100kg åkarvikt så plattas de till och drar snett nåt förbenat.

Mest rättvisa om alla körde på PU - vikten inte lika utslagsgivande då.

Skall man förbjuda blå PU så skall också de rosa förbjudas. Efter jämförande rulltester så kom jag fram till att i +24gr och torrt väder så rullade de blå och rosa identiskt lika. Är det kallare eller blött så är alltid blå bättre. Varmare än 24gr och torrt så är jag övertygad om att rosa vinner över blå.

Och när man ändå är inne på förbudstänket, så behöver man studera hur olika gummitvåor rullar. Det skiljer ca 30s/km mellan Elpex2 och de sämre gummitvåorna. Rättvist bara för att det är gummi och inte PU??!! Nä, det kommer aldrig att kunna skapas en absolut rättvisa. Först får man komma fram till vad rättvisa är för något? Mer en filosofisk fråga än en teknisk. Mina erfarenheter om rullmotstånd gäller förmodligen inte fullt ut för en 70kg-åkare och redan där blir det svårt att prata om rättvisa.

Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2024 at 8:58 PM, boffi said:

finns det några gummihjul som det går att åka på om man är tung? Har bara provat Elpex 40 mm och dom är alldeles för svampiga.
Då får man väl gå tillbaka till dom rosa igen. Tråkigt med dom blåa, hoppas dom fixar så att dom blir likvärdiga gummitvåor men inte lika svampiga.

AE och Skigo upplever jag att de har samma gummiblandning. Båda stabila att åka på, men har inte det bästa rullet. För mig är dock Skigo big no no pga en historia av bristande kvalitet. Har en observation i riktigt varmt väder uppåt +30gr och stekande sol för de här hjulen och gummitypen(AE, Skigo). Det går gristungt!! För mig så tror jag de rullar bäst runt 15gr och misstänker att det händer något när hjulen med den här gummitypen blir riktigt varma som gör att de formligen suger sig fast. Tvärtemot gängse uppfattning om gummihjul om att ju varmare desto bättre rull.

Swenor upplever jag halvbra på det mesta. Lite allround. Lite luriga i hög fart utför om man är en tjockis då det svampiga gummit kan ge riktiga skräckupplevelser med vandrande rullskidor.....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Trampe said:

I det dokumentet så skriver SSF att tabellen är under revision 2024 och att en ny lista kommer att presenteras 2025. Det är upp till tävlingsarrangören att bestämma.
Snurrigt!

Jag tycker de blå hjulen är fantastiska på det sättet att de är så temperaturstabila. Rullar helt ok ner mot +1gr(kallaste jag testat) och tappar där kanske 30s/km mot när de rullar som bäst. De rosa rullar inte alls i +1gr.....

Som tung åkare så är man helt körd på gummihjul vid tävling. Elpex2 rullar nog bäst, men med 100kg åkarvikt så plattas de till och drar snett nåt förbenat.

Mest rättvisa om alla körde på PU - vikten inte lika utslagsgivande då.

Skall man förbjuda blå PU så skall också de rosa förbjudas. Efter jämförande rulltester så kom jag fram till att i +24gr och torrt väder så rullade de blå och rosa identiskt lika. Är det kallare eller blött så är alltid blå bättre. Varmare än 24gr och torrt så är jag övertygad om att rosa vinner över blå.

Och när man ändå är inne på förbudstänket, så behöver man studera hur olika gummitvåor rullar. Det skiljer ca 30s/km mellan Elpex2 och de sämre gummitvåorna. Rättvist bara för att det är gummi och inte PU??!! Nä, det kommer aldrig att kunna skapas en absolut rättvisa. Först får man komma fram till vad rättvisa är för något? Mer en filosofisk fråga än en teknisk. Mina erfarenheter om rullmotstånd gäller förmodligen inte fullt ut för en 70kg-åkare och redan där blir det svårt att prata om rättvisa.

Jag gillar också de blåa. Nu är jag ingen tungviktare men precis som du skriver är dom temperatur stabila. De rosa blir trögare än gummihjul snabbt när temperaturen sjunker om man är lätt. 

Jag skulle säga att de blåa är mindre känsliga för åkarens vikt än både gummihjul och rosa. 

En tanke varför ska det va rättvist hur rullskidorna rullar när man kan ha olika valla struktur mm på vintern? 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Trampe said:

AE och Skigo upplever jag att de har samma gummiblandning. Båda stabila att åka på, men har inte det bästa rullet. För mig är dock Skigo big no no pga en historia av bristande kvalitet. Har en observation i riktigt varmt väder uppåt +30gr och stekande sol för de här hjulen och gummitypen(AE, Skigo). Det går gristungt!! För mig så tror jag de rullar bäst runt 15gr och misstänker att det händer något när hjulen med den här gummitypen blir riktigt varma som gör att de formligen suger sig fast. Tvärtemot gängse uppfattning om gummihjul om att ju varmare desto bättre rull.

Swenor upplever jag halvbra på det mesta. Lite allround. Lite luriga i hög fart utför om man är en tjockis då det svampiga gummit kan ge riktiga skräckupplevelser med vandrande rullskidor.....

Har du provat Swenor Finstep med bredare hjul?
Ska tydligen klara åkare på +100kg men det står även att dom rullar tyngre pga. dom bredare hjulen.
Men om man väger +110 kg så kanske dom ändå rullar bättre än vanliga gummihjul som blir svampiga och livsfarliga i kurvor och hög fart?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, boffi said:

Har du provat Swenor Finstep med bredare hjul?
Ska tydligen klara åkare på +100kg men det står även att dom rullar tyngre pga. dom bredare hjulen.
Men om man väger +110 kg så kanske dom ändå rullar bättre än vanliga gummihjul som blir svampiga och livsfarliga i kurvor och hög fart?

 

Har bara provat Finstep några km, men gillade dem inte. För tunga hjul ger klumpig känsla. Det stämmer heller inte att Finstep tål högre vikt än Fibreglass. Stommar är identisk lika och bara färg skiljer. Hjul och gafflar på båda modellerna fullt tillräckliga även för de riktigt tunga.

Det står ibland på försäljningssidor att Finstep klarar mer(120kg), men det är inget som kommer från Swenor eller något de hävdar själva.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips som jag kan ge är att flytta fram bindning 3-4cm utifrån det normala att montera så långt bak så möjligt. Det minskar trycket på bakre hjul och ger mer jämn viktfördelning mellan fram och bak. Dessutom stabilare känsla på rullskidorna. Förstår verkligen inte det gamla tänket att montera bindning så långt bak så möjligt. Ser bara nackdelar med det oavsett vad du åker.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, PetterM said:

 

En tanke varför ska det va rättvist hur rullskidorna rullar när man kan ha olika valla struktur mm på vintern? 

Exakt, håller med där!!

Jag stör mig oerhört på varför många antyder att det närmast är fult att försöka få sina rullskidor att rulla så lätt så möjligt. Många menar att rullskidor skall vara enkelt och man inte skall hålla på att trimma.

Samma personer spenderar förmögenheter och massor av tid för att få så snabba skidor så möjligt på vintern. Då är det ingen som nöjer sig med halvbra skidor.🙄

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Trampe said:

Ett tips som jag kan ge är att flytta fram bindning 3-4cm utifrån det normala att montera så långt bak så möjligt. Det minskar trycket på bakre hjul och ger mer jämn viktfördelning mellan fram och bak. Dessutom stabilare känsla på rullskidorna. Förstår verkligen inte det gamla tänket att montera bindning så långt bak så möjligt. Ser bara nackdelar med det oavsett vad du åker.

Har flyttat fram bindningen ca 10cm, annars kan jag knappt åka på en vanlig vägbana som lutar ner mot diket. Känns om det är punka på bakhjulet som glider ner mot diket och skidan svänger kraftigt till vänster.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu förbjuder PU hjul för att det ska bli jämlikt så tycker jag att det har motsatt effekt. Nu kommer jag inte att kunna ställa upp i lopp längre. Kanske bara på platta Klarälvsloppet som har väldigt få svängar. Där åkte jag ett år på gummihjul och var väldigt nära att hamna i diket vid varje sväng. Och lopp med höga farter i nedförsbackar är bara att glömma.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boffi said:

Om man nu förbjuder PU hjul för att det ska bli jämlikt så tycker jag att det har motsatt effekt. Nu kommer jag inte att kunna ställa upp i lopp längre. Kanske bara på platta Klarälvsloppet som har väldigt få svängar. Där åkte jag ett år på gummihjul och var väldigt nära att hamna i diket vid varje sväng. Och lopp med höga farter i nedförsbackar är bara att glömma.

Håller med, samma situation för mig.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, boffi said:

Har flyttat fram bindningen ca 10cm, annars kan jag knappt åka på en vanlig vägbana som lutar ner mot diket. Känns om det är punka på bakhjulet som glider ner mot diket och skidan svänger kraftigt till vänster.

Oj, 10cm, det var mycket! Har du märkt av någon nackdel med detta? Fortfarande stabila i högfart utför?
Inser att du har en poäng med sneddragningen vid lutande vägbana. Med samma vikt fram och bak, ingen sneddragning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...