Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Stora" hypokondriker tråden


Robocop79

Recommended Posts

Du är inte ensam....

Själv har jag fått lägga ner allt vad elitmotionärssatsning heter. Min kropp tål helt enkelt inte träning. Jag har varit förkyld ca 20-25 veckor per år de senaste 15 åren....

Inte en enda läkare har kunnat förklara varför... Antalet skidtävlingar som jag har varit tvungen att ställa in i sista stund är oräkneliga. Huskurer och naturmedicin biter inte...

Men jag får vara glad åt de 25-30 veckorna per år jag är frisk och kan träna! Har jag tur hinner jag komma i någorlunda form och hinner åka något lopp innan kroppen ger upp igen! Men jag vägrar ge upp. Det finns ju inget bättre än att plåga kroppen i ett skidspår i två timmar! Hoppas jag får vara frisk när vintern börjar på allvar i år. Just nu är det halsont och rejäl förkylning....

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam....

Själv har jag fått lägga ner allt vad elitmotionärssatsning heter. Min kropp tål helt enkelt inte träning. Jag har varit förkyld ca 20-25 veckor per år de senaste 15 åren....

Inte en enda läkare har kunnat förklara varför... Antalet skidtävlingar som jag har varit tvungen att ställa in i sista stund är oräkneliga. Huskurer och naturmedicin biter inte...

Men jag får vara glad åt de 25-30 veckorna per år jag är frisk och kan träna! Har jag tur hinner jag komma i någorlunda form och hinner åka något lopp innan kroppen ger upp igen! Men jag vägrar ge upp. Det finns ju inget bättre än att plåga kroppen i ett skidspår i två timmar! Hoppas jag får vara frisk när vintern börjar på allvar i år. Just nu är det halsont och rejäl förkylning....

Huva, där slår du tom mig!

För egen del så blev det lite bättre efter att jag mognat så pass att jag kan acceptera long slow distance som träning, men ibland är det svårt att hålla igen.

 

Har du högre maxpuls än snittet (220 minus ålder)?

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam....

Själv har jag fått lägga ner allt vad elitmotionärssatsning heter. Min kropp tål helt enkelt inte träning. Jag har varit förkyld ca 20-25 veckor per år de senaste 15 åren....

Inte en enda läkare har kunnat förklara varför... Antalet skidtävlingar som jag har varit tvungen att ställa in i sista stund är oräkneliga. Huskurer och naturmedicin biter inte...

Men jag får vara glad åt de 25-30 veckorna per år jag är frisk och kan träna! Har jag tur hinner jag komma i någorlunda form och hinner åka något lopp innan kroppen ger upp igen! Men jag vägrar ge upp. Det finns ju inget bättre än att plåga kroppen i ett skidspår i två timmar! Hoppas jag får vara frisk när vintern börjar på allvar i år. Just nu är det halsont och rejäl förkylning....

Huva' date=' där slår du tom mig!

För egen del så blev det lite bättre efter att jag mognat så pass att jag kan acceptera long slow distance som träning, men ibland är det svårt att hålla igen.

 

Har du högre maxpuls än snittet (220 minus ålder)?[/quote']

Nej lag ligger runt 185 i maxpuls och är 35 år... Skulle högre maxpuls påverka?

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam....

Själv har jag fått lägga ner allt vad elitmotionärssatsning heter. Min kropp tål helt enkelt inte träning. Jag har varit förkyld ca 20-25 veckor per år de senaste 15 åren....

Inte en enda läkare har kunnat förklara varför... Antalet skidtävlingar som jag har varit tvungen att ställa in i sista stund är oräkneliga. Huskurer och naturmedicin biter inte...

Men jag får vara glad åt de 25-30 veckorna per år jag är frisk och kan träna! Har jag tur hinner jag komma i någorlunda form och hinner åka något lopp innan kroppen ger upp igen! Men jag vägrar ge upp. Det finns ju inget bättre än att plåga kroppen i ett skidspår i två timmar! Hoppas jag får vara frisk när vintern börjar på allvar i år. Just nu är det halsont och rejäl förkylning....

Huva' date=' där slår du tom mig!

För egen del så blev det lite bättre efter att jag mognat så pass att jag kan acceptera long slow distance som träning, men ibland är det svårt att hålla igen.

 

Har du högre maxpuls än snittet (220 minus ålder)?[/quote']

Nej lag ligger runt 185 i maxpuls och är 35 år... Skulle högre maxpuls påverka?

Intressant om det finns teorier om att det påverkar på ngt sätt är 46 och har 195 i maxpuls. Flera i min ålder med samma träningsbakgrund och med likvärdig prestationsnivå har 165. Bör man möjligen träna mer lugnt och långt med hög maxpuls?? Under sept körde jag mkt hårt med både träning /tävling. Men sen början på okt har det bara gått sämre och sämre och nu är jag också kraftig förkyld för första gången sen precis efter VL.

Link to comment
Share on other sites

Ja att immunförsvaret bryts ner vid hård träning och tävling är ingen hemlighet.

Däremot stärks det på "lång sikt" av träning. Det är precis efter hård ansträngning som immunförsvaret är som svagast innan man återhämtat sig.

Personligen gillar jag att plåga mig och är kanske lite för rastlös för att bara köra lågintensivt, men jag kanske måste tänka om... Men om det beror på vilken maxpuls man har är ju en intressant fråga jag gärna skulle vilja ha svar på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning, men rent logiskt så borde det vara mer nerbrytande att ligga nära sin maxpuls dvs taket och kanske ibland gå igenom och dra på sig mjölksyra. Men det kan vara precis tvärtom eller inte ha någon betydelse alls.

Normalt brukar jag ha 2 förkylningar/år i snitt. Säsongen 06-07 var jag förkyld från okt-april 4 ggr, där andra infektionen bet sig fast i bröstet och kom tillbaka i omgångar. Tack vare pencillinkur blev jag så bra att jag kunde köra VL - veckan efter likadant igen. Efter det har förkylningarna gärna velat fastna i bröstet, troligen pga icke allergisk astma (sensorisk hyperreaktivitet). En annan orsak kan vara att då jag var så mycket sjuk jobbade jag i en förskoleklass, sen har arbetsuppgifterna ändrat + att jag varit noga med att använda handdesinfektion flera ggr/dag. Sen kör jag med C-vitamin + Kan Jang vid de första förkylningssymptomen - ibland går det att stoppa - ibland inte.

Jörgen Mårtensson, elitorienteraren påstod att han kunde hålla förkylningen borta hela säsongen och sen på hösten "släppte han fram den". Om han hade nyckeln till att slippa förkylningar, borde han skriva en bok om detta, det borde bli en bestseller !

Mmcury: Kanske du skall konsultera Mårtensson som ett sista halmstrå .:/

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning, men rent logiskt så borde det vara mer nerbrytande att ligga nära sin maxpuls dvs taket och kanske ibland gå igenom och dra på sig mjölksyra. Men det kan vara precis tvärtom eller inte ha någon betydelse alls.

Normalt brukar jag ha 2 förkylningar/år i snitt. Säsongen 06-07 var jag förkyld från okt-april 4 ggr, där andra infektionen bet sig fast i bröstet och kom tillbaka i omgångar. Tack vare pencillinkur blev jag så bra att jag kunde köra VL - veckan efter likadant igen. Efter det har förkylningarna gärna velat fastna i bröstet, troligen pga icke allergisk astma (sensorisk hyperreaktivitet). En annan orsak kan vara att då jag var så mycket sjuk jobbade jag i en förskoleklass, sen har arbetsuppgifterna ändrat + att jag varit noga med att använda handdesinfektion flera ggr/dag. Sen kör jag med C-vitamin + Kan Jang vid de första förkylningssymptomen - ibland går det att stoppa - ibland inte.

Jörgen Mårtensson, elitorienteraren påstod att han kunde hålla förkylningen borta hela säsongen och sen på hösten "släppte han fram den". Om han hade nyckeln till att slippa förkylningar, borde han skriva en bok om detta, det borde bli en bestseller !

Mmcury: Kanske du skall konsultera Mårtensson som ett sista halmstrå .:/

Jögge var min idol på den tiden och jag kommer också ihåg detta. Tycker dock då som nu att det verkar lite väl "optimistiskt", men kanske en aspekt på att det lönar sig att tänka positivt. I vår stressade värld är det dock en svår utmaning att klara av att tänka extremt positivt dec-okt och slappna av i nov.

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt nyckelbenet under årets sista cykelrace.... Tanken var att dra igång hårdträningen inför skidsäsongen ett par dagar efter racet men nu sitter man här 10 veckor senare och har bara klarat av ett löppass och 45 minuters rullskidåkning.....

Kan nog glömma att ta mig upp till led 1 denna säsong. :-(

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt nyckelbenet under årets sista cykelrace.... Tanken var att dra igång hårdträningen inför skidsäsongen ett par dagar efter racet men nu sitter man här 10 veckor senare och har bara klarat av ett löppass och 45 minuters rullskidåkning.....

Kan nog glömma att ta mig upp till led 1 denna säsong. :-(

Det finns 2 typer av cyklister: De som HAR brutit nyckelbenet och de som snart KOMMER att bryta nyckelbenet. Välkommen i klubben "HAR" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt nyckelbenet under årets sista cykelrace.... Tanken var att dra igång hårdträningen inför skidsäsongen ett par dagar efter racet men nu sitter man här 10 veckor senare och har bara klarat av ett löppass och 45 minuters rullskidåkning.....

Kan nog glömma att ta mig upp till led 1 denna säsong. :-(

Det finns 2 typer av cyklister: De som HAR brutit nyckelbenet och de som snart KOMMER att bryta nyckelbenet. Välkommen i klubben "HAR" ;)

Tack!! :)

Det var faktiskt min första tanke när jag satt bredvid vägen och kände att benet var av:

- Äntligen är jag en riktig cyklist!!

Link to comment
Share on other sites

Tack!! :)

Det var faktiskt min första tanke när jag satt bredvid vägen och kände att benet var av:

- Äntligen är jag en riktig cyklist!!

Possitivt tänkande, helt rätt.

 

Sedan är det ju coolare om det sker i en tuff spurtduell med Cippolini, Zabel och McEwan än när man väjer för en ekorre på väg 225 i sin ensamhet.................

Link to comment
Share on other sites

Jag har hög maxpuls och har en tendens att inte kunna hålla igen och ofta sjuk vid regelbunden träning

 

Alltså:

Hög maxpuls 200-205 (41 bast)

Pressar gärna på 95%

Ofta sjuk

:(

 

Kanske självklara samband, men vore kul med en miniundersökning här. Hur ser erat mönster ut?

:)

Link to comment
Share on other sites

Ålder: 40

Maxpuls: 190

Väldigt sällan sjuk

Tränar normalt blandat=max 2 i intervall/högpuls pass/v. Dock har jag inte tränat alls sedan i maj p.g.a husbygge.

Har när jag följt träningsupplägg inför Sthlm Halvmarathon fått en seg känsla och tunga ben efter veckor av 6-7mil löpning/vecka. "Övertränad" eller snarare för lite vila

 

Problemet är nog inte mängden träning i sig som gör att några av er blir sjuka utan det handlar om mixen med det "vanliga" livet. Mycket träning i kombination med hög arbetsbörda ger för lite återhämtning vilket slutar med svag kropp = sjuk/skadad. Man lockas att pressa in träning för att utvecklas men glömmer återhämtningen som egentligen är viktigare eller minst lika viktig.

 

Jobb mellan 8-17 (i bästa fall), lunch på lunchhaket, ett gäng koppar kaffe under dagen, hem och i bästa fall något snabbt mellanmål, ut och träna, hem och käka och sedan lite pyssel i hemmet, i säng kl 23,30 och så vaknar du upp till en ny dag kl 06:30. Är du sedan riktigt duktig så han du med och träna även på morgonen..............

 

Det gäller att finna balansen i livet. Man kan inte "få" allt men synar du din vardag med friska och kritiska ögon så kan man finna ett bra upplägg. Upplägget kanske inte ger en sluttid på sub 5h på VL men det ger förhoppningsvis en stark och frisk kropp och en vardag som känns härlig :)

Link to comment
Share on other sites

"Jobb mellan 8-17 (i bästa fall), lunch på lunchhaket, ett gäng koppar kaffe under dagen, hem och i bästa fall något snabbt mellanmål, ut och träna, hem och käka och sedan lite pyssel i hemmet, i säng kl 23,30 och så vaknar du upp till en ny dag kl 06:30. Är du sedan riktigt duktig så han du med och träna även på morgonen.............."

 

Ja, det är väl en bra balans :D

 

Just detta med att kunna varva ner och komma i säng är väl i mitt fall det uppenbart svåra. 23.30 är tyvärr standard för mig.

Link to comment
Share on other sites

Vill filosofera ytterligare i ämnet balans i livet ;)

 

Som idrottare i allmänhet och skidåkare i synnerhet så är många gånger drivkraften utveckling och framgång. Många av oss här på forumet har nog passerat "bäst före datumet" vad gäller möjligheter till framskjutna WC placeringar och VM medaljer. Vårt mål är (tyvärr) i de allra flesta fall en bra prestation i VL. Varför just VL blivit den "vattendelare" som delar upp oss skidåkare i "bra" eller "mindre bra" skidåkare är en annan diskussion......

 

Nåväl. Vad gör vi då när målet är definerat? Nu kan ju målet vara Lidingöloppet, Vättern runt eller egentligen vilken tävling som helst men för oss är skidor livet därför VL. Jag tror att många av oss, inkl mig själv, inte sätter ett rimligt mål utan vi överskattar vår förmåga eller vi låter andra få oss att överskatt oss själva vilket får motsatt effekt.

 

Låt säga att målet är VL och en placering sub 1000 vilket ett normalår är ca 5 tim. Det är ju lätt att slänga ur sig målet: "Placering under 1000" och så ger man sig ut och tränar. Men vad ger det och vilken känlsa kommer det att ge dig när du stakar in på plats 1473?

Det man först måste göra är att definera vad som krävs för att nå målet. Vad krävs för att klara "Placering under 1000". Det är först när du definerat detta som du kan se det rimliga för din egen del! Har du bakgrunden som krävs?, har du tiden till den träning som krävs?, har du möjligheten att förebereda dig sista veckorna? osv. Låt säga att det är ett rimligt mål du har satt upp och det som du definerat krävs är möjligt i din verklighet. Du har då satt upp ditt resultatmål och det är väl definerat och väl mätbart.

 

Nästa steg är att sätta processmålen och delmålen. Processmålen är tex träningsprogrammet som du ska följa och svaren på det du definerade vad som krävdes för att nå resultatmålet. Gör en plan om hur och när du ska träna. Processmålet blir då även det väl definerat och väl mätbart och du kan hela tiden stämma av. Sedan har vi i mitt tycke det viktigaste, Delmålen! Utan delmål på vägen har du ingen aning om hur du ligger till och om ditt resultatmål fortfarande är möjligt. Delmålen kan ju bli egna testlopp under träning och givetvis seedningslopp eller varför inte DM tävlingar i ditt eget distrikt. Har du definerat "Placering under 1000" kan du ganska enkelt se vilka tider som krävs under ett seedningslopp för att "Placering under 1000" ska vara möjligt. Även delmålen blir väl definerade och väl mätbara.

 

Har du gjort detta så kan du sedan allteftersom tiden löper hela tiden stämma av hur du ligger till. Drabbas du av sjukdom/skada som påverkar ditt upplägg finns möjligheten att revidera resultatmålet. Du kommer då slippa stressen att "träna i kapp" och slippa oron att "fixar jag detta?". När du sedan står på starlinjen så ved du vad du kan klara och när du klarar det så får du en oerhört possitiv känsla!

 

Är resultatmålen för tufft satt presterar vi dåligt. Är resultatmålen för enkelt satt presterar vi dåligt. Är resultatmålen rimligt satt prestera vi max. Det ÄR en sanning.

 

Jag tror att på detta sätt hittar men en rimlig balans i livet. När man är i balans fungerar oftast kroppen och knoppen mycket bra och du kommer att prestera bra och sjukdommar och skador blir mindre frekventa. Man behöver bara inse vad en god prestation är för just dig och inte vad andra tycker är en bra prestation. Det är när du följer dina egna krav som balansen infinner sig :)

 

Slutligen: Glöm inte att vägen till målet är och ska vara minst lika roligt som själva målet!!!!!

Link to comment
Share on other sites

hade oregelbunden puls (vilopuls varierade mellan 100-140 slag) sökte och fick domen förmaksflimmer

så nu äter man waran några veckor innan det är dax för en elkonvertering

fast som tur är så fick jag träna

så målet 6.30 timmar på ÖS står fast

borde kanske sänka tiden då pumpen nu kommer att bli normal utan en massa som jag kallade dom för pulsrusningar

 

Någon annan som haft samma problem?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada (och sjuka),

har inte blivit så mycket skrivande i år...men med snön kommer suget....

 

Intressant ämne. Här kommer lite återkoppling från mina egna erfarenheter.

 

- sällan sjuk (1-2ggr per år).

- maxpuls 185

- ålder 46

- tränar 5 -8tim/vecka, 4-6 pass varav 2-3 pass med hög intensitet.

 

Ett överlägset "bli-sjuk-kinderegg" innehåller: stress, dålig kost och högintensiv träning.

Blandar man i "lite sömn" i paketet så kan man inte misslyckas...

Blandar man också i "dålig återhämtning" eller, ja då måste man vara stålmannen för att hålla sig frisk =)

 

Jag tror mycket sjukdomar/förkylningar är kopplade till vår livsstil, precis det som Stefan är inne på. Trots att man har sovit lite, stressat på jobbet och slarvat med kosten så ska man ändå ut och köra ett pass, helst med hög intensitet och gärna i 2tim. Tvångstankarna styr........

 

Jag tror kosten är viktigare än många tror. Inte bara vad du äter utan när du äter. Jag försöker vara extra noggrann med kosten när jag tränar hårt. Äter massor med frukt&grönt. Ser alltid till att trycka i mig snabba kolhydrater+protein direkt efter ett hårt eller längre pass.

 

Försöker också minska ner på träningsintensiteten om jag för tillfället har det stressigt, sovit dåligt eller känner mig sliten. Istället för det inplanerade 45min A3+ passet så blir det en lugn jogg eller stavgångspromenad o.dyl.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tittar på GundeG´s profilbild så inser man direkt att den killen hittat balansen i livet ;)

 

För den som vill göra det extra svårt att handla matvaror går raka vägen till närmaste bokhandel och köper "Äkta vara" och/eller "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson. Hittar du sedan bröd i disken som inte innehåller manipulerad indigrienser är du att gratulera.

 

Nu kanske det långt ifrån är hälsovådligt att äta mat innehållande 13 "E-nr" eller modifierad majsstärkelse eller dextros. Men man tappar onekligen en hel del förtroende för "klassikst tillverkad falukorv" eller "bakad med kärlek"!

Link to comment
Share on other sites

"Ett överlägset "bli-sjuk-kinderegg" innehåller: stress, dålig kost och högintensiv träning.

Blandar man i "lite sömn" i paketet så kan man inte misslyckas...

Blandar man också i "dålig återhämtning" eller, ja då måste man vara stålmannen för att hålla sig frisk "

 

Bra liknelse. De är ju så självklart så man glömmer lätt bort sig. Men i fortsättningen skall jag ta med mig bilden av ett "bli-sjuk-kinderegg" och skalet skall inte få spricka lika lätt ;)

 

"Nu kanske det långt ifrån är hälsovådligt att äta mat innehållande 13 "E-nr" eller modifierad majsstärkelse eller dextros. Men man tappar onekligen en hel del förtroende för "klassikst tillverkad falukorv" eller "bakad med kärlek"!"

 

modifierad majsstärkelse... hjälp! Är inte det samma som maltodextrin och mao lika med sportdryck från maxim, Enervit etc. :D

 

Som sagt intressant det här. Anser bokens författare att dessa E:na är direkt onyttiga eller bara inte tillför något?

Pratas ju mycket för tillfället om tillsatser i skolmaten osv. Kommer ihåg debatten om Ketchupens skrämmande innehåll som man kunde ta bort rost och putsa silver med, något som likställdes med direkt skadlig kost, men som ju inte hänger ihop med E:na utan ättikan.

 

Men nog får vi i oss mycket skit alltid.

 

By the way. I går var det en ny hjärthistoria med en handbollsspelare. De gjordes tydligen en hjälteinsats tills ambulansen kom. Hoppas allt gick bra för honom.

Link to comment
Share on other sites

modifierad majsstärkelse... hjälp! Är inte det samma som maltodextrin och mao lika med sportdryck från maxim, Enervit etc. :D

 

Som sagt intressant det här. Anser bokens författare att dessa E:na är direkt onyttiga eller bara inte tillför något?

Pratas ju mycket för tillfället om tillsatser i skolmaten osv. Kommer ihåg debatten om Ketchupens skrämmande innehåll som man kunde ta bort rost och putsa silver med, något som likställdes med direkt skadlig kost, men som ju inte hänger ihop med E:na utan ättikan.

 

Men nog får vi i oss mycket skit alltid.

 

By the way. I går var det en ny hjärthistoria med en handbollsspelare. De gjordes tydligen en hjälteinsats tills ambulansen kom. Hoppas allt gick bra för honom.

Har inte satt mig in till 100% om skillnader/likheter mellan tex "modifierad majstärkelse" och "maltodextrin" men ska kolla i kväll i boken.

 

Nej, författaren hävdar inte att det är direkt skadligt. Syftet är nog mer att skapa en debatt och en medvetenhet i hur vår mat produceras. Modiferade produkter tas fram för att de är billigare än originalprodukter och författaren har väl en förhoppning om att om vi vet mer så kommer vi efterfråga mer naturliga produkter och att vi är villiga att betala ett något högre pris för den kvaliteten, typ.

 

Din Ketchup liknelse är ju en "skrämseltaktik" och vem minns inte "Coca-Cola fräter bort dina tänder" propagandan. En kompis föräldrar var tandläkare och pappan sa "är du så jälva dum att du somnar med framnötterna i ett glas Coca-Cola så får du skylla dig själv" :)

 

Problemet med alla E-nummer och tillsattser är väl att vi inte tvärsäkert kan hävda att de är helt ofarliga. Aspartam är ju tex en tillsats som debaterats livligt. Var väl t.o.m någon som kommit på att Fun-light saften fungerade utmärkt som myrdödningsmedel, lika effektivt som Myrr!

 

Det som kanske mest skrämmer när man läst böckerna är hur livsmedelindustrin medvetet marknadsför produkterna som om de vore "Äkta vara". "Klassiskt recept", "Vår farmors recept" och förpackningar med tydliga bilder på "äkta vara" som sedan finns med typ 1,5% av innehållet.

 

Med vissa baskunskaper kan man kanske gör några smartare val i matbutiken

Link to comment
Share on other sites

Ja precis köparen formar utbudet, kunnig eller okunnig. Eller för att citera Ulf Lundell "tidningar är skrivna av idioter för idioter - folk vill ha skit"

 

Fast vi längdåkare är ju som bekant ett särledes klarsynt släckte...:D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...