Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg för VL på 6 timmar


Peja

Recommended Posts

Vad tror ni om nedanstående upplägg de 2-3 närmaste månaderna om målet är vasaloppet på 6 timmar? Från årsskiftet blir det förhoppningsvis lite snö i stockholmsområdet och även några resor norrut, så då görs programmet om lite.

 

Måndag: Löpintervaller 5x4 min (A3)

Tisdag: 30 min styrketräning basövningar

Onsdag: 3x7 min skidgång eller roddmaskin (A3)

Torsdag: 60-90 min rullskidor (A1-A2)

Fredag: Vila

Lördag: Rullskidintervaller 7x3 min (A3)

Söndag: Rullskidor 2 timmar A1 + 30 min styrketräning

 

Totalt ca 6 timmar träning i veckan, av denna tid så är 30-35 min på puls 90-95% av max (får ihop 10-15 min i pulszonen över 90% av max under intervallpassen som ju består av ca 20 min högintensiv träning per pass).

Link to comment
Share on other sites

Mycket beror ju på individuella förutsättningar osv. Utifrån mina egna prestationer och träningsdos bör det inte vara några som hels problem att klara ditt mål ett normalår (vad nu det är). Problemet som jag ser det är att planering och faktiskt utfall inte alltid är identiska. Speciellt om min ambitionsnivå varit för hög blir jag ofelbart sjuk sådär vid jultid och förkylningarna byter av sig så att träningsdosen bara blir en bråkdel av vad man föresatt sig.

 

Frågan är också vad du har för träningsdos i bagaget. Att öka snabbt i träningsdos med skidåkning, rullskidor, rodd är ju väldigt lätt. Man behöver ju inte smyga igång träningen som man gör vid löpning för att undvika lokala överbelastningsskador. Risken finns alltså att man som motionär går igång för hårt på för kort tid och får bakslag i fomr av infektioner. Bättre för egen del tror jag ibland skulle ha varit att träna mindre för att hålla sig friskare.

Link to comment
Share on other sites

Ser mkt bra ut, möjligen ser dina styrkepass lite korta ut och du skulle även åtminstone varannan vecka kunna byta de två passen rullskidor på to och sö till ett långt pass på 3-4 h. Kör även aningens mer styrka och rullskidor men ingen löpning alls och ligger på dryga 5 h trots viss ålderdomssvaghet, + talang- teknik- och snöbrist. Så dina 6 timmar bör du fixa lätt förutsatt rätt led förstås;-)
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! Syftet med frågan var mer att få fram ett bra träningsupplägg än att exakt förutspå min tid. Så det gör inte så mycket om jag grejar 5:30.

 

Ska fundera på något längre pass någon gång i månaden på helgen. Men tycker 2 timmar är rätt lång tid när man är ute själv. Mer mentalt än fysiskt. Får nog också flytta styrketräningen från söndagen de gånger passen går upp mot 3-4 timmar.

 

Låter bra att upplägget ser någorlunda vettigt ut i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag snor din tråd lite Peja men jag är konfunderad.

 

Ni som tror att detta räcker för 6 timmar. Förutsätter ni då att man redan är i riktigt bra form och att den här dosen håller det vid liv? Eller att dosen kommer åkas (rejält) efter nyår?

 

Jag har själv planerat på att träna betydligt hårdare än detta och har inga illutioner om att kunna göra bättre än kanske 6:45 i vinter (7:29 förra året på ÖS söndag efter att ha satt igång träning i början av december, okej teknik i botten då jag är uppväxt i Dalarna och åkt för skoj skulle men aldrig tränat i klubb)

 

Min träning är dock mindre intensiv (basen är Mattias Svans pass fast jag kör mer), är det jag som är fel ute?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om nedanstående upplägg de 2-3 närmaste månaderna om målet är vasaloppet på 6 timmar? Från årsskiftet blir det förhoppningsvis lite snö i stockholmsområdet och även några resor norrut, så då görs programmet om lite.

 

Måndag: Löpintervaller 5x4 min (A3)

Tisdag: 30 min styrketräning basövningar

Onsdag: 3x7 min skidgång eller roddmaskin (A3)

Torsdag: 60-90 min rullskidor (A1-A2)

Fredag: Vila

Lördag: Rullskidintervaller 7x3 min (A3)

Söndag: Rullskidor 2 timmar A1 + 30 min styrketräning

 

Totalt ca 6 timmar träning i veckan, av denna tid så är 30-35 min på puls 90-95% av max (får ihop 10-15 min i pulszonen över 90% av max under intervallpassen som ju består av ca 20 min högintensiv träning per pass).

Tycker det låter som ett ganska bra upplägg, men det beror ju helt och hållet på vad du har för bakgrund. Har du åkt tidigare? Tror inte jag tränar mer än det där, åker iofs. mycket skidor på vintern, och åkte i mål senast på strax över 5 timmar. Men jag hade nog bytt ut Torsdagens pass mot ett intervallpass med riktigt korta intervaller 30-60 sek. där du maxar. Backe ibland. 95-100% stakning utan frånskjut på rullskidpassen.

Tycker att det är hopplöst att ha en tid som målsättning på Vasan, då föret kan variera så mycket, själv siktar jag alltid på en placering.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

I det första numret av "nya" glid som precis har kommit ut finns det träningprogram sammansatta av Oscar Svärd. Ett pogram för nybörjaren, 6-timmarsåkaren och elitmotionären. I detta nummer var programmet för november och i nästa nummer kommer decemberprogrammet osv. Jag har tjuvstartat på november redan nu.

 

Det kanske finns fler som tänkte köra efter något av dessa program, isåfall skulle man kunna köra ihop så blir det lättare att motivera sig. Någon som är sugen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...