Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kost uppladdning...vad är nyttan...???


Tobbe L

Recommended Posts

Hur påverkas blodfetter av LCHF? Jag misstänker att detta kan påverkas negativt av ökad mängd mättat fett i kosten.

Blodfetterna ska inte vara något problem om man tränar och ligger i vettig fördelning mellan energiintag och utgifter.

 

Dock ska man tänka på att genomsnittsvensken äter ca 17 gram fibrer mer dag vilket skulle behöva ökas med 50-100% för att komma upp i rekommendationen på 25-35 gram. Att slopa bröd, pasta, havregryn, müsli, dra ner till ett par frukter i veckan etc känns fel väg att gå när det gäller fiberintaget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Innan man ställer sig för eller emot någonting tycker jag man själv ska testa. Att göra extremvarianter åt den ena eller andra hållet tror jag inte på. Det gäller att hitta en modell som fungerar för en själv. Jonas Colting t.ex äter även frukt och även lite bröd.

 

Att för egen del helt hoppa över kolhydrater känns fel med tanke på att jag tycker om pasta, flingor m.m. Känns lika fel att helt hoppa över alkohol. Därimot kommer jag testa för att se vad det leder till.

 

Att boosta kroppen med carboloader, pasta och gel etc känns fel och ger ofta huvudvärk, hungerkänslor och för att inte tala om kadaverlukt efter toalettbesöken...här faller vi lätt för all reklam och går den enkla vägen...

 

Människor i allmänhet, idrottsmän i synnerhet är väldigt konservativa. Har man kört en grej så är det svårt gå nya vägar.

 

Vi har på forumet haft otaliga diskussioner om vad som är bäst, ståsicklat eller vallat, tuffa intervaller eller LSD, långa eller korta stavar, m.m m.m.

 

Precis som Deas skriver tror jag inte heller snabba enkla lösningar, sådana finns inte. Det gäller att hitta SIN lösning. Ofta är det en kombination av allt. Stålsicklat OCH parafiner, intervaller OCH LSD, kanske LCHF ?!

 

Vad vet jag? Vet gör jag när jag testat...

 

Här kan man läsa mer om LCHF och hitta många andra intressanta länkar i ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Innan man ställer sig för eller emot någonting tycker jag man själv ska testa. Att göra extremvarianter åt den ena eller andra hållet tror jag inte på. Det gäller att hitta en modell som fungerar för en själv. Jonas Colting t.ex äter även frukt och även lite bröd.

 

Att för egen del helt hoppa över kolhydrater känns fel med tanke på att jag tycker om pasta, flingor m.m. Känns lika fel att helt hoppa över alkohol. Därimot kommer jag testa för att se vad det leder till.

Jag tänker precis likadant. Man måste också se att olika kroppar fungerar lite olika, det som passar för någon passar inte alltid för någon annan.

Jag får uppfattningen när man läser på olika LCHF-sidor att det finns en överrepresentation av personer med diabetes, inaktivt liv och kraftig övervik som prövat allt. För dessa personer är kanske så lite kolhydrater som bara möjligt det bästa.

 

Tränar man lite mer så är det nog så att man behöver lite mer kolhydrtaer eller iaf har lite större marginaler att tillåta sig annat bara för att man vill och tycker det är gott. Jag tror Colting är ett ganska bra föredöme mycket av det han skriver i olika frågor är genomtänkt och tänkvärt och inte styrt att han måste tycka/tänka på ett visst sätt.

 

För en aktiv och i övrigt frisk person är det knappast något problem att äta frukt, lite bröd osv.

 

 

Jaha nu har man kommit ut både som stålsicklare och LCHF:are vad blir det härnäst?

Link to comment
Share on other sites

Innan man ställer sig för eller emot någonting tycker jag man själv ska testa. Att göra extremvarianter åt den ena eller andra hållet tror jag inte på. Det gäller att hitta en modell som fungerar för en själv. Jonas Colting t.ex äter även frukt och även lite bröd.

 

Att för egen del helt hoppa över kolhydrater känns fel med tanke på att jag tycker om pasta' date=' flingor m.m. Känns lika fel att helt hoppa över alkohol. Därimot kommer jag testa för att se vad det leder till.[/quote']

Jag tänker precis likadant. Man måste också se att olika kroppar fungerar lite olika, det som passar för någon passar inte alltid för någon annan.

Jag får uppfattningen när man läser på olika LCHF-sidor att det finns en överrepresentation av personer med diabetes, inaktivt liv och kraftig övervik som prövat allt. För dessa personer är kanske så lite kolhydrater som bara möjligt det bästa.

 

Tränar man lite mer så är det nog så att man behöver lite mer kolhydrtaer eller iaf har lite större marginaler att tillåta sig annat bara för att man vill och tycker det är gott. Jag tror Colting är ett ganska bra föredöme mycket av det han skriver i olika frågor är genomtänkt och tänkvärt och inte styrt att han måste tycka/tänka på ett visst sätt.

 

För en aktiv och i övrigt frisk person är det knappast något problem att äta frukt, lite bröd osv.

 

 

Jaha nu har man kommit ut både som stålsicklare och LCHF:are vad blir det härnäst?

Hemohes?

;)

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det förut: Hitta DIN balans här i livet!

 

GundeG sammanfattar det insiktsfullt. Hans profilbild visar också på en "livsbalans" som jag själv föredrar :)

 

Om jag ska återgå till kolhydratladdning och VL så kan man ju fundera över nyttan att ta del av tätens förberedelser vad gäller mat. Det är knappast de 3 sista dagarnas förberedelser som ger dem framskjutna placeringar utan det torde väl vara de övriga 362 dagarnas föreberedelser, eller hur? Kanske ger oss mer att syna de 362 dagarna och lära av dem?

 

Man säger att ju lägre puls desto mer fett används som bränsle. Det stämmer givetvis förutsatt att du tränat upp din förmåga att använda fett som bränsle. Det handlar alltså att träna så att du kan ha en relativt hög fart med en relativt låg puls. Detta är långloppsåkarnas stjärnor jäkligt duktiga på. Tittar jag på mig själv så kan jag om jag håller mig vid en puls under 160 köra mycket lång tid. Det som begränsar är inte energin utan snarare muskelsmärtor eller annat som inte tränats tillräckligt. Vältränad kan jag springa i 3h på enbart vatten om jag håller en puls under 160. Min maxpuls är 190 och syratröskeln ligger på ca 173. Kör jag iväg och lägger mig strax under 173 tar det drygt 1 timme innan det blir tuuungt! Under sådana pass är jag också starkt beroende av vätska och jag kan känna effekter av sportdryck.

Det handlar då om att träna så att jag med en puls på 160 kan ha en så hög fart som möjligt. Just detta torde Thynell, Svärd, Aukland och grabbarna vara grymma på, de åker fort med en låg puls. Jag åker inte fullt så fort med den pulsen och eftersom jag gärna ser att jag har en bra tid så kör jag iväg med en puls som snarare är nära 170 än 160 och följdaktligen blir det jobbigt.

 

Min "kolhydratsladdartid" är förbi och på köpet har jag fått en betydligt bättre mage innan start och också ett större inre lugn innan start.

 

När det gäller kost i vardagen så kör jag "sunda förnuftmedtoden", funkar rätt bra men ger inte en deffad sex-packsmage men det ger en skön balans :)

Link to comment
Share on other sites

Innan man ställer sig för eller emot någonting tycker jag man själv ska testa. Att göra extremvarianter åt den ena eller andra hållet tror jag inte på. Det gäller att hitta en modell som fungerar för en själv. Jonas Colting t.ex äter även frukt och även lite bröd.

 

Att för egen del helt hoppa över kolhydrater känns fel med tanke på att jag tycker om pasta, flingor m.m. Känns lika fel att helt hoppa över alkohol. Därimot kommer jag testa för att se vad det leder till.

 

Att boosta kroppen med carboloader, pasta och gel etc känns fel och ger ofta huvudvärk, hungerkänslor och för att inte tala om kadaverlukt efter toalettbesöken...här faller vi lätt för all reklam och går den enkla vägen...

 

Människor i allmänhet, idrottsmän i synnerhet är väldigt konservativa. Har man kört en grej så är det svårt gå nya vägar.

 

Vi har på forumet haft otaliga diskussioner om vad som är bäst, ståsicklat eller vallat, tuffa intervaller eller LSD, långa eller korta stavar, m.m m.m.

 

Precis som Deas skriver tror jag inte heller snabba enkla lösningar, sådana finns inte. Det gäller att hitta SIN lösning. Ofta är det en kombination av allt. Stålsicklat OCH parafiner, intervaller OCH LSD, kanske LCHF ?!

 

Vad vet jag? Vet gör jag när jag testat...

 

Här kan man läsa mer om LCHF och hitta många andra intressanta länkar i ämnet.

LCHF:are är inga kompromisstyper. Om man är inne på deras forum så slås man av den närmast fundamentalistiska inställning de har. Dessutom anser de att träning är mer eller mindre meningslöst det enda som är viktig att trycka i sig så mkt fett som möjligt.

 

Däremot så håller jag med om att de flesta människor inkl VL-åkare äter för mkt kolhydrater men att helt ta bort dem tror jag inte på. Ingen elitåkare praktiserar detta vad jag vet. Även Colting använder kolhydrater under och efter tävlingar.

En bra kompromiss är väl att äta mindre kolhydrater och träna långa pass utan kolhydrater samt att byta den långa kolhydratladdningen mot Aussi-metoden eller att ev slopa den helt.

Link to comment
Share on other sites

LCHF:are är inga kompromisstyper. Om man är inne på deras forum så slås man av den närmast fundamentalistiska inställning de har. Dessutom anser de att träning är mer eller mindre meningslöst det enda som är viktig att trycka i sig så mkt fett som möjligt.

 

Däremot så håller jag med om att de flesta människor inkl VL-åkare äter för mkt kolhydrater men att helt ta bort dem tror jag inte på. Ingen elitåkare praktiserar detta vad jag vet. Även Colting använder kolhydrater under och efter tävlingar.

En bra kompromiss är väl att äta mindre kolhydrater och träna långa pass utan kolhydrater samt att byta den långa kolhydratladdningen mot Aussi-metoden eller att ev slopa den helt.

Tror det är vanligt fenomen att man nästan blir "frälst" när man hittar nått som funkar bra. Det här med ödmjukhet är ju då inte så dumt att plocka fram...

 

Att elitåkare inte praktiserar detta behöver inte betyda så mycket. Tror det är få som är villiga att "offra" en säsong på att testa något som kanske inte fungerar, likadant ju vad gäller långa eller korta stavar. För mig räcker det med att BA50, Colting + ett par stycken till bra VL-åkare säger att det fungerar för att göra mig tillräckligt nyfiken att testa.

 

I alla fall ska det bli spännande att testa. Började idag, kroppen känns lite konstig men det gick bra att köra halvlugnt löppass i skogen. Känner inga som helst energidippar =)

Link to comment
Share on other sites

Som någon skrev är det viktigt att testa vad som passar en själv. Det tog många år för mig att komma underfund med att jag har långsam genomgång i matsmältningssystemet. Att äta ofta och lite fungerade inte vilket ledde till illamående och ibland tom att jag tvingades spy upp maten. Det blev så småningom bättre, när jag gick över till tre mål/dag och ingen fast föda mellan måltiderna. 6-8 tim mellan frukost och middag är normalt för mig, men med en stabil grötfrukost kan jag klara mig 9-10 tim utan att få djupare energidippar. Det sista upplägget har jag haft i jobbet i två år, men då har jag ätit en apelsin, en banan + en kopp nyponthe som mellanmål och har då kunnat träna i dagsljus före middagen. Jag blir aldrig hungrig under ett VL, då jag är van att klara mig utan mat under långa perioder.

 

När det gäller kosten tror jag på variation, varken extremt åt det ena eller andra hållet. Även nyttig mat kan bli onyttig om man ensidigt intar stora mängder av den, men insatt i sitt rätta sammanhang har varje pusselbit sitt värde.:)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte heller på extrema koster. Det har ju gjorts många olika tester på detta.

Jag har en snubbe på jobbet som är en LCHFfrälst person. Han har fått en del av arbetskollegor att kraftigt minska på sitt kolhydratintag. Men det är människor som rör på sig relativt lite. Då tror jag också att det kan fungera att minska på kolhydraterna rätt mycket, till förmån för fett. Dock har det väl visat sig att för hälsans skull så behöver kroppen en balanaserad kost med en jämn fördelning av både fett/kolhydrater för att kunna fungera bra.

 

Jag blir tung i kroppen av mat med mycket fett och protein som tex julmat. Det är ett tillfälle på året då det är svårt att få mig tillräckligt med kolhydrater. Första passet efter all julmat är ett tungt pass med i regel låg fart och jag tar slut fort. Så har det funkat för mig.

 

Jag behöver en hel del kolhydrater för att kunna träna rejäl träning med varierad fart/tempo och samtidigt orka länge.

Jag äter en ganska normal kost med både fett, kolhydrater och protein. Tonvikt på potatis, pasta, ris osv men ingen extrem kost. Njuter ochså av kakor, mörk choklad, glass osv.

Försöker att under långa lugnare löppass inta endast vatten och klarar mig nu upp till 2 timmar på enbart vatten.

 

Jag brukar inte göra nån gammaldags hård tömning. Det brukar bli den snällare varianten med ett tömningspass och sedan laddning i 3 dagar. Men INTE någon extrem laddning utan mer mängd vid varje måltid och fler mellanmål osv. Har orkat bra sedan jag börjat med detta. Tog slut tidigare i loppet innan jag gjorde nån laddning.

 

Mina erfarenheter bara. Tror på att hitta nåt som passar individen. Alla kan vi funka olika. ;)

Link to comment
Share on other sites

Gson: Att det inte funkera för dig efter en eller några måltid är inget bevis. Som sagt ovan tar det kroppen ca två månader att ställa om till fettbaserad kost.

 

Jag kör själv med Coltings variant som bas. Nu ska jag väl i o f s inte säga någonting då jag fick avbryta vasan pga magproblem (kan ha varit chock från sportdryck, men testade framgångsrikt upplägget 2 tävlingar innan och att rännskitan satt i över 2 dagar talar väl snarare för någon bakterie). Men mina upplevelser är att jag inte alls blir lika trött efter lång anstränging som innan.

Link to comment
Share on other sites

OK...det som ni har skrivit hittills är att det inte behövs några kolhydrater för att köra lugnt och långt....eller? Men om man ska bli en bättre skidåkare så behöver man även köra kort och snabbt.... vid hög belastning (över 85% av max) så är kolhydrater den dominerande energikällan.... tror ni även att man blir en snabbare skidåkare/Löpare i traditionell skidåking? typ 15km? På en sådan distans så använder man ju i vanliga fall väldigt lite fett....

O jämföra med colting som har en tävlingstid på +-8h kanske e lite missvisande...

Link to comment
Share on other sites

OK...det som ni har skrivit hittills är att det inte behövs några kolhydrater för att köra lugnt och långt....eller? Men om man ska bli en bättre skidåkare så behöver man även köra kort och snabbt.... vid hög belastning (över 85% av max) så är kolhydrater den dominerande energikällan.... tror ni även att man blir en snabbare skidåkare/Löpare i traditionell skidåking? typ 15km? På en sådan distans så använder man ju i vanliga fall väldigt lite fett....

O jämföra med colting som har en tävlingstid på +-8h kanske e lite missvisande...

Nej, på 15km är LCHF förmodligen inget vidare.

 

Men Coltings variant är inte LCHF i bemärelsen 0 kolhydrater, tvärt om uppmuntras de om det är rätt sort (enkelt utryck grovt (utan socker!) bröd istället för ljust, frukt istället för godis/kakor) och vid rätt tillfällen. Han tar själv avstånd från extremvarianten.

 

Som många påpekat drickar han dessutom t ex sportdryck under tävling.

Link to comment
Share on other sites

OK...det som ni har skrivit hittills är att det inte behövs några kolhydrater för att köra lugnt och långt....eller? Men om man ska bli en bättre skidåkare så behöver man även köra kort och snabbt.... vid hög belastning (över 85% av max) så är kolhydrater den dominerande energikällan.... tror ni även att man blir en snabbare skidåkare/Löpare i traditionell skidåking? typ 15km? På en sådan distans så använder man ju i vanliga fall väldigt lite fett....

O jämföra med colting som har en tävlingstid på +-8h kanske e lite missvisande...

Jag har en kompis som kör triathlon på ganska hög nivå och han ligger ofta på höga pulsnivåer både under träning och under tävlingar. Kolla även på marathomlöpare som är extremt duktiga på att liga kring tröskelpuls länge.

 

För egen del under ett VL ligger jag endast 10-15min över tröskeln. Ska bli spännande att se hur det kommer fungera. Jag återkopplar på skidforum...

 

Bra att vara skeptisk - ännu bättre att vara nyfiken =)

Link to comment
Share on other sites

Bra att vara skeptisk - ännu bättre att vara nyfiken =)

Precis! och kan man kombinera viss skepsis med nyfikenhet så kan man komma långt. Och emellanåt så testar man något helt "tokigt" och lär sig av de eventuella misstagen :)

 

Jag blev tex nyfiken på Maffetone träning uppmuntrad av en killes resultat redovisade på jogg.se. Jag fick dock inte alls den utveckling han fått och återgick till mer traditionell träning. Det jag däremot fick var en betydligt längre uthållighet. Jag tror att jag förfinade min förmåga att använda fett som bränsle.

 

Det handlar som flera påpekat att hitta det som funkar för dig själv. Det finns inga enkla svar utan vi funkar olika och vi har framförallt helt olika förutsättningar och bakgrund. Jag funkar dåligt om kolhydrater utesluts helt men funkar riktigt bra om jag begränsar kolhydrater till de med ett lägre GI.

 

När allt kommer om kring så kommer du ändå jäkligt långt på traditionell husmanskost, bra sömn och hård träning :)

Link to comment
Share on other sites

Thorrez:

Jag bara berättade vad som funkar för mig. Har jag olyckligt uttat något som upfattats som bevis så ber jag om ursäkt. :)

Har iofs inte prövat ställa om under 2 månader men ibland i återhämtningsperioder ätit lite mindre mängd kolhydrater och lite högre del protein/fett under några veckor och varit väldigt slö. Sedan har det visat sig i tester (ska leta upp litteratur om detta) att en balanserad kost med jämn fördelning av fett/kolhydrater gör att kroppen fungerar väl och mår bra. Tränar man mycket och tycker om pastarätter osv så känner inte jag att det är läge att utsätta mig för en totalomställning.

Vi alla kan må bra av olika saker. Det beror nog rätt mycket på vilken typ av pass man tränar och vilken intensitet man ligger på. Viktigt att äta tillräckligt mycket om man tränar mycket.

Fett kräver dock betydligt mer syre än kolhydrater för att kroppen ska kunna använda fettet vid hårt arbete. En bra syreupptagningsförmåga är väl på sin plats.

 

Är rätt övertygad om att eliten i skidåkning inte skulle klara av att köra många hårda intensiva träningspass på en kost som till största del uteslutit kolhydrater.

Men det är ett jätteintressant ämne allt detta :)

Link to comment
Share on other sites

Borde väl inte uttala mig förrän jag testat själv lite mer...

 

Men för exvis ett 15 km-lopp eller intervallpass borde det normalt kroppslagrade glykogenet räcka ganska långt vid även lägre kolhydratintag. För de flesta av oss (iaf oss gubbar) hamnar nog väldigt mkt av glykogenet som handtag på väl kända ställen och där gör de ingen nytta.

 

Vältränade kan förmodligen som tidigare diskuterats i denna tråd förbränna större andel fett vid högre ansträngning än normalpersonen. Kroppen kan enligt vissa källor tom med lära sig att lagra in mer fett nära de muskler som sas oftast behöver energin.

Det finns förmoligen en hel del att tjäna på effektivare fettförbränning även vid högre intensiteter än när man även käkar kolhydrater eftersom kroppen då oftast inte behöver använda fettet på ett optimalt sätt.

 

En annan fråga man kan fundera på är om kroppen prioriterar glykogeninlagring när man går på LCHF-kost och sas endast i nödfall tar till glykogenreserven. Då borde man kunna upprätthålla hyfsade glykogennivåer i musklerna, speciellt om man tar kolhydrater i direkt anslutning till träning.

 

I ärlighetens namn finns nog inte så mycket forksning runt LCHF och träning ännu, men det kommer säkert allt eftersom teorierna vinner mark.

 

Hursomhelst så börjar det bli ganska vedertaget att den sk Seven Countries studien som till stor del ligger till grund för dagens kostråd innehåller stora brister och bl a har man förbisett stora geografiska skillnader i resultaten utan att undersöka vad de berott på.

Se tex http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

 

Har även varit uppe i kalla fakta http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=683690&treeId=9023&renderingdepartment=2.757

 

Sen är det säkert så att det skiljer enormt mycket mellan olika personer, ålder, kön, hälsotillstånd, träning etc.

Link to comment
Share on other sites

...

 

Hursomhelst så börjar det bli ganska vedertaget att den sk Seven Countries studien som till stor del ligger till grund för dagens kostråd innehåller stora brister och bl a har man förbisett stora geografiska skillnader i resultaten utan att undersöka vad de berott på.

Se tex http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

 

....

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9712

 

Inget ställningstagande från min sida. Vill bara få med en referens med avvikande åsikt för att balansera det hela lite.

 

GundeG! Skall bli väldigt spännande att höra hur det går med din 3 månaders test. Skulle vara väldigt intressant om du gjorde lite referensmätningar av puls hastighet och upplevd ansträngning på t.ex. testcyckel eller favoritrunda under och efter testen.

Link to comment
Share on other sites

GundeG! Skall bli väldigt spännande att höra hur det går med din 3 månaders test. Skulle vara väldigt intressant om du gjorde lite referensmätningar av puls hastighet och upplevd ansträngning på t.ex. testcyckel eller favoritrunda under och efter testen.

Det kommer...

Slänger löpande in lite rapporter, funderingar och testresultat.

 

Just nu känns kroppen lite konstig, det nästan kryper lite under skinnet. Dock är jag full med energi och känner mig pigg, ingen känsla av lågt blodsocker. En konstig sak är att det känns nästan som musklerna är lite "boostade" precis som när man kolhydratladdar, verkar sjukt då det egentligen bör kännas tvärtom.

 

Har sedan starten igår hunnit med 1tim skogslöpning i terräng, 1.5tim cykling t&r jobbet och ikväll blir det ett MAQ styrkepass. På konditionspassen har pulsen varit lite högre än vanligt och lite mer svajig.

 

Snackade med en kompis om detta. Han berättade att hans frus morfar jobbade sex dagar i veckan i skogen, sov i en koja året runt. Åt fläsk, pannkakor smörgåsar med en jävla massa smör på. Jobbade stenhårt år ut och år in. Alla har blivit 80 bast eller lever fortfarande. Varje vecka för dem var hårdare än det värsta vi ens varit i närheten av. Hur är det möjligt?

 

Min egen morfar var också timmerman och jobbade/slet sedan unga år i skogen runt Gagnef i Dalarna och vi uppkallade en smörgås efter honom, "morfars-mackan", man tog en bit hårt knäckebröd och drog rätt ner i smörpaketet, ju mer smör desto bättre, faan va gott =)

 

Mer kommer ...

Link to comment
Share on other sites

Min egen morfar var också timmerman och jobbade/slet sedan unga år i skogen runt Gagnef i Dalarna och vi uppkallade en smörgås efter honom, "morfars-mackan", man tog en bit hårt knäckebröd och drog rätt ner i smörpaketet, ju mer smör desto bättre, faan va gott =)

 

Mer kommer ...

Läste en intervju med en kille som är mtb-pro i usa,

han körde med dieten typ "eat as your grandparents did".

Så morfarsmackan ligger helt rätt i tiden! :)

Link to comment
Share on other sites

GundeG! Skall bli väldigt spännande att höra hur det går med din 3 månaders test. Skulle vara väldigt intressant om du gjorde lite referensmätningar av puls hastighet och upplevd ansträngning på t.ex. testcyckel eller favoritrunda under och efter testen.

Det kommer...

Slänger löpande in lite rapporter' date=' funderingar och testresultat.

 

Just nu känns kroppen lite konstig, det nästan kryper lite under skinnet. Dock är jag full med energi och känner mig pigg, ingen känsla av lågt blodsocker. En konstig sak är att det känns nästan som musklerna är lite "boostade" precis som när man kolhydratladdar, verkar sjukt då det egentligen bör kännas tvärtom.

 

Har sedan starten igår hunnit med 1tim skogslöpning i terräng, 1.5tim cykling t&r jobbet och ikväll blir det ett MAQ styrkepass. På konditionspassen har pulsen varit lite högre än vanligt och lite mer svajig.

 

Snackade med en kompis om detta. Han berättade att hans frus morfar jobbade sex dagar i veckan i skogen, sov i en koja året runt. Åt fläsk, pannkakor smörgåsar med en jävla massa smör på. Jobbade stenhårt år ut och år in. Alla har blivit 80 bast eller lever fortfarande. Varje vecka för dem var hårdare än det värsta vi ens varit i närheten av. Hur är det möjligt?

 

Min egen morfar var också timmerman och jobbade/slet sedan unga år i skogen runt Gagnef i Dalarna och vi uppkallade en smörgås efter honom, "morfars-mackan", man tog en bit hårt knäckebröd och drog rätt ner i smörpaketet, ju mer smör desto bättre, faan va gott =)

 

Mer kommer ...[/quote']

Hmm nu känner jag mig gnällig och neggig igen men...Pannkakor och smörgåsar innehåller i huvudsak kolhydrater. Sen åt de kanske potatis också? Möjligen lite äpplen vid rätt säsongen och under helgen slank de kanske ner ngn öl ibland.

De åt nog en kost med ngt mer fett än som är normalt idag. Men extremt mkt mer kolhydrater än LCHF.

 

Men fortsätt gärna testa och rapportera. Hade funderingar på att testa själv för ett tag sedan men ju mer jag läst desto mer tveksam blir jag. Rätt mörkrädd också över hur olika och samma forskningstudier kan användas för att påvisa diametralt olika teorier.

Link to comment
Share on other sites

Pannkakor innehåller mycket mer proteiner än vanlig mjölmat. (Mitt eget std-recept är lika många ägg som deciliter mjöl. O så mjölken förstås)

 

 

En "riktig" smörgås är inte en bit skogaholmslimpa med tre gram lättolagom, utan en rågskiva med tre mm tjockt smörlager och två rejäla skivor rökt sidfläsk på. Den har säkert mer än 60 % fett.

Link to comment
Share on other sites

Pannkakor innehåller mycket mer proteiner än vanlig mjölmat. (Mitt eget std-recept är lika många ägg som deciliter mjöl. O så mjölken förstås)

 

 

En "riktig" smörgås är inte en bit skogaholmslimpa med tre gram lättolagom, utan en rågskiva med tre mm tjockt smörlager och två rejäla skivor rökt sidfläsk på. Den har säkert mer än 60 % fett.

Pannkakor (2 dl mjöl, 2 ägg, 4 dl standardmjölk och 2 msk smör):

40 g protein, 47 g fett och 109 g kolhydrater.

16 E% protein 41 E% fett och 43 E% kolhydrater.

 

"Riktig" smörgås:

12 g protein, 32 g fett, 30 g kolhydrater.

10 E% protein, 61 E% fett, 29 E% kolhydrater.

 

Med reservation för tjocklek på bröd- och fläskskivor.

Link to comment
Share on other sites

Pannkakor innehåller mycket mer proteiner än vanlig mjölmat. (Mitt eget std-recept är lika många ägg som deciliter mjöl. O så mjölken förstås)

 

 

En "riktig" smörgås är inte en bit skogaholmslimpa med tre gram lättolagom, utan en rågskiva med tre mm tjockt smörlager och två rejäla skivor rökt sidfläsk på. Den har säkert mer än 60 % fett.

Now we´re talking... =)

Link to comment
Share on other sites

Pannkakor innehåller mycket mer proteiner än vanlig mjölmat. (Mitt eget std-recept är lika många ägg som deciliter mjöl. O så mjölken förstås)

 

 

En "riktig" smörgås är inte en bit skogaholmslimpa med tre gram lättolagom' date=' utan en rågskiva med tre mm tjockt smörlager och två rejäla skivor rökt sidfläsk på. Den har säkert mer än 60 % fett.[/quote']

Pannkakor (2 dl mjöl, 2 ägg, 4 dl standardmjölk och 2 msk smör):

40 g protein, 47 g fett och 109 g kolhydrater.

16 E% protein 41 E% fett och 43 E% kolhydrater.

 

"Riktig" smörgås:

12 g protein, 32 g fett, 30 g kolhydrater.

10 E% protein, 61 E% fett, 29 E% kolhydrater.

 

Med reservation för tjocklek på bröd- och fläskskivor.

Förutom att det känns som en ganska liten smörgås, så känns proprotionerna rimliga. Tre-fyra sådana smörgåsar o två koppar kaffe ger kraft för två timmar till med motorsågen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...