Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marklyft


Robert

Recommended Posts

Har börjat med marklyft, tränare har visat hur man skall gå till väga, dock så känner

jag att jag troligen lyfter förmycket med ryggen, någon som har något bra knep råd för

att inte göra det, funderar på att det blir fel när jag har gör mycket vikt på, när jag värmer känns det bra men när man ska vara stor och stark så blir det nog lite fel.

Kan det vara så enklet att man sak gå ner i vikt ?

 

Bara för att göra er lite sotis, då ni som bor i södra delen av landet, på lördag bär det av

till sälen i en heeeel vecka......ska blir så jäkla kul skönt trevligt svettigt jobbigt och helt underbart,

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Marklyft, alla styrkeövningars moder :-)

 

Mycket svank, ner med rumpan och TITTA FRAMÅT UPPÅT. Om du lyckas hålla blicken snett uppåt i hela lyftet så har du förmodligen också lyckats hålla rumpan nere och därmed lyfta mer med benen.

Link to comment
Share on other sites

Stå axelbrett. Stången mitt över foten. Dra in luft och spänn magen extremt hårt, hela bålpartiet ska vara tight. Ingen svank, ingen krumning, naturligt rak (s-formad). Håll blicken framåt och gå ner och hämta stången fortfarande med magen hårt spänd. Överhandsgrepp eller mixat grepp. Hitta "dragläge" och dra lös stången från marken utan att tappa rakheten i ryggen och utan att skjuta iväg höften före axlarna (och stången) börjat röra sig. Stången nära kroppen genom hela utförandet och sen bara stå upp rakt med stången. Ställ ner stången med samma fokus på magen, släpp stången men håll fortfarande formen, stå upp rakt, andas ut.

 

En tankemässig sak för att få med sig benen kan vara följande:

"Man skall inte lyfta vikten, man skall pressa benen ner genom backen"

Link to comment
Share on other sites

Stå axelbrett. Stången mitt över foten. Dra in luft och spänn magen extremt hårt, hela bålpartiet ska vara tight. Ingen svank, ingen krumning, naturligt rak (s-formad). Håll blicken framåt och gå ner och hämta stången fortfarande med magen hårt spänd. Överhandsgrepp eller mixat grepp. Hitta "dragläge" och dra lös stången från marken utan att tappa rakheten i ryggen och utan att skjuta iväg höften före axlarna (och stången) börjat röra sig. Stången nära kroppen genom hela utförandet och sen bara stå upp rakt med stången. Ställ ner stången med samma fokus på magen, släpp stången men håll fortfarande formen, stå upp rakt, andas ut.

 

En tankemässig sak för att få med sig benen kan vara följande:

"Man skall inte lyfta vikten, man skall pressa benen ner genom backen"

En sak jag funderat över, säg att jag kör marklyft och sk "maxstyrka" 4-5reps. Ska jag lägga ner stången mellan varje lyft eller ska jag vända precis när den touchar marken?

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner stången mellan varje rep. ta ny luft i lungorna, kolla formen och lyft på nytt. Du riskerar annars att lyfta med dålig teknik och kan skada dig lättare.

ok! Det är som jag gjort då, problemet vid tredje setet brukar vara att jag får ont i underarmarna och fingrarna och knappt orkar hålla stången. Ska man köra med dragremmar eller helt enkelt köra på tills man blir starkare i underarmarna?

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner stången mellan varje rep. ta ny luft i lungorna' date=' kolla formen och lyft på nytt. Du riskerar annars att lyfta med dålig teknik och kan skada dig lättare.[/quote']

ok! Det är som jag gjort då, problemet vid tredje setet brukar vara att jag får ont i underarmarna och fingrarna och knappt orkar hålla stången. Ska man köra med dragremmar eller helt enkelt köra på tills man blir starkare i underarmarna?

Kör på tills du blir starkare i underarmarna. Starkare blir du genom att fortsätta nöta övningen (det handlar mycket om att vänja de involverade musklerna vid en viss övning). Nu vet jag iofs inte vilka vikter du är uppe på, men generellt brukar man råda folk att undvika att börja använda dragremmar om det går.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker remmar är bättre om man lyfter riktigt tungt, för att då kan man fokusera mer på rygg o ben än när man håller på att slinta med fingrarna. Beroende på händer o stång kan det vara väldigt svårt att få grepp/göra ganska ont att hålla i säg 200 kg. Vikter under 150 eller så borde en vuxen manlig idrottare definitvit klara att dra utan remma oavsett antal tycker jag
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker remmar är bättre om man lyfter riktigt tungt, för att då kan man fokusera mer på rygg o ben än när man håller på att slinta med fingrarna. Beroende på händer o stång kan det vara väldigt svårt att få grepp/göra ganska ont att hålla i säg 200 kg. Vikter under 150 eller så borde en vuxen manlig idrottare definitvit klara att dra utan remma oavsett antal tycker jag

ojdå, då har man lite att jobba på med andra ord. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att man ska eftersträva att ”lyfta med benen”. Marklyft är världens bästa övning för korsryggen och då ska man ju belasta den också, precis som en bröstövning ska belasta bröstmusklerna och en vadövning ska belasta vaden.

Den teknik som alltid känts naturlig för mej är när man rätar ut benen ganska snabbt i början så man i mitten av lyftet står med ganska lite böj i knäna och mer lutning på ryggen. Från den positionen drar man sedan mest med korsryggen. Under gymnasietiden körde jag på Karlstad Atletklubb där det fanns duktiga tyngd- och styrkelyftare. De tyckte jag lyfte bra tekniskt när jag bad dem titta på mina marklyft. Några år senare körde jag på Fysiken i Göteborg, studentkårernas gym helt utan ”lyftarkultur”. Då kom det fram en spänn-snubbe typ strandraggare som sade sig vara ansvarig för gymet och han hotade med att jag skulle bli avstängd från gymet för att jag var ett dåligt föredöme för andra om jag inte omedelbart slutade att marklyfta på detta sätt. Han förordade ben-marklyft. Men för att träna benen är t.ex. knäböj en mycket bättre övning tycker jag.

Detta kan tydligen vara ett känsligt ämne.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på olika styrkelyftare ser man ju lite olika stilar. På den tiden jag lyfte mycket var breda ben ganska poppis, det verkar ha försvunnit nu.

 

Här är vad jag tycker bra stil, även om vikten kanske är lite för stor för att jämföra med.

 

Marklyft tar förutom korsryggen mycket mer på säte, ljumskar o baksidor än t ex knäböj ...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att man ska eftersträva att ”lyfta med benen”. Marklyft är världens bästa övning för korsryggen och då ska man ju belasta den också, precis som en bröstövning ska belasta bröstmusklerna och en vadövning ska belasta vaden.

Den teknik som alltid känts naturlig för mej är när man rätar ut benen ganska snabbt i början så man i mitten av lyftet står med ganska lite böj i knäna och mer lutning på ryggen. Från den positionen drar man sedan mest med korsryggen. Under gymnasietiden körde jag på Karlstad Atletklubb där det fanns duktiga tyngd- och styrkelyftare. De tyckte jag lyfte bra tekniskt när jag bad dem titta på mina marklyft. Några år senare körde jag på Fysiken i Göteborg, studentkårernas gym helt utan ”lyftarkultur”. Då kom det fram en spänn-snubbe typ strandraggare som sade sig vara ansvarig för gymet och han hotade med att jag skulle bli avstängd från gymet för att jag var ett dåligt föredöme för andra om jag inte omedelbart slutade att marklyfta på detta sätt. Han förordade ben-marklyft. Men för att träna benen är t.ex. knäböj en mycket bättre övning tycker jag.

Detta kan tydligen vara ett känsligt ämne.

Du jämför marklyft med vadpress? Marklyft är en basövning och tanken är inte att man ska prickskjuta bara korsryggen. Din beskrivning av hur du lyfter låter helt galen i mina öron.

Link to comment
Share on other sites

Här är vad jag tycker bra stil, även om vikten kanske är lite för stor för att jämföra med.

Japp. Han gör den senare delen av lyftet som en ryggresning med endast lätt böjda knän.

Ungefär så, minus sisådär 130kg, körde jag 5:or på Fysiken när jag blev hotad med avstängning.

Link to comment
Share on other sites

På det stora hela anser jag att marklyft är överskattat. När jag väljer att spendera mina c:a 60 minuter på gymmet i veckan har frivändningen förtur. Den ger mig mer både vad det gäller de komplexa musklerna och explosivitet.

 

Vill "man" skoja till och bygga på frivändningen några moment från där stången ligger mot bröstkorgen, upp på raka armar, släpp ner till nacke och vänd med en djuping till benböj. Sen är det bara till att köra vidare i motsatt riktning

 

Kan bli rätt spännande efter ett tag med cirkus 40 kg på stången.

Link to comment
Share on other sites

Bara så ni inte fattade fel: jag tycker inte alla idrottare borde klara 150 i mark. Det är ingen vits för den som satsar på distanslöpning att bygga de musklerna. Men den som lyfter 150 borde klara greppet utan remmar.

 

Annars håller jag med om att för de allra flest idrotter är frivändning en viktigare övning. Ett spänstigt steg kräver explosivitet o timing, inte seghet

Link to comment
Share on other sites

På det stora hela anser jag att marklyft är överskattat. När jag väljer att spendera mina c:a 60 minuter på gymmet i veckan har frivändningen förtur. Den ger mig mer både vad det gäller de komplexa musklerna och explosivitet.

 

Vill "man" skoja till och bygga på frivändningen några moment från där stången ligger mot bröstkorgen, upp på raka armar, släpp ner till nacke och vänd med en djuping till benböj. Sen är det bara till att köra vidare i motsatt riktning

 

Kan bli rätt spännande efter ett tag med cirkus 40 kg på stången.

Jag fick order om att inte köra stång över huvudet då skaderisken var för stor när jag styrketränade i samband med am fotboll. Men då var det flera reps som axelträning så det kanske inte är så stor risk när man bara kör en gång och sen använder andra muskler emellan?

Link to comment
Share on other sites

Ytterligheter ger mångfald. Samma sak gäller med intervaller kontra långpass. Ser ingen större skillnad med det som att varva korta rep med långa på gymmet. Dock är lyfttekniken en viktig aspekt när träningen övergår till fria vikter och skivstång.

 

Fasta lyftmaskiner på etablerade gym duger också alldeles utmärkt!

Link to comment
Share on other sites

Stå axelbrett. Stången mitt över foten. Dra in luft och spänn magen extremt hårt, hela bålpartiet ska vara tight. Ingen svank, ingen krumning, naturligt rak (s-formad). Håll blicken framåt och gå ner och hämta stången fortfarande med magen hårt spänd. Överhandsgrepp eller mixat grepp. Hitta "dragläge" och dra lös stången från marken utan att tappa rakheten i ryggen och utan att skjuta iväg höften före axlarna (och stången) börjat röra sig. Stången nära kroppen genom hela utförandet och sen bara stå upp rakt med stången. Ställ ner stången med samma fokus på magen, släpp stången men håll fortfarande formen, stå upp rakt, andas ut.

 

En tankemässig sak för att få med sig benen kan vara följande:

"Man skall inte lyfta vikten, man skall pressa benen ner genom backen"

Första snör-öglan på skorna på andra sidan stången, få över lite av din vikt på fotbladen. Detta bidrar till ett lyft med rak rygg, rörelsen skall gå uppåt och lite bakom lodlinjen.

 

(Pers bästa 215 kg i marklyft)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...