Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Puls i olika grenar?


GD

Recommended Posts

Du borde inte få högre maxpuls på skidor än vid löpning.

Intressant. Varför då?

 

Jag har själv upptäckt lägre pulsnivåer på skidor utan att riktigt förstå varför, annat än att jag i första hand är en löpare som åker skidor på vintern, men i och med att man jobbar med betydligt fler muskelgrupper i skidåkningen så låter det i mina lekmannaöron rimligt att fler arbetande muskler skall kunna driva upp pulsen till högre nivåer för att hinna med få ut tillräckligt med syre.

 

Så argument mot detta vore högintressanta. =)

Link to comment
Share on other sites

Hur gjorde du maxpulstestet? Du borde inte få högre maxpuls på skidor än vid löpning.

Jag gjorde testet genom att värma upp med lugn löpning i ca 2-3km och valde ut en halvbrant backe med brant avslutning, som tog ca 2min att spurta till toppen. Jag sprang en spurt upp till toppen-joggade ner-och direkt en ny spurt 100% tills jag nästintill kollapsade på krönet.

 

Personligen märker jag att jag har mycket lättare att komma upp i höga pulser vid skate än vid löpning. Teoretiskt sett borde ju maxpulsen vid skate vara högre än vid löpning eftersom man använder fler muskler/mer av kroppen vid skate.

Link to comment
Share on other sites

Du borde inte få högre maxpuls på skidor än vid löpning.

Intressant. Varför då?

 

Jag har själv upptäckt lägre pulsnivåer på skidor utan att riktigt förstå varför' date=' annat än att jag i första hand är en löpare som åker skidor på vintern, men i och med att man jobbar med betydligt fler muskelgrupper i skidåkningen så låter det i mina lekmannaöron rimligt att fler arbetande muskler skall kunna driva upp pulsen till högre nivåer för att hinna med få ut tillräckligt med syre.

 

Så argument mot detta vore högintressanta. =)[/quote']

Det sägs att endast via löpning kan man uppnå sin riktiga maxpuls. Det är pga. att man måste bära sin egen kroppsvikt. Mer än så vet jag inte själv (någon annan kanske har en bättre förklaring). Så tester gjorda via roddmaskin, testcykel osv. ska igentligen inte kallas maxpuls, även då de kan ligga väldigt nära max.

 

Hur gjorde du maxpulstestet? Du borde inte få högre maxpuls på skidor än vid löpning.

Jag gjorde testet genom att värma upp med lugn löpning i ca 2-3km och valde ut en halvbrant backe med brant avslutning' date=' som tog ca 2min att spurta till toppen. Jag sprang en spurt upp till toppen-joggade ner-och direkt en ny spurt 100% tills jag nästintill kollapsade på krönet.

 

Personligen märker jag att jag har mycket lättare att komma upp i höga pulser vid skate än vid löpning. Teoretiskt sett borde ju maxpulsen vid skate vara högre än vid löpning eftersom man använder fler muskler/mer av kroppen vid skate.[/quote']

Ditt värdet från testet borde stämma ganska bra med din ritkiga maxpuls, men troligtvis något slag under. Det är svårt att testa sin maxpuls om man inte är på ett löpband. Dock är det lite riskabelt att göra det själv då man springer tills man stupar ;]

 

Själv noterade jag en puls på 39 slag över min maxpuls i söndags när jag var ute med skidorna. Dock tror jag det beror på klockan. Antingen så blev det något fel vid mätning eller så råkade den få signaler från en annan pulsklocka på spåret (händer ibland även om man har kodat band).

 

Jag håller med om att man logiskt borde ha högre puls när man aktiverar fler muskler. Men jag har också lärt mig att så är inte fallet. Dock har jag inte 100% koll på varför. Jag hoppas på att någon annan skulle kunna svara på det! :]

Link to comment
Share on other sites

När jag var 20 år hade jag 220 i maxpuls. Testet genomfördes i en backe typ den som Wenna använde. Före testet hetsade jag mig själv något enormt och sen satte jag högsta speed och sluggade mig uppför backen. Väl uppe tog jag pulsen på halsen i 6 sek x 10 och fick min maxpuls. Den metoden har jag använt genom åren och numera är min maxpuls 180. (man räknar med att maxpulsen sjunker i snitt 1 slag/år) De gånger jag är uppe och i närheten av min maxpuls är vid backträning med eller utan stavar. Ni har väl mer modern och tillförlitlig mätutrustning, som också kan användas i tävlingssituationen, vilket skulle vara intressant för att se under vilka delar av loppet man är uppe och nosar i taket.

Om jag utgår från upplevd ansträngning under ett lopp, så känns det som jag ligger närmare maxpulsen i klassiskt än i skate - pulsmätaren skulle givetvis ge ett exakt svar.

Link to comment
Share on other sites

För att få rätt värden vid en maxpulstest bör man vara "fräsch" i kroppen, gärna haft någon vilodag innan + något lätt pass. Sedan bör man också ha någorlunda vana vid just den övningen man ska köra testet i. Risken är annars att lokal kapacitet hindrar en att ta ut sig max.

 

Ett fel många gör är att man kliver på max för snabbt vilket gör att man drar på sig mjölksyra för tidigt vilket leder till att man inte orkar/kan komma upp i maxpuls.

 

Jag har testat maxpuls i löpning, cykel, rullskidor, skidor (skate+klassiskt), stavgång i backe, roddmaskin C2 och kommit upp i maxpuls på samtliga förutom skidor/klassiskt.

 

Wenna, att du kom upp i högre puls i skate än på löpning verkar vettigt då du även använder överkroppen. Gissar att du har hyggligt bra skatevana.

Annars om man verkligen vill ta reda på sin maxpuls så är det på löpband tillsammans med en person som kan sin sak som gäller...

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat maxpuls i löpning' date=' cykel, rullskidor, skidor (skate+klassiskt), stavgång i backe, roddmaskin C2 och kommit upp i maxpuls på samtliga förutom skidor/klassiskt.[/quote']

Har du fått samma maxpuls i alla tester?

Ja, förutom i klassisk skidåkning där jag aldrig gjort någon test. I skidåkning skate kom jag upp i maxpuls på en 10km tävling.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis kan man ha olika "grenspecifik maxpuls" men bara en riktig maxpuls så därför blir diskussionen lite förvirrad. Precis som Gunde G skriver så måste du behärska den gren du vill upp i maxpuls på. Min maxpuls som jag vet om och fått upp är ca 195 vid skidgång. Har alltid haft som dröm att träna Kajak men vid 120 fick jag mjölksyra i axlarna och vid 125 kapsejsade jag och blev maxvåt istället;-) För mig som aldrig springer så har jag därför svårt att tänka mig att jag skulle kunna få högre maxpuls vid löpning än skidgång.

Det innebär följdaktligen att den som har lägre maxpuls i en gren kan träna upp den till samma nivå som sin "bästa" gren. Kan dock iof blir svårt i schack och pilkastning;-). Din "riktiga"maxpuls kan du dock aldrig träna upp och dessutom sjunker den med ca ett halvt slag per år.

 

Generellt sätt borde det nog ändå vara så att desto mer tränade muskler som är inblandade desto "lättare"borde det vara att nå maxpuls. Att löpning oftast används beror sannolikt på att den ligger närmast de som alla gör dagligen dvs går och därför minskar risken för att mjölksyran i benen sätter stopp innan du når din maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...